Apua Audi TT valokatkaisin

Aloittaja VW sport, 28.08.18 - klo:14:57

« edellinen - seuraava »

VW sport

Löytyiskö keltään ajovalokytkintä tai mistä sen saisi ostettua?
Audi TT 1.8T -99

o.b.

nettivaraosa.com kannattaa etsiä purettavia autoja. bildelsbasen.se saattaa löytyä varaosanumerolla suoraan.

Varmista varaosanumero omastasi ja huomaa, että xenonvaloille on erilainen katkasija. Lisäksi UK:ssa on eri katkasija kun ratti on väärällä puolella (8N2-alkuinen).

Omassani on sellainen "vika", että etusumuvalot syttyvät kun seisontavalot kytkee päälle auton ollessa käynnissä. Liekö joku modannut kytkentöjä? No nuo ajaa hyvin huomiovalojen asiaa ja ajelenkin ajovalokytkin keskiasennossa päivisin ;)

8N1941531 voisi olla oikea halogenivaloille ja A perään niin xenonvaloille. Mutta varmista tosiaan ennen kuin tilaat...

VW sport

Minulla semmoinen vika, että lyhyet valot ei toimi eikä tule virtaa sulakkeelle.
Uusi maksaa slamit.net 155â,¬

o.b.

Katso, jos sen sais purettua. Joskus noissa kontaktit lämpenee ja muovi sulaa alta. Vähän fylliä kontaktin alle ja taas menoks. Varo pomppivia jousia jos avaat sen ::)

VW sport

Menee ensikuun puolelle ennen kuin pystyn katkaisimen irroittaamaan.

o.b.

No pitihän se oman autonkin katkaisija irrottaa ja korjata ;)

Irrotus on helppo. 0-asennossa nuppi pohjaan ja oikealle kiertäen, sitten vaan nyppäsee katkaisinpaketin pois. Eli samalla lailla kuin muissakin konsernin pyöritettävissä valokatkasimissa.

Mulla tuo valokatkasija oli jostain syystä puoliksi irti nuppiosasta. Jotenkin se oli taittunut ja sen takia etusumarit oli koko ajan päällä jos parkit kytketty ja auto käynnissä.

Pientä vääntelyä ja se peräpää katkaisijasta oli irti. Se lähtee kuitenkin kokonaan irti nupista vasta kun laittaa katkaisijan 0-asentoon ja kääntää peräpäätä 45 astetta vastapäivään. Piirilevy lähtee ihan nyppäämällä irti ja itse katkaisijapaketin saa vedettyä ulos kotelosta kun varovasti nostelee lukitusklipsejä ulospäin (yhteensä 4 klipsiä).

Mun katkaisijassa tuo sumariongelma johtui siitä, että katkaisijapaketti oli puoliksi irti nupista. Yhdet kärjet (merkattu 56*) oli myös saanut lämpöä, kuten mikroskoopin kautta kuvasta näkyy (myös liitin oli lämmennyt reilusti). Kontakti kuitenkin toimi. Putsailin kaikki kontaktit CRC Oxide Cleanin ja lyhytharjaisen taiteilijan pensselin avulla. Pahimmat karstat tuosta 56*:sta rapsuttelin pienellä ruuvimeisselillä pois. 56 taitaa liittyä ajovaloihin ja 57-58 parkkeihin jos oikein muistan.

Niin ja tuossa näkyy se varaosanumerokin. Auto -99 TT halogeenivaloilla. Jos on xenonit, niin A pitää lisätä perään.

VW sport

En uskalla itse lähteä korjaamaan.
Vien ensikuun puolella korjaamolle.

o.b.

Jos hommaat uuden katkaisijan, sen vaihtamiseen menee alle minuutti. Miksi ihmeessä veisit korjamolle ???

O-asennossa nuppi pohjaan ja käännät oikealle. Vedät katkasijan ulos ja irrotat kaksi liitintä. Liitimet uuteen katkasijaan kiinni ja työnnät katkasijan paikalleen.

Jos vaikutat pk-seudulla, voin sen sulle vaihtaa mitätöntä korvausta vastaan.

VW sport

Pitää ensin varmistaa että vika on katkaisimessa.

Jultsu

Hyvinkin suuresti epäilen että omaavat korjaamolla toista TT:n valokatkaisinta jolla voisivat satavarmasti todeta katkaisimen vialliseksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Voin toki testata katkaisimen jos lähetät sen mulle testattavaksi, edellyttäen, että se ei ole xenon-autosta.

Jos se on korjattavissa, saatan jopa saada sen kuntoon. Olen joskus purkanut tuollaisen ;D

YV tavoittaa ja kustannus on paluu pk + III-karhulavan hinta jos tulee kuntoon. Jos ei saa kuntoon tai vika ei ole siinä, pelkkä paluu pk riittää.

VW sport

Vien Motonet korjaamolle ja jos löytävät vian, niin varmaan joudun ostamaan uuden katkaisimen.
Auto on työmatka ajossa.

VW sport

Pitää sunnuntaina ottaa katkaisin irti noilla ohjeilla ja mitata tuleeko virtaa.

VW sport

En nyt ihan ymmärrä, että jos nupikkaa pyörittää ja vetää niin sumuvalot menee päälle?

Jasca

Lainaus käyttäjältä: VW sport - 31.08.18 - klo:17:26
En nyt ihan ymmärrä, että jos nupikkaa pyörittää ja vetää niin sumuvalot menee päälle?
https://m.youtube.com/watch?v=73piW_n_qkQ
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

VW sport

o.b.

Tässä vielä testausohjeet:

Nastaan 15 (punainen johto) tulee jatkuva +12V ja nasta 10 on maa (0V).
- tarkista, että nastaan 15 tulee jatkuva +12V.
Jos ei tule, vika ei todennäköisesti ole katkaisijassa.

Jos liitimeen 15 tulee +12V:
- yhdistä 15 hyppylangalla nastaan 14. -> oikean puoleisten parkkien pitäisi syttyä.
- yhdistä 15 ja 13 -> vasemman puoleisten parkkien pitäisi syttyä.
- yhdistä 15 ja 16 -> rekisterikilven valojen pitäisi syttyä ja joku rele naksahtaa.

Tuohon takarivissä näkyvään musta/punainen johtoon tulee +12V kun virrat on päällä. Sitä kautta tulee sähköt varsinaisille ajovaloille ja sumuvaloille. Nastaan 17 tulee mittaristovalojen himmennyksestä riippuvainen jännite.

o.b.

http://web.mit.edu/dennis/www/vw/switch.html

Tuossa vielä kytkentöjen merkitykset. IV golfista, mutta pätee myös TT:hen.

VW sport

Käykö Golfin katkaisin Audiin?

o.b.

Käy, mutta ei tietenkään istu kojelautaan mitenkään. Kelpaa varmaan katsastuksessa.

Itse hain just Motonetista Golf IV valokatkaisijan 48-1933 (19,90â,¬) ja vaihdoin siitä pelkät kärjet vanhojen tilalle. Pientä askartelua ja puoli tuntia aikaa meni. Mutta nyt on toimiva katkasija :D

Sun tapauksessa epäilen, että vika ei ole katkasijassa, sillä molempien puolien parkeille ja rekisterikilven valoille on omat  kärjet siellä katkaisijassa. Tuskin ne kaikki kolme on rikki menneet samaan aikaan. Virtakin on noissa piireissä kohtuu pieni verrattuna ajovaloihin.

Katselen jossain vaiheessa kytkentäkaavoja niin näkee, mitä kautta virta sinne katkaisijalle tulee.

Palaako muuten toisen puolen parkit jos jätät vilkun jompaan kumpaan laitaan kun sammutat auton?

VW sport

Toimiiko näissä valojen automatiikka?
Kun valot on 0 kohdassa niin ei pala mikään valo.
Ja kun auto on käynnissä valot on päällä niin summeri ei toimi kun avaa oven.
Kun sumuvalot on päällä niin summeri toimii.

o.b.

Ei ole valoautomamatiikkaa ainakaan omassa autossa.

Summeri huutaa jos oven avaa ja parkit on päällä tai vilkkuviiksi on jommassa kummassa laidassa.

VW sport

Olisko siinä sitten vika,  kun valot on päällä ja oven aukaisee niin summeri ei soi?

VW sport

Selvennän vielä, että kaikki valot toimii paitsi lähivalot.
Saisiko jollain hyppylangalla valot toimimaan jos nastaan 15 tulee virrat?

o.b.

No sitten se on sama ongelma kun mulla. Luin varmaan huonosti noi aiemmat viestit :o

1. ja 7. yhdistämällä pitäisi lähivalot syttyä.

Golfin katkaisijan kärjillä sen tosiaan saa korjattua. Laita YV jos tarviit apuja tuossa korjauksessa.

VW sport

Lähettäisin katkaisimen sait yv.

VW sport

Nimimerkillä o.b. korjasi katkaisimen, joten paljon kiitoksia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy