Paljonko Tsi 1.4 syö teillä öljyä?

Aloittaja Jmaximus, 23.07.18 - klo:01:45

« edellinen - seuraava »

Jmaximus

Paljonkos teillä syö öljyä, kun itellä tänä vuonna joutunut jo lisää 1l öljyä.

Onko normaalia, että puolen vuoden aikana mennyt jo litra öljyä? Kilometrejä vain sellaiset 5-6000km siinä ajassa.

firstvw

Minun mielestä ei ole, litra per 10tkm tai alle olisi. Monen merkin manuaalissa taitaa olla 0,5-0,7l/1tkm ns normaalin kulutuksen raja. Mutta ei tuo sinun autosi kulutus kovin pahalta kuulosta.

Ei muuta kuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä

-karppa-

Ei vielä kannata huolestua. Nuo 1.4TSI:thän on kuuluisia öljynsyönnistä ja jos syö tuon litran tuhannelle kilometrille alkaa ongelmia olla  ;D.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikkes

Minun edellinen auto oli Passat 1.4 TSI 150 hv. Tämä uusin sylinterin lepuutustoiminnolla oleva. Siinä meni 0,5... kuitenkin alle litran 30 tkm huollon välillä, eli mielestäni hyvinkin kohtuullisesti.

Nykyinen 2.0 TDI 190hv Superb ei vie oikeastaan yhtään, eli 30 tkm täyttyessä, öljynpinta tikusta katsottuna vielä ylärajalla, eli tässä ei lisätä öljyä huollon välillä desiäkään.

Enhancer

Öljynkulutus riippuu myös ajotavasta ja ajoprofiilista yleensäkin. Puolikylmällä koneella kaupassa käyminen päivästä toiseen näkyy varmasti myös öljynkulutuksessa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ak72

Noin 20tkm asti oma 140 heppanen vei hiukan öljyä, pari kertaa tarvi lisätä. Nyt mittarissa reilu 26tkm eikä syö enää, pysynyt maksimissa jo useemman tuhatta kilometriä.
Ex Ford Taunus '80
Ex Ford Escort RS2000 '92
Ex Ford Focus ST '06
Ex VW Golf 1.4 Act '14
Ford Mustang '66 since 1997
VW Golf GTI PP 7.5 '19

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: ak72 - 23.07.18 - klo:11:08
Noin 20tkm asti oma 140 heppanen vei hiukan öljyä, pari kertaa tarvi lisätä. Nyt mittarissa reilu 26tkm eikä syö enää, pysynyt maksimissa jo useemman tuhatta kilometriä.
Eli juuri niinkuin pitääkin, uutena vie kun paikat hioutuvat ja sen jälkeen loppuu. -13 mallin Octaviassa itsellä mittarissa 47tkm, eikä ainakaan välillä 35tkm-47tkm ole vienyt yhtään.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 23.07.18 - klo:11:04
Öljynkulutus riippuu myös ajotavasta ja ajoprofiilista yleensäkin. Puolikylmällä koneella kaupassa käyminen päivästä toiseen näkyy varmasti myös öljynkulutuksessa.

Kerro lisää, jos kyse on näistä ongelma moottoreista 😂. Ei ennen normaalit autot syöneet öljyä, mutta vag:n mukaan jo uutena "annetaan" kaupan päälle litra öljyä mitä lisäilä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

OctyRO

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.07.18 - klo:11:36
Kerro lisää, jos kyse on näistä ongelma moottoreista 😂. Ei ennen normaalit autot syöneet öljyä, mutta vag:n mukaan jo uutena "annetaan" kaupan päälle litra öljyä mitä lisäilä.

Sisäänajossa tosiaan saattaa mennä, mutta muuten pitäisi päästä ihan kevyesti sinne 100tkm asti niin että ei tarvitse koskaan lisäillä, jos ei huoltojen välissä tarvitse lisäillä öljyä, niin ei se tarkoita, että ei söisi. Minusta esim. 200g/10tkm menee vielä, varsinkin kun antaa jatkuvasti kenkää.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: OctyRO - 25.07.18 - klo:16:02
Sisäänajossa tosiaan saattaa mennä, mutta muuten pitäisi päästä ihan kevyesti sinne 100tkm asti niin että ei tarvitse koskaan lisäillä, jos ei huoltojen välissä tarvitse lisäillä öljyä, niin ei se tarkoita, että ei söisi. Minusta esim. 200g/10tkm menee vielä, varsinkin kun antaa jatkuvasti kenkää.
Kenkiessä öljyä haihtuukin jo enemmän kuin tuo 200g/10tkm. Öljy korvaantuu joko polttoaineella tai vedellä jos sitä ei yhtään 15tkm vaihtovälillä moottorista katoa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jamo75

köh kannu on kyllä tullut myöskkn muiden merkkisten autojen mukana, eiköhän kyse ole kyseisen mobil ykkösen mainostamisesta.

toki tossa työkaverin kodiaqissa ölyjä piti lisätä jo puolen vuoden jälkeen liekö pitkien ajomatkojen vaikutusta

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.07.18 - klo:11:36
Kerro lisää, jos kyse on näistä ongelma moottoreista 😂. Ei ennen normaalit autot syöneet öljyä, mutta vag:n mukaan jo uutena "annetaan" kaupan päälle litra öljyä mitä lisäilä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

jt

1.4TSI CDGA (kaasu). 15tkm välillä lisäsin öljyä ennen pitkää reissua n.2-3desiä, ei ollut vielä alarajalla, mutta alueella millä voi lisätä. Ajettu vajaa 270tkm.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Mikkes

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 26.07.18 - klo:09:46
Kenkiessä öljyä haihtuukin jo enemmän kuin tuo 200g/10tkm. Öljy korvaantuu joko polttoaineella tai vedellä jos sitä ei yhtään 15tkm vaihtovälillä moottorista katoa.

Justiinsa niin. Minun 2.0 TDI padassa on sitten varmastikin polttoainetta ja vettä öljyn seassa, kun ei ole mittatikun ylärajasta pudonnut yhtään edes 30 tkm ajossa. Voin sanoa, ei ole öljyn seassa mitään, mitä siellä ei kuuluisi olla.

GeeTee

Golf GTE noin 6000 km ajettu ja öljyä ei ole kulunut ollenkaan...

Tosin sisäänajovaihe menossa ja polttomoottoria tulee aika vähän käytettyä...

Iero

Minun Octaviaan piti lisätä uutena 11 tkm kohdalla öljyä - merkkivalo ilmoitti. Seuraavilla kahdella 15 tkm:n öljynvaihtojen välillä ei tarvinnut lisätä, mutta pinta vajui alamerkille, joten laitoin auton kiertoon.


En muista, että olisin koskaan ennen tarvinnut  lisätä öljyä mihinkään autoistani. Normaali väheneminen on ollut puolesta sentistä senttiin öljynvaihtovälillä.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

KumiKeijo

Octavia kulutti öljyä 4 litran kanisterin verran 20 tkm matkalla. Kaverin Golfissa 3 l/20 tkm. Tilattiin öljyt suoraan Mobilin tehtaalta. Vakioasiakkaana saimme reilun alennuksen.

golfv

Täällä 2014 1.4 Tsi Octavia, ajettu 41000 km, ei vie yhtään öljyä tuolla noin 10000 km (vuosi)
vaihtovälillä. Todellakin,  uutena  tuli seurattua tarkemmin tuota öljynkulutusta, mutta ei vienyt silloinkaan
yhtään mitään.

Max3

Octavia 2017 ja nyt on mittarissa 18 tkm per 18 kk aikana, lisätty 0,5 litraa, joten öljynkulutus on hyvin vähäistä. öljynvaihtoväli 2 vuotta ja tuolloin tulee noin 25 tkm mittariin. Myös aikaisemmat 1,4 tsi:t (ketjumalli) olivat öljynkulutukselta hyvin vähäisiä.
Octavia 1.4 tsi combi 2017 black
ex Octavia: combi 2012, hb 2011

-TS-

Nykyinen ei yhtään - tosin vaihtoväli on 15 tkm ja sinä aikana ei paljoa moottori edes käy.
Edellisessä Skodassa meni ensimmäisen huoltovälin aikana 0,5 litraa ja sen jälkeen ei enää tarvinnut öljyn kulumisesta murehtia.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

Pingutus

Itse ostin v.2014 Golf TSI 1.4 syksyllä. Ajettu tuossa vaiheessa 102tkm. Öljyä piti lisätä ekan 1000km jälkeen mutta en ollut tarkistanut öljytasoja joten ajattelin että oma moka. Sitten 3-4000km jälkeen olin laittanut 8dl lisää. Vietiin määräaikaishuoltoon kun mittarissa 109tkm. Nyt olen ajanut 2600km ja välähti öljyvalo päälle. Vien huomenna huoltoon ja kysyn missä mennään. Alle 5v vanha auto, 112tkm ajettu (minun 10tkm)  ja kaupastakin alle 5kk. Pitänee reklamoida jos tulee remonttia.

jt

Passat 1.4 TSI Ecofuel (kaasu) vm2011, ajettu 270tkm, 15tkm välillä lisätty n. 1-2dl , tikku oli puolessa välissä lisättäessä kun km 13tkm huollosta, ei palanut öljyvalo. Käytännössä siis ei syönyt juuri lainkaan.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Pingutus - 20.12.18 - klo:21:47
Itse ostin v.2014 Golf TSI 1.4 syksyllä. Ajettu tuossa vaiheessa 102tkm. Öljyä piti lisätä ekan 1000km jälkeen mutta en ollut tarkistanut öljytasoja joten ajattelin että oma moka. Sitten 3-4000km jälkeen olin laittanut 8dl lisää. Vietiin määräaikaishuoltoon kun mittarissa 109tkm. Nyt olen ajanut 2600km ja välähti öljyvalo päälle. Vien huomenna huoltoon ja kysyn missä mennään. Alle 5v vanha auto, 112tkm ajettu (minun 10tkm)  ja kaupastakin alle 5kk. Pitänee reklamoida jos tulee remonttia.

Alle 8dl/1000km on valmistajan mukaan "normaalia" öljynkulutusta. Minun ja monen muun tavallisen autonomistajan käsitys öljynkulutuksesta on, ettei sitä tarvitse lisätä öljynvaihtovälille.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

europe


kramer

1.4TSI multifuel eli käytetään normiöljyjä(ei longlife) ja huollot 15tkm välein. Ei joudu lisäämään kertakaan vaihtovälillä, ajettu 160tkm.

Pingutus

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.18 - klo:10:26
Alle 8dl/1000km on valmistajan mukaan "normaalia" öljynkulutusta. Minun ja monen muun tavallisen autonomistajan käsitys öljynkulutuksesta on, ettei sitä tarvitse lisätä öljynvaihtovälille.

Kyllä se raja on 0.5dl/1000km.
Huoltomies sanoi että tikun ylä- ja alareunan väli on 8dl eli arvioi kulutuksen olevan 0.3dl/1000km. Suositteli olemaan autoliikkeeseen yhteydessä jos painaa mieltä (kyllä painaa) ja sieltä luvattiin olla yhteydessä myös. Ainakin asia on saatettu autoliikkeen tietoon ennenkuin tuo 6kk menee umpeen jos jotain vikaa ilmenee. Luulen että edessä on öljynkulutuksen mittaus. Jos jää alle 5dl/1000km niin autoliike pesee kätensä. Sitten tietenkin harmittaa.

TDiih

Helpoin tapa saada öljyä kulumaan on ajaa puolilämmillä koneella lyhyitä matkoja ja polkee kunnolla. Kaverin 280tkm ajettu BMY ei kuluta vaihtovälillä öljyä juuri lainkaan. Ketjuja tosin senkin edestä, nyt on mietinnän alla, että vaihdetaanko 4. ketju itse.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Pingutus

Näyttää maailmalla yleisesti olevan ongelma että 1.2 ja 1.4 TSI koneet alkaa kuluttamaan öljyä siinä 60-90tkm kohdalla (jos alkaa) ja siinä vaiheessa se kolmen vuoden takuu on usein ummessa.
Joku vikahan siellä koneessa on. Valmistaja/maahantuoja  pesee kädet sinne 0.5dl/1000km rajaan asti mikä on siis aivan naurettava kulutus. Ja monet huuteleekin ettei heidän 45tkm ajettu ole kuluttanut mitään huoltojen välillä.

Vaihtoehdot on omalla kustannuksella tutkituttaa kone jos kulutus ei mene yli tuon rajan tai sitten odottaa että vika ilmenee selvemmin. Tai laittaa paha kiertämään, mihin omatunto ei anna periksi.

Natte

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 21.12.18 - klo:15:02
Helpoin tapa saada öljyä kulumaan on ajaa puolilämmillä koneella lyhyitä matkoja ja polkee kunnolla. Kaverin 280tkm ajettu BMY ei kuluta vaihtovälillä öljyä juuri lainkaan. Ketjuja tosin senkin edestä, nyt on mietinnän alla, että vaihdetaanko 4. ketju itse.

Toisaalta kun antaa käydä tyhjäkäynnillä mittauksen aikana niin kilsat ei kerry mutta öljyä kuluu   ::)

Popo

Lainaus käyttäjältä: Pingutus - 22.12.18 - klo:10:58

Vaihtoehdot on omalla kustannuksella tutkituttaa kone jos kulutus ei mene yli tuon rajan tai sitten odottaa että vika ilmenee selvemmin. Tai laittaa paha kiertämään, mihin omatunto ei anna periksi.

Ei kai ainakaan öljyä  max 0,5dl/1000km kuluttavan auton normaali vaihtokierrätys kovin törkeä petos ole, jos maahantuoja ei tuota vikana huomioi. Toki voihan tässä asiassa olla kaksoisstandardit, ettei moista romua vaihdossa haluta, mutta taas myydessä "kaikki normal"...  ::)

80 tkm mittarissa, eikä öljyä ole kulunut, mutta seuraillaan. Normaalia öljynkulutusta omissa autoissa on ollut se, kun eivät kuluta öljyä...
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

KumiKeijo

Lainaus käyttäjältä: Pingutus - 22.12.18 - klo:10:58
Näyttää maailmalla yleisesti olevan ongelma että 1.2 ja 1.4 TSI koneet alkaa kuluttamaan öljyä siinä 60-90tkm kohdalla (jos alkaa) ja siinä vaiheessa se kolmen vuoden takuu on usein ummessa.
Joku vikahan siellä koneessa on. Valmistaja/maahantuoja  pesee kädet sinne 0.5dl/1000km rajaan asti mikä on siis aivan naurettava kulutus. Ja monet huuteleekin ettei heidän 45tkm ajettu ole kuluttanut mitään huoltojen välillä.

Vaihtoehdot on omalla kustannuksella tutkituttaa kone jos kulutus ei mene yli tuon rajan tai sitten odottaa että vika ilmenee selvemmin. Tai laittaa paha kiertämään, mihin omatunto ei anna periksi.

Tällä palstalla on kerrottu oikein kuvan kanssa mistä öljynkulutus johtuu:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=40813.0
Karstoittuvat öljykanavat. Taitaa olla tyyppivika kaikissa TSI-moottoreissa. ;D ;D ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy