Jarrupoljin painuu pohjaan (nopeahkosti n. 3sek)

Aloittaja Tommi87, 08.08.18 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

Tommi87

Kyseessä 2007 vuoden Touran. Ostin auton katsastettuna ja jarrunesteet vaihdettuna merkkiliikkeessä pari kuukautta sitten. Jarru oli jo silloin todella lepsu omaan jalkaan. Kuinka muut ovat tämän asian ratkaisseet?

Jasca

Joko järjestelmässä on ilmaa tai sitten pääsylinterin (männän) tiivisteet vuotavat. Jarrunesteen vaihdon yhteydessä järjestelmään on saattanut päästä ilmaa.

Ensi alkuun kannattaa tietysti tarkistaa että järjestelmässä on riittävästi jarrunestettä. Seuraavaksi suosittelisin etsimään näkyviä vuotoja jarruputkista, -letkuista ja työsylintereistä. Mikäli kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, seuraava vaihe olisi järjestelmän oikeaoppinen ilmaus. Mikäli se ei poista ongelmaa, tai poistaa sen vain tilapäisesti, olisi vuorossa pääsylinterin korjaus tai vaihto (en tiedä saako korjaussarjaa).
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

o.b.

Jos jarruspoljin jäykistyy kun sitä painaa useamman kerran nopeasti peräkkäin, taitaa joku työsylintereistä vuotaa. Useimmiten jompikumpi takajarruista.

Laita läpinäkyvä letku ilmausruuviin ja katso tuleeko ilmaa kun avaat ilmausruuvia reilun ½-kierrosta. Neste kyllä valuu hiljakseen ihan painovoiman ansiosta jos säiliössä on nestettä.

Voi olla vaikea uskoa, että viallinen tiiviste tai mäntä työsylinterissä aiheuttaa ilman pääsyä sinne, mutta niin se vain on. Edes ulospäin näkyvää vuotoa ei välttämättä näy.

Jos poljin ei pumppauksesta huolimatta jäykisty, vika on tod.näk. pääsylinterissä ja neste pakenee takaisin säiliöön tai sitten jarrutehostimen sisään.

Tommi87

Kiios! Jarrupoljin jäykistyy pumppaamalla ja Jarrunestettä on normaalisti. Täytyykö tuo ilman tsekkaus letkusysteemi tehdä joka pyörälle vai löytääkö ilma ydestä reijästä pihalle? Tsekkaan tuon ilman ensimmäiseksi.
Luulisi että jarrunesteet on vaihdettu oikein kun ne on oikeen liikeessä tehty. Voi olla, että edellinen omistaja on ajatellut löysän jarrun johtuvan ilmakuplista mutta tilanne ei olekaan poistunut jarrunesteiden vaihdolla.

o.b.

Joka pyörästä se ilmaus on tehtävä erikseen. Jos ja kun jostain työsylinteristä löytyy ilmaa, kannattaa molemmille puolille vaihtaa uudet jarrusatulat. Toki niihin saa korjaussarjojakin, mutta se on aika työläs ja sotkuisa homma jos ei ole kunnon tiloja.

Jasca

#5
Kuten tuossa jo todettiinkin, jokainen pyörä (eli työsylinteri) pitää ilmata erikseen, aloittaen siitä, joka sijaitsee kaikkein kauimpana pääsylinteristä. Yleensä vasemmalta ohjattavissa autoissa siis oikeasta takapyörästä. Sen jälkeen vasen takapyörä, sitten oikea etupyörä ja viimeisenä vasen etupyörä.

Esimerkiksi Motonetista ja Biltemasta voi ostaa hommaa helpottavia ilmausletkuja ja -laitteita. Niiden avulla onnistuu yksinkin.

Ensikertalaisen kannattaa internetin ihmeellisestä maailmasta etsiä aihetta käsitteleviä ohjeita ja videoita. Jarrujen ilmaus ei ole mitään rakettitiedettä, mutta onnistuminen edellyttää muutamien juttujen ymmärtämistä.

P.S. Voisit vielä kokeilla pumpata polkimen kovaksi moottorin ollessa pysäytettynä (= jarrutehostin ei toiminnassa). Sitten painat reilulla voimalla poljinta hieman pidempään, tarkkailleen lähteekö poljin "pakenemaan" eli painumaan kohti lattiaa. Jos, saattaa se kieliä vuodosta pääsylinterissä ... tai jossakin työsylinterissä.
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

Tommi87

Totta tänään selviää kun pääsen auton kimppuun. Olen vanhaan -87 vuoden foordiin ilmannut jarrut juuri sellaisella motonetin ilmaussysteemillä.

Tommi87

Eilen en ehtinyt jarrujen ilmoja katsomaan mutta jarru pysy kovana kun moottori oli sammutettuna. Eli ilmeisesti läpi ei pääse mitään. Myös jarruneste  näytti siltä ettei sitä ole kununut.

Jasca

Ilman puolelle alkaisin kallistumaan. Sitä on voinut päästä järjestelmään jarrunesteiden vaihdon yhteydessä. Tai sitten sitä on siellä ollut jo ennestään (syy olisi hyvä saada selville), eikä se ole poistunut nesteidenvaihdossa. Useimmiten se niin tekee, mutta ei aina...
BMW 330e xDrive M-Sport Touring MY23
Ex: Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

o.b.

Tuski ilma sinne nesteiden vaihdon yhteydessä on jäänyt. Eihän se mene katsastuksesta läpi, saatika että sillä uskaltaisi edes ajaa. Eikä sillä ilmalla ole mitään piilopaikkaa, mihin se menisi jemmaan ;D

Vuotava tiiviste sen ilman sinne päästää. On tullut tuo ilmiö sen verran monta kertaa vastaan. Periaatteessa työsylintereissä on koko ajan pieni paine, vähintään sen säiliönja sylinterin välisen korkeuseron aiheuttama. Kun jarrupoljinta painetaan, paine työsylinterissä nousee ja neste virtaa työsylinteriin päin.

Vastaavasti kun poljin nostetaan nopeasti paine alkaa laskea ja neste virrata takaisin säiliöön päin. Nesteen virtaus kuitenkin pyrkii jatkumaan ja lopulta työsylinteriin tulee hetkellisesti pieni alipaine joka riittää imaisemaan pienen määrän ilmaa viallisen tiivisteen kautta. Josku vuoto näkyy myös ulospäin, mutta aika usein se vuotanut neste jää pölysuojuksen sisälle piiloon.

Tommi87

Hei ongelma ratkesi. Ilmasin jarrut ja toiminut ainakin pari päivää ihan normaalisti. Katsotaan alkaako tilanne eskaloitumaan ajan kanssa. Kiitos kaikille vinkeistä.

Macis

Lainaus käyttäjältä: Tommi87 - 16.08.18 - klo:16:22
Hei ongelma ratkesi. Ilmasin jarrut ja toiminut ainakin pari päivää ihan normaalisti. Katsotaan alkaako tilanne eskaloitumaan ajan kanssa. Kiitos kaikille vinkeistä.
Oli pakko tänne kirjautua eri merkillä ajavana sillä O.B on täysin oikeassa. Kaksi kuukautta vikaa etsittiin, abs ja pääsylinteri vaihdettiin mutta vika oli vasemmassa etusatulassa joka juuri o.b. kuvaamalla tavalla horni ilmaa. Sen näki kun oli jarrusäiliössä painelaitteella nesteen lisäystä ja kun pumppasi jarrupoljinta, alkoi letkussa näkyä viallisen satulan kohdalla ikään kuin olisi siiderikuohua. Se horni sitä ilmaa juuri kuten on sanottu. Mahtavaa tietämystä täällä yhdellä ainakin. Siitä suuret kiitokset.

t. Peugeot 607 mies

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy