Vaihteiston ja alasuojalevyn yhteys?

Aloittaja Belzeboob, 04.08.18 - klo:10:10

« edellinen - seuraava »

Belzeboob

Tervehdys

Suora kysymys ilman johdatteluja:

Voiko vaihteisto (DSG-automaatti) vaurioitua alasuojalevyn hajotessa tai sitä vaihdettaessa? Rikkinäisen suojalevyn sisällä on todennäköisesti pyörinyt hiekkaa ja soraa.

Octavia 2.0 TDI 2007

kt

Siis mikä vika vaihteistoon on tullut?
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Geoman

#2
Lämpöisissä maissa on moottorin alla vain lyhyt suojalevy moottorin etuosassa ja vaihteiston alla ei mitään levyä. Tämä on mielikuvani, että kyseessä on kylmien maiden ja mahdollisesti soratiemaiden varuste. En usko suojalevyn rikkoutumisesta olevan mitään haittaa ellei ole ollut kova isku (esim. kivi, maasto töyssy tms) joka on osunut itse vaihdelaatikkoon ja rikkonut suojalevyn samalla. Levyä ei ole kiinnitetty vaihdelaatikkoon.

Belzeboob

Lainaus käyttäjältä: kt - 04.08.18 - klo:14:07
Siis mikä vika vaihteistoon on tullut?

Alkoi pohjaevyn vaihtamisen jälkeen nykiä huomattavasti, ainakin alle 60kmh nopeudessa. Rikkinäisellä pohjalevyllä ajoin soratiellä ja maantiellä muutaman sata kilsaa ilman mitään ongelmaa.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Belzeboob - 05.08.18 - klo:00:16
Alkoi pohjaevyn vaihtamisen jälkeen nykiä huomattavasti, ainakin alle 60kmh nopeudessa. Rikkinäisellä pohjalevyllä ajoin soratiellä ja maantiellä muutaman sata kilsaa ilman mitään ongelmaa.
No jos se rikkinäinen pohjalevy on tallessa niin kokeile vaihtaa se takaisin että katoaako nykiminen? Jos "kotikonstein" ei ole mahdollisuutta niin hommaa voi pyytää hyvätasoisesta korjaamosta.

Jos nyt puhutaan ihan vakavasti niin rikkinäisellä pohjalevyllä ja nykimisellä ei oo mitään tekemistä keskenään jos ei vaihteistoon oo käyny oikeasti kipeää pohjakosketuksen seurauksena.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Belzeboob

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 05.08.18 - klo:00:34
No jos se rikkinäinen pohjalevy on tallessa niin kokeile vaihtaa se takaisin että katoaako nykiminen? Jos "kotikonstein" ei ole mahdollisuutta niin hommaa voi pyytää hyvätasoisesta korjaamosta.

Jos nyt puhutaan ihan vakavasti niin rikkinäisellä pohjalevyllä ja nykimisellä ei oo mitään tekemistä keskenään jos ei vaihteistoon oo käyny oikeasti kipeää pohjakosketuksen seurauksena.

Tätä mahdollista yhteyttä pohjalevyn vaihtamisen ja vaihteiston nykimisen välillä haeskelinkin.

Jos vaihteisto olisi saanut tarpeeksi iskua tuossa pohjakosketuksessa, eikö sen olisi pitänyt tuntua saman tien? Nyt se alkoi korjaamon pihaan pysäköinnin (pohjalevyn vaihto tehty korjaamolla) ja heidän tekemänsä koeajon välissä. Sitä en tiedä tekivätkö koeajon ennen vai jälkeen pohjalevyn asennusta. Pohjakosketuksen jälkeen ajettu ensin vajaat 300 km kotipihaan ja siitä seuraavana aamuna korjaamolle ilman vaihteisto-ongelmia.

Onko mahdollista että vaihteistosta ikään kuin "kamelin selkä katkeaa", joku osa tulee tiensä päähän, tällä tavoin?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy