Airbagin vikavalo palaa

Aloittaja VagVag, 17.06.18 - klo:23:35

« edellinen - seuraava »

VagVag

Hei!

Vaihdoin kolmoskoppaseen golffiini kytkinvaijerin. Vaijerin vaihdon jälkeen auto toimi hyvin eikä vikavaloista ollut silloin vielä tietoakaan. Kuitenkin parin päivän päästä airbagin vikavalo syttyi palamaan. Mietin olisiko bagin valo voinut johtua siitä, ettei akku ollut irti kytkinvaijeria irroittaessa. Jouduin siis irrottamaan ratin jotta pääsin vaijeriin käsiksi mittariston kautta. Voiko vikavalo ilmaantua vasta parin päivän jälkeen vai onko jotain itsekseen rikkoutunut?

Kävin motomaatilla lukemassa vikakoodit ja nollaamassa bagin valon, mutta ei auttanut. Valo palaa silti. Vikakoodina oli kuljettajan airbagin virtapiiri katkonainen. Tarkastelin paikkoja yleismittarilla. Spiraali johtaa hyvin ja näyttää hyvin pientä vastusta. Bagin liittimelle tulee molemmilta pinneiltä sama 1-2 voltin välillä vaihteleva jännite. Piuhat näyttäisivät ulkoisesti olevan kunnossa ja vikaa ei tunnu löytyvän. Vikakoodien epäonnistuneen nollauksen jälkeen koitin myös poissulkea bägivian korvaamalla bagin parin ohmin vastuksella, mutta vikavalo pysyy. Tuleeko valo muistista vai pitäisikö sen sammua vian korjaannuttua?

Onko motomaatin laitteet kykenemättömiä nollaamaan vikakoodin vai onko jotain tosiaan rikki?
Miten tästä eteenpäin?

Jultsu

Kyllä, vikavalo palaa niin kauan kunnes koodit on nollattu ja vika ei uusiudu. Ehkä tuo vastusranetus siis olisi toiminut.

Pelkällä yleismittarilla ei voi luotettavasti todeta virtapiirin kuntoa sillä yleismittarin antama jännite ja virta ovat niin pieniä että mahdolliset ongelmakohdat liitoksissa/johdotuksissa eivät tule esiin.

Tulevaisuudessa suosittelen kiertämään motonetin vikakoodipisteen kaukaa ja etsimään jostain paikkakunnalta VCDS:n omaavan henkilön.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VagVag

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.06.18 - klo:07:14
Kyllä, vikavalo palaa niin kauan kunnes koodit on nollattu ja vika ei uusiudu. Ehkä tuo vastusranetus siis olisi toiminut.

Pelkällä yleismittarilla ei voi luotettavasti todeta virtapiirin kuntoa sillä yleismittarin antama jännite ja virta ovat niin pieniä että mahdolliset ongelmakohdat liitoksissa/johdotuksissa eivät tule esiin.

Tulevaisuudessa suosittelen kiertämään motonetin vikakoodipisteen kaukaa ja etsimään jostain paikkakunnalta VCDS:n omaavan henkilön.

Kiitos vastauksestasi! Kävin siis eka nollaamassa valon joka ilmestyi takaisin heti virrat kytkiessä. Onko tosiaan niin että motomaatin vehkeet eivät vain yksinkertaisesti kykene nollaamaan bagivaloa?

Jultsu

Ei, vaan se tarkoittaa ennemminkin sitä että vika on edelleen olemassa ja valo syttyy (+ koodi tulee takaisin) heti koodien nollauksen jälkeen nanosekunnissa uudestaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

VagVag

Selvä, täytyy siis jatkaa vian paikannusta. Pitäisikö valon poistua vian korjaannuttua ilman vikakoodin poistoa vai joutuuko osia vaihtelemalla yksitellen käydä nollailemassa?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 18.06.18 - klo:07:14
Kyllä, vikavalo palaa niin kauan kunnes koodit on nollattu ja vika ei uusiudu.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy