Kuuluuko sharan vm.2010 puhaltaa vain kylmää katon rajasta?

Aloittaja apassi, 04.06.18 - klo:15:34

« edellinen - seuraava »

apassi

Hei,

Minulla on sharan 2.0l tdi. Auton olen omistanut n. vuoden verran, ja se on aina puhaltanut vain ja ainoastaan kylmää ilmaa takapenkkien katon rajassa olevista suuttimista.

Olin laittamassa autoa helsingissä huoltoon, ja huolto tyyppi soitti että siellä on hyvin varmaan konetilassa joku magneettiventtiili jumissa.

Valitettavasti aika peruuntui koska vaimoni joutui lähtemään sillä reissuun, ja auto oli nyt toisessa kaupungissa volkkarin valtuutetulla huollolla, joka oli tutkinut vikaa kai 4 tuntia, ja olivat todenneet että kaikki toimii, ja että auto "ilmeisesti" puhaltaa vain kylmää ilmaa katon rajasta.

Onko täällä muita sharanin omistajia, onko muka noin? Talvella kun oli 10 astetta pakkasta, niin saman verran oli sisällä jos takaventtiilit oli päällä. Tuolla ei ole kertaakaan voinut pitää automaattista ilmastointia päällä edessä ja takana, kun takaa tulee niin kylmää. Eihän tuo nyt itseä haittaa, mutta lapselle on ikävämpi homma.

heppi

Itselläni on 2011 vuosi malli ja kyllä se puhaltaa kylmää ilmaa kaikista suuttimista. Sharan on haasteellinen auto jopa merkki huololle, koska niitä on melko vähän suomessa ja näin ollen asenttajilla ei ole hirveesti kokemusta.

Jultsu

Vikakoodit vcds:llä lukuun ilmastoinnin ohjaimelta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

o.b.

Vanhempi korimalli:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_169.PDF
2011 malli:
https://www.scribd.com/document/146998407/SSP445-the-Sharan-2011

Onko autossa takatilan lämmityslaite erikseen ja meneekö sinne myös ilmastoinnin kylmäaine putket? Jos oikein ymmärsin ELSA:n korjausohjeita, siinä tapauksessa myös kattosuuttimet saa ilmansa sitä kautta ja lämpötila on vapaasti säädettävissä takaosan säätöyksiköstä.

Jos taas ei mene kylmäaineputkia taakse, takatilan lämmitin puhaltaa lämmintä vain takajalkatilaan ja kattosuuttimet saa ilmansa etuosasta. Mutta silloinkin sen pitäisi olla saman lämpöistä kuin etusuuttimista tuleva?

Noi tosiaan vain omia pähkäilyjäni kun en tuollaista autoa ole omistanut. Yksi syy siihen varmaan se, että se on tehty yhteistyössä Fordin kanssa ja siksi aina katsastustilaston häntäpäässä :o

Nuupi

Moottori tilassa vänkärin puolella on venttiili joka ohjaa lämpimän veden taakse. Siinä on muovinen hammasratas joka rikkoontuu ja venttiili ei päästä lämmintä vettä. Homma korjaantuu poistamalla rikkoontunut osa ja kääntämällä venttiili auki asentoon. Auton alta näkyy tuo venttiili. Alla kuva. Muistaakseni kolmella ristipää ruuvilla kansi kiinni jolloin pääsee venttiiliin käsiksi. Alla kuva venttiilikotelosta josta kansi on poistettu, sekä hammasrattaasta..




mrjj

Sama vika Alhambra rinnakkaismallissa. Hieno juttu että löytyi syy. Mutta jos kääntää auki niin tuleeko kuumaa aina taakse ? Vai miten siinä kävi?
VW T5GP 2012
Alhambra / Sharan 2012
Touareg 2011

Nuupi

Toimii paremmin mitä venttiilin kanssa. Venttiili avautuu kun moottorin lämpeää hieman, tätä ennen haaleaa ilmaa tulee ainoastaan edestä. Voi hieman vaikuttaa auton lämpeämiseen, mutta ei niin että sitä huomais. Toisinsanoen turha mekaaninen venttiili. Kesällä toimii myös oikein, eli automatiikka säätää lämpötilan.

mrjj

Jaa a missähän asennossa täysin auki? Oli katkennu rattaan akseli. Porasin näakselin jämän pois ja on sellainen ura siellä alla.
VW T5GP 2012
Alhambra / Sharan 2012
Touareg 2011

mrjj

Vastaan itselleni, lienee kuulaventtiili tms koska 90asteen kääntö tuntui fixaavan ongelman. Annan olla sillä lailla. Ura oli hämäävästi poikkipäin vesilinjaan tässä asennossa.
VW T5GP 2012
Alhambra / Sharan 2012
Touareg 2011

Karmik

Moi.
Mites te sen venttiilin saitte avattua kun tuntuu ettei siihen pääse käsiksi? Ja tuleeko sit kesällä kylmää?

niksa

Tänään korjasin tämän omastani (-14), siten että se jäi vielä toimintaan.

Ebaysta löytyy osanumerolla ja hakusanalla "aluwelle" https://www.ebay.de/itm/7N0819089B-7N0819089C-7N0819089-aluwelle-heizungsventil-sharan-alhambra-7N/143097601540 alumiinista koneistettu uusi akseli.

Auto etupäästä ylös, moottorin suojamuovi pois. Venttiilin tunnistaa ylläolevien kuvienkin perusteella. Moottorin ja tulipellin välissä matkustajan puolella. Yläpuolelta saa olla melkoinen käärmekäsi.

Anna auton seistä... Muuten kasvaa palovammariski pakoputken ollessa vieressä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy