DSG7 vaihteistojen yhteensopivuus?

Aloittaja reima1, 09.08.18 - klo:17:52

« edellinen - seuraava »

reima1

Omasta CC levisi laatikko ja koitan tässä ymmärtää että onko eri "versioiden" välillä minkälaisia eroja ja sopivatko ylipäätään ristiin.

Lappunen autossa sanoo transmission coden olevan PMH, mutta joko en osaa etsiä, tai sitten en ymmärrä, mutta en löydä tietoa sopiiko tilalle esim PKN laatikko, vai pitääkö sen olla nimenomaan PMH.

Mahtaako joku täällä tietää asiasta hieman tarkemmin kuin minä?

Kiitos paljon!

akk

Epäilen että kyse on sarjanumeroista tms. varsinaiset laatikkojen koodit taitavat alkaa DQ:lla. Tuolla tietoa lisää https://en.m.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

reima1

Olet varmaankin oikeassa. Kyseessä on 7 vaihteinen DQ200. Tarkempaa tietoa en osaa sanoa kun auto ei juuri ole omissa käsissä vaan korjaamolla odottelemassa että laatikko löytyy.

He etsivät myös laatikkoa, mutta vaikka kysyin niin minulle jäi epäselväksi että minkä kaiken pitää mätsätä, jotta voi kohtalaisella varmuudella sanoa että vaihtolaatikko on sopiva.

Onko ne nimenomaan nuo 3 kirjainta jotka huoltokirjan ensimmäisellä sivulla, kolmannella rivillä lukee? En löytänyt minkäänlaista yhteensopivuustaulukkoa, mutta joitain foorumipostauksia missä laatikko (eri autoista tosin) on vaihdettu hieman eri sarjanumeroon / koodiin, miksi sitä sitten kutsutaankaan.

Eräässä taulukossa oli lueteltu vuosimalleittain laatikoiden tuota kolmikirjaimista koodia ja 12-13 vuosina tämä PMH näytti olevan käytössä, kun seuraavina vuosina PKN.

M_M

Lainaus käyttäjältä: akk - 09.08.18 - klo:18:20
Epäilen että kyse on sarjanumeroista tms. varsinaiset laatikkojen koodit taitavat alkaa DQ:lla. Tuolla tietoa lisää https://en.m.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox

Ei pidä paikkaansa. Laatikon malli on DQ200 mutta niitä on valtava määrä erilaisia versioita joissa on fyysisesti erilaisia välityssuhteita ja sähköjen puolellakin eroja ohjelmistoissa.

Tuo kolmikirjaiminen koodi kertoo sen, että PMH-laatikon tilalle sopii varmimmin toinen PMH.

Tarkemmin en ole asiaan perehtynyt, joten enpä osaa sanoa sopisiko sinne joku muukin. Ei kuitenkaan läheskään jokainen DQ200, koska jo välityssuhteiden suurempi muutos voi tehdä autosta aika ikävän tuntuisen.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

ConD

DSG vaihteistot ja niiden mekatroniikat ovat AUTOkohtaisia, ei vain vaihteistotyyppi- tai tunnuskohtaisia vaan nimenomaa AUTOkohtaisia. Eli uusi laatikko, on se sitten mistä vaan pitää olla oikealla vaihteistokoodilla, mutta myös mekatroniikan hardwarella, jonka jälkeen se pitää vielä sopeuttaa kyseiseen autoon sopivaksi.

Tästä pikkuisen lisätietoa esim täältä:
http://www.mectronic.fi/faq/

Eli mikään "ostetaan käytetty, kokeillaan" ei todellakaan ole hyvä ratkaisu.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

o.b.

Voin varmuudella sanoa, että ei sovi. Ohessa CC:n eri moottorivaihtoehtojen laatikoita. Ja kuten näkyy toinen on 1.4 litrasen ja toinen 1.8 litrasen moottorin kyljestä.

Muutoinkin pitää tarkkaan tietää, mikä on mekatroniikan versio. Jos se on väärä, ECU hylkii sitä ja auto ei vaan toimi. Suomessa on tietääkseni yksi henkilö, joka noita mekatroniikkayksiköitä pystyy uudelleen ohjelmoimaan.

Dual clutch gearbox 0AM

1.4 l - 118 kW: NAU, NQA, NTP, PMH, PKM, PVU, QGV, QQT
TSI 1.8 l - 112, 118 kW: NAT, NQB, NTQ, PKN, PMJ, PVV, QGW, QQU
TSI 1.4 l - 110 kW TSI: QHM, RDM   


reima1

Kiitos helkkarin paljon avusta! En mä olisi itse löytänyt mitään tästä mitä olette kirjoittaneet.

Mutta.. Tämähän tekee tästä sitten hyvin mielenkiintoista. Vai että autokohtaisia vielä!

En ole varma luinko väärin vai miten, alunperin kirjoitin PKM, mutta vaihdoin sen N, ilmeisesti muistin väärin.

Tuo lista 118kW 1.4 TSI moottereille voisi siis teoriassa toimia, olettaen että komponentit suostuu juttelemaan keskenään? Korjaamo sanoi vaihtaneensa useampia VAG autojen automaattilaatikoita, mutta myös mainitsi näistä ongelmista, mutta kovin lyhytsanaisesti.

VW tarjosi uutta lootaa hintaan 4500e joka ei kovin paha ole siihen nähden mitä käytetyt tuntuvat maksavan. Toki jokainen euro tässä kohtaa nostaa V-käyrää.

(jessus on hankala tuo varmistus sekaisin kirjaimin, nyt viidettä uutta kuvaa kokeillessa josko antaisi mennä läpi, E näyttääkin B:ltä, sitten 8:lta, sitten D:ltä. Ja kuudes yritys... nyt R muuttui A:n näköiseksi ja E takaisin B:ksi)

o.b.

#7
Mites se vaihteisto on rikki? Yleensä niistä menee jotain fyysisesti rikki tai sitten mekatroniikka hajoaa. Harvemmin molemmat yhtäaikaa.

Jos laatikko on mekaanisesti rikki, vanhan mekatroniikan voi ehkä vaihtaa "uuteen" lootaan JOS välitykset ovat kaikilla vaihteilla samat.Jos yhdenkin vaihteen välitys eroaa, laatikko päättelee,että kytkin luistaa ja heittää päälle vikatilan.

Edit, tuolta voisit kysellä:
https://allegro.pl/vw-passat-touran-skrzynia-biegow-1-4-tsi-pmh-gwar-i7436998932.html

reima1

Otan huomenna asiasta enemmän selvää, mutta ilmeisesti mekatroniikassa vika. En tiedä tarkkoja vikakoodeja kun en ole hullossa käynyt sen jälkeen kun auton sinne hinautin. Ensimmäinen huomio sieltä oli, että pumppu ei pelaa, mutta se testattiin eikä ollut pumpussa vika suoranaisesti.

Kysyn koodit huomenna ja ehkä asia selvenee taas pykälän verran eteenpäin.

Käytännössä mitä tapahtui oli normaalin kiihdytyksen aikana vaihde kytkeytyi irti ja auto rullasi vapaalla. Oletan että vaihtoi kolmoselta neloselle ja ei onnistunut. Tämän jälkeen vaihteen numero vilkkui, sekä Dx tai Sx tai manuaalilla pelkkä numero. Virrat pois, virrat takaisin, sitten vilkkui numeron lisäksi numeron kohdalla jakoavain.

Mitään varoituksia ei laatikko mielestäni antanut. Olin olevinaan huomaavinani että vikaa edeltäneen noin 24h aikana laatikko luistatti kytkintä vaihtojen yhteydessä, mutta vain tietyllä kaasun määrällä. Sellaisella puolikaasulla tuntui että kun vaihde vaihtuu niin kiihtyvyys väheni normaalia pidemmäksi aikaa. Raskaammalla jalalla vaihdot olivat normaalin nopeita. Mutta tämä on ihan puhdasta spekulaatiota, mutta joka tapauksessa, se että rekisteröin jonkun havainnon saattaa tarkoittaa että jotain normaalista poikkeavaa alkoi tapahtua vähän ennen hajoamista.

o.b.

Vois korjaantua kytkinpaketin ja mekatroniikan vaihdolla. Huomattavasti edullisempi kuin koko lootan vaihtaminen. Mutta työn määrä tuossa on melkolailla sama. Kaksoismassavauhtipyörä kannatta vaihtaa samalla kun loota on irti.

Toki varmin vaihtoehto on vaihtaa koko loota. Jos se ei parannukkaan kytkinpaketin ja mekatroniikan vaihdolla, niin sitten ketuttaa ???

Rahaa siis varmasti menee reilusti jokatapauksessa, mutta ei muuta kuin leuka rintaa kohti ja kättä syvemmälle taskuun...

reima1

Kiitos vinkeistä & avusta!

Kyllähän se alkuperäinen arvio uudella lootalla pisti aika nöyräksi. Eikä se leuka sieltä irronnut vaikka käytetystä laatikosta alettiin puhua. Optimitilanne olisi jos taskun pohjalla olis jotain muutakin kuin reikä  ;)

Mikään tolkuton hoppu tässä ei ole, joten katselen kyllä mitä vaihtoehtoja tässä on. Hyviä sellaisia. Jos voisi varmaksi sanoa että kaikki muu on ehjää paitsi x, niin ehkäpä uskaltaisi vaihtaa vain y ja z, mutta eteenkin kun oma tietämys on lähes nolla, niin en välttämättä uskalla mennä käytettyä kokonaista lootaa pidemmälle. Näiden viestien jälkeen sekin alkaa kuulostaa vaaralliselta, mutta tietäen että 140tkm ajetulla on muutakin tiedossa niin mielummin ehkä säästän muutaman tonnin. Toivottavasti säästän siis. Myyjä lupasi 50/50 tulla vastaan, joka minun korvaani kuulostaa hyvältä. Tosin ehtona että käytetty laatikko, uudesta eivät halua korvata niin paljoa.

Tuosta kaksoismassasta olinkin lukenut ja sen vaihto luultavasti tosiaan tapahtuu samalla. Ilmeisesti se on se seuraava heikko lenkki tässä ketjussa. Ihan hauska oli palata Opelista takaisin VAG-vehkeeseen, sai taas tuttuun tapaan pitää korvia ja alapään kutinoita herkällä kaikelle "ylimääräiselle". Nuo eriskummalliset äänet mitä 1.4 TSI kaikkine romppeineen pitää on mielenkiintoisia. Eteenkin sen noin 30sec "esilämmityksen" aikana kun pötpöttää välillä ihan reilusti. Erikoinen prosessi tuo. Bensaa/etanolia kuluu 6-7l/h ja yhtäkkiä käyntiääni muuttuu normaaliksi ja kulutus putoaa sinne normaaliin 1-2l/h.

o.b.

Lue myös tuo ihan mielenkiinnosta tuo toinen aiheeseen liittyvä kertomus:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=39978.msg644461

Siinä on oikeaa tee-se-itse asennetta ja on hienosti kirjoitettu ja dokumentoitu.

Ne 30 sek pötpötykset saattaa liittyä kylmäkäynnistyksen yhteydessä pakoputkistoon puhallettavasta ilmasta. Secondary air pump tai jotain sinne päin puhaltaa sinne katalysaattorille puhdasta ilmaa, jotta päästöt näyttää puhtaammilta?

reima1

#12
Noniin, loota vaihdettu ja taas mennään. Tässä edellisen laatikon viimeinen irvistys (muokkaus: näemmä siis sama homma kuin edellisen postauksen linkissä, haluaako joku ostaa kaiken paitsi rikkimenneen mekatroniikan? ;D):

o.b.

Hieno homma, että tuli kuntoon. Mistä hankit uuden lootan? Vaihdettiinko samalla kaksoismassaa ja kytkinpakkaa?

Laatikosta en ole kiinnostunut niinkään, mutta sen risan mekatroniikan voisin ostaa/ottaa tutkittavaksi ihan melenkiinnosta ::) Laita vaikka YV:tä

reima1

#14
Lainaus käyttäjältä: o.b. - 21.08.18 - klo:20:47
Hieno homma, että tuli kuntoon. Mistä hankit uuden lootan? Vaihdettiinko samalla kaksoismassaa ja kytkinpakkaa?

Laatikosta en ole kiinnostunut niinkään, mutta sen risan mekatroniikan voisin ostaa/ottaa tutkittavaksi ihan melenkiinnosta ::) Laita vaikka YV:tä

Loota tuli "Auto-Osa Kierrätys Erikssons":lta. Muutama muukin löytyi samaan hintahaarukkaan, mutta tämä oli vähiten ajettu. Pitäydyin vain saman kolmikirjaimisen mallin omaavissa ihan varmuuden vuoksi. Vain osan numero piti kertoa tietokoneelle että heräsi henkiin. Liekö sitten yhtä helppoa esim. pykälää uudemmalla mallilla, mene ja tiedä, ei riittänyt uskallus mulla.

Voin heittää YV kunhan saan roudattua laatikon kotiin asti.


Vauhtipyörä jäi sitten vaihtamatta. Oli kyllä tarkoitus ja osa odotti asennusta, mutta syystä tai toisesta oli väärä malli. Tältä suunnalta ei olisi äkkihätään löytynyt kuin alkuperäisosa ja nykyisessä ei tuntunut väljää tmv, joten päätin että jätetään vanha paikoilleen. Jos se alkaa äänehtiä, niin vaihdon hinta jää kuitenkin pienemmäksi kuin pelkän alkuperäisosan hinta, ellei sitten tietysti riko kaikkea muuta mennessään.. Sormet ristissä.

Noin 35km testiajon perusteella mielestäni "uusi" laatikko vaihtaa aiemmin isommalle, sekä vaihtaa jarruttaessa vapaalle myöhemmin. Tuntuu kuin kakkonen olisi ainakin osittain silmässä ja vasta ykkönen vapautuu kokonaan. Liekö tässä kyse siitä oppimisesta kun kaikki on resetoitu (tms), vai onkohan siinä vanha softa?

Selvennykseksi vielä että koko paketti vaihtui eli kytkimet myös, laatikko & kytkinpakka on siis sellaisenaan kuin se oli kolari-Passatissa 26tkm kohdalla.

Toinen juttu tuli mieleen vasta äsken uudelleenlukiessa tuota fraattin mahtavaa tee-se-itse korjaustarinaa. Jos tosiaan laatikolla on vasta 26tkm ajettu ja vuosimallia 2013, niin onkohan siihen välttämättä vaihdettu mineraaliöjyä alkuperäisen synteettisen tialle? Voiko tämän tarkastaa jotenkin vai kannattaisiko öljyt suosiolla vaan vaihdattaa?

o.b.

Öljyn värin pitäisi kertoa, onko se mineraali vai synteettistä. Mutta propun kautta tyhjennettäessä se täyttömäärä taisi olla vain 1,7 litraa, joten ei sen vaihdonkaan kovin tyyris pitäisi olla. DSG6:ssa öljymäärä on noin 5,5 litraa ja se jo kustantaa hieman enemmän. Varsinkin kun se pitää tehdä 60 tkm välein. Kestävämpi laatikko kuitenkin mielestäni, joskaan ei ikuinen :o

Jos saat selville auton rekisterinumeron tai valmistenumeron, voi olla mahdollista selvittää, onko öljyjä vaihdettu. Osa noista purkamoista tuo osia myös ulkomailta, joten sellaisen osan sattuessa kohdalle voi jäljet loppua lyhyeen ja kilometritkin voi olla niin ja näin.

Noilla kilometreillä sopeutuksen jälkeen laatikko on vielä opinnoissan esikoulussa, joten eiköhän ne vaihdotkin muuttu sujuvimmiksi ajan myötä ;)

reima1

#16
Valmistenumero tuli purkamolta nopeasti vastauksena. Katsotaan josko sillä löytyy VW:ltä infoa. Jos ei, niin lienee parempi vaihtaa öljyt.

Ostaessa laatikkoa kysyin että mahtaako olla Saksasta tuotu kun aiemmin jutellessa mainitsi että tuovat sieltäkin autoja/osia, mutta kertoi tämän ko. Passatin olevan suomalainen. Toki kilometrimäärä vähän ihmetytti kun kuitenkin 2013 vuosimallia, mutta ainakin vaihteisto toimii huomattavasti jouhevammin kuin edellinen. Edellinen oli vähän helposti tönksäyttävä esim jarrulta kaasulle mentäessä, mutta tämä ei. Paljonko kytevä vika sitten vaikutti mene ja tiedä, mutta aika varmasti tässä on ihan todellisesti vähemmän kilometreja alla kuin hajonneessa oli.

Vakkarilla ajaessa saisikin mun puolesta olla vaihtamatta pienempään niin herkästi ylämäissä, joten siinä mielessä nykyinen käyttäytyminen on erittäin OK. Ja niin, itseasiassa se on toinen kohta missä vanha laatikko saattoi vähän tönksäyttää. Myöskin aavistuksen "tärisi" / ei toiminut täysin mallikkaasti matalilla kierroksilla kaasua painaessa kun nyt vertaa uuteen. Käytännössä kaikin puolin tuntuu nyt mukavammalta.  :)

Kiitos vielä avusta!

Muokkaus: kiinnostuneille tiedoksi laatikon hinta (kytkimineen) 2200 + rahti, työtä vain noin 500. Aika sopuhinnat mun mielestä.

o.b.

Naputtele huviksesi VIN tuonne trafin sivulle. Jos auto on ehtinyt käydä katsastuksessa, kilometrit pitäisi näkyä tuolta ihan ilmaiseksi ;)

https://asiointi.trafi.fi/fi/web/asiointi/henkiloasiakkaat/tieliikenne/tarkista-ajoneuvon-rekisteritiedot

reima1

Aivan, enpäs tullut ajatelleeksi. Mutta.. Ei ollut ehtinyt käydä, ensimmäinen katsastus kesäkuu 2016 ja ilmeisesti edes vuoden 2014 veroja ei maksettu, käyttöönotto 2013. VIN:llä selvisi että huoltokutsu on yhä päällä, mutta menikin mutkikkaaksi kun laatikko on eri autossa kiinni. Ehdotin että hinaan mutkalle ajetun Passatin ölhynvaihtoon  ;) VW selvittää asian ja palailee huomenna. Samalla selvisi että vaikka sama laatikko oli CC:ssä, niin siihen ei kampanjaa ollut koskaan ollutkaan.

reima1

Tässä kuvaa laatikon sisältä. Kovin saman näköistä tuhoa kuin fraattilla:

o.b.


reima1

Nyt kyllä lohkesi minunkin sielusta palanen. Tämä vaihtolaatikko petti alle. Aluksi toimi kuin uusi, niinkuin se käytännössä olikin, mutta sitten kabiiniin kuului pientä ininää (vakkarilla 120kmh), hetken päästä voimakkaampaa ininää niin että vaimokin huomasi, ja sitten kamala rohina, kierrokset nousi hetkellisesti ja vauhti hiipui. Sitten alkoi erinäiset kilinät ja kolinat ja nimenomaan laatikon kohdalta. Ei vikakoodeja. Uskomatonta...

o.b.

No jo pitää olla huono tuuri :o

Laatiko lienee saanut kipeää kolarissa? No onhan siinä varmaan joku takuu, mutta ei se korvaa asennukseen menyttä rahaa.

Asennusvirhekin on tietty yksi mahdollisuus. Ekana tulis mieleen, että vetoakselin pultit olis jääny löysälle. No pajalla selvinnee.

Mekatroniikka ja kytkin vanhan lootaan, niin voisi olla toimiva peli. Mutta kallista kokeilla.

dwntime

Minulla kävi 2013 vuosimallin 1.2 TSI Leonissa tismalleen sama tuho kuin Fraatilla ja Reimalla CC:n kanssa. Kyseessä siis kuiva 7-DSG.

Tuo painekupin pohja ilmeisesti meilläkin petti kun hitaassa ajossa kuului poks moottoritilasta ja veto pois. Auto sivuun ja konepelti auki jonne vääntynyt mekatroniikan kansi oli puskenut kaikki öljynsä. Ja oli vääntynyt nimenomaan tuolla tavalla ja vieläpä tismalleen samasta kohtaa kuten Reimankin aiemmin postaamassa kuvassa oli.

Uusi mekatroniikka tilalle ja taas mennään. Koko laatikkoa siis ei tarvitse vaihtaa jos noin käy.

reima1

Takuu tosiaan on kyllä, mutta nyt ihmetellään että meneekö takuun ehtoihin ja jos ei, niin tapahtuiko asennusvirhe vai oliko loota tosiaan saanut kipiää.

Isoin kysymysmerkki tällä hetkellä on öljyissä ja siinä mitä niille tehtiin, jos tehtiin. Ennen kuin kysyn vielä tarkemmin asiaa kummastakaan päästä, niin onko näissä laatikoissa mahdollista ns. tarkistaa öljyn määrää muuten kuin valuttamalla ulos ja sitten laittamalla uudet sisään? En tunne asiaa sen tarkemmin, mutta sen verran arvaan että öljytikkua ei ole  ;) Öljyä siellä kyllä oli, mutta kuinka paljon on kysymys. Tarkoitus ei ole tarkastaa siis nyt paljonko sitä on, vaan että olisiko asentaja voinut tarkistaa määrää jotenkin ja olla vaihtamatta/lisäämättä?

Muokkaus: ja kiitos vielä kerran avusta teille, eteenkin o.b!

Toinen vaihtoehto tosiaan on tehdä frankenlaatikko. Josko vielä tuoreemmassa olisi kytkimet jääneet ehjäksi, niin periaatteessa lopputulos voisi olla tosikin hyvä olettaen että homma ylipäätään pelaa.

o.b.

Öljyn määrän voi tarkistaa ainoastaan valuttamalla öljyn ulos. 1,7 litraa pitäisi olla.

Jos laatikkoa on säilytetty/kuljetettu ylösalasin, öljy valuu ulos huohotinaukosta. Siitä samasta reiästä se vaihdon yhteydessä täytetäänkin.

Onhan se myös mahdollista, että öljyt on laskettu pois siinä vaiheessa kun laatikko on irroitettu kolariautosta. Joka tapauksessa ne olisi kannattanut tarkistaa/vaihtaa laatikon vaihdon yhteydessä.

gunman

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 28.08.18 - klo:16:06
Onhan se myös mahdollista, että öljyt on laskettu pois siinä vaiheessa kun laatikko on irroitettu kolariautosta.

Näin purkaamot toimii.
Laatikoissa ja moottoreissa ei ole öljyjä sisällä myyntihetkellä, ne on valutettu purkuhetkellä pois.

Kaksi laatikkoa olen purkaamoilta ostanut ja kummassakaan ei ollut öljyjä sisällä, mutta siitä kyllä oli papereissa maininta,
että öljyt valutettu ulos.
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

reima1

Ja näin myös purkamo sanoo toimineensa. Ilmeisesti lappua ei laatikon mukana tullut, mutta kysyin nyt vielä varaosamyyjältä kuitenkin. En nähnyt saapuvaa rahtia, koska laitoin toimituksen suoraan pajalle.

Selkesi mitä korjaaja tarkoitti öljyjen tarkistamisella, ja kertoi että valuttivat vanhat pois, sitä oli oikea määrä ja näytti hyvältä, samat takaisin sisään.

Nämä kaksi asiaa on nyt hieman ristiriidassa keskenään... Auto on pajan pihalla ja huomenna tarkistetaan paljonko sieltä öljyä tulee ulos ja jos oikea määrä, niin sitten ilmeisesti pitää avata loota ja katsoa onko jälkiä ylikuumenemisesta.

Jos tässä ei päästä minkäänsortin yhteenymmärrykseen, niin se frankenlaatikko tulee luultavasti tehtyä ja silloin sitten näkee lootan sisälle. Tarkoitus siinä tapauksessa olisi tosiaan katsoa myös kytkimien kunto. Pelkäänpä että nekin lauloivat viimeisen virtensä. Tämä perustuu vain siihen, että ensimmäisen oireen yhteydessä jotain luisti pahasti kovan rohinan kera. Rattaat ei sillä tavalla luista, enkä tiedä onko laatikon sisällä muuta vastaavaa.

Tuosta vetoakselien kiinnityksestä en sitten tiedä yhtään että miten se voisi ilmentyä, tai voiko ylipäätään niin että kaikki toimii 100km mallikkaasti, kunnes jokin alkaa luistaa ja sitten nappaa takaisin kiinni. Jäljelle jäi kolinat ja kilinät, mutta "muuten toimi".

o.b.

Joo, vetoakselin kiinnitys se ei varmaan sitten ole. Kyllä senkin irtoaminen kaikenlaista meteliä saa aikaan, mutta ei luistoa kuin vasta finaalissa.

Mutta mielestäni ei sun pitäisi tuossa enää maksumieheksi joutua. Joko paja on jättänyt ölyt tarkistamatta/lisäämättä tai sitten loota on ollut viallinen kolarin jälkeen.

D.S.G-Frankenstein laatikkoon ehkä kannattaisi ostaa uusi kytkinpaketti jos sellaiseen päädytte. Siinä kannatta sitten varmistaa, että hydrauliikkaöljyt (mekatroniikka) ja vaihteistoöljyt on vaihdettu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy