Uuden auton maalipinnan käsittely?

Aloittaja Superb2012, 02.06.18 - klo:08:34

« edellinen - seuraava »

Superb2012

Hei

Kodiaq:ni luovutus on parin viikon päästä ja kysyn foorumilaisilta oletteko käsittelleet auton maalipintaa jotenkin heti kun saitte auton? Jos käsittelitte niin kiinnostaisi kuulla:

- perustelut miksi teitte tai jätitte tekemättä?
- mitä teitte (vahaus, kesto-/kovavahaus, pinnoite tms) ja millä aineilla?
- missä teetätitte vai teittekö itse?
- hinta (itse asun pääkaupunkiseudulla)?
- oletteko olleet tyytyväisiä?

Tuntuu että asiasta on montaa mieltä. Laiskana autonpesijänä laitatin edelliseen autoon kestovahan ja kyllähän se auton puhtaanapitoa helpotti; hinta vain mietityttää hyötyihin nähden. Auton myyjä tarjosi Stardust PCS2 käsittelyä - onko kenelläkään näistä kokemuksia?

Kiitokset kommenteista :-)

-Tommi

vagfani

Itsellä oli sama pohdinta vuosi sitten, kaikkia pinnoitteita kehuttiin yliluonnollisen hyviksi, hintaluokka 500-1000 euroa. Ei noista mitään järkevää vertailua ole, järjettömän hintaisia. Laitatin kovavan ja kustansi vain 90 euroa. Nuo pinnoitteiden hyödyt on lähinnä korvien välissä.

Mikäli oikeasti haluaa pitää auton puhtaana, niin kerran viikossa tai useammin pesukadulle.

vesap

Teetin autoliikkeen kautta Ceramic Pro käsittelyn. Hyvältä on tuntunut.
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

FoamCleaner

#3
Lainaus käyttäjältä: vagfani - 02.06.18 - klo:08:50
Itsellä oli sama pohdinta vuosi sitten, kaikkia pinnoitteita kehuttiin yliluonnollisen hyviksi, hintaluokka 500-1000 euroa. Ei noista mitään järkevää vertailua ole, järjettömän hintaisia. Laitatin kovavan ja kustansi vain 90 euroa. Nuo pinnoitteiden hyödyt on lähinnä korvien välissä.
Mikäli oikeasti haluaa pitää auton puhtaana, niin kerran viikossa tai useammin pesukadulle.
Uuden auton pinnoitus pyörinee siinä 500e nurkilla, kun ei autoon tarvitse tehdä mitään 1 tai 2-step kiillotusta ja naarmujen poistoa.
Koneellinen puhdistus riittänee monessa tapauksessa tjs. Hintataso voi tietysti paikasta riippuen hieman elää.
Naarmuisten autojen pinnoitukset sitten sisältävät noita poistoja ja se vaatii työtä, jolloin hinnat ovat tuplat karkeasti. Riippuen kauanko työtä menee.

Jokainen tietysti valitsee haluamsa suojan, joka kukkarolle sopii.
Uuteen autoon otin pinnoitteen ja muutaman vuoden se hyvin kestikin. Pelkästään käsinpesua ja foamitusta tehty niin naarmujaa ei juuri ole n.3v jälkeen. Hienoiset pesunaarmut lähtisi 1-set kiillotuksella ja siihen pinnoite pyöritään taas vajaassa 1000e. Viime syksynä ja keväällä vahailin auton, kun tuotteita on hyllyt täynnä. Voisi näitäkin välillä käyttää. ;D

Mutta, jos se toiset n.3v kestää tulee operaation hinnaksi reilu ~20e / kk, joka ei nyt mielestäni paha hinta ole hyväpintaisesta ja helposti puhdittavasta pinnasta. Viikottainen pesu ei todellakaan haitaksi ole. :)

vagfani

Lainaus käyttäjältä: vesap - 02.06.18 - klo:09:43
Teetin autoliikkeen kautta Ceramic Pro käsittelyn. Hyvältä on tuntunut.


Millä tavalla tuntunut hyvältä, voitko kertoa tarkemmin? Samalla tavalla likaantuu kuin autot ilman pinnoitetta. Toisaalta on vaan vähintään 500 euroa köyhempi tuskin se nyt hyvältä tuntuu.

Itse olen sitä mieltä että melkoista kusetusta nuo pinnoitteet, jos olisi oikeasti tarpeellinen, niin asennettaisiin jo tehtaalla valmistajan toimesta.

Pumpeli

nuo auton myyjäliikkeiden tarjoamat ylihinnoitellut "huippu" käsittelyt mahtavine lupauksineen,kannattaa unohtaa ja kääntyä itse jonku tunnetun paikallisen noita pinnoituksia tekevän paikan puoleen..

vesap

Varmaankin joku tekee paremmin ja halvemmallakin mutta tuo oli minun ratkaisuni.  Pinta tuntuu tosi liukkaalta ja lika peseytyy hienosti vähällä vaivalla pois, ominaisuus jota näin itse käsin pesijänä suuresti arvostan.
Kodiaq 2.0 Tsi AWD Exclusive

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: vesap - 02.06.18 - klo:14:48
Varmaankin joku tekee paremmin ja halvemmallakin mutta tuo oli minun ratkaisuni.  Pinta tuntuu tosi liukkaalta ja lika peseytyy hienosti vähällä vaivalla pois, ominaisuus jota näin itse käsin pesijänä suuresti arvostan.

joo,itsellä ollu +1v Nanolex Si3D HD pinnoite.ei paluuta normi vahoihin..

seatts


Just tänään pinnoitin asiakkaan Kodiaqin Curella, kyllä siihen kannattaa joku suoja laittaa, se onko se pinnoite vai vaha on tietenkin ostajan itse päätettävissä.
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

Vekkula

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 02.06.18 - klo:12:43

Millä tavalla tuntunut hyvältä, voitko kertoa tarkemmin? Samalla tavalla likaantuu kuin autot ilman pinnoitetta. Toisaalta on vaan vähintään 500 euroa köyhempi tuskin se nyt hyvältä tuntuu.

Itse olen sitä mieltä että melkoista kusetusta nuo pinnoitteet, jos olisi oikeasti tarpeellinen, niin asennettaisiin jo tehtaalla valmistajan toimesta.

Toki likaantuu, se paska vaan lähtee pinnoitetusta autosta pelkällä vaahdotuksella ja huuhtelulla aika helposti. Jos tykkää pitää auton puhtaana niin kyllä pinnoitus helpottaa elämää jonkun verran.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

sakal83

Lähtee se paska vahan päältäkin ihan yhtä hyvin. Jopa paremmin joidenkin vahojen kohdalla, mutta kestossa on toki eroa. Kesäisin vaha toimii ihan nätisti, talvella joutuu väkisin käyttämään jotain liuottimia, niin alkaa se vahakin antautumaan.
Myllyttelen itse joka kevät auton, joten toistaiseksi pärjään vahojen kanssa.
Jos ei olisi pesupaikkaa/myllytyspaikkaa, niin kääntyisin varmaankin jonkun pinnoituksen puoleen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

James Bond

Omaan autoon tulee Finikor ruostesuojaus, äänieristys ja keraaminen Brilliant Plus+ -pinnoite. Maksoi nuo ihan riittävästi, mutta koska auto on tarkoitus pitää pitkään, päätin laittattaa. Kokemuksia ei vielä ole. Myyjä piti tapauksessani ihan hyvänä ajatuksena, mutta myönsi ihan kysymättä, ettei niiden hintaa saisi takaisin, jos muutaman vuoden päästä auton vaihtaisi.

Pxu

Moi

Uuden auton pinnoitus todellakin kannattaa tehdä puhdistuksen helpottamiseksi. Itse odottelen uutta autoani muutaman päivän sisällä ja arvon mielessäni minkä pinnoituksen otan. Kaikki ovat kalliita, mutta helpottavat puhtaanapitoa. Kahdessa autossa ollut hieman softimpi versio, mutta nyt vakavasti harkitsen pysyvämpää pinnoitetta. Oletettavasti valintani on ceramic pro.
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

Candywhite

laitoin vuosi sitten ceramic pro 9h uuteen kodiaqiin, sita ennen pinnoitus oli ockaatiavassa.

Pinnoitus tulee myos seuraavaan autooni.

auto pysyy puhtaana pidempaan

helppo ja nopea puhdistaa
Kodiaq 6/2017. 4x4 tdi Ambition

vagfani

Niin jos haluaa maksaa 500-1000 euroa että "lika lähtee helpommin" niin mikäs siinä. Nämä "kannattaako ottaa" pohdinnat ovat siis subjektiivisia kokemuksia.

Itsellä sellainen periaate että kovavahaus kerran vuodessa ja sitten käsipesussa ammattilaisella muuten. Ei ole omaa hallia, niin jätän homman suosiolla muille. Sisäputsaukset teen itse.

Zego

#15
Tässä(kin) asiassa on monta näkökulmaa ja uskomuksia. Tässä joitakin jotka ovat varmaan enemmän tai vähemmän totta?
- Uutta autoa ei tarvitse myllyttää. Useimmiten tarua, eli uudessakin on valitettavan usein naarmuja ellei muista sanoa etteivät pese tms. ennen luovutusta. Parempi olisi että suojat olisivat luovutuksessa edelleen päällä.
- Pinnoitettuun autoon ei tule pintaan naarmuja ja kiveniskemiltä vältytään. Ei totta, eikä noihin 9H ole luottamista.
- Pinnoitettu auto pitää myllyttää jos haluaa uusia pinnoitteen. Totta.
- Pinnoitteet kestää vahvempia kemikaaleja rajattomasti. Tämä riippuu pinnoitteesta, ainakin esim. Optimum Opti-Coat Pro Plus pitäisi kestää (kuten varmaan monet muutkin), muttei todellakaan kaikki.
- Pinnoite helpottaa pinnan puhtaanapitoa. Totta. Toiset tuntuvat vetämään likaa/pölyä puoleensa enemmän kun toiset.

Vahoista/selanteista jotain:
- Kesto ei todellakaan lähellekään pinnotteiden. Totta.
- Spray-vahat ovat vitsi. Ei totta, parhaimmat kestävät oikein puhdistetulla pinnalla kuukausia ja koska ovat niin helppoja käyttää ja toimivat pesun yhteydessä ns. kuivausapuna, pinta pysyy suojattuna pitkään.
- Sama juttu spray-sealanttejen kanssa, niillä toki saavutetaan yleensä parempi kesto. Toimivat nekin usein kuivausapuna pesujen yhteydessä.
- Toiset aineet tuntuvat vetämään likaa/pölyä puoleensa enemmän kun toiset.
- Vaha/selant estää naarmuuntumista. Ei totta, tai voinee minimaalisesti jotain auttaa. Puhdas pesty pinta auttaa parhaiten.
- Perusteellisesti puhdistettu ja vahattu pinta helpottaa puhtaanapitoa. Totta.
- Helppo puhdistaa pinta täysin puhtaaksi ja uusia käsittely. Etenkin parempien spray-vahojen/sealanttien kanssa mielestäni kiva asia.

Nämä on mun kokemuksia joten saa, ja on ehkä syytäkin, olla eri mieltä.  ;D
Itse olen siis siirtynyt ajatusmalliin: Kesto ei ole tärkein, ylläpito on tärkein, ja nopea sellainen jotta tulee tehtyä riittävän usein. Omat autot ovat myllytettyjä ja suojana toiminut erinomaisesti spray-vaha (tummempi värinen auto) ja spray-sealantti (vaalea).

Raimo247

,,äni Ceramic Prolle, 9H käsittelyn otin luovutusfiksin tehneeltä yritykseltä, eri kuin myyjäliike.

500 maksoi ja koko talven nauratti miten kauniisti kyljiltä kaikki pisaroi alas. Vaatii aktivointipesukäynnin muutaman kerran vuodessa á 40 ,. Tämä pinnoite tulee ehdottomasti jokaiseen seuraavaankin uuteen autoomme. Jos sellaisia ikinä ostetaan. Saa kovavahat mielestäni tämän rinnalla unohtaa täysin. Ei pitäisi puhua edes samana päivänä.

Lisäksi tehtiin 2kk käytön jälkeen täysi Tectyl-käsittely tms. mikälie, ilman äänieristystä.

Joku esitti naiivin pointin, että valmistaja laittaisi jos olisi tarpeen. Valmistaja ei tee mitään ylimääräistä ja Skodan maalipinnan laatu on ollut mitä sattuu. Octavian keskustelualueella on juttua, Kodiaqin osalta tietysti vielä seurataan.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

Pxu

Lainaus käyttäjältä: vagfani - 03.06.18 - klo:10:50
Niin jos haluaa maksaa 500-1000 euroa että "lika lähtee helpommin" niin mikäs siinä. Nämä "kannattaako ottaa" pohdinnat ovat siis subjektiivisia kokemuksia.

Itsellä sellainen periaate että kovavahaus kerran vuodessa ja sitten käsipesussa ammattilaisella muuten. Ei ole omaa hallia, niin jätän homman suosiolla muille. Sisäputsaukset teen itse.

Sitäpä juuri tarkoitin, että joku pinnoite kannattaa ottaa. Olkoon sitten vaha tai kestävämpi ratkaisu. Jokainen mieltymyksensä ja lompakkonsa mukaan. Kovavahallakin pärjää jos jaksaa uusia riittävän usein. Toki riippuu paljonko ajaa, miten ja millä pesee ja missä olosuhteissa ajaa. Itsellä kilometrejä vuodessa kertyy helposti 40k  ja suolatuilla teillä ajellessa normaalit jokapojan vahat tuntuvat katoavan pinnalta hetkessä. Toisaalta kesäautossani olevassa autossa ceramic pro light on kestänyt jo 18 tkm ilman, että olen huomannut mitään muutosta. Mutta enpä ole sillä loskakeleillä ajellutkaan.
Nykyiset ja ajamani km:
Seat Leon 1.5 TGI -20, 29tkm->

Menneet:
Seat Leon ST TGI, 0-196000tkm
Audi TT 3.2 2006: km 18 -> 70tkm
VW Golf Variant TDI 2010: km 41 000
Audi A3 Business Sport 150 TDI 2014: km 120 000
Scirocco TDI 2010: km 190 000
Seat Leon 130 TDI 2003: km 210 000

Vekkula

4 uutta autoa olen pinnoittanut  ja 5 en.
Kaikkia on talvisin pesty harjapesussa ja kesäisin käsin, keväällä ja syksyllä pitkän kaavan mukaan ja vaha pintaan. Joka kerta kun auton ajaa autoliikkeen pihaan niin kukaan ei edes vilkaise autoa vaan se menee vaihdossa sellaisenaan riippumatta maalipinnan kunnnosta sovitulla hinnalla.
Pinnoitettu pinta on helpompi pitää puhtaana, se on selvä.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Uti

Olen pessyt ja vahaillut autoja jo 1960-luvun alusta saakka, ensin perheemme autoja ja siten 70-luvulta omiani. Aikoinaan vahaus "hikisimonitzilla" keltaisessa peltipurkissa oli kovaa hommaa.
Kolmeen neljään uuteen autooni olen teettänyt maalin pintakäsittelyn. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että eipä olisi kannattanut. Mielestäni säännöllinen auton käsinpesu ja säännöllinen vahaus melkeinpä millä tahansa laadukkaalla (normaalilla) autovahalla riittää pitämään auton maalipinnan siistinä. Pahiten sen voi pilata harjapesukoneella tai lumiharjalla tai väärällä käsinpesulla/kuivauksella.
Auton vaihdossa ei tunnu juurikaan auton maalipinta autoliikettä kiinnostavan, enpä muista minä vuonna viimeksi automyyjä olisi tutkinut vaihtoon menevää autoani tarkemmin? Useimmiten ylimalkainen vilkaisu muutaman metrin päästä on riittänyt, olipa auto ollut puhdas tai likainen.
Mutta autoahan pidetäänkin itselle eikä muille joten auton hyvä hoito on kuitenkinn tärkeää ja mieluisaa puuhaa edelleen.
Uti

Superb2012

Paljon tuli mielipiteitä aiheeseen - kiitokset niistä. Päädyin lopulta Stardust PCS2 käsittelyyn jonka auton myyjäliikkeen alihankkija teki 185,:lla ennen autoni luovutusta. Oliko tuo hintansa väärtti selviää (ehkä) ajan saatossa. Takseille kuulemma täällä pääkaupunkiseudulla ovat laittaneet näitä käsittelyitä enemmänkin... 

Rauta7

Kahteen viimeiseen autooni on laitettu keraaminen suojapinnoite. Kyllä pitää maalin paremmin ja pidempään suojattuna kuin pelkkä vahaus. Viimeksi kiittelin juhannuksen jälkeen suojausta kun jouduin poistamaan maalipinnalta ja laseista n. viisikymmentä  ( 50 ! ) lintujen tekemää ulostehyökkäyspläjäystä. Maaliin ei tullut syöpymiä eikä naarmuja.

Kestopinnoitteen ja vahauksen eroja voidaan verrata vaikka näin: kestopinnoite tekee kovan suojakalvon (= lisäkerroksen), jonka (kiinni)pysyvyyttä on parannettu nanotekniikalla; vahaus on (mekaanisen ja kemiallisen) suojauskyvyn kannalta vastaavaa kuin levittäisi jotain vettähylkivää öljyä maalipinnalle.
Golfkärry Mk 7.5

harava

Itselle tuli pintaan Korrek Cure, 350,. Mistäs tietää, että se on siinä pinnalla? Viedä ammattilaiselle tarkistettavaksi tai testata jotenkin?  Caarassa sanottiin todistusten loppuneen ja tulee perästä.
Nyt kun itse vaahdotutin auton niin ei lika kauhean hyvin pinnalta lähtenyt vaikkei  kauan edellisestä pesusta. Sienellä sit loput piti. Alkoi nyt vaan epäilyttää josko oli unohtunut pinnoitus? ::)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: harava - 01.04.21 - klo:04:14
Itselle tuli pintaan Korrek Cure, 350,. Mistäs tietää, että se on siinä pinnalla? Viedä ammattilaiselle tarkistettavaksi tai testata jotenkin?  Caarassa sanottiin todistusten loppuneen ja tulee perästä.
Nyt kun itse vaahdotutin auton niin ei lika kauhean hyvin pinnalta lähtenyt vaikkei  kauan edellisestä pesusta. Sienellä sit loput piti. Alkoi nyt vaan epäilyttää josko oli unohtunut pinnoitus? ::)
Semmosta pinnoitetta ei olekaan mistä lähtee pelkällä vaahdotuksella esim piki/terva/rauta/linnunskeidat/pitkään pinttyneet tahrat pois pinnalta. Eli se riippuu vähän mitä tämä ”lika” on.
Kyllähän sen nyt pitäisi selkeästi erottaa veden hylkivyydellä, onko auton pinnalla jotain vai ei yhtään mitään.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

harava

Okei, kyllähän pinnalle jää pisaroita eli eiköhän siinä pinnoite ole. Unelmoin ehkä vähän liikaa kun ajattelin, että painepesurilla lähtee helposti vaahdon jälkeen parin viikon liat. Oli vain tuota kaupungin räpäskälikaa.

Tojari

Kestopinnoite Korrek Pro TFC,, Polymatrix, tätä itse laittanut uuteen. Vuosi mennyt ja yksi purkki tätä. Ei ole kallista. En käytä konepesussa, en hiero autoa, vaan pesen ja vaahdotan painepesurilla ja pesukintaalla loput+ kuivaus. Maalipinta edelleen virheetön. Musta helmiäisväri. Turha maksaa tonnin käsittelyä, auto vaihtoi kahden-kolmen vuoden välein, ei liikkeessä makseta, onko pinta vai ei.
Elämä alkaa epämukavuusalueelle siirryttäessä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy