LED ajovalojen vertailua

Aloittaja kalakukko88, 25.06.18 - klo:12:11

« edellinen - seuraava »

kalakukko88

Olen pohdiskellut, että onko Skodassa (octavia, Superb) paremmat led ajovalot kuin volkswagen passatissa tai golf:ssa. Onko kenelläkään tietoa onko asiaa tutkittu virallisesti, jonkin tutkijan toimesta. Myös käytännön kokemus porukalta kiinnostaa. Itse olen kerran ajanut passattia, jossa oli Led ajovalot ja itse olin tyytyväinen valoihin, mutta johtuiko tyytyväisyys siitä, että ei tiennyt paremmasta. Itselleni  hyvät ajovalot on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista autossa ja noista em. autoista varmaan valikoituu se seuraava auto, niin sen takia rajasin noihin malleihin ja merkkeihin.

Sokota09

Superbin ledejä saa odotella seuraavaan faceliftiin, nyt siinä ei ole kuin päivävalot ledeillä. Octavian Led-valoista ei ole kokemusta.


concorde

Eiköhän noita valokuvioita löydy autolehtien sivuilta ?
VW Passat GTE & BMW F33 430 xDrive

Rauta7

Golfissani ( vm. 2017/-18 ) on LED-ajovalot ilman automatiikkaa. Ovat mielestäni todella hyvät valaisijat, mm. kaukovalot eivät tarvitse mitään lisäkaukovaloa/-valoja avukseen.
Aiempien autojeni erilaiset hehkulankapolttimoajovalot ovat todella historiaa. Lähimmäksi (entisistä autoistani) valaisuteholtaan pääsevät Ford Focuksen Ksenon-ajovalot.
Golfkärry Mk 7.5

ropellihattu

Ocun ledit semipaskat. Pärjää, mutta eivät aiheuta ylimääräistä turvallisuudentunnetta.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Enhancer

Octavia FL ledit ovat paremmat kuin nuo pre-fl xenonit, aika paljonkin. Nekin mukautuvat ajotilanteeseen, maksimikantama on tosin käytössä vain moottoritienopeuksissa ja esim. taajamassa suuntaus on lähelle ihan tarkoituksella.

Octaviaan ei saa dynaamisia ledejä, jotka meinasivat itselläni kääntää valinnan vielä Golfin eduksi.

Jos valoihin haluaa panostaa, niin dynaamiset ovat se juttu. Valoa ammutaan kaikissa tilanteissa sinne mihin sitä tarvitaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

kalakukko88

En tiedä, onko ihan oikea keskustelu, mutta kysytään silti. On kuullu puhetta, että tuo LED ajovalo meinaa huonolla kelillä jäätyä ja valoteho heiketä. Niin teillä joilla on nyt kokemusta Suomen talvisista olosuhteista yhdessä tuon B8 Passatin kanssa, niin miten herkästi se valoteho huononee? Et minkälaisia kokemuksia teillä on mahdollisesta valotehon heikentymisestä ja missä tilanteissa? Sekä ootteko te saanu jollain kikka kolmosella ettei se valoteho heikentyisi niin herkästi?

Vekkula

Ainakaan Leonissa ei viime talvena jäätynyt ja muutenkin pysyi kyllä yllättävän hyvin puhtaana, tässä ecomotivessa ei ole edes pesureita.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

a4b8

Osaltaan nykyautojen pesimien puuttumiseen vaikuttaa uusien valojen lämpiäminen eli lämpiämättömyys: kura ei pala niin helposti kiinni. Tietysti myös taloudelliset seikat.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Jördis

Laitoin Yetiin Led lisäkaukovalot, hintaa tuli jotain 500-600 , asennettuna eikä kaduta yhtään tuo sijoitus. Ylensä autoissa on tosi huonot ajovalot olkoon ne mitä hyvänsä. Auton valintaa ei ehkä kannata ihan valoihin perustaa. Harmi että lisävaloja ei saa tehdasasennuksina. Valoteho parani lisäkaukovaloilla moninkertaisesti, kannattaa tätäkin vaihtoehtoa harkita jos ajelee paljon metsätaipaleita.

kalakukko88

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 19.07.18 - klo:16:28
Ainakaan Leonissa ei viime talvena jäätynyt ja muutenkin pysyi kyllä yllättävän hyvin puhtaana, tässä ecomotivessa ei ole edes pesureita.

Joo voihan se olla ihan tapauskohtaista, mutta kun olen kuullut ainakin tuon B8 passatista, että varsinkin talvikaudella meinaa vähän lumi kerääntyä ajovaloihin kun ei polttimon lämpö pidä sulana umpiota ja sen seurauksena kärsii valoteho.

Lainaus käyttäjältä: Jördis - 19.07.18 - klo:17:11
Laitoin Yetiin Led lisäkaukovalot, hintaa tuli jotain 500-600 , asennettuna eikä kaduta yhtään tuo sijoitus. Ylensä autoissa on tosi huonot ajovalot olkoon ne mitä hyvänsä. Auton valintaa ei ehkä kannata ihan valoihin perustaa. Harmi että lisävaloja ei saa tehdasasennuksina. Valoteho parani lisäkaukovaloilla moninkertaisesti, kannattaa tätäkin vaihtoehtoa harkita jos ajelee paljon metsätaipaleita.

Toki autossa on muitakin tärkeitä ominaisuuksia kuin ajovalot, mutta itselleni yksi todella tärkeä ominaisuus on hyvät ajovalot. Olen toki nykyiseen autoon, jossa on bi-xenon ajovalot miettinyt lisävaloja ja oli tuossa keväällä jopa hilkulla että tilasin, mutta sitten iski sellainen pienen pieni autokuume ja mietin, että jos vaihdan autoa niin en viitsi laittaa rahaa lisävaloihin. Ja kiinnostaisi tuo B7 passatti niin siksi kiinnostaa sen ajovalot eritoten. Sekin ehkä riittäisi jos löytyisi ns. tehtaan asentamat valmiit piuhan päät, jotta ei tarvitisi tehdä rosvoliitoksia vaan itse hankkisi valon ja mahdollisesti sopivan adapterin autosta tulevan piuhan ja valolta tulevan piuhan väliin. Toki miks ei sitä mahdollseen "uuteen" autoon myöskin voisi lisävalot hankkia.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 19.07.18 - klo:16:28
Ainakaan Leonissa ei viime talvena jäätynyt ja muutenkin pysyi kyllä yllättävän hyvin puhtaana, tässä ecomotivessa ei ole edes pesureita.

Minäkin yllätyin kuinka hyvin ne pysyivät puhtaana eivätkä jäätyneet. Pesin ne kerran-pari tankkauksvälillä huoltoaseman pesuharjalla. Kokonaisuudessa olen niihin tyytyväinen. Valokeila on leveä ja näyttää kauas.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

s-mod

Ei led valot mihinkään jäädy (umpion lasi). paitsi jos on joku pesuri.
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 20.07.18 - klo:00:39
Ei led valot mihinkään jäädy (umpion lasi). paitsi jos on joku pesuri.

Tekniikan Maailmassa sanottiin LED-valojen huonoksi puoleksi, että umpion ulkopintaan kertyy jäätä, koska valoista ei synny lämpöä samalla lailla kuin halogeeneista. Perustelu kuulostaa ihan loogiselta, muttei jäätyminen vaivaa ainakaan Leonin ledejä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

raipuli

Mulla nyt ajossa Mondeo, jossa lediajovalot. Vielä ei ole kokemuksia kun auto ollut omistuksessa vain kesäaikaan. Dynaamiset ajovalot on aivan ehdottomat ja varsinkin kaukovaloautomatiikalla varustettuna. Edellisessä vm 2011 Astrassa ainakin olivat mainiot.

En nyt tuosta pesureiden aiheuttamasta jäätymisestä jaksaisi huolta kantaa. Tuulilasia (ja ajovaloja) pestään talvisaikaan yleensä suola-kurakeleillä eli max 5 asteen pakkasessa. Ei se pesuneste valonpintaan jäädy, jos vain pesuaineessa tarpeeksi pakkasen kestoa. Enemmän haittaisi ajovalopesureiden puute, kun ohut suola-kurakuorutus vie valotehon todella tehokkaasti. Omalla ajoprofiililla (eli motaria ja maanteitä) nuo valopesurit on aivan ehdottomat. Jos nyt olisi ajokeli, jossa lumi muuraantuisi ajovalojen pintaan, niin vaikkaan että ei ledin lämmöntuoton puute haittaisi, ajovalopesurit pitäisi umpiot puhtaina.

Enemmänkin tuo ledin umpioiden jäätyminen tai lumeentuminen vaivanee takavaloja?
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 20.07.18 - klo:09:05
Tekniikan Maailmassa sanottiin LED-valojen huonoksi puoleksi, että umpion ulkopintaan kertyy jäätä, koska valoista ei synny lämpöä samalla lailla kuin halogeeneista. Perustelu kuulostaa ihan loogiselta, muttei jäätyminen vaivaa ainakaan Leonin ledejä.

Xenoneissa täysin sama jäätymis ongelma koska lämmöntuotto on niin minimaalista. Normaali talvikelissä jäätä ei kuitenkaan kerry umpion pintaan. Itse olen kerran ajanut -5c lämpötilassa ja samaan aikaan taivaalta on tullut alijäähtynyttä vettä joka jäätyy sitten tuulilasiin ja ajovaloihin (tietysti koko auton keula ihan jäässä). Pimeässä aika nopeasti huomaa ettei valot valaise oikein mitään kun on parin millin jääkerros pinnassa. Ajoin levähdysalueelle sulattelemaan valoja ja 10min paikallaan olon jälkeen totesin ettei valot siitä itsekseen sula -> kämmenellä oli sulatettava valot.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

E-mies

Oma pohjois-suomalainen kokemus valojen jäätymisestä: kohtisuoraan menosuuntaan asennetut lisävalot kerää jäätä nopeimmin. Auton omat ajovalot on muotoiltu aerodynaamisesti, niiden pintaan ei jämähdä tavaraa samalla tavalla. Toki alijäähtynyt vesi jämähtää joka paikkaan lopulta. Saman huomaa auton keulasta muutenkin: keskellä olevat kohtisuoraan olevat osat kerää kuuran ensimmäisenä ja kaareviin ei tartu samalla tavalla, jos lainkaan.

Sitten kun lamppu on kerännyt jääkerroksen, on toki merkitystä sillä mikä sulattaa jäätä eli miten mikäkin lamppu säteilee lämpösäteilyä eteensä tai miten lämpö jää umpion sisälle lämmittämään lasia. Nykyiset omat seeker ledit jäätää tosi helposti umpeen.

sepinki

kalakukko88:lle pari kommenttia.

Itellä nyt kolmesta Audista kokemusta led-valoista sekä muuten seitsemästä xenon-valoilla olleista autoista. Jätän normivalot pois tästä.

Jos valot on yksi pääkriteeri auton valinnassa, ei kannata muita kuin älykkäillä led-valoilla olevia kiesejä katsellä. Omissa Audeissa matrix-ledit ja niillä kyllä pärjää. Valojen huipputeho pitkillä ei paras mahdollinen, mutta siinä kun normiauto vetää lyhyet päälle niin matrixit varjostaa vain tarvittavan osan ja muuten on "pitkät" päällä.

Monella on järkyttävät lisävalopatterit keulalla, mutta lyhyillä valoilla ei sitten näekään yhtään mitään. Jos ajaa yksin keskellä ei mitään niin varmaan ok, mutta kun asuu etelä-suomessa niin lyhyet on yleisimmin päällä.

Toistaiseksi muutaman vuoden kokemuksella ei tarvi pelätä valojen "jäätymistä". Niinä muutamana alijäähtyneen veden päivänä ei kyllä normivalotkaan pysy sulina. Takavalot pöllyävällä lumella on suurempi ongelma.
2 × A6 c7 quattro

kalakukko88

Itsekin huomasin viime talvikautena kun seurasin vähän tiiviimmin vastaantulevia lisävalollisia autoja ja varsinkin niitä joissa on led lisävalo, niin näytti olevan aika herkästi muuurautunut umpeen. Niissä pitäisi kanssa olla ns. umpio hiukan kaareva, niin jos ne ei keräisi kuraa niin tehokkaasti itseensä. Tiedä sitten vaikuttaisiko valokuvioon milläänlailla.

Itse haluaisin lisävaloilla kasvattaa hieman näkyvyyttä pimeällä eteenpäin sekä penkoille. Jos auton omat pitkät näyttää (riippuen autosta) noin 200m niin itselleni riittäisi lisävaloilla noin 500-600m. Markkinoilla on todella tehokkaitakin lisävaloja, mutta mielestäni niillä jotka näyttävät sinne melkein kilometriin ei tee mitään. Vähänkin jos on vastaantulijaa niin joutuu todella hyvissä ajoin tiputtamaan lyhkäset päällä eikä niitä voi yksinkertaisesti käyttää kun häikäisee vastaantulijaa. Tuokin on kyllä totta, että jos on todella tehokkaat lisävalot niin kun tiputtaa lyhkäsille niin tuntuu ettei niillä näe mitään. Joo äly led ajovalollisia autoja olenkin katsellut, kiitokset kuitenkin vinkeistä "sepinki".

Jos olisi autossa valmiiksi sellaiset valot, jotka näyttäisivät tuonne 500m niin luulen, ettei lisävaloja niin moni laittaisikaan. Sellainen auto valojen suhteen olisi täydellinen minulle. ;D




vasara

Led ajovalojen jäätymisestä.
Eilen taivaalta satoi jotain epämääräistä hyhmää, alijäähtynyttä vettä tms. ja led ajovalot jäätyi ikävästi => pimeällä maantiellä valoteho heikkeni luokkaan surkea. Valojen pinnalla oli semmonen 2-3 mm kerros jäätä.

Pesurin nesteessä pakkaskestoa tuhdisti, mutta ei apuja sulatuksessa.. olisi pitänyt muutaman kilsan jälein käydä rapsuttamassa jäät pois. Keli oli suht poikkeuksellinen, mutta ei ainutlaatuinen.. vastaavassa kelissä xenonien kanssa en muista olleen ongelmia.

Toinen juttu sitten se, että ledien valoteho ei ole puhtaanakaan xenonien luokkaa.. tässä menty kehityksessä huonompaan suuntaan.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 09.12.18 - klo:11:23
Toinen juttu sitten se, että ledien valoteho ei ole puhtaanakaan xenonien luokkaa.. tässä menty kehityksessä huonompaan suuntaan.

Ja autosi on mikä?


Saksoboy

Jäätämisestä: Firman -2017 transportterissa ei kertaakaan jäätämisongelmia ledivalojen kanssa vaikka pitkiä siirtymisisä tulee viikoittain
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 09.12.18 - klo:11:23
Led ajovalojen jäätymisestä.
Eilen taivaalta satoi jotain epämääräistä hyhmää, alijäähtynyttä vettä tms. ja led ajovalot jäätyi ikävästi => pimeällä maantiellä valoteho heikkeni luokkaan surkea. Valojen pinnalla oli semmonen 2-3 mm kerros jäätä.

Pesurin nesteessä pakkaskestoa tuhdisti, mutta ei apuja sulatuksessa.. olisi pitänyt muutaman kilsan jälein käydä rapsuttamassa jäät pois. Keli oli suht poikkeuksellinen, mutta ei ainutlaatuinen.. vastaavassa kelissä xenonien kanssa en muista olleen ongelmia.

Toinen juttu sitten se, että ledien valoteho ei ole puhtaanakaan xenonien luokkaa.. tässä menty kehityksessä huonompaan suuntaan.
On varmaan valaisimien ulkoisestakin rakenteesta paljon kiinni? Joskus ennen vanhaan, hehkulamppujen aikaan, tehtiin valaisimia mm. upotettuina syvälle maskiin ( mm. joihinkin jenkkeihin, japseihin, jne.), jolloin "sopiva" räntäkuuro tukki valot aivan toimimattomiksi.

Nykyisten valaisimien ulkopinnan tarkoituksellisesti suunniteltu (ajo)ilmavirtaus pyyhkii pinnan, ja lumen tarttumista voi ehkäistä mm. pinnoittamalla valaisimien lasikkeet samalla kestopinnoitteella, mitä käytetään korin maalauksenkin pinnalla. Omakohtainen kokemus: toimii - valot pysyvät puhtaina.
Golfkärry Mk 7.5

vasara

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 09.12.18 - klo:11:49
Ja autosi on mikä?
Audi.. edellinen oli Audi xenoneilla ja ajovalot oli siinä silmämääräisesti paremmat.
Tottakait eilinen jäätyminen antaa väärän vertailukuvan siitä, mikä on ajovalojen ero kun molempien ajovalojen lasit on ok.

LainaaSaksoboy: Jäätämisestä: Firman -2017 transportterissa ei kertaakaan jäätämisongelmia ledivalojen kanssa vaikka pitkiä siirtymisisä tulee viikoittain
Tämä huomio ei auta siihen, että minulla ajovalot jäätyi eilen :)

vasara

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 09.12.18 - klo:13:40
Audi.. edellinen oli Audi xenoneilla ja ajovalot oli siinä silmämääräisesti paremmat.
...
Näkyisi olevan Led vs Xenon testissä samat havainnot. Xenon lähivaloilla selvästi kantavampi.. ja kun lähivaloja joutuu maantiellä käyttämään 90% ajasta muun liikenteen vuoksi, niin 'normikäytössä' ja ko. merkillä Xenon olisi parempi.
https://www.iihs.org/iihs/ratings/vehicle/v/audi/a4-4-door-sedan

mfroberg

Kiitos aiheen uppaamisesta. Oma Leon oli viime viikolla ensihuollossa johon kuului valojen(ledit) perussäätö. Katselin jo tässä huollon jälkeen että näyttävät taas hieman lyhyenpuoleisesti joten kävin äsken nostamassa molempia puolia yhden ruuvikierroksen. Mukava tehdä valoisassa ja ennenkaikkea plussakelissä kun säätöruuvi on muovia.

Leonissa en ole xenoneita kokeillut joten en voi vertailla mutta vaimon 2 viimeistä autoa ovat 7-Golffeja, 2015 xenoneilla ja nyt 2018 ledeillä. Kyllä xenonit oli hyvät mutta ledit ovat silmämääräisesti tehokkaammat. Lisäksi dynaamisilla ledeillä on aina pitkät päällä, auto vain järjestelee valaistusta vastaantulijoiden tai edessämenijöiden mukaan. Siitä mukavuudesta kannattaa oikeasti maksaa. Lisäksi ledien valon väri on mielestäni vielä kirkkaampi kuin xenoneilla.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

raipuli

Nyt tullu ajeltua ensimmäinen syksy-talvi led valoilla. Mondeossa lähivalot on kyllä pirun hyvät, ei voi moittia. Edellisessä Astrassa oli AFL Bi-ksenonit ja ei kyllä lähivalot häviä pätkääkään. Ei myöskään ole ollut ongelmaa jäätymisien kanssa. Suolaveden aiheuttama likaantuminen on selvästi pienempää, kuin lämpöä tuottavissa ksenoneissa. Johtunee siitä, että lämpöätuottava valonlähde "polttaa" suolaveden umpion pintaan, kun kylmästä led-umpiosta vesi valuu ajoviiman takia pois. Kaukovalot on selvästi huonommat kuin Astrassa oli. Omassa käytössä tosin enemmän on tarvetta kunnollisille lähilähivaloille kuin kaukovaloille. Kaukovaloja on myös helpompi parantaa kuin lähivaloja...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

Whitewill

A7:ssani on Matrix LED ajovalot. Lähivalot näyttää leveästi, keski pitkälti mutta kirkkaasti. Ainoa isompi miinus on että hieman liian alas näkyy valokeila etäällä (lähivaloissa). Kaukovalot ovatkin erinomaiset, sillä valokeila on todella leveä ja pitkä. Kirkkaus pitkissä on mahtava! High beam assistant eli pitkien ajovalojen avustin on kätevä niin ei tarvitse vaihdella pitkiä pois kun kohtaa muita autoja. Audin (huom. vm. 2011 !) LED valot pesee mennentullen uuden Mondeon (vm. 15 ->) LED valot (3 uutta Mondeota omistaneena LED ajovaloilla voin todeta). Mondeossa kaukovalot näyttää ehkä pari metriä pidemmälle kun lähivalot. Siksi monet ovat asentaneet lisäpitkät tai LED-valo"tankoa" keulille. Tuskin parannusta luvassa Mondeoon enää.

A7:n tyyppivika eli ajovalojen kondensioveden muodostama huurtuminen oli riesa ajoittain, mutta suurentamalla vedenpoistoaukkoja ongelma poistui. Talvella niin Audissa kuin Mondeossa ajovalot lauhan kelin jälkeen pakastaessa, jäätyivät pinnaltaan maitolasiksi. Raapata ei viitsinyt jotta ei naarmunnu, joten ei auttanut muu kuin ajaa välillä sulamaan parkkihalliin kaupassa käydessä. Tosin sisätilalämmittimellä paahtaminen aiheutti suurimman osan tästä ajovaloihin jäätyneestä sulamisvedestä. Eli oma vika. Pienemmällä teholla sisälämppäri ei aiheuttanut ongelmaa.

Sanotaanko näin että LED ja LASER ajovalot ovat valoteholtaan, kirkkaudeltaan ja valaisevan alueen puolesta omaa luokkaansa. Tosin nykyään löytyy yhtä hyviä ja tehokkaita Xenon ajovaloja. Jos ei ajottaiset huurtumiset ja umpioiden jäätymiset haittaa niin varmasti kannattaa valita LED tai LASER. Jos taas haluaa että ajovalot toimii kelissä kuin kelissä niin sitten Xenonit. Etenkin jos haluaa nähdä pitkillä valoilla oikeasti tosi pitkälle niin xenonit tai LASER:it. LED valot ei sovellu maaseudulle. Taajamassa ja kaupungilla menee.

Toinen mihin kannattaa kiinnittää huomiota on se, että näissä autoissa joissa aivant kaikki valot (lähi, pitkät, sumu, vilkut, parkit) on toteutettu LED valoilla, LED polttimia ei voi vaihtaa itse tai muuallakaan (esim. Audi ei halua vaihtaa ja osia ei ole saatavilla). Eli A7:n tai Mondeon umpiosta jos palaa mitä tahansa valo on matka ostamaan uutta umpiota. A7:n Matrix LED ajovaloumpiot maksaa marmorilla 3000 euroa kpl !!! :o ja tarvikeosana löysin 1530 euroa kpl (takuu oli tosin vain 2 vuotta?). Entä sitten vaikkapa Mersun LASER:it? En halua edes miettiä niiden hintaa.

Eli kyllä noiden erikoisvalojen hinnalla vaihtaa Xenonit ja H7:t moneen kertaan. Sanotaan näin että "järkiukko" ajaa peruspolttimoilla ja me "hifistelijät" sitten näillä erikoisversioilla. Tosin LED valot kehittyy koko ajan. Ehkä näistä vioista päästään pian pois. Uuden A7:n LED valoja en ole päässyt vielä valitettavasti testaamaan. Koeajopäiviä Audilta odottaessa tai sitten on käytävä liikkeessä testaa.

Ja edellä mainitut esittävät vain omaa mielipidettä joten ammatikseen mielensäpahoittajat voivat ottaa iisisti. :P
Audi A7 Sportback 55 TFSI e Quattro 270 kW -20

Ex VAG:
-Audi A7 Sportback, 3.0 V6 Bi-Turbo Competition Quattro, 240 kW -15
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 200 kW -11, RS7-look
-Audi A7 Sportback Quattro, 3.0 TDI V6 180 kW -11 + Marteliuksen sport putkisto
-Skoda Octavia Combi vRS II 2.0 TFSI '06
-VW Vento 1.8 '95

ConD

Lainaus käyttäjältä: Whitewill - 30.08.19 - klo:11:54
Toinen mihin kannattaa kiinnittää huomiota on se, että näissä autoissa joissa aivant kaikki valot (lähi, pitkät, sumu, vilkut, parkit) on toteutettu LED valoilla, LED polttimia ei voi vaihtaa itse tai muuallakaan (esim. Audi ei halua vaihtaa ja osia ei ole saatavilla). Eli A7:n tai Mondeon umpiosta jos palaa mitä tahansa valo on matka ostamaan uutta umpiota. A7:n Matrix LED ajovaloumpiot maksaa marmorilla 3000 euroa kpl !!! :o ja tarvikeosana löysin 1530 euroa kpl (takuu oli tosin vain 2 vuotta?). Entä sitten vaikkapa Mersun LASER:it? En halua edes miettiä niiden hintaa.

Eli kyllä noiden erikoisvalojen hinnalla vaihtaa Xenonit ja H7:t moneen kertaan. Sanotaan näin että "järkiukko" ajaa peruspolttimoilla ja me "hifistelijät" sitten näillä erikoisversioilla. Tosin LED valot kehittyy koko ajan. Ehkä näistä vioista päästään pian pois. Uuden A7:n LED valoja en ole päässyt vielä valitettavasti testaamaan. Koeajopäiviä Audilta odottaessa tai sitten on käytävä liikkeessä testaa.

Ja edellä mainitut esittävät vain omaa mielipidettä joten ammatikseen mielensäpahoittajat voivat ottaa iisisti. :P
Hyvä kirjoitus, mutta boldattuun kohtaan lainauksessa korjaus. Uusiin autoihin ON tullut vaihdettavia emitteriyksiköitä, eli koko umpiota EI tarvitse vaihtaa.

2011 Audissa sinulla tilanne on kuten kirjoitit, mutta esim ex-2017 Atecassani pystyi nuita emittereitä vaihtamaan ja niin on käytännössä kaikissa muissakin uusissa täys-LED-ajovalollisissa autoissa. Osat kulkee joko korjaussarja- tai tehomoduli nimellä. Esim uuden passatin matrix-ledien korjaussarja maksaa saksassa ilman sikäläistä ALV:a ~215,. Suomeen karkeasti satku lisää.

Se missä kuitenkin itse koen ja koin Seatin kanssa LED-valojen olevan hyvät on nimenomaa valon hallinta. Kaukovaloillakin valo saadaan suurinpiirtein sinne minne halutaan, siinä missä xenoneissa on vähän akilleen kantapäänä se kun valoa on puiden latvoissakin. Eli autuaaksi bi-xenoni perushyvän LED-valosettien rinnalla ei tee. Hajavalon määrä on pienempi siis.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: ConD - 30.08.19 - klo:12:27

Se missä kuitenkin itse koen ja koin Seatin kanssa LED-valojen olevan hyvät on nimenomaa valon hallinta. Kaukovaloillakin valo saadaan suurinpiirtein sinne minne halutaan, siinä missä xenoneissa on vähän akilleen kantapäänä se kun valoa on puiden latvoissakin. Eli autuaaksi bi-xenoni perushyvän LED-valosettien rinnalla ei tee. Hajavalon määrä on pienempi siis.

Itse kun asun täällä etelässä missä maanteillä on aina vastaantulijoita niin nämä LED-valot ovat aivan ehdottomat. Muilla valotyypeillä autossa on vastaantulijoiden takia lähes koko ajan lyhyet päällä kun näissä (meillä kahdessa autossa) dynaamisissa Bi-ledeissä (vai mikä tuo nimihirviö sitten olikaan) on pimeällä aina pitkät päällä ja vain vastaantulevan(tai saavutettavan) auton kohta on pimennetty. Paluuta mihinkään muuhun on hyvin vaikea kuvitella.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy