Kirjoittaja Aihe: Skoda Octavian korottaminen  (Luettu 2843 kertaa)

Poissa salmefre

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Skoda Octavian korottaminen
« : 02.08.18 - klo:14:15 »
Moi
Tästä aiheesta on kirjoitettu jonkun verran eri palstoilla mutta kyselen kumminkin koska olen vähän hämilläni.
Mietin Octavian sedan mallin (1,4 TSI 2012 viistoperä) korottamista ja kävin kysymässä paikallisesta Skoda huollosta jossa vastattiin ettei mitään sellaisia "huonon tien paketteja" ole olemassa eikä kannata ruveta mitään jälkikäteen korottamaan.

Ihmettelen ! Aika paljon on tästä kirjoitettu ja monet ovat vissin autonsa korottanut joten kertokaa nyt mikä on tilanne.
Eli miten tämä nyt menee ?

Voiko sedan mallia korottaa ? (ainakin etupään) Vai pitääkö mennä farmari mallilla.
Riittääkö siihen jotkut korotuspalat vai pitääkö vaihtaa jouset ja ehkä iskaritkin ?
Mistä osat ? Ja saako tämän tehtyä alle 1000 eur kustannuksella ??

Tänx FS

Poissa firstvw

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 754
  • Ex. VW Passat 2.0TDI DSG Highline -07
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #1 : 02.08.18 - klo:14:34 »
En tiiä onko alkuperäisiä korotuksia, mutta nopeesti ajatellen tuli seuraavat vaihtoehdot:
* painavamman mallin jouset
* korotuspalat tyyliin http://www.slamit.net/product/7686/st-suspension-25mm-korotuspalat-taakse-golf-leon-octavia-a3-neliveto-mallit. Onko nämä sitten katulailliset ja riittääkö iskunvaimentimen ulosjousto yms?
* jos korotuksen syy on esim oma mökkitie tai muu säännöllisesti ajeltava tie niin olisiko helpompaa teettää paikallisella koneurakoitsijalla vähän lanausta?
* Mulla oli aikanaan passatissa 140tkm ajetut alkuperäiset iskarit. Talvella raapi usein pohjamuovi polanteisiin ja keväällä routaheittoihin. Laitoin Bilstein B6 iskarit ja sen jälkeen ei osumia tullut. Jäykkä iskunvaimennin jopa nostaa autoa hieman jos vanhat iskarit ovat kovin väsyneet. Lisäksi jousto epätasaisuuksissa on pienempää joten hyödyllistä maavaraa tulee siten vähän lisää. Koni FSD voisi olla mukavampi kuin tuo B6. Satsi maksaa about 6-700€ + asennus
* suurempi rengaskoko auttaa vähän

Poissa jannekni

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #2 : 04.08.18 - klo:22:33 »
4motion 3Bg Passattiin laitoin vahvistetut jouset ja korotuspalikat. Nousi 3cm alkuperäisestä. Maavaraa mukavat 24cm ja teräksinen pohjapanssari. Mukava metsällä, jämäkkä tiellä.
Autotarvike.fi löytyi tietämystä ja osat.
« Viimeksi muokattu: 04.08.18 - klo:22:44 kirjoittanut jannekni »

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 347
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #3 : 07.08.18 - klo:10:34 »
Onhan noita "huonon tien paketteja" ollut ainakin volkkarin hinnastossa. Korottaa alustaa varmaan sen pari senttiä.

Toisekseen, jos renkaat alkaa olla jo loppuunajetut 16 tuuman 205/55R16, niin pikkuisen saa nostettua renkailla jos vaihtaa esim. 205/60R16. Vaikutus mittarivirheeseen lienee silti kohtuu olematon.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa MKJunnu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #4 : 13.08.18 - klo:09:04 »
Samaa olen miettinyt, octaviaa pitäisi saada korotettua. Malli tosin combi ja 4x4.
Sieltä täältä foorumia ja nettiä selaamalla löytyy tiedonmurusia mutta ei oikein selkeää vastausta miten tuon järkevästi saisi tehtyä.
- Huonontien paketissa on EHKÄ pidemmät/jämymmät jouset ja pidemmät iskarit. Hintaa lupaili pelkille osille yli 1000€.
- Ilmeisesti myös pelkkä jousien vaihto voisi riittää?
- Yetin jouset on EHKÄ samat kuin huonontien jouset ja halvemmat, tämä on minulla nyt selvittelyssä merkkiliikkeestä. Hintaa noilla noin 350€ + työt.
- Slamitilta 25mm korotuspalat jousien ja lautasten väliin olisi edullisin vaihtoehto ja voisi kelvata katsurillekin. Hintaa noin 160€.

Onko jollain näistä kokemusta? Nouseeko maavara ja miten käy ajettavuudelle noilla yetin jousilla tai korotuspaloilla?

Poissa Nifa

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 43
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #5 : 13.08.18 - klo:09:28 »
Samaa olen miettinyt, octaviaa pitäisi saada korotettua. Malli tosin combi ja 4x4.
Sieltä täältä foorumia ja nettiä selaamalla löytyy tiedonmurusia mutta ei oikein selkeää vastausta miten tuon järkevästi saisi tehtyä.
- Huonontien paketissa on EHKÄ pidemmät/jämymmät jouset ja pidemmät iskarit. Hintaa lupaili pelkille osille yli 1000€.
- Ilmeisesti myös pelkkä jousien vaihto voisi riittää?
- Yetin jouset on EHKÄ samat kuin huonontien jouset ja halvemmat, tämä on minulla nyt selvittelyssä merkkiliikkeestä. Hintaa noilla noin 350€ + työt.
- Slamitilta 25mm korotuspalat jousien ja lautasten väliin olisi edullisin vaihtoehto ja voisi kelvata katsurillekin. Hintaa noin 160€.

Onko jollain näistä kokemusta? Nouseeko maavara ja miten käy ajettavuudelle noilla yetin jousilla tai korotuspaloilla?

Ainakin faceliftin hinnastossa on huonontien paketti, maavara +15mm. Todennäköisesti tehty vain korkeammilla jousilla. Räjäytyskuvia ja osakoodeja vertaamalla voi selvittää, että vaihtuuko iskarit toisiksi vai ei noilla paketeilla. Ei se sen vaikeampaa ole. Ja jos kyseessä ei ole takuunalainen auto, niin katselisin kyllä jousia jostain muualta kuin merkkiliikkeeltä. Jouset on niin bulkkia kuin bulkkituote voi olla, ettei ole mitään järkeä maksaa merkkiliikkeen 2x hintaa jousista.
Korotusjouset saksasta (tunnetulta valmistajalta) varmaan luokkaa 150e per sarja, asennus 200-300e, 4-piste suuntaus 100e ja muutoskatsastus päälle.
"That's ridiculous! Why would a shark follow a Volkswagen."

Poissa MKJunnu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #6 : 13.08.18 - klo:09:52 »
Ainakin faceliftin hinnastossa on huonontien paketti, maavara +15mm. Todennäköisesti tehty vain korkeammilla jousilla. Räjäytyskuvia ja osakoodeja vertaamalla voi selvittää, että vaihtuuko iskarit toisiksi vai ei noilla paketeilla. Ei se sen vaikeampaa ole. Ja jos kyseessä ei ole takuunalainen auto, niin katselisin kyllä jousia jostain muualta kuin merkkiliikkeeltä. Jouset on niin bulkkia kuin bulkkituote voi olla, ettei ole mitään järkeä maksaa merkkiliikkeen 2x hintaa jousista.
Korotusjouset saksasta (tunnetulta valmistajalta) varmaan luokkaa 150e per sarja, asennus 200-300e, 4-piste suuntaus 100e ja muutoskatsastus päälle.

Kyllähän tuo facelift on, vm 2011.
Ongelma on se kun ei itse osaa räjäytyskuvia tai osakoodeja hakea ja vertailla niin täytyy luottaa kauppiaisiin ja huoltomiehiin.

Ensimmäisestä merkkiliikkeestä tuli tällainen vastaus
"Ei ole saatavana jälkiasennettavaa sarjaa. Saadaan kasaamalla alkuperäisistä osista jos löydetään semmoisen auton alustanumero missä tämä on tehdastieasennettuna ollut. Hintaa vaan tulee enemmän niin kuin yleensä jälkiasennettavissa varusteissa tuppaa olemaan."

Toinen merkkiliike lupasi selvittää niitä yetin jousia kun osasin suoraan kysyä, niiden vaikutuksesta korkeuteen eivät osanneet sanoa.

Jos siis vain jostain saisi tiedon minkälaisilla jousilla homma toimii ja onnistuu ja kelpaa katsurille niin nehän voi hommata mistä vain. Ei vain vielä ole löytynyt ketään joka tuohon olisi osannut vastata.

Poissa Vwhannes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #7 : 13.08.18 - klo:10:24 »
Tuon huonon tien paketin saa edelleen Octaviaan lisävarusteena edullisesti, hinta taisi olle reilut 200 €. Myyjän mukaan korotus tehdään jousitusta (jousia) muuttamalla. Pohjaan tulee lisäksi muoviset suojaelementit. Korotusta tulee 15 mm. Volkkarilla sama paketti on liki tonnin, en tiedä onko toteutus erilainen. Oman arvioni mukaan maavara tietysti nousee korotuksen verran ja auto on todella vakaa ajettava ja esim. kuorman sieto on hyvä ja perävaunu kulkee mukana nätisti. Toisaalta jousitusmukavuus kärsii ja esim. nimismiehen kiharat ovat välillä täyttä tuskaa, samoin melutaso taitaa nousta. Kannattaa koeajaa normialusta ja korotettu (jos sellaisen koeajoon löytää) ja miettiä omakohtaisesti etujen ja haittojen suhde.

Poissa MKJunnu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #8 : 13.08.18 - klo:11:06 »
Ilmeisesti tuo huonon tien paketti on tuohon hintaan tarjolla vain uusiin autoihin ja jos se on jäänyt ostaessa ruksimatta niin eivät huollossa ole oikein motivoituneita selvittämään jälkiasennusta ja antavat mieluummin vastaukseksi ei oota.

Poissa jannekni

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #9 : 14.08.18 - klo:20:13 »
Ei vissiin hirveästi hyvät neuvot kiinnosta kun pitää samaa jauhaa...

Autotarvike.fi

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.771
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #10 : 15.08.18 - klo:09:22 »
Ilmeisesti tuo huonon tien paketti on tuohon hintaan tarjolla vain uusiin autoihin ja jos se on jäänyt ostaessa ruksimatta niin eivät huollossa ole oikein motivoituneita selvittämään jälkiasennusta ja antavat mieluummin vastaukseksi ei oota.

Kyllä vain, koska volkkari ei tarjoa minkäänlaisia päivitys/jälkiasennus/yhteensopivuusdokumentaatioita millekään varaosalle. Pitää olla ns. Harrastaja että tietää osan X sopivan myös autoon Z tai että mitä eroja on osilla A ja B.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa MKJunnu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #11 : 18.09.18 - klo:08:27 »
No niin, ensimmäinen korotusyritys takana eikä mennyt ihan putkeen.

Merkkiliikkeestä eivät siis pysty kertomaan  kuin alkuperäisosan. Jouset on merkitty värimerkeillä joita eivät osaa merkkiliikkeessä tulkita eivätkä tiedä mitkä jouset voisivat sopia ristiin ja minkä mittaisia jouset ovat.
Varaosaliikkeestä sitten selvittelivät korottavia jousia ja löysivät huonontien alustan jouset jotka pitäisi mennä heittämällä paikalleen ja muuta ei kuulemma tarvita.
Eteen jouset OEM numerolla 1K0411105DL ja taakse 1K0511115CT.
Jouset paikalleen kovilla odotuksilla ja kas, keula nousi n. 2cm mutta takana ei tapahtunut mitään korkeudelle. Perä kyllä jäykistyi entisestä.

Missä siis vika? Oliko varaosatiskin jouset sekundaa, väärä jousi vai pitääkö jotakin muutakin vaihtaa samalla?

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.771
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #12 : 23.09.18 - klo:11:22 »
Ja minkälaisilla väritäplillä ne vakiojouset olivatkaan?
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa jannekni

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 107
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #13 : 24.09.18 - klo:19:56 »
Marmorilla älyävät alustasta kaikista vähiten! Mitäpä jos tästä ketjusta olisi ottanut hyvät neuvot käyttöön...?

Poissa Iso-Jaska

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 104
  • Test
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #14 : 24.09.18 - klo:20:05 »
Jos itte haluaisin tietää mitä värimerkkejä korottavissa jousissa on, niin kattelisin myynnissä olevista selllasen auton koeajolle ja tutkisin siitä.

Vinkkinä myös, että valkonen ja vaaleenpunanen täppä on hankala erottaa huonossa valaistuksessa
Nissan Note 1.6
Ex VAG:t: Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Ambiente -10 (CAYC), Octavia HB 1.9 TDI Ambiente -07 (BXE), Octavia Combi 1.9TDI Ambiente -03 (ASV), Cordoba 1.9 TDI Stella -00 (AGR), Polo 6N 1.3i -95 (ADX), Jetta 1.6 TDIC -88, Audi 80 1.6D -84

Poissa MKJunnu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #15 : 27.09.18 - klo:14:47 »
Marmorilla älyävät alustasta kaikista vähiten! Mitäpä jos tästä ketjusta olisi ottanut hyvät neuvot käyttöön...?

Hmm... Minulta on kyllä tästä ketjusta ne hyvät neuvot menneet ohi silmien.
Korotusjousia on siis etsitty mutta ei niitä oikein varaosaliikkeet tai merkkiliike löydä. Etupäähän jouset jo löytyivätkin mutta takajouset olivat alunperin samankorkuiset kuin uudet vaikka piti olla vahvistetulle alustalle tarkoitetut. Pienen lisäselvittelyn jälkeen selvisi, että myös samalla OEM numerolla on eri valmistajilla eri pituisia jousia. Palettia vielä sekoittaa se, että ilmeisesti varaosajousien valmistajistakaan kaikki eivät ilmoita jousen pituutta tai paksuutta. Nyt on tilattu toisen valmistajan vahvistetut takajouset jotka EHKÄ ovat korkeammat, saa nähdä.
Haasteeksi näyttää muodostuvan myös ohjauskulmien säätö korotuksen jälkeen. Etupäässä ei camberia saatu enää 20mm korotuksen jälkeen täydeliseksi vaikka raja-arvojen sisälle juuri ja juuri menikin koska säätövara loppui kesken.
Alkuperäisten jousien värikoodit pitäisi muistaa käydä tarkistamassa jos vielä romuläjästä erottaa kummat on eteen ja kummat taakse.

Ja myös se autotarvike.fi on soitettu. Myy samoja korotuspaloja kuin slamit eikä tähän malliin niitä ole saatavilla kuin eteen.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.771
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #16 : 27.09.18 - klo:21:38 »
Kyseessä ilmeisesti vajaavetomalli eli takapäässä iskarit ovat jousien ulkopuolella erillään? Tuo "huonon tien alusta" on voitu joissain autoissa toteuttaa myös nostamalla iskunvaimentimen alajousilautasta ylöspäin (tapauksissa joissa iskari tulee siis jousen sisälle) jolloin jousesta saadaan saman pituinen vakioalustaan nähden..
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa MKJunnu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #17 : 03.10.18 - klo:08:42 »
Kyseessä nelivetomalli mutta jouset näyttävät silti olevan erillään iskareista. En ole tuota sen paremmin tutkinut kun ensimmäisen vaihdon tekivät liikkeessä. Nyt tarkoitus vaihtaa itse takajouset uudelleen.
Alkuperäiset jouset edessä 2 valkoista ja 2 vaaleanpunaista täppää. Takana valkoinen ja oranssi täppä.

Poissa MKJunnu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #18 : 05.10.18 - klo:09:04 »
No niin. Nyt päästiin oikeaan lentokorkeuteen peränkin osalta.
Vaihettiin takajouset erimerkkisiin niin saatiin perä nousemaan. Yllättävää oli, että samalla OEM numerolla eri merkkiset jouset olivat eri pituiset. Nyt on joka kulmassa KILEN merkkiset jouset ja auto nousi ja toimii hyvin. Takana samalla OEM numerolla olleet Mapco merkkiset jouset olivat melkein 25mm lyhyemmät kuin nuo KILENit.
Jos siis joku muu pähkäilee saman projektin kanssa niin OEM numerolla 1K0411105DL eteen ja taakse 1K0511115CT KILEN merkkisillä jousilla 4-veto farkku octavia vm -11 nousi mukavasti. Jousitus muuttui kovemmaksi mutta on vielä ihan mukava ajaa. Aiemmilla jousilla perä laahasi maata kun laittoi peräkopin puolilleen ja kärryn perään.
Vielä seuraavassa renkaanvaihdossa profiilimuutos 205/55 -> 205/60 ja silläkin 1cm lisää korkeutta.

Poissa Vwhannes

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 63
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #19 : 05.10.18 - klo:09:09 »
Lisääntyikö rengasmelu, etenkin karkeilla tienpinnoilla? Tarkoitan verrattuna edelliseen jousitukseen enkä sitä joka tapauksessa karkeasta tienpinnasta johtuvaa rengasmelun nousua.

Poissa Jultsu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.771
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #20 : 05.10.18 - klo:22:19 »
Kolmannet osapuolet tuntuu arpovan noita yhteensopivuuksia haulikolla, listataan vähän kaikki mitä katalogista löytyy ja mummon marjamehutkin vielä mukaan että saadaan asiakaskuntaa isommaksi. Vain ja ainoastaan marmorilta ostetuissa jousissa on se juuri sopiva jäykkyys/korkeus minkä osanumero speksaakin, kaikki muut on enemmän tai vähemmän sinnepäin.
VW Passat Variant -03 1.9TDI 4motion

Poissa tapanixxx

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.141
  • BMW X1 xDrive
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #21 : 06.10.18 - klo:02:13 »
Helpoiten tuo maavaran korottaminen käy vaihtamalla autoa :) Tosin tämä ei varmasti ole se edullisin ratkaisu.

Poissa MKJunnu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Skoda Octavian korottaminen
« Vastaus #22 : 06.10.18 - klo:11:23 »
Vaikea sanoa rengasmelusta kun vaihdoin samalla kitkat talveksi alle. Johtuuko sitten jousista vai renkaista mutta rengasmelu pieneni selvästi.
Nyt auto on minulle oikein sopiva. 90% ajosta maantiellä ja toimii siinä hyvin mutta lisäksi viikoittain jonkin verran huonommilla teillä eikä siellä nyt pohja raavi maahan jatkuvasti.
Varmaan ne marmorilta ostetut osat olisivat olleet hyvät mutta eivät pystyneet niitä tarjoamaan useammasta yrityksestä huolimatta.

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi