Kirjoittaja Aihe: Myyjä pimitti aiheuttamansa todennäköisen moottorivian, mitä tehdä?  (Luettu 8095 kertaa)

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.129
    • Profiili
Mikä rikos tässä on tapahtunut  ;D? Siis aikuisten oikeasti?

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa passo_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Lähteeköhän tätä poliisikaan tutkimaan, ei taida tämä tapaus ylittää poliisilla kynnystä.Auton omistajuus kuviot ovat selvät ja raha ja auto ovat vaihtaneet omistajaa, eikös se sitten ole lainpuolesta selvä asia.Vetopasuuna kun tuossa kirjoittaa että hän asiaa on poliisille viemässä. Eräs kamu osti käytetyn tietokoneen yksityiseltä, hän ei saanut tietokonetta eikä rahojansa takaisin, poliisi ei tehnyt asian eteen juurikaan mitään. Rikosilmoituksen poliisi otti vastaan.Mikäköhän on autokaupassa kaupan purkuoikeus yksityishenkilöiden välisessä kaupassa? Onko sellaista edes?
xxx
Kauppalakihan tässä vaikuttaa kun yksityishenkilöt tekevät kauppaa. Poliisi ei varmaan resurssejaan tälläiseen asiaan uhraa. Käräjille voi toki haastaa, lainaus Yleltä:
Jos kiistaa käydään yksityishenkilöltä ostetusta autosta, riita pitää viedä suoraan käräjille, mikä voi tulla häviävälle osapuolelle kalliiksi.
« Viimeksi muokattu: 11.07.18 - klo:20:50 kirjoittanut passo_s »

Poissa Vetopasuuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Kauppalaki kyllä pätee ja etenkin sen §19. Ihmisillä on vähän outo käsitys tästä "perävalotakuusta", että oikeuttaisi jonkinlaiseen silmäänpissimiskilpaan kaupanteon yhteydessä. Auton tai muunkaan myytävän tuotteen laadusta tai kunnosta ei saa antaa väärää kuvaa. Tässä tapauksessa on myös ulkopuolisen tahon sana siitä, että on annettu väärä kuva auton kunnosta ja viallinen auto myyty ehjänä ja siksi siinä alkaa jo olla näyttöä petoksestakin. Ja kun on väitetty 2500 euron edestä tehty korjauksia, joista on kuitit, mutta ei sitten ollutkaan.

Poissa passo_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Kyllä, mutta poliisi ei varmaan sinua juuri mitenkään auta eikä asiaa tutki. Sen kun viet käräjille.

Poissa Vetopasuuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Jos asiaan saa oikeusapua, ottaa poliisi yleensä oikeusavustajan kanssa tehdyt tutkintapyynnöt vakavammin.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.463
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Olen joskus saanut poliisin luukulta (rikosilmoitusten vastaanottaminen) tiedon, että yksityishenkilöiden välisiä kauppoja poliisi ei tutki eikä selvitä. No, lievän (tavallisen petoksen) ja törkeän ero menee jossain 10-20.000€ huitteilla. Toki, kun asian osaa muotoilla oikein juridisilla termeillä ja perusteilla (on syytä epäillä jne.) niin asia etenee luukkua pidemmälle eikä esitutkintaa keskeytetä heti alkuunsa.

Tässä ostaja on kuitenkin tutustunut ja saanut tavaransa maksusuoritusta vastaan. Joten oikeusapu tulee varmasti tarpeeseen kaupan purkamiseksi. Ehkä myös lievä petos tai petos käräjillä voi tulla kyseeseen. Eri asia sitten on, onko myyjällä jotain ulosmitattavaa omaisuutta ja kannattaako lähteä viemään casea eteenpäin eli prosessoimaan. Varattomalta tai työttömältä tuskin tulee mitään saamaan takaisin, paitsi jos tämä sattuu perimään jotain. Tästä on omakohtaisia kokemuksia petostapauksen muodossa. En ole juristi enkä alalla.
Yritetään pärjätä.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.463
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Myyjään toki aion olla yhteydessä, mutta ei näihin puliveivariluonteisiin ihmisiin toiveet tehoa. Pitää olla ensin todellista näyttöä sen suhteen mistä kaikesta on saatu kiinni ja mitä siitä voi olla seurauksena. Jo tähän mennessä ilmi käyneen perusteella teen kyllä tutkintapyynnön joka tapauksessa, jos sopimukseen kaupan perumisesta ei päästä. Toiselle se 2300 voi olla omaisuus, toiselle ehkä huonohko syy ottaa riski rikostuomiosta. Minulle se taas ei maksa mitään, toisin kuin tämän hetkinen tilanne.

Perusteltu reklamaatio ja maininta seuraamuksista käräjäoikeuteen viemisestä voi toki auttaa, mutta sielläkin näyttö = todisteet ratkaisevat.
Kannattaa keskittyä tiukasti olennaisiin seikkoihin. Suosittelen lämpimästi.
Oma uskoni suomalaiseen oikeusjärjestelmään (=tuomarin järjenjuoksuun) ei ole paras mahdollinen. Onnea matkaan. Sitäkin tarvitaan, ja paljon.  ::)
Yritetään pärjätä.

Poissa Jussi101

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Harmillinen tapaus varsinkin kun asialla on merkittävä vaikutus ostajan talouteen.

Tilanne on ilmeisesti se, että ostaja ei ole vielä ollut yhteydessä myyjään. Jos näin, niin ystävällinen yhteydenotto on paikallaan. Sitä ennen pitää selvittää (omalla kustannuksella) mikä autossa on oikeasti vikana ja mikä sen korjauskustannus on. Sen pohjalta sitten kysytään myyjältä olisiko halukas osallistumaan korjauskuluihin kokonaan tai osittain, tai vaihtoehtoisesti purkamaan kaupan. Tämä selviää yhdellä puhelulla. Kaikki nuo muut "pikkupoikkeamat" jättäisin kokonaan keskustelun ulkopuolelle.

Jos myyjä ei ole halukas osallistumaan korjaamiseen tai kaupan purkuun, niin korjauskulu jäänee ostajan kannettavaksi. Oikeustie on raskas ja lopputulos on epävarma, ja voi siksi olla kalliskin. En lähtisi tuohon prosessiin. Joskus voi olla parempi  tunnustaa itselle, että mönkään meni ja kalliiksi tuli. Oikeustien sijaan etsisin jonkun VW-harrastajan, joka osaa hands on korjata moottoreita omalla kotipajallaan. VW-harrastajilla saattaisi olla osaamista ja aitoa auttamisen halua moottorin korjaamiseksi. Eli Googlea, sähköpostia ja puhelinta käyttäen eteenpäin.

Poissa passo_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Omat ja varmaan väärätkin johtopäätökset, huolimattomasti tätä ed main tarinaa luettuani:
- Auton myyjä on koittanut korjauttaa autoa
- auton öljynpaineet on todettu olevan ok, jokin merkkivalo siihen liittyen ostohetken jälkeen kuitenkin palaa
- ilmeisesti kuitteja huolloista on annettu ostohetkellä tutkittavaksi, joiden perusteella ostaja on tehnyt ostopäätöksenä
- ostaja on kuitit saanut ja tehnyt ostopäätöksen, ostaja on perehtynyt ostokseensa
- vikavalo ei palanut ostohetkellä
- autolla on ajettu paljon, paljon ajettuihin autoihin voi tulla vikoja, vika voi tulla ostohetken jälkeenkin, takuuta ei kuitenkaan ole
- se missä kohtaa myyjä on nyt pettänyt, todistajan taakka on ostajalla

En lähtisi käräjille.Varsinkaan kun kauppakirjaa ei ole tehty.Olen myynyt autoja ja niistä on kauppakirjat, varsin köykäistä luettavaa, todistan niissä huoltokirjan oikeellisuuden
« Viimeksi muokattu: 11.07.18 - klo:22:28 kirjoittanut passo_s »

Poissa passo_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 164
    • Profiili
Jälkiviisastellen,kauppakirjassa pitäisi olla maininta huolloista, varsinkin kun myyjä kertoo 2500€ kuiteista. Kauppakirjaan silloin kirjataan: huoltoja, joista 2500€ kuitit liitteinä.Nyt tämä 2500€ kuittiasia on sana sanaa vastaan, myyjä voi sanoa ettei hän sellaisista kuiteista ole mitään ikinä puhunutkaan. Myyntipuhe on sinänsä ollut ikävästi harhaanjohtavaa, kauppakirja puuttuu niin tilanne käräjillä olisi sana sanaa vastaan ja en lähtisi moiseen. Mikäli olisi oma auto, tallissa ottaisin öljypohjan auki ja opiskelisin Audin pienten öljysihtien vaihtoa. Aprikoin että kone on kunnossa, ei se ole voitelun vähyydestä vaurioitunut. Oliko öljynpaineantjrit vaihtamatta? Ko anturien kunnon mittaaminen voisi onnistua yleusmittarilla.
« Viimeksi muokattu: 11.07.18 - klo:23:01 kirjoittanut passo_s »

Poissa Hidalgo

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 411
    • Profiili
Järkevä ihminen selvittäisi tätä ensin myyjän kanssa. Nyt myyjä ei tiedä tästä mitään ja ostaja mesoaa netissä.  :o

Poissa Jussi101

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Järkevä ihminen selvittäisi tätä ensin myyjän kanssa. Nyt myyjä ei tiedä tästä mitään ja ostaja mesoaa netissä.  :o

Yhteydenotossa fiilis pitää olla "sinä ok, minä ok". Ja asia esitetään tyyliin, että sattuipa käymään huonosti kun autoon tuli tälläinen vika. Syyttelyn tai uhkailun tielle ei kannata lähteä eikä edes vetoamaan myyjän antamiin vääriin tietoihin. Saa olla aika varma, että myyjä vetäytyy kuoreensa eikä ole halukas keskustelemaan asiasta saati korvaamaan jotain. Eli pitää päästä hyvään vuoropuheluun ja molemmille parhaan mahdollisen vaihtoehdon löytymiseen ja siitä sopimiseen. Ja todennäköisesti ostajakin joutuu tulemaan vastaan asiassa. Kyseessä on kuitenkin vanha auto, joka ikänsä puolesta alkaa olemaan elinkaarensa lopussa joka tapauksessa.

Ostajan mielentila on kirjoitusten perusteella kovin ärtynyt (syystäkin). Mutta nyt pitäisi laittaa jäitä hattuun, jotta asian hoitaminen onnistuisi ilman ylimääräisiä negatiivisia sävyjä yhteydenotossa.

Ja tuo ongelma ja sen korjauskustannus pitäisi selvittää. Varmaan VW-merkkikorjaamokin antaa ilmaista konsultaatiota niin mahdollisten vikakohteiden kuin korjauskustannusten osalta puhelimitse kun kertoo vikakoodit ja muut tiedot autosta. Eikä heitäkään kannata vaivata koko tarinalla pieleen menneestä autokaupasta. Ja soittaisin jopa useampaan VW-korjaamoon ja kysyisin monesta suunnasta mielipiteitä. Se aikaisempi korjaamo selkeästi arpoo ongelmaa, joten sieltä suunnasta apua ei ole taida olla saatavissa tämän enempää.


« Viimeksi muokattu: 12.07.18 - klo:08:20 kirjoittanut Jussi101 »

Poissa HiTecci

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.282
  • Eipä turhia höttyillä :)
    • Profiili
No lähtökohtaisesti myyjällä ei ole tässä casessa yhtään mitään voitettavaa, joten se asennekin ostajan yhteydenotossa pitää sitten olla sen mukainen, linjaa hattu kourassa, sillä räyhäämällä tai vaatimalla jotain tuosta tullee aika lyhyt keskustelu. Toki jos paska flaksi vielä käy, niin myyjä on tasan tarkkaan tietoinen kaikesta em. ja halusi vaan laittaa pommin kiertoon, joten katkaisee keskustelun joka tapauksessa lyhkäseen :-\

Mitä tulee yksityiseen käräjäoikeusprosessiin, niin käsittelyjono luokkaa vuosi, oikeudessa sen päätöksen muodostaminen joku kk ja lopputulemana joka tapauksessa aika karmaiseva lasku, joka jonkun tulee myös maksaa kaiken nyt jo omistajaansa vaihtaneen rahan lisäksi. Huonolla tuurilla tästäkin siis tulee ostajalle vain lisää kustannuksia kaiken ajankäytöllisen työmäärän lisäksi. Ja jos vastapuolena on oikea koijari, niin ne autosta maksetutkin rahat ovat jo menneet aikaa sitten eteenpäin, niin koitappas sitten varattomalta lähteä jotain perimään, pahimmassa tapauksessa tulee vielä jonkun perintätoimiston perimiskulutkin tuon kaiken maksettavan päälle ja silti ne saatavat voivat olla varsin epävarmoja :-\

Ja se mikä tuossa jutussa nyt paistaa omaan silmään, niin aika monessa kohtaa ostajakin jo mainitsee "yleensä olen ... mutta nyt unohtui" = sitä tietotaitoa lienee jonkin verran myös ostajalla olemassa, mutta nyt vain iski sellainen kuume päälle että se järki jäi lopulta kyydistä ja näissä tapauksissa se riski saada Musta Pekka on jo melkoinen, kuten tässä nyt näyttääkin käyneen. Kyrsiihän se toki ihan kybällä, mutta kaikkeen em. kirjoittamaani viitaten leukaa vaan rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Autoon nyt palaa vaan lisää fyrkkaa jotta se on taas kondiksessa tienpäällä, mutta sille ei nyt voi mitään, olkoon sitten oppirahoja what ever :-\
Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.251
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Hauskaa keskustelua ja pohdintaa monipuolisesti. Tässä jo näkyy mielipiteiden kirjo.
Minun mutuni on seuraava:
*poliisi ei korviaan lotkauta tällaiseen asiaan, toki voi ilmoituksen kirjata, mutta siihen se jää. Se vielä puuttuisi, että verorahoin ylläpidetty poliisilaitos alkaisi selvitellä jobbarien autokauppoja, kun muutkin hommat tekee heille tiukkaa selvittää.
*ostaja on ostokiimassaan ollut liian innokas, kun on kuvitellut tekevänsä "hyvän" kaupan.
*myyjä on tietoisesti halunnut pommista eroon ja toiminut kaikessa tuota päämäärään toteuttaen.
*vaikka kauppa tuntuu nyt ostajasta petokselta, niin vaikeaa on sitä todeksi näyttää raastuvassa
*suosittelen romutuspalkkion hyödyntämistä ja viemistä asian siihen suuntaan, vaikka se tietenkin
ostajaa kirpaisee ja myyjä hykertelee. Autolainaahan saa ja mielummin ostaa lainalla auton kuin maksaa raastupaan viennin kuluja.
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa Vetopasuuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Jälkiviisastellen,kauppakirjassa pitäisi olla maininta huolloista, varsinkin kun myyjä kertoo 2500€ kuiteista. Kauppakirjaan silloin kirjataan: huoltoja, joista 2500€ kuitit liitteinä.Nyt tämä 2500€ kuittiasia on sana sanaa vastaan, myyjä voi sanoa ettei hän sellaisista kuiteista ole mitään ikinä puhunutkaan.
Ei aivan sana sanaa vastaan. Myyjän luomassa auton myynti-ilmoituksessa nämä asiat ovat listattu ja minulla on näistä kuvakaappaus olemassa. Ilmoitus on myös kaivettavissa edelleen nettiauton arkistoista oikealla url-osoitteella.

Poissa jaspasA4

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Annettujen tietojen perusteella auto olisi korjattavissa

Jospa Vetopasuuna kertoisi mikä oli korjaamoille soittoringin lopputulos?
Ja mitä oikeusaputstossa sanottiin?

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.251
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
^ Olen Jaspan kanssa samaa mieltä.  :)
Foorumilla jo vuodesta 2009

Paikalla VW:t

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 418
    • Profiili
Valitettavasti autokaupoissa huijataan todella paljon. Lähes jokainen, joka on enempi tehnyt autokauppaa yksityisten tai autojoppareiden kanssa, on tullut huijatuksi enemmän tai vähemmän. Muutenkin, käytetty auto on aina riski.
Jos asian vie käräjille, niin todennäköisesti auto on jo hajonnut, ennenkuin sieltä tulee päätös. Ja sekään päätös ei välttämättä ole mieluinen. Käytännössä ainut tapa on yrittää sopia asia myyjän kanssa.

Poissa Vetopasuuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Yhteydenotossa fiilis pitää olla "sinä ok, minä ok". Ja asia esitetään tyyliin, että sattuipa käymään huonosti kun autoon tuli tälläinen vika. Syyttelyn tai uhkailun tielle ei kannata lähteä eikä edes vetoamaan myyjän antamiin vääriin tietoihin. Saa olla aika varma, että myyjä vetäytyy kuoreensa eikä ole halukas keskustelemaan asiasta saati korvaamaan jotain. Eli pitää päästä hyvään vuoropuheluun ja molemmille parhaan mahdollisen vaihtoehdon löytymiseen ja siitä sopimiseen. Ja todennäköisesti ostajakin joutuu tulemaan vastaan asiassa. Kyseessä on kuitenkin vanha auto, joka ikänsä puolesta alkaa olemaan elinkaarensa lopussa joka tapauksessa.

Ostajan mielentila on kirjoitusten perusteella kovin ärtynyt (syystäkin). Mutta nyt pitäisi laittaa jäitä hattuun, jotta asian hoitaminen onnistuisi ilman ylimääräisiä negatiivisia sävyjä yhteydenotossa.
Olet aivan oikeassa ja näin toki pitääkin edetä. Harmittaa toki, kun on ilmaantunut, että myyjä on pimittänyt tietoja, joista on korjaamon lausunnon perusteella ollut tietoinen ja että korjaamosta on varoitettu jatkamasta ajoa ilman lisätöitä sen perusteella mitä moottorin sen hetkinen kunto on ollut. Ja sekin, että korjaamonkin muistikuvien mukaan auton huoltoa oli huomattavasti laiminlyöty (144-210 tkm välissä ei todisteita huolloista), mutta myyjä myi myynti-ilmoituksen kuvankaappauksen perusteella autoa täydellisellä huoltohistorialla: Toinen omistaja, täydellinen huoltohistoria ja huoltokuitit kaikki tallessa ( 3cm pinkka)

Täydellisessä maailmassa tietysti ihmisellä on pää, joka rekisteröi tarkasti päivämäärät ja kilometrit kaikista silmäilemistään huoltopapereista kaupanteon yhteydessä. Oma pääni valitettavasti ei tähän pysty, vaan vaatii papereiden järjestämistä kronologiseen järjestykseen ensin. Tähän ei nyt ollut mahdollisuutta, eikä varmaan monella muullakaan ole autokauppojen yhteydessä ja ainoana pelastuksena onkin ollut myyjän rehellisyys.

Kaikesta tästä huolimatta aion pysyä asiallisena ja sovittelevana myyjän kanssa, mutta faktat on silti pakko jollain tavalla esittää. Yleensä kun ihminen huomaa jääneensä kiinni valheesta reaktio voi olla voimakas siitäkin huolimatta, että faktat ovat esitetty sovittelevassa sävyssä.
« Viimeksi muokattu: 12.07.18 - klo:10:57 kirjoittanut Vetopasuuna »

Poissa Vetopasuuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Annettujen tietojen perusteella auto olisi korjattavissa
Juttelin juuri korjausta yrittäneen korjaamon edustajan kanssa uudelleen hänen keskusteltua työt tehneen mekaanikon kanssa. Öljypohjasta oli löytynyt sihtiä ja pumppua vaihdettaessa muoviosia, jotka epäilivät olleen nokkaketjun kiristimestä peräisin. Heillä näemmä siis oli jo seuraava kohdekin tiedossa mikä tarkastaa, mutta edellinen omistaja ei ollut suostunut lisätöihin.

Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.251
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Ihmeen hyvämuistisia huoltomiehiä.... Kun remonttia on tehty 2500 eurolla, niin toki ostaja on mielissään, kun saa ostettua auton 2300 eurolla. Voittoahan tuli jo 200 pelkässä kaupassa ja kaikki ajo on "ilmaista tuon jälkeen"... ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa Vetopasuuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Noh, tää ketjunkiristin liukupintoineenhan on ilmeisen kallis osa eikä aivan halpatöinenkään vaihdattaa, kun ei ole niitä omia työkaluja, tiloja tai tietotaitoakaan toistaiseksi moisiin projekteihin. Onko ketjunkiristimen kuntoa mahdollista tutkia esim. endoskoopilla?

Jos oletetaan, että auton saa kuntoon tuon vaihtamalla, niin mistähän kannattaisi lähteä liikkeelle osien ja vaihtotyön suhteen ja miten edullisesti hommasta voisi mahdollisesti päästä?

Pakko sanoa, että silti vähän huolettaa tuo moottorin ilmeinen karstaisuus/liejuisuus, joka ei ihmetytä enää yhtään, jos tosiaan on 66 tonnia vedetty jossain kohtaa samoilla öljyillä. Vähän myös ihmetyttää, ettei kone kuitenkaan pidä omaan korvaan mitään hirveän omituista ääntä. Tosin voi olla, että joku harjaantunut VAG-korva sanoisi muutakin.

Kiitos että olette jaksaneet kuunnella ranttaamistani. Helpottanut, että on edes joku kanava minne purkaa päällisiä tuntoja hommasta sen sijaan, että olisi lähtenyt myyjän pihalle humalassa huutelemaan.

Poissa jaspasA4

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 51
    • Profiili
Jos Vetopasuuna olit juuri yhteydessä työn jo aloittaneeseen korjaamoon niin varmaan olisi kannattanut samalla kysäistä hinta korjaamisen loppuun saattamiselle?

Muoviosista -> tarkistapa onko öljytikun keltainen "juuri"osa ja tikku itsessään ehyet, tunnettu vikakohde näissä 1.8T VAG-autoissa eli tikku murenee käsiin jossain vaiheessa



Poissa kt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.251
  • Ocu2/ G+/Fabia/Touran1,4DSG
    • Profiili
Eikös se ongelma ole ketjukiristimen alapuolella oleva öljysihti. Se pitää puhdistaa. Siihen ei ole koskettu lainkaan.
Autohan saattaa sen vaihtamisen jölkeen kulkea 200 tkm ongelmitta.
Foorumilla jo vuodesta 2009

Poissa Vetopasuuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Jos Vetopasuuna olit juuri yhteydessä työn jo aloittaneeseen korjaamoon niin varmaan olisi kannattanut samalla kysäistä hinta korjaamisen loppuun saattamiselle?

Muoviosista -> tarkistapa onko öljytikun keltainen "juuri"osa ja tikku itsessään ehyet, tunnettu vikakohde näissä 1.8T VAG-autoissa eli tikku murenee käsiin jossain vaiheessa
Mjoo. Työt varmaan voi kilpailuttaa vaikka autojerryllä sitten jos vain kaikki osat ovat käsillä. Mutta jos joku osaisi osoittaa mistä osat saa edullisesti niin olisi erityisen kiva.

Öljytikku ei täysin ehjä ole alaosastaan ja sekin on voinut olla syyllinen. Surkuhupaisana yhteensattumana tilasin uuden öljytikun ja sen juuriosan juuri päivää ennen tuota minulle ilmaantunutta öljynpainevaroitusta. Luulisi tosin, että korjaamo erottaisi väristä öljytikusta peräisin olevat muovit aika helpolla verrattuna epäilemiinsä liukupintoihin/laahaimiin?

Poissa Vetopasuuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Eikös se ongelma ole ketjukiristimen alapuolella oleva öljysihti. Se pitää puhdistaa. Siihen ei ole koskettu lainkaan.
Autohan saattaa sen vaihtamisen jölkeen kulkea 200 tkm ongelmitta.
Heh, voi olla. Aika vaikea noista on mennä etukäteen vannomaan. Vähän kyllä epäilen, että ne vaihtamatta jääneet jarruosat eivät aivan tuonne asti kestä.

Poissa axe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 192
    • Profiili

Poissa o.b.

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 645
    • Profiili
2000 mallissa ei ollut vielä muuttuvaa ajoitusta, mutta 2001 eteenpäin oli ja tässä hieman edullisempi vaihtoehto:

https://www.ebay.com/itm/PER-VW-AUDI-SEAT-SKODA-1-8T-Kit-tenditore-catena-di-distribuzione-058109088B-K-E/162622545759

Toinen nokka-akseli pitää muistaakseni irroittaa ja laakeripukkien pultit uusia. Se lisää hieman kustanuksia :(

Poissa Vetopasuuna

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Kannattaako muuten kokonaista kiristintä vaihtaa, jos nuo liukupinnat ovat vain kuluneet? Niitä tuntuisi saavan suunnilleen kympillä. Vai mitä tuo mahdollinen vajaa öljynpaine tuolle kiristimelle pidemmällä välillä aiheuttaa? Tai ylipäätään yläkerralle? Mikä sieltä kuluu poikkeuksellisesti vai kuluuko mikään ja homma voisi mennä pelkäksi sihtien putsaamiseksi?

Poissa axe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 192
    • Profiili
Minun käsityksen mukaan ketju venyy  johtuen kiristimen toimimattomuudesta tai liian hitaasta toiminnasta ja saattaahan se ketju alunperinkin olla jo huonolaatuinen ja tuo tekee sen että tulee herjoja ettei haluttua ajoitusta saavuteta nokalla.Minunkin autooni vaihdettiin kiristimen kanssa myös ketju, oli vissiin työnä noin 5 tunnin homma ja maksoi naurettavat n. 1000eur....Mielenkiintoinen havainto muuten ettei VW ole saanut nokkaa rakennettua edelleenkään oikein vaikka aikaa tuotekehittelyyn  on ollut 20v....nää TSI koneet  ... 8)

Tuon kiristimen toimimattomuuden (ehkä paremminkin liian hitaan toiminnan) huomasi aivan korvakuulolla->auto startatessa piti semmoisen  krrrrrrr....äänen noin ehkä 2sekuntia auton käynnistyessä (siis tuo ketjuhan sen tekee).Noita kiristin/ketjusatseja näyttää löytyvän www.ebay.de  ihan muutamilla kympeillä

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi