2,0 Tdi CBBB moottorin öljypumpun akseli "kaput" kulmat pyöristy

Aloittaja Passat3C4Motion, 02.06.18 - klo:06:21

« edellinen - seuraava »

Passat3C4Motion

Kas täystuho tuli (turbo ja moottori). Onkohan kuinka monessa CR-moottorissa tuota 6-kulmaista öljypumpun akselia käytössä ?. Omassa 252tkm v.2008 A3:ssa korkkasi öljypumpun akselin kulmat, enkä ollut tajunnut tätä tarkistaa tästä moottorityypistä. Naisväki huristeli liian pitkään punaisella öljynpainevalolla... :-)
EX Passat 4 Motion, nyt Scout III

Enhancer

Vahvistettu akseli tuli tuotantoon 2009 loppuvuodesta, eli 2010 puolivälin jälkeen tuotettu on vahvistetulla rakenteella.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

ikajukka

Onkohan kuinka hankala tarkistaa / vaihtaa tuo akseli? Mikä on osanumero vahvistetulle akselille? Vähän alkoi jänskättämään..  Alla Superb CBBB- moottorilla, ajettu 263 tkm. Otettu käyttöön 1 / 2010, valmistenumeron perusteella  -09 vuosimallia. Huoltokirjasta ei löydy mainintaa että olisi vaihdettu.

o.b.

Ettei olisi vaan tullut vahvempi akseli tuotantoon 16.09.2010?



Eikä pelkkä akselin vaihto poista ongelmaa lopullisesti. Itse teetätin tasapainoakseliin syvemmän kolon Englannissa. Se kolo oli ihan yhtä kulunut kuin akselikin. Olisikohan ollut KLM-Parts tai jotain sinne päin. Uusi akseli olikin sitten pari senttiä pidempi. Toki uusi akseli kestää kuluneessa kolossakin pidempään kuin kulunut yksilö ;)

Akselin vaihto on helppo homma. Ölypohja irti ja akselin päässä oleva lukitusrengas irti öljypumpusta, vanha akseli veks ja uusi tilalle lukitusrengasta unohtamatta. Öljypohja tiivisteliimalla kiinni ja öljyt koneeseen ja menoks...

Larmatin

eikös uusi akseli ole 100mm pitkä.
pelkkä uusi 6-kolo tappi voi sitten kestää noin vuoden ja sitten taas porsia joten ei kannata pelkkää tappia vaan uusia.

Meil oli töis semmonen juttu tuossa jokuaika sitten. siihen tilattiin englannista se vahvistettu tasapainoakseli ja taas uusi turbo:)

Edit: ja öljynpaineen mittaus ei kerro mitään. se tappi voi ottaa silleen kiinni että on öljynpaineet ihan ok ja sitten taas jossain tilanteessa sutasta
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

o.b.

http://kmbpartsdirect.co.uk/

Tuolta tilasin ja uusi akseli tosiaan 100mm. 125 Punnan pantti jos ei lähetä vanhaa akselia ennakkoon.

KIT10 on CBBB moottorille käypä. Minulta löytyy ajoitustyökalu edullisesti lainaan...


Passat3C4Motion

Moi.. VW/Audi virallinen huoltokin vastasi samaa, että v.2009 loppupuolella, 2010 vuosimalleista eteenpäin on vahvistettu akselirakenne öljypumpussa. Nyt on menossa asennus kolariautosta vm.2010 Passat CBBB moottorilla, eli huh.. vahvennetulla rakenteella tulossa ;-).
EX Passat 4 Motion, nyt Scout III

Larmatin

en halua olla ilonpilaaja mutta onko auto alustanumeron mukaan 2010 mistä se kone tulee vai mistä vuosimalli tieto?
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

o.b.

Öljypumppu kyllä vaihtui 4.11.2009, mutta varsinainen ongelma ei käsittääkseni ollut siinä ???

Ongelmana oli käyttöakselin ja tasapainoakselin kulmien pyöristyminen. Ja käyttöakseli meni uusiksi 2011 malleihin ja samalla D-loppuinen varaosa poistui valikoimista.

samiq

Kun nyt tuosta moottorista kirjoitusta niin päätin öljypumpun akselista oman tarinan kirjoittaa.
Eli ostin 280tkm mennyn Superb 2 mallivuodelta 2009 manuaskilla koneena tuo CBBB.
Päätin tarinaa lukeneena tehdä tuon akselinvaihdon. Ja joo tänään sen sitten tein.
Laakkoselta ostin tuon 03G.115.281.F aksilan 7,8â,¬ ja ostin lukkoprikan 1,1â,¬
kun kuitenkin hukkaan tai se hajoo käsiin se vanha.
Homma otti aikaa sen 3,5tuntia. Vanha sokka oli vaikee tosiaan ehjänä ottaa
eli hyvä kun hommasin uuden. Vanha lähtee 3mm pultilla kivasti pikkasen kiertää ja vetää ulos sen jälkeen. Kohtuu kulunut oli D-loppuinen akseli sanoisin että ehkä vielä olis 50tkm mennyt tuo yksilö mutta selvää kulumaa reippahasti. Ahtoputki kannattaa irroittaa. Kaksi pulttia ja putken yhteet molemmista päistä irti ja rautalangalla sivuun lähinnä öljypohjan päästä on muuten tiellä.
Jos ei ole akselia vaihdettu ja kilometrejä yli 200tkm kannattaa ehdottomasti ottaa pohja irti ja tehdä asialle jotain ei ole niin paha homma.

ikajukka

Noniin, nyt tilattu uusi akseli + tappi tuolta kmbpartsilta. Uudet palikat sisään 1000 km:n päästä seuraavan öljynvaihdon yhteydessä. En edes viitsinyt harkita pelkän tapin vaihtoa vaan pannaan kerralla kuntoon.. :P

Tigulaari

^Siis tilasitko tuon koko kit sarjan vai pelkän 6kulma akselin?

ikajukka

Koko kitti tulossa kunhan saavat "arvottua" sopivan.. ;D Laittoivat ensin kyselyä jotta mihin autoon tulossa, pyysivät VIN- numeron. Laitoin numeron, seuraavaksi tuli viesti ettei autoa löydy numerolla. Pyysivät vielä rekkarinumeron. Pistin vielä itse vuosimallin, moottorityypin ja varmuudeksi kuvan huoltokirjan tyyppitarrasta.. Joskohan saisivat oikean osan matkaan. Toisaalta kiitettävää palvelua siinä suhteessa että haluavat todellakin varmistua että lähtee oikea osa tulemaan.

ikajukka

Pientä jännitystä osien sopivuuden suhteen, KIT 10 tilasin, mutta selvittelyjen tuloksena vastasivat:
"Hyvää huomenta, kiitos, että lähetit meille asiaankuuluvat asiakirjat niin, että voimme vahvistaa ajoneuvosi oikean osan. Uskomme, että ajoneuvo vaatii sarjan 9, hammaspyörän akselin. Lähetämme uuden tasapainoakselin nykypäivään, ja saat sen noin 3-5 arkipäivää. Jos sinulla on kysyttävää tästä asiasta, älä epäröi ottaa yhteyttä meihin. Ystävällisin terveisin

KMB Parts Direct
www.kmbpartsdirect.co.uk

ikajukka

Tässä vielä vastausta kun kyselin vielä tänään tuosta akselin sopivuudesta, jospa on jatkossa apua kun olette hankkimassa akselia CBBB- moottoriin:
Hi
As your car is a 2009 it has to be a kit 9

The kit 8 balance shafts only ran from 2005 to early 2007.
The kit 9 was used from 2005 through to March 2010.
The kit 10 ran from March 2010
So your car has to be a kit 9 unless it has been changed to the later unit which unless it’s in the service history of the car you won’t know until it’s opened up

Hope this helps

Many Thanks


KMB Parts Direct Ltd

Website - www.kmbpartsdirect.co.uk
Email - mail@kmbpartsdirect.co.uk
UK Phone - 07526 251559
International - 0044 7526 251559

Tigulaari

Huutele miten rojekti suju kun oot saanu kikkareet vaihdeltua

ikajukka

No niin, nyt tappi + tasapainoakseli vaihdettu, KIT9 oli käypänen.. Olihan siellä tapin kulmissa jo pientä pyöristymisen alkua ja ihan kohtuullisen verran jo "klappia" kun laittoi tapin pesään ja koetti edes takas pyörittää eli huonolla tuurilla olisi saattanut korkata aika piankin... Noin 3 tuntia meni aikaa, ei ollut kyseinen korjaamo vielä aiemmin vastaavaa hommelia tehnyt.
Kannattaa kyllä ehdottomasti laittaa tuo uusi akseli tapin lisäksi jos autoa on tarkoitus itsellä pitää / haluaa mielenrauhaa auton toimivuuden suhteen ;D

RSOCUstin

Mitenkäs mahtaa olla Octavia 125kw 5/2008 alkaen oleven CEGA koneen laita. Mikäköhän numero tuolle akselille on?

ikajukka

Kannattaa laittaa sähköpostia tuonne kmbpartsille, siellä ainakin meikäläisen kohdalla tekivät hienoa työtä selvittämisen suhteen. Valmistusvuoden perusteella 2008 malliin menee KIT9. Onko sulla auto myös VIN- numeron mukaan mallia -08?

o.b.

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 16.07.18 - klo:22:24
Mitenkäs mahtaa olla Octavia 125kw 5/2008 alkaen oleven CEGA koneen laita. Mikäköhän numero tuolle akselille on?
Onpi ketjuvetoinen, eli kyseistä akselia ei ole:



RSOCUstin

Tuo on 11/2008 rekattu. Hyvä jos ketjulla, venyyhän sekin ;)

hanski3

Ketkä ovat tuon tasapainoakselin ja tapin vaihdon teettäneet jollain korjaamolla, niin mitä on kustantanut?

o.b.

Itse tein  ;D

Tuolla aiemapana oli juttua, milloin CBBB-moottorissa rakennetta parannettiin. 3.11.2009 asti käytössä oli lyhyempi akseli. Siis se ongelmallinen.

4.11.2009 jälkeen on käytetty pidempää akselia ja tuon kulumisongelman ei pitäisi vaivata.

Sama koskee myös CBAA ja CBAB moottoreita.

Tasapainoakseli öljypumpulla kustantaa noin 2150 euroa ja siihen vielä asennus :-\

hanski3

Juu taitaa olla tuota ongelmallista mallia tuo meikäläisen. KMB-partsilta nuo osat eivät kovin kalliit näyttäisi olevan. Korjaamolta kysyin niin juuri tuo 2000 â,¬ oli hinta ja omilla osilla vaihtotyö 180 â,¬. Lisäksi sitten tarviketta, mitä siihen sitten tarvitseekaan.

Enhancer

Eikö tässä nyt kuitenkin haettu sitä pelkän kuusiotapin vaihtoa vahvistettuun? Sehän ei maksa kuin jonkun 10â,¬, ja esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä lisätyö on varmaan 2h?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.02.19 - klo:08:54
Eikö tässä nyt kuitenkin haettu sitä pelkän kuusiotapin vaihtoa vahvistettuun? Sehän ei maksa kuin jonkun 10â,¬, ja esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä lisätyö on varmaan 2h?
100mm tappi ei ratlaise ongelmaa. 23mm jää ulkopuolelle ;D

Tasapainoakseliin täytyy työstää syvempi kolo. Vanha porataan pois ja kolo syvemmäksi. Sitten siihen reikään sovitetaan uusi, syvempi kuusiokolo. Lopuksi tasapainotus.

hanski3

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 01.02.19 - klo:09:00
100mm tappi ei ratlaise ongelmaa. 23mm jää ulkopuolelle ;D

Tasapainoakseliin täytyy työstää syvempi kolo. Vanha porataan pois ja kolo syvemmäksi. Sitten siihen reikään sovitetaan uusi, syvempi kuusiokolo. Lopuksi tasapainotus.

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 01.02.19 - klo:08:54
Eikö tässä nyt kuitenkin haettu sitä pelkän kuusiotapin vaihtoa vahvistettuun? Sehän ei maksa kuin jonkun 10â,¬, ja esim. jakohihnan vaihdon yhteydessä lisätyö on varmaan 2h?

Tarkoitin tuota korjatun tasapainoakselin ja tapin (nämä nähtävästi saa KMB partsilta) vaihtamisen kokonaisuutta. Mutta tuon vaihtotyön 180 â,¬ perusteella muutamasta tunnista olisi siis työn osalta kyse, niin kuin aiemmin ketjussakin on todettu.

o.b.

Tuo vaihtotyö on varmaan kokonaiselle tasapainoakselistolle öljypumppuineen ja ei sisällä akseliston kasausta ja akselien synkronointia keskenään. Eli tuon joutuu varmaan tekemään itse, ellei sitten lähetä koko mötikkää Englantiin kunnostettavaksi. Kasauksessa käytettäviä pultteja ei löydy varaosana, eikä niille löydy myöskään kiristysmomentteja koska akselistoa ei ole tarkoitettu purettavaksi.

Isoin työ vaihdossa on se öljypohjan irroitus, puhdistus ja uudelleenliimaus paikalleen. Loppu on pulttien aukomista ja akseliston ajoituksen säätöä ja pulttien kiristelyä. Niin ja uudet pultit pitäisi laittaa.

ikajukka

Vaihdatin omaan autoon juurikin tuon KMBpartsilta tilatun akselin + tapin. Tarkistin kyseisen käynnin työveloituksen osuuden: 230â,¬, tuolla kertaa ei muuta askaretta autoon tehty kuin tietysti uudet öljyt ja suodatin.. Kun kävin ajan varaamassa korjaamolle niin samalla selitin heille kuvien kanssa läpi minkälaisesta hommasta on kyse kun ei olleet aiemmin moiseen hommaan joutuneet.. Korjaamoaikaa vaihtotyölle hommatessani pari paikkaa kieltäytyi kokonaan hommasta.
Kohta 10tkm vaihtotyöstä takana ilman isompia ongelmia (VNT- siipien säätökello vaihtoon joulukuussa ja tänä maanantaina katkesi kaasupoljin) :P

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy