Autokaupan purku

Aloittaja Pete77, 21.09.18 - klo:23:42

« edellinen - seuraava »

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 17.11.18 - klo:13:56
En tiedä millaisia mittauksia kuntotestissä nykyisin tehdään. Taannoin teetin auton moottorin kuntotestin josta selvisi ohivuoto, venttiilivika joka vaati korjausta.

Moottorin kuntotesti lienee täysin eri asia kuin auton kuntotesti? Paljonko tuo sitten maksoi?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 17.11.18 - klo:14:20
Eräässä mediassa Kamux Oy automyyjä/nyyntipäällikkö selitti mitkä 7 asiaa pitää tarkistaa ennen auton ostoa. Mielestäni kaikkien Kamux:ien pitäisi tehdä nämä tarkistukset ennen auton myyntiä ja kertoa niistä asiakkaalle?

Sitä en tiedä mitä kaikkea Kamuxin automyyjät tarkistavat vaihtoon tulevasta autosta ns. koeajolla eli ennen kun asiakkaan kanssa on tehty kaupat.

Sensijaan tiedän 100% varmuudella, että kun nimet on paperissa ja asiakas on onnellisesti köyhtyneenä poistunut "uuden" pirssin kanssa pihasta niin vaihtoautosta otetaan valokuvat, tulostetaan mainoslappu taustapeiliin roikkumaan, ajetaan auto myyntiriviin ja tehdään ilmoitus kamux.fi ja nettiauto.com sivuille. Jos auto ei pariin viikkoon lähde seuraavalle onnellisesti köyhtyneelle niin ilmoitus pois netistä (merkitään myydyksi) -> tehdään pientä fixausta eli pääli ja sisäpesu -> uudet valokuvat -> uusi ilmoitus.

Kamux on ihan viimeinen firma joka rupeaa mitään tekniikan tarkastuksia tekemään vaihtoautoille yhtään missään vaiheessa. Heidän liiketoimintahan perustuu nimenomaan siihen, että kulut jokaisesta autokaupasta on mahdollisimman pienet. Eli käytännössä ei edes pestä autoa jos ei ole pakko. Toisaalta tässä asiassa asiakas (joka tarjoaa autoa vaihdossa) voi hyötyä kun siivoaa sekä pesee auton kunnolla ja siis tarjoaa siistiä autoa vaihdossa niin hyvityshinta on parempi. Aika monet autoliikkeet laskee vaihtoauton kuluihin täydet pesut ja vahaukset sekä penkkien pesun, oli auto kuinka siisti tai siivoton tahansa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 17.11.18 - klo:14:42
Moottorin kuntotesti lienee täysin eri asia kuin auton kuntotesti? Paljonko tuo sitten maksoi?
Näin on, sama testiasema hoiti kumpaakin tehtävää. Vuosia ja autoja vierinyt kohdallani useita tapahtuman jälkeen, hintaa en muista.

vwmies

Autotohtori-kuntotarkastus   89 ,  / A-Katastus  (tämä ei ole mainos, en ole koskaan käyttänyt tätä)

Autotohtori-kuntotarkastus on auton kokonaisvaltainen tarkastus. Huomiota kiinnitetään mm auton toimintaan, käyttömukavuuteen, liikenneturvallisuuteen, voimansiirron ja moottorin toimivuuteen, alustan kuntoon, kolarikorjauksiin ja yleiskuntoon.

Autotohtori-kuntotarkastus antaa lisäksi selvityksen

pakokaasupäästöistä
katalysaattorin kunnosta
öljy-, neste- ja polttoainevuodoista sekä
kaikesta muusta, mikä vaikuttaa auton ympäristöystävällisyyteen.

Tarkastus sisältää koeajon, jossa tarkastettavaa autoa verrataan samanmerkkiseen, -malliseen ja -ikäiseen, normaalikuntoiseen ja normaalisti kuluneeseen autoon.

Kaikki tarkastetut kohteet, niiden kuntoarvio ja vikaselvitykset dokumentoidaan Autotohtorin pöytäkirjaan eli tarkastusraporttiin, jonka saat mukaasi välittömästi tarkastuksen jälkeen tai sähköpostitse.

Autotohtori antaa pöytäkirjan lisäksi aina suullisen palautteen auton kunnosta ja korjaustarpeista. Voit halutessasi myös olla mukana koko Autotohtori-kuntotarkastuksen ajan. Näin voit keskustella Autotohtorin kanssa autosi nykytilasta ja sen tulevaisuudesta.

Tarkastuskohteet
Ajoneuvon tunnistus
Moottori
Ympäristöhaitat
Jarrujärjestelmät
Voimansiirtolaitteet
Akselistot, pyörät ja jousitus
Ohjauslaitteet
Alusta ja korirakenteet
Valaisimet ja sähkölaitteet
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Muut laitteet ja varusteet
Ajoneuvon tunnistus
Tarkastuksessa varmistetaan, että ajoneuvo on varmasti se, miksi sitä oletetaan.

Valmistenumeron alkuperäisyys selvitetään vertaamalla sitä rekisteriotteessa olevaan numeroon. Varmistetaan, että auto vastaa kaikilta osin rekisteritodistuksen tietoja ja että kaikki vaadittavat asiapaperit löytyvät.

Moottori
Tarkastuksessa kiinnitetään huomiota toimivuuteen vaikuttaviin seikkoihin, kuten moottorin käynnistyvyyteen ja käyntiin.

Mitataan latausjännite ja jäähdytysnesteen pakkaskestävyys testilaitteilla.
Öljyvuodot, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän nestevuodot sekä polttoainevuodot tarkastetaan.
Ilmastointijärjestelmän kompressorin toiminta tarkastetaan.
Moottorin käyntiäänet ja toimivuus selvitetään koeajolla.
Ympäristöhaitat
Tarkastuksessa selvitetään, aiheuttaako ajoneuvo määräysten vastaisia ympäristöhaittoja.

Bensiini- ja dieselmoottorin pakokaasupäästöt mitataan ja bensiinimoottorin päästöjen valvontajärjestelmä (OBD) testataan.
Öljy-, neste- ja polttoainevuodot tarkastetaan.
Jarrujärjestelmät
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko ajoneuvon käyttö- ja seisontajarrujärjestelmät turvalliset.

Jarrujärjestelmälle tehdään koekuormitus ja mitataan jarruvoimat jarrudynamometrillä.
Jarrujärjestelmän osien, kuten esim. jarrupalojen ja -levyjen sekä jarruputkien ja -letkujen kunto tarkastetaan.
Mitataan jarrunesteen kiehumispiste, josta selviää jarrunesteen vesipitoisuus.
Jarrujärjestelmän nestevuodot tarkastetaan.
Voimansiirtolaitteet
Tarkastuksessa varmistetaan, että voimansiirtolaitteet ovat kunnossa.

Vaihteiston, vetopyörästön, kytkimen sekä veto- ja nivelakselien kunto ja toimivuus tarkastetaan koeajolla.
Voimansiirtolaitteiden öljyvuodot tarkastetaan.
Akselistot, pyörät ja jousitus
Tarkastuksessa selvitetään akseliston, pyörien ja jousituksen toiminta ja kunto.

Etu- ja taka-akseliston sekä jousituksen kunto tarkastetaan koeajolla.
Iskunvaimentimien kunto arvioidaan lisäksi testilaitteella.
Renkaiden urasyvyydet mitataan ja vanteiden kunto tarkastetaan.
Ohjauslaitteet
Tarkastuksessa selvitetään ohjauslaitteiden toiminta ja kunto.

Ohjausvaihde, ohjaustehostin, ohjaustangot ja -nivelet sekä suojakumit tarkastetaan.
Ohjauslaitteiden nestevuodot tarkastetaan.
Alusta ja korirakenteet
Tarkastuksessa selvitetään alustan ja korirakenteiden kunto.

Alustan ja korin yleiskunto sekä alustan suojauksen kunto arvioidaan.
Korin ja alustan mahdolliset ruoste- ja kolarivauriot, pakoputkisto sekä katalysaattorin mekaaninen kunto tarkastetaan.
Ovien ja luukkujen lukot ja saranat, polttoainesäiliö sekä polttoaineputket tarkastetaan.
Polttoainevuodot tarkastetaan.
Valaisimet ja sähkölaitteet
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko valaisimet ja sähkölaitteet asianmukaisessa kunnossa.

Kaikkien valojen toimivuus, heijastimien ja lasien kunto, valojen suuntaus sekä määräystenmukaisuus tarkastetaan.
Akun ja akkujohtimien kiinnitys sekä äänimerkinantolaitteen toiminta tarkastetaan.
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Tarkastuksessa selvitetään, minkälainen auton ajettavuus on, miten sen hallintalaitteet toimivat ja mikä on sisätilojen kunto.

Auton ajokäyttäytyminen ja kytkimen, vaihteiston, vetopyörästön sekä veto- ja nivelakselien kunto arvioidaan koeajolla.
Lämmitys-, ilmastointi- ja huurteenpoistolaitteisto sekä tuulilasin puhdistuslaitteisto tarkastetaan.
Tuulilasin ja muiden lasien sekä peilien kunto arvioidaan.
Hallintalaitteet, merkkivalot ja ilmaisimet sekä mittaristo tarkastetaan.
Muut laitteet ja varusteet
Tarkastuksessa selvitetään myös muiden ajoneuvon turvallisuuteen ja toimintaan vaikuttavien laitteiden ja varusteiden kunto.

Muun muassa turvavöiden, turvavarusteiden (soveltuvin osin), ohjaus- ja vaihdelukon, varoituskolmion sekä vetokoukun kunto, kiinnitys ja määräystenmukaisuus tarkastetaan.

Eli suhteellisen kattava yleistesti, mutta ei mikkän moottoritesti. Amen.
Yritetään pärjätä.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 17.11.18 - klo:14:47
Kamux on ihan viimeinen firma joka rupeaa mitään tekniikan tarkastuksia tekemään vaihtoautoille yhtään missään vaiheessa. Heidän liiketoimintahan perustuu nimenomaan siihen, että kulut jokaisesta autokaupasta on mahdollisimman pienet. Eli käytännössä ei edes pestä autoa jos ei ole pakko. Toisaalta tässä asiassa asiakas (joka tarjoaa autoa vaihdossa) voi hyötyä kun siivoaa sekä pesee auton kunnolla ja siis tarjoaa siistiä autoa vaihdossa niin hyvityshinta on parempi. Aika monet autoliikkeet laskee vaihtoauton kuluihin täydet pesut ja vahaukset sekä penkkien pesun, oli auto kuinka siisti tai siivoton tahansa.

Ajoneuvo kannattaa aina näyttää vähintään "perussiistinä", tästä on omakohtaisiakin kokemuksia aivan sattumalta (reilu hyvityshinta).
Jos sisusta on likainen ja/tai roskainen, niin siitä jää helposti mielikuva, ettei autoa muutenkaan ole pidetty kovin huolellisesti.

Eli ilmainen neuvo: ensivaikutelma. Koskee myös pikkuvikoja, esim. palaneita lamppuja, loppuunajettuja kumeja  ja likaisia vanteita.
Puhdas ja siisti auto on aina helpompi myydä, risat sisutukset ja kolhitut vanteet autossa - myydään hinnalla.
Asian voi myös kääntää toisinpäin, jos olisit ostajan housuissa niin kelpaisiko epäsiisti auto ?
Yritetään pärjätä.

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 17.11.18 - klo:15:50
Autotohtori-kuntotarkastus   89 ,  / A-Katastus  (tämä ei ole mainos, en ole koskaan käyttänyt tätä)

Autotohtori-kuntotarkastus on auton kokonaisvaltainen tarkastus. Huomiota kiinnitetään mm auton toimintaan, käyttömukavuuteen, liikenneturvallisuuteen, voimansiirron ja moottorin toimivuuteen, alustan kuntoon, kolarikorjauksiin ja yleiskuntoon.

Autotohtori-kuntotarkastus antaa lisäksi selvityksen

pakokaasupäästöistä
katalysaattorin kunnosta
öljy-, neste- ja polttoainevuodoista sekä
kaikesta muusta, mikä vaikuttaa auton ympäristöystävällisyyteen.

Tarkastus sisältää koeajon, jossa tarkastettavaa autoa verrataan samanmerkkiseen, -malliseen ja -ikäiseen, normaalikuntoiseen ja normaalisti kuluneeseen autoon.

Kaikki tarkastetut kohteet, niiden kuntoarvio ja vikaselvitykset dokumentoidaan Autotohtorin pöytäkirjaan eli tarkastusraporttiin, jonka saat mukaasi välittömästi tarkastuksen jälkeen tai sähköpostitse.

Autotohtori antaa pöytäkirjan lisäksi aina suullisen palautteen auton kunnosta ja korjaustarpeista. Voit halutessasi myös olla mukana koko Autotohtori-kuntotarkastuksen ajan. Näin voit keskustella Autotohtorin kanssa autosi nykytilasta ja sen tulevaisuudesta.

Tarkastuskohteet
Ajoneuvon tunnistus
Moottori
Ympäristöhaitat
Jarrujärjestelmät
Voimansiirtolaitteet
Akselistot, pyörät ja jousitus
Ohjauslaitteet
Alusta ja korirakenteet
Valaisimet ja sähkölaitteet
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Muut laitteet ja varusteet
Ajoneuvon tunnistus
Tarkastuksessa varmistetaan, että ajoneuvo on varmasti se, miksi sitä oletetaan.

Valmistenumeron alkuperäisyys selvitetään vertaamalla sitä rekisteriotteessa olevaan numeroon. Varmistetaan, että auto vastaa kaikilta osin rekisteritodistuksen tietoja ja että kaikki vaadittavat asiapaperit löytyvät.

Moottori
Tarkastuksessa kiinnitetään huomiota toimivuuteen vaikuttaviin seikkoihin, kuten moottorin käynnistyvyyteen ja käyntiin.

Mitataan latausjännite ja jäähdytysnesteen pakkaskestävyys testilaitteilla.
Öljyvuodot, jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmän nestevuodot sekä polttoainevuodot tarkastetaan.
Ilmastointijärjestelmän kompressorin toiminta tarkastetaan.
Moottorin käyntiäänet ja toimivuus selvitetään koeajolla.
Ympäristöhaitat
Tarkastuksessa selvitetään, aiheuttaako ajoneuvo määräysten vastaisia ympäristöhaittoja.

Bensiini- ja dieselmoottorin pakokaasupäästöt mitataan ja bensiinimoottorin päästöjen valvontajärjestelmä (OBD) testataan.
Öljy-, neste- ja polttoainevuodot tarkastetaan.
Jarrujärjestelmät
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko ajoneuvon käyttö- ja seisontajarrujärjestelmät turvalliset.

Jarrujärjestelmälle tehdään koekuormitus ja mitataan jarruvoimat jarrudynamometrillä.
Jarrujärjestelmän osien, kuten esim. jarrupalojen ja -levyjen sekä jarruputkien ja -letkujen kunto tarkastetaan.
Mitataan jarrunesteen kiehumispiste, josta selviää jarrunesteen vesipitoisuus.
Jarrujärjestelmän nestevuodot tarkastetaan.
Voimansiirtolaitteet
Tarkastuksessa varmistetaan, että voimansiirtolaitteet ovat kunnossa.

Vaihteiston, vetopyörästön, kytkimen sekä veto- ja nivelakselien kunto ja toimivuus tarkastetaan koeajolla.
Voimansiirtolaitteiden öljyvuodot tarkastetaan.
Akselistot, pyörät ja jousitus
Tarkastuksessa selvitetään akseliston, pyörien ja jousituksen toiminta ja kunto.

Etu- ja taka-akseliston sekä jousituksen kunto tarkastetaan koeajolla.
Iskunvaimentimien kunto arvioidaan lisäksi testilaitteella.
Renkaiden urasyvyydet mitataan ja vanteiden kunto tarkastetaan.
Ohjauslaitteet
Tarkastuksessa selvitetään ohjauslaitteiden toiminta ja kunto.

Ohjausvaihde, ohjaustehostin, ohjaustangot ja -nivelet sekä suojakumit tarkastetaan.
Ohjauslaitteiden nestevuodot tarkastetaan.
Alusta ja korirakenteet
Tarkastuksessa selvitetään alustan ja korirakenteiden kunto.

Alustan ja korin yleiskunto sekä alustan suojauksen kunto arvioidaan.
Korin ja alustan mahdolliset ruoste- ja kolarivauriot, pakoputkisto sekä katalysaattorin mekaaninen kunto tarkastetaan.
Ovien ja luukkujen lukot ja saranat, polttoainesäiliö sekä polttoaineputket tarkastetaan.
Polttoainevuodot tarkastetaan.
Valaisimet ja sähkölaitteet
Tarkastuksessa selvitetään, ovatko valaisimet ja sähkölaitteet asianmukaisessa kunnossa.

Kaikkien valojen toimivuus, heijastimien ja lasien kunto, valojen suuntaus sekä määräystenmukaisuus tarkastetaan.
Akun ja akkujohtimien kiinnitys sekä äänimerkinantolaitteen toiminta tarkastetaan.
Ajettavuus, hallintalaitteet ja sisätilat
Tarkastuksessa selvitetään, minkälainen auton ajettavuus on, miten sen hallintalaitteet toimivat ja mikä on sisätilojen kunto.

Auton ajokäyttäytyminen ja kytkimen, vaihteiston, vetopyörästön sekä veto- ja nivelakselien kunto arvioidaan koeajolla.
Lämmitys-, ilmastointi- ja huurteenpoistolaitteisto sekä tuulilasin puhdistuslaitteisto tarkastetaan.
Tuulilasin ja muiden lasien sekä peilien kunto arvioidaan.
Hallintalaitteet, merkkivalot ja ilmaisimet sekä mittaristo tarkastetaan.
Muut laitteet ja varusteet
Tarkastuksessa selvitetään myös muiden ajoneuvon turvallisuuteen ja toimintaan vaikuttavien laitteiden ja varusteiden kunto.

Muun muassa turvavöiden, turvavarusteiden (soveltuvin osin), ohjaus- ja vaihdelukon, varoituskolmion sekä vetokoukun kunto, kiinnitys ja määräystenmukaisuus tarkastetaan.

Eli suhteellisen kattava yleistesti, mutta ei mikkän moottoritesti. Amen.

Kaveri käytti oman autonsa myyntiä varten autotohtorilla ja sain siitä kyllä positiivisen kuvan. Olivat huomanneet tarkastuksessa Että etuikkunan ”puristumissuoja” ei toimi ja takakontista löytynyt muutama koirankarva antoivat miinuksen sisustan osalta.




VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Geoman

En pitäisi kohtuuttomana vaatimuksena, että ammattimaisten autoliikkeiden pitäisi liittää myytävän auton asiapapereihin kuntokatselmusraportti, jonka tekee huoltomies, erillinen kuntotarkastusyhtiö tai vastaava.

Yksityiseltä autoaan myyvältä henkilöltä ei sitä voida edellyttää.

Tämä olisi peruste esimerkikisi sille, että yksityishenkilöiden myymät autot ovat halvempia kuin autoliikkeiden myymät autot. Yksityisen henkilön auton arvoa vähentää kuluttajansuojan ja kuntotarkastuksen puuttuminen. Tämä tarve korostuu et kun autoja ei tarvitse katsastaa 4 vuoteen.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 18.11.18 - klo:12:54
En pitäisi kohtuuttomana vaatimuksena, että ammattimaisten autoliikkeiden pitäisi liittää myytävän auton asiapapereihin kuntokatselmusraportti, jonka tekee huoltomies, erillinen kuntotarkastusyhtiö tai vastaava.

Yksityiseltä autoaan myyvältä henkilöltä ei sitä voida edellyttää.

Tämä olisi peruste esimerkikisi sille, että yksityishenkilöiden myymät autot ovat halvempia kuin autoliikkeiden myymät autot. Yksityisen henkilön auton arvoa vähentää kuluttajansuojan ja kuntotarkastuksen puuttuminen. Tämä tarve korostuu et kun autoja ei tarvitse katsastaa 4 vuoteen.

Onhan näitä Titaaneja, A1, Tähtivaihdokkeja, Selected, Premium, Takuutarkastettu ja mitä lie eri merkkiliikkeillä sitten löytyykään.
En ole sen tarkemmin tutustunut, mutta niissä lienee lähtökohtana melko alhainen km-määrä, ikä max. 4 vuotta ja aukoton huoltohistoria.
Niissä taitaa olla muutaman kymmenen kohdan tarkastusohjelma keskeisiin kohteisiin.

Jos ei ymmärrä autojen päälle paljoakaan - mitä silloin merkitsee vajaan satasen kustannus vaikka 5000, autossa ?
Rehellinen viitseliäs myyjä voi jopa teetättää sen etukäteen. Kustannuksetkin voi jakaa puoliksi, ja silloin ostaja ei voi ainakaan vedota tiedossa olleisiin vikohin. Jos löytyy korjattavia vikoja ja saa kauppahinnan alemmaksi, niin silloin tunnin työ ainakin on lyönyt leiville.  ::)

Ja jos esim. tuontiautosta samalla luetaan mittarilukema sähköisesti, niin ruuvausriski vähenee.....  ;)
Yritetään pärjätä.

multsi

jotenkin voisi kuvitella, että juuri tuollainen merkkiliikkeessä myytävänä oleva auto olisi melko huoleton valinta.

Huoltopuolellahan on kaikki tarvittavat välineet ja osaaminen auton kuin auton tutkimiseksi ennen myyntihalliin ajamista.

gaasutin

"jotenkin voisi kuvitella, että juuri tuollainen merkkiliikkeessä myytävänä oleva auto olisi melko huoleton valinta."

Se on nimenomaan kuvitelma. Auton kunto on aina tapauskohtaisesti selvitettävä ja usein se onnistuu parhaiten edelliseltä omistajalta välittäjän sijaan.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: K2 - 05.01.19 - klo:11:35
Mutta tuo mainittu yksilö oli jo myyty, kaupat oli jo tehty. Maahantuoja ei siis enää omistanut autoa siinä vaiheessa kun luovutti sen koeajoon, siinä se pointti. Pitää osata erottaa oma ja toisen oma myös autokaupassa. Halpojen mallien kanssa tuota ei olisi tarvinnut tehdä koska niitä on varastot täynnä, mutta tuo kyseinen erikoisauto on niin kallis ettei niitä ole edes maahantuojalla varaa ostella useita pelkkään esittelykäyttöön.
Kuten sanoin, esittelyautoissa kaupat usein tehdään etukäteen, ja niitä voidaan kauppojen jälkeen vielä käyttää esittelyssä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 05.01.19 - klo:11:41
Kuten sanoin, esittelyautoissa kaupat usein tehdään etukäteen, ja niitä voidaan kauppojen jälkeen vielä käyttää esittelyssä.

Minä olen tästä erimieltä! Se on tasan siitä kiinni mitä kauppasopimuksessa lukee.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.01.19 - klo:10:25
Minä olen tästä erimieltä! Se on tasan siitä kiinni mitä kauppasopimuksessa lukee.
Tietenkin se on kiinni siitä mitä sovitaan. Mutta usein esittelyautokaupat tehdään etukäteen ja sovitaan paljonko saa mittarissa olla kilometrejä kun auto noudetaan.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 06.01.19 - klo:11:18
Tietenkin se on kiinni siitä mitä sovitaan. Mutta usein esittelyautokaupat tehdään etukäteen ja sovitaan paljonko saa mittarissa olla kilometrejä kun auto noudetaan.

1. Passattini oli essari. Myyjä ilmoitti, että sitä ei enää anneta koeajoon ennen luovutusta. Mittarissa oli jotain pari tonnia ja se odotti ajan umpeutumista liikkeen pihassa koeajoja ajamatta. Muistaakseni annoin kuitenkin luvan näyttää ja esitellä autoa, jos joku on kiinnostunut.
Yritetään pärjätä.

batman14

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.01.19 - klo:10:25
Minä olen tästä erimieltä! Se on tasan siitä kiinni mitä kauppasopimuksessa lukee.

Olen kyllä kuullut sellaisesta tavasta, että ostetaan juuri mieleinen tehdastilausauto joka jää liikkeelle esittelykäyttöön sen minimiajan (2-3kk?), jonka jälkeen luovutetaan asiakkaalle. Jos vaan pää kestää, että joku muu sillä omalla autolla ajaa jonkun koeajon niin siinä voi säästää sievoisen summan koska autoon saa paremmat alennukset.

Eli tässä tapauksessa kaupat tehdään kun auto tilataan, mutta kauppasopimuksessa lukee, että auto tulee liikkeeseen ensin esittelykäyttöön ja myydään ''esittelyautona'.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 06.01.19 - klo:11:51
Olen kyllä kuullut sellaisesta tavasta, että ostetaan juuri mieleinen tehdastilausauto joka jää liikkeelle esittelykäyttöön sen minimiajan (2-3kk?), jonka jälkeen luovutetaan asiakkaalle. Jos vaan pää kestää, että joku muu sillä omalla autolla ajaa jonkun koeajon niin siinä voi säästää sievoisen summan koska autoon saa paremmat alennukset.

Eli tässä tapauksessa kaupat tehdään kun auto tilataan, mutta kauppasopimuksessa lukee, että auto tulee liikkeeseen ensin esittelykäyttöön ja myydään ''esittelyautona'.

Tuttavani osti Vehosta Eemelin juurikin näin. Kun aika oli umpeutumassa hän meni liikkeeseen ja näytti autoa vaimolleen: tässä on juuri sellaiset varusteet kun olen aina halunnut....   ;D
Yritetään pärjätä.

Sauli77

Nyt olis sellainen tilanne että VW takuu vaihdokki oireillut ostosta saakka kohta jo melkein vuoden ajan Start & Stop vikaa. Homma alkoi 8.8.18 kun olin auton omistanu jo 2 viikkoa. No huoltoon auto ja siellä tehtii sitä ja tätä. Seuraavan kerran jo marraskuussa sama vika. Sama säätö huollossa ja jne. No sitten taas tammi kuussa, huollossa sitä ja tätä. Sitten maaliskuussa taas sitä ja tätä. No nyt mulle riittää kun saksan insinööritkään ei osaa auttaa enään. Mitenköhän onnistuu kaupan purku täs vaiheessa kun auto ollut alusta saakka viallinen?


Auto 2016 mallin Touran 1.4 launch edition.

Ps suomessa toinen auto vastaavalla vialla olemassa joten en ole yksin  ;D
Osanneeko joku neuvoa  :o
VW Touran 2017 1.4 TSI comfortline

passo_s

Onko auto ollut merkkiliikkeessä korjattavana?

vwmies

Jos korjaukset eivät onnistu, ja/tai tavara ei sovi käyttötarkoitukseensa johon se on hankittu, tavarassa on virhe ja kaupan purkukin tulee kyseeseen.

Täällä on kaikki tieto, jokainen lukee itse:

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaukset/

Myyjällä on oikeus korjata virhe, jos korjauksen voi tehdä kohtuullisessa ajassa, alentamatta tavaran arvoa ja aiheuttamatta ostajalle huomattavaa haittaa.

Kuluttajansuojalain mukaan tavaran virheen korjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa. Missään ei kuitenkaan määritellä, miten pitkä tuo kohtuullinen korjausaika on. Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikko

Jos tavara on arvokas ja rakenteeltaan monimutkainen, myyjälle on yleensä annettava tilaisuus muutamaan korjausyritykseen.  :o
Yritetään pärjätä.

passo_s

#79
Onko auto ollut merkkiliikkeessä korjattavana? VW takuu vaihdokki, eli oletettavasti merkkiliike on sitä korjaillut? Itsellä ollut citikassa vaihdelaatikko vika ja citikka kuului vaihto-auto takuun piiriin. Myyjäliikkeen kanssa tuli vähän vääntöä, kuluttajansuojasta hain käsittelytunnuksen niin sitten asiointi myyjän kanssa korjaantui. Juurisyy oli se että myyjäliikkeen ”monimerkkihuolto” sai taikka tilasi väärän mittaisen laakerin vaihdelaatikkoon , totesivat laakerin väärän mittaiseksi  ja laittoivat vanhalla laakerilla laatikon läjään, eivätkä kertoneet minulle mitään.No eihän se vika poistunut, soitin ja kerroin että laatikko rusahtaa edelleen kun vaihtaa kolmoselle. Auton minulle myynyt löi luurin kiinni korvaan. Kuluttajansuojaan raportoin yhdellä webbilomakkeella  asian ja sain heiltä käsittelytunnuksen. Soitin ko firman myyntijohtoon ja kerroin käsittelytunnuksestani ja heidän palvelustaan johon kuuluu lyödä luuri korvaan. Asiaa johtaja pahoitteli ja lupasi henkilökohtaisesti hoitaa asian kuntoon. Sitten  minulle soitettiin Vehosta että tuoppa auto tänne, täällä on sijaisauto valmiina ja laskut on sovittu sen paikan kanssa josta autosi ostit. Tämän jälkeen myyjäliikkeen johtaja soitti ja kysyi että onko vehosta soiteltu ja onko kaikki ok? Mulla oli kaksi viikkoa sijaisauto, koska Vehokin sai väärän leveyden omaavan laakerin ja odottelivat että tulee oikella leveydellä oleva laakeri. Sisso, mietin että ne varmaan kasaa tehtaalla punaviinin kera citikoiden laatikot fiilispohjalta, laakereita nyt otetaan sellaisia kun käsillä on :) Jättäisin Start stop vilkaisen auton sinne mistä sen olin ostanut  ja pyytäisin sijaisauton kunnes vika on korjattu. Ehkä kuluttajansuojaan voisi olla yhteydessä jos ei etene.

-karppa-

Mikä tämä kuluttajasuojaan on mihin voi ottaa yhteyttä? Vai olisiko kuluttajaviranomaiseen?

https://www.minilex.fi/a/kuluttajaviranomaiset

"Suomessa toimii useampia kuluttajaviranomaisia. Kuluttajaviranomaisia ovat muun muassa kuluttaja-asiamies, kuluttajariitalautakunta sekä markkinaoikeus. Näiden lisäksi on olemassa vielä muitakin kuluttajaviranomaisia, joita ei kuitenkaan käsitellä tarkemmin tässä lakiartikkelissa.

Kuluttajaviranomaiset käsittelevät erilaisia kuluttajansuojaan liittyviä asioita ja pyrkivät edistämään kuluttajien asemaa. Jokaisella kuluttajaviranomaisella on omat tarkemmin määritellyt tehtävänsä. Kuluttaja-asiamies on yksi keskeisimmistä Suomessa toimivista kuluttajaviranomaisista. Kuluttaja-asiamiehen tehtäviin kuuluu muun muassa kuluttajansuojaa koskevan lainsäädännön noudattamisen valvominen, kuluttajan auttaminen tietynlaisten riita-asioiden hoitamisessa sekä ryhmäkanteen nostaminen tai ryhmävalituksen vireille laittaminen kuluttajariitalautakunnassa. Kuluttaja-asiamiehellä on oikeus kieltää elinkeinonharjoittajaa harjoittamasta lainvastaista toimintaa. Ensisijaisesti kuluttaja-asiamies koettaa saada elinkeinonharjoittajan luopumaan vapaaehtoisesti tällaisesta toiminnasta. Joskus asia voidaan joutua saattamaan markkinatuomioistuimen ratkaistavaksi, jos elinkeinonharjoittaja vain jatkaa lainvastaista toimintaansa. Kuluttaja-asiamies kirjoittaa myös kaikkien luettavissa olevaa blogia ajankohtaisista kuluttajansuojaan liittyvistä asioista."
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Sauli77

Auto on ollut aina volkkarilla tutkinnassa ja minulla vastaava auto tilalla korjauksen ajan. 3 viikkoa yleensä aina mennyt. Maanantaina menee taas ja ajttelin marssia johdon puheille että nyt riittää tuo paska. Ketuttaa vain kun auto muuten hyvä ja varusteita normaalia enemmän jos vertaa perus comforttiin.
VW Touran 2017 1.4 TSI comfortline

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: Sauli77 - 13.07.19 - klo:16:00
Nyt olis sellainen tilanne että VW takuu vaihdokki oireillut ostosta saakka kohta jo melkein vuoden ajan Start & Stop vikaa. Homma alkoi 8.8.18 kun olin auton omistanu jo 2 viikkoa. No huoltoon auto ja siellä tehtii sitä ja tätä. Seuraavan kerran jo marraskuussa sama vika. Sama säätö huollossa ja jne. No sitten taas tammi kuussa, huollossa sitä ja tätä. Sitten maaliskuussa taas sitä ja tätä. No nyt mulle riittää kun saksan insinööritkään ei osaa auttaa enään. Mitenköhän onnistuu kaupan purku täs vaiheessa kun auto ollut alusta saakka viallinen?


Auto 2016 mallin Touran 1.4 launch edition.

Ps suomessa toinen auto vastaavalla vialla olemassa joten en ole yksin  ;D
Osanneeko joku neuvoa  :o

Mimmonen vika? Koodauta se SS pois ja ja kovaa ajoa...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 14.07.19 - klo:10:44
Mimmonen vika? Koodauta se SS pois ja ja kovaa ajoa...

Minustakin koko SS itse on yksi iso oire, olen sen aina ensimmäiseksi koodannut pois.

Sauli77

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 14.07.19 - klo:10:46
Minustakin koko SS itse on yksi iso oire, olen sen aina ensimmäiseksi koodannut pois.
Joo koko keksintö nimeltään Start & Stop on jo naurettava päästö kikka.
Vikahan ei ole kyseisessä järjestelmässä vaan on ainoa tapa jolla ilmenee, muuten sitä ei edes huomais.
Vika sytyshäiriöissä eri sylintereillä. Joo on vaihdettu tulppia, ECU,puolat ja jopa kansi työstetty mutta edelleen oireet jatkuu.

Siksi meinasin että nyt pitää tapahtua....
VW Touran 2017 1.4 TSI comfortline

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Sauli77 - 13.07.19 - klo:16:00
Nyt olis sellainen tilanne että VW takuu vaihdokki oireillut ostosta saakka kohta jo melkein vuoden ajan Start & Stop vikaa. Homma alkoi 8.8.18 kun olin auton omistanu jo 2 viikkoa. No huoltoon auto ja siellä tehtii sitä ja tätä. Seuraavan kerran jo marraskuussa sama vika. Sama säätö huollossa ja jne. No sitten taas tammi kuussa, huollossa sitä ja tätä. Sitten maaliskuussa taas sitä ja tätä. No nyt mulle riittää kun saksan insinööritkään ei osaa auttaa enään. Mitenköhän onnistuu kaupan purku täs vaiheessa kun auto ollut alusta saakka viallinen?


Auto 2016 mallin Touran 1.4 launch edition.

Ps suomessa toinen auto vastaavalla vialla olemassa joten en ole yksin  ;D
Osanneeko joku neuvoa  :o
Miten vika ilmenee? Pelkkä ilmoitus mittaristossa vai jokin muu ongelma? Onko auto aina korjauksen jälkeen toiminut jonkin aikaa moitteetta ja vika sen jälkeen uusiutunut, vai miksi korjauksia on tehty noin harvoin (kuukausien välein)?

Sauli77

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 14.07.19 - klo:15:10
Miten vika ilmenee? Pelkkä ilmoitus mittaristossa vai jokin muu ongelma? Onko auto aina korjauksen jälkeen toiminut jonkin aikaa moitteetta ja vika sen jälkeen uusiutunut, vai miksi korjauksia on tehty noin harvoin (kuukausien välein)?

Vähän vaihdellen ilmenee mutta joka kerta tulee ilmoitus että vika start & stop järjestelmässä. Myös moottori valo vilkkuu sekä epc. Tosin ei aina. Korjaamolla ollut pahimmillaan satoja sytytys katkoja muutaman kilsan ajon aikana noin esimerkkinä. Ja kun vikaa ei enään ilmene nikn saan auton takas. Edellisel kerralla 2 päivää kesti  :-X
VW Touran 2017 1.4 TSI comfortline

Hidalgo

Kuulostaisi mielestäni oudolta, jos tuon vuoden jälkeen saisi kaupan peruttua.

Valmet

Hinnanalennus tulee kyseeseen ja toki olettama, että kampe tulee kuntoon. Oletko jo vakavammin keskustellut asiasta myyjän/autoliikkeen päättävän tahon kanssa?

Amideus

Nyt alkaa itsellä taistelu autoliikkeen kanssa. Auton  VW T5 -12 ostin kesäkuun lopulla ja nyt kuukauden päästä ilmeni öljynsyönti reilu litra/1000tkm, kun tuli lisää kilometrejä Autossa kone vaihdettu 140tkm sitten ja nyt sama tuomio. Liike osallistuisi kustannuksiin vain 1500 eurolla ja ei kuulemma perusteita kaupan purulle...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy