Maahantuojan ja myyjän vastuu - hajonnut vaihteisto

Aloittaja Panamera, 22.08.18 - klo:20:05

« edellinen - seuraava »

Panamera

Manuaalivaihteisto hajosi 8v vanhasta 150tkm ajetusta autosta. Koko vaihdelaatikko joudutaan todennäköisesti vaihtamaan. Tulee siis maksamaan varmaan useamman tonnin.

Kannattaako maahantuojaa tai autokauppaa (merkin valuutettu myyjä) josta ostin auton 3v sitten pyytää korvaamaan remontti?

Miten kannattaisi edetä? Vaikka takuuaika on loppunut, kyse on osasta jonka pitäisi kestää auton käyttöikä eli ainakin 200-250tkm. Vai onko auto jo niin vanha, että valituksen tekeminen on turhaa?

M_M

Autokaupalla on virhevastuu jonka nojalla heiltä pitäisi pieni osallistuminen saada, joten sinne kannattaa olla yhteydessä. Mielellään heti, koska heillä on myös oikeus päättää miten ja missä auto korjataan.

Maahantuojalla ei ole asiassa mitään vastuuta.

Auto on sen verran paljon jo ajettu, että joka tapauksessa joudut suuren osan korjauksesta maksamaan itse.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

tuomase

Etsi romikselta Suomesta tai esim. bildelsbasen.se tilalle käytetty laatikko ja kilpailuta asennustyö Autojerryssä. Et mainitse mikä auto on kyseessä, esim. tuon ikäisten A3:sten manuaalilaatikon saa alk. 500 e. Hyvällä säkällä selviät tonnilla. Toinen vaihtoehto on viedä auto Viroon korjattavaksi purkuosin.

Jos valittamaan ryhdyt, niin voi mennä vaikeaksi ja huomattavasti kalliimmaksi. Pitkä aika ostosta, liikkeen osuus pieni kustannuksista jos ylipäätään mitään ja valtuutettu liike tuskin suostuu laittamaan autoa kuntoon purkuosilla.

2015 Audi TT 8S S Line

Panamera

Eli reklamaatio kannattaa tehdä liikkeeseen josta ostin auton. Ilmeisesti kuluttajariitalautakunta on seuraava jos asia ei muuten etene?

Esimerkkejä löytyy ainakin jakoketjun osalta kun on saatu korvauksia lähes vastaavilla kilsoilla.

Auto korjataan paikallisella korjaamolla jossa nyt on. Ei pysty ajamaan muualle ja hinauksesta tulisi vaan lisäkuluja.
Käytettynäkin tähän korimalliin maksaa laatikko 1k, jos edes löytyy sopivaa + tietty muut osat päälle ja työ.

kramer

Itse kyllä näkisin niin ettei myyjällä oo enää mitään vastuuta jos olet kolme vuotta sitten ostanut auton. Ainakin omissa tapauksissani (mäntäremontti ja ketjuremontti) on mennyt nimenomaan maahantuojan kautta. Pitäähän sen laatikon kestää 250tkm, mutta toki vastaantulo on vain ehkä tietty prosenttiosuus noilla kilsoilla ja merkkihuollossa on hinnoittelu myös kovempi.

multsi

Kyllä sen autonkin voi toki sanoa...


Ensikädessä maksat itse jos ei liike suostu osallistumaan. Valitusprosessin jälkeen vuoden päästä kuluttajariitalautakunta saattaa suositella liikettä maksamaan vähän lisää. Tässä tapauksessa ehkä jonkun satasen, koska lautakunnan mielestä vaihteistolla on kuitenkin ajettu jo suurin osa sen odotetusta "eliniästä".

Itsekin olisin ollut kyllä sen vaihtolaatikon metsästämisen kannalla; jos sen itse vaikka vielä tekee ja toimittaa korjaamolle, niin eihän tuosta tulisi muuta kuin kytkinremontin hinta lisättynä vaihtolaatikon hinnalla.

Vaihteistkonkin voi kyllä varmaan avata korjata riippuen mikä siitä on mennnyt. Tätä varten löytyy useita alan pajoja, joista kannattaisi kysellä, onko vaihteistoa järkeä lähettää esimerkiksi korjattavaksi.

vag4life

A4 B9 TFSI Q s-line

tuomase

Laatikon korjauskin toki hyvä vaihtoehto, esim. tästä: https://www.kolari-special.fi/vaihdelaatikko.php

Näyttäisi olevan VAG-merkit hanskassa tuolla.
2015 Audi TT 8S S Line

-karppa-

Tuon ikäisessä autossa monesti vastaantulo on vitsi ja huolto pitää tehdä merkkihuollossa. He vuolevat tuosta päältä oman katteensa, joten jostain vaihtolaatikko ja vaihtaminen voi tulla huomattavasti edullisemmaksi.

Toki voit ensin koeponnistaa autoliikkeen ja samalla metsästää käytettyä laatikkoa. Ebay:n ihmeellisestä maailmasta ja Saksasta voi löytyä kohtuuhintaankin laatikkoja.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

58make

Ei kai se virheolettama sentään kolmea vuotta kestä, Ei liike tule
mitään korvaamaan tuosta rikkoutumisesta.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

M_M

Lainaus käyttäjältä: 58make - 14.12.18 - klo:13:32
Ei kai se virheolettama sentään kolmea vuotta kestä

Ei niin, mutta virhevastuu kestää koko tuotteen eliniän.

(miksi piti vanha ketju nostaa tämän takia)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Panamera

Lainaus käyttäjältä: 58make - 14.12.18 - klo:13:32
Ei kai se virheolettama sentään kolmea vuotta kestä, Ei liike tule
mitään korvaamaan tuosta rikkoutumisesta.
Olet väärässä.

Vaihdelaatikko saatiin korjattua ja liike josta ostin auton maksoi 30% korjauskuluista.

Asia on nyt loppuunkäsitelty, mode voi vaikka poistaa koko ketjun mun puolesta.

Jultsu

Voisitko kertoa liikkeen nimen niin tiedetään me muutkin missä kannattaa asioida jatkossa.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy