Passat 1,9 tdi 77kw hankinta

Aloittaja Jäkälä, 05.06.18 - klo:08:32

« edellinen - seuraava »

Jäkälä

Olen katsellut myynnissä olevia passatteja. Nettiautossa näytti olevan  moottorivaurioisia autoja myynnissä, eikä noilla näyttänyt kilometrejäkään olevan mahottomia. Onko nämä autot niitä LL huoltosysteemin tulosta vai mikä särkee moottoreita? Passatin diesel koneet on tuiki tuntemattomia! Paljonko kestää kaksoismassavauhtipyörä? On vissiin kallis remppa. Siis uskaltaako ostaa 250 - 350 000 km ajettua pasuunaa?

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: Jäkälä - 05.06.18 - klo:08:32
Siis uskaltaako ostaa 250 - 350 000 km ajettua pasuunaa?
Riippuu auton historiasta. Itellä tuli juuri 300 000 täyteen eikä mitään ongelmia ole ollut viimeisen sadan tonnin aikana. Tosin ennen sitä on ILMEISESTI jotain remontteja tehty.

Edit: minulla kylläkin 2.0 tdi mutta samoja vikakohtia näissä on.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

avene

Noh... BXE, eli 1.9 TDi on vähän sellanen riski, meinaa saattaa kiertokanki sanoa ”kukkuu”, eli lohkosta läpi. Tästä löytyy googlettamalla juttua. Toisaalta ongelmaa saattaa esiintyä enemmän jos ei ole autoa huollettu oikein. Ilmeisesti longlife-vaihtoväli muodostaa kohonneen riskin.

Kaksoismassan ongelman kyllä huomaa/tuntee jos se olisi tulossa tiensä päähän.
Skoda Octavia Mk III RS 2.0 Tdi - 2014

Jäkälä

Kiitos vastauksista. Täällä asiaa kaksoismassavauhtipyörästä https://www.kytkinkauppa.fi/page/6/tietoa-vauhtipyorista

ExOctavisti

Taitaa alkaa olemaan viimeinen hetki hankkia vielä pump düse koneinen Passatti. Mitä tällaisesta reilu 10 v, n.200tkm ajetusta Passatista pitäisi katsoa, koneena ilmeisesti BXE. Netistä lukenut kauhutarinoita tyyliin "veivi ulos koneen kyljestä" ahtoputken kondenssiveden jäätymisen takia. Käsittääkseni hiukkassuodatinta ei ole ja Boschin suuttimet ilmeisesti pitkäikäiset? Onko tällaisessa manuaalissa mitään kummempia tyyppivikoja egr, kaksoismassan, sähköisen käsijarrun jne lisäksi?

jt

Lainaus käyttäjältä: ExOctavisti - 11.01.19 - klo:13:38
Taitaa alkaa olemaan viimeinen hetki hankkia vielä pump düse koneinen Passatti. Mitä tällaisesta reilu 10 v, n.200tkm ajetusta Passatista pitäisi katsoa, koneena ilmeisesti BXE. Netistä lukenut kauhutarinoita tyyliin "veivi ulos koneen kyljestä" ahtoputken kondenssiveden jäätymisen takia. Käsittääkseni hiukkassuodatinta ei ole ja Boschin suuttimet ilmeisesti pitkäikäiset? Onko tällaisessa manuaalissa mitään kummempia tyyppivikoja egr, kaksoismassan, sähköisen käsijarrun jne lisäksi?
Itsellä oli tuommoinen Passat monta vuotta ja mitään vikoja ei ollut moottorissa, vaihteistossa (manuaali) saati käsijarrussa. Myyntiin meni vähän päälle 220tkm ajettuna, sopivasti "sisäänajettuna". Käytin aina talvella viimasuojaa, taitaa tuo mahdollinen kondenssiongelma ollut ilman suojaa olevissa? Diesel kuitenkin niin lämpenee ja pysyy lämpimänä paremmin suojan kanssa. Auto oli longlife huoltovälissä. Ihan hyvä moottorihan tuo oli.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

ExOctavisti

Lainaus käyttäjältä: jt - 11.01.19 - klo:15:43
Itsellä oli tuommoinen Passat monta vuotta ja mitään vikoja ei ollut moottorissa, vaihteistossa (manuaali) saati käsijarrussa. Myyntiin meni vähän päälle 220tkm ajettuna, sopivasti "sisäänajettuna". Käytin aina talvella viimasuojaa, taitaa tuo mahdollinen kondenssiongelma ollut ilman suojaa olevissa? Diesel kuitenkin niin lämpenee ja pysyy lämpimänä paremmin suojan kanssa. Auto oli longlife huoltovälissä. Ihan hyvä moottorihan tuo oli.

Kiitos kommenteista, ilmeisesti näillä pumppusuutinkoneilla ajetaan aika jäätäviä kilometrejä..
Itseä alkanut kyllästyttämään tämä 1,6 tdi cr (MY14) Octavian "luonne" tai sen puute (ajettu jo kunnioitettavat 150tkm).
Olen aiemmin ajanut tuttujen pumpparikoneilla ja niissä parasta oli semmonen "muulinpotku" siinä 2000rpm kohdilla (toki 1,9tdi ei todellisuudessa kulje yhtään paremmin kuin tämä samantehoinen 1,6 cr tdi). Mielestäni pumppusuutinkoneen nakutus on musiikkia insinöörin korville  ;D

vwmies

Lainaus käyttäjältä: ExOctavisti - 11.01.19 - klo:17:47
Kiitos kommenteista, ilmeisesti näillä pumppusuutinkoneilla ajetaan aika jäätäviä kilometrejä..
Itseä alkanut kyllästyttämään tämä 1,6 tdi cr (MY14) Octavian "luonne" tai sen puute (ajettu jo kunnioitettavat 150tkm).
Olen aiemmin ajanut tuttujen pumpparikoneilla ja niissä parasta oli semmonen "muulinpotku" siinä 2000rpm kohdilla (toki 1,9tdi ei todellisuudessa kulje yhtään paremmin kuin tämä samantehoinen 1,6 cr tdi). Mielestäni pumppusuutinkoneen nakutus on musiikkia insinöörin korville  ;D

Itse vaihtanut 1.9TDi PD -> 1.6TDi CR "slowmotion". Ensimmäisen mukavaa alavääntöä ja pientä kulutusta tulee vieläkin ikävä. Kesän lopulla kk. 4,2l !
Välityksetkin passasivat hyvin koneelle, kun taas jälkimmäisen laiha alavääntö piiiiitkiiiiiin välityksiin yhdistettynä vaatii tarkkaa kaasujalkaa. Kk. 4,7. !
Toki CR käyntiääni on korvaa miellyttävämpi.   :-*
Yritetään pärjätä.

ExOctavisti

Cr käyntiääni mitäänsanomaton.. Pumppari pitää sellaista täsmällistä  taivaallista nakutusta, mielestäni paljon miellyttävämpi kuin cr-koneen hiljaisempi ääni.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: ExOctavisti - 11.01.19 - klo:18:28
Cr käyntiääni mitäänsanomaton.. Pumppari pitää sellaista täsmällistä  taivaallista nakutusta, mielestäni paljon miellyttävämpi kuin cr-koneen hiljaisempi ääni.

CR on sellaista tasaista huminaa ja ja... PD nakutus vie satavarmasti voiton pelkääjän paikalta kuuluvalta nakutukseltakin....  ;D
Yritetään pärjätä.

lassemk

#10
Oma -09 passatti vajaa 310tkm ajettu on BXE koneella ja ei ole ollut mitään suurempaa vikaa. BXE ja BLS on tunnettuja noista kampiakseleista, internetin keskustelupalstoilla jotkut väittävät että olisi fiksattu 2008 vai 2009 valmistetuissa moottoreissa, mutta tuohon en ota kantaa kun todisteita en ole nähnyt. Viimasuoja on erityisen suositeltavaa näissä koneissa jotta pienempi riski kampiakselin tuhoutumiseen. BKC moottorikoodilla olevissa ei ole tätä vaivaa.

Omassa kaksoismassavauhtipyörä meni vaihtoon kilometreillä 240tkm. EGR:n puhdistin vuoden vaihteessa ja webaston uusin 2017 syksyllä, siinä viat viimeisen 2 vuoden ajalta. Ollut aina longlife huolto-ohjelmalla, olen kuitenkin ajatellut siirtyä tiuhempaan öljynvaihtoon kun kilometrejä alkaa olla jo runsaasti.

Yks mainitsemisen arvoinen tyyppivika on turbon siivekkeiden jumiminen kun on kuitenkin VNT:llä. Itsellä on viimeisen 40tkm aikana mennyt auto kahdesti limp modeen turbon vuoksi, viimeksi kuitenkin 4 kuukautta sitten jonka vuoksi ei ole aiheuttanut vielä toimenpiteitä minun osalta.

Kampiakseleista vielä sen verran, että suurin osa rikkoutumisista on tapahtunut alle 150tkm ajetuilla moottoreilla. En ole tainnut nähdä vielä yhtäkään purku 3c passattia yli 200tkm jossa moottori levinnyt kampiakselin takia.

jt

Lainaus käyttäjältä: lassemk - 11.01.19 - klo:22:01
Oma -09 passatti vajaa 310tkm ajettu on BXE koneella ja ei ole ollut mitään suurempaa vikaa. BXE ja BLS on tunnettuja noista kampiakseleista, internetin keskustelupalstoilla jotkut väittävät että olisi fiksattu 2008 vai 2009 valmistetuissa moottoreissa, mutta tuohon en ota kantaa kun todisteita en ole nähnyt. Viimasuoja on erityisen suositeltavaa näissä koneissa jotta pienempi riski kampiakselin tuhoutumiseen. BKC moottorikoodilla olevissa ei ole tätä vaivaa.
Omani oli juuri BXE ja vuosimalli 2007. Kampiakseli pysyi kiltisti omalla paikallaan, samoin viimasuoja oli talvella. Noithan viimasuojia saa marmoritiskiltä tai vaikkapa motonetistä mallikohtaisia. 5-vaihteiseen yhdistettynä koneen ominaisuudet ja välitykset sopivat oikein hyvin.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy