Kirjoittaja Aihe: Kaasuautoilijat / CNG-laatu (kaasun laatu)  (Luettu 2597 kertaa)

Poissa Pxu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Kaasuautoilijat / CNG-laatu (kaasun laatu)
« : 14.06.18 - klo:21:35 »
Hei

Kokeneet kaasuautoilijat / asiasta muuten perillä olevat, osaatteko valistaa mitä käytännössä tarkoittaa, mikäli tankatun kaasun laatu ei ole 100%? Itse tankkasin tänään pienen toimijan asemalta biokaasua ja autoni CNG-laatumittari näyttää laadun olevan 90%. Mitä loppuosa siis on? Palavaa vai palamatonta kaasua? Maksoinko energiasta 100%, mutta sain vain 90% haluamastani? Kenelläkään muulla kokemusta aiheesta?

Gasumin tai maakaasuasemilla tätä ongelmaa tuskin esiintyy, mutta aloittelevien biokaasun toimijoiden laadussa näköjään. Ohjekirjan mukaan auto polttaa kaiken hajuista laatua 70% saakka, mutta silti olo tuntuu hieman huijatulta. Ajatuksena sama kuin tankatusta bensasta 10% olisi vettä vaikka ei tietty menoa tyssää tai moottoria hajoitakaan.
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.4 TGI Business 2018, km 0->
Audi TT 3.2 2006: km 18 000

Menneet
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 565
    • Profiili
Vs: Kaasuautoilijat / CNG-laatu (kaasun laatu)
« Vastaus #1 : 14.06.18 - klo:22:28 »
Se 10% on todennäköisesti hiilidioksidia. Sitä syntyy biokaasun valmistuksessa eikä kaikkea ole saatu pois.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 300
    • Profiili
Vs: Kaasuautoilijat / CNG-laatu (kaasun laatu)
« Vastaus #2 : 14.06.18 - klo:23:02 »
Näin juuri. Itse biokaasureaktorissa voi syntyä metaania vaikkapa ~60% ja loput hiilidioksidia. Kaasua sitten suodatetaan ja puhdistetaan liikennekaasuksi, niin että hiilidioksidipitoisuus pienenee ja samoin haitalliset sivukaasut saadaan poistettua riittävällä tasolla. Biokaasun tapauksessa kaasun "vahvuus" voi siis hieman vaihdella toimittajan mukaan.

Sitä miten itse laatumittari toimii ja kuinka lineaarinen se on, ei hajuakaan. Tarkoittaako 90% sitä että metaania on 90% vai kenties 95% vs 98%, en osaa sanoa. Omassa autossa ko. laatulukeman näyttöä ei ole, enkä kyllä ole huomannut oikein eroa eri toimijoiden kaasun riittävyydestä tai erot ovat vain niin pieniä ettei niitä huomaa normikäytössä. Hinta toki vaihtelee, esim. Jyväskylän Mustankorkea myy biokaasuaan hieman halvemmalla kuin Gasum. Paljonko oli muuten kaasulla hintaa tuossa tapauksessa? Nimittäin jos hinta on pikkuisen halvempi, sehän menee sitten +-0.
VW Passat -11 1.4TSI DSG Ecofuel (kaasu)

Poissa Pxu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Kaasuautoilijat / CNG-laatu (kaasun laatu)
« Vastaus #3 : 15.06.18 - klo:00:25 »
Hintaa kaasulla on vain 0,834, joten hinta vastaa lähes maakaasun hintaa. Toisaalta jos autoni osaa mitata kaasun laadun, niin luulisi myös myyvän tahon osaavan mitata/näyttävän laadun tason ja hinnoittelevan sen myös laadun mukaisesti.
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.4 TGI Business 2018, km 0->
Audi TT 3.2 2006: km 18 000

Menneet
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

Poissa passo_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Kaasuautoilijat / CNG-laatu (kaasun laatu)
« Vastaus #4 : 15.06.18 - klo:06:49 »
Kaasuanalysaattoreita on maailma väärällään. Aika jännä juttu, vähän sama kuin huoltamo myisi bensaa,ysivitosta eiku tää voi olla ysiysiä, no kaiketi tarkalleen tämä voi olla kaikkea ysikakkosen ja ysiysin väliltä, mitä milloinkin :)

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi