Kirjoittaja Aihe: 1,5 ACT Mikrohybridi  (Luettu 5573 kertaa)

Poissa Vesman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
1,5 ACT Mikrohybridi
« : 31.05.18 - klo:11:39 »
Mikäs tämä ACT mikrohybridi on, kuvaushan on täsmälleen 1.5 TSI EVO-moottorista? Oliko EVO koekaniiniversio, ja se on toimivaksi havaittuna saanut uuden nimen ACT mikrohybridi? Onko EVO:n ja ACT:n välillä jotakin eroa?
https://news.cision.com/fi/volkswagen-suomi/r/volkswagen-golf--mallistoon-polttoainetaloudellinen-mikrohybridi,c2533059

Itse olen rullaillut EVOlla tähän mennessä parisen tuhatta km, ja mielipiteeni on paljon puolesta ja ihan pikkasen vastaan. Puolesta sen hauskuuden vuoksi, kuskille tulee tyytyväinen fiilis, kun osan taivalta mennään maailmaa pelastaen 0-kulutuksella. Vastaan siksi, että mylly sammuu pienissäkin myötäleissä, hiukan turhaan, ohjaussysteemihän ei voi tietää, kuinka pitkä myötäle on edessä. Eikä siinäkään mitään pahaa ole, mutta vakkarilla ajaessa nopeus laskee n.4 kmh alle asetusarvon, ennen kuin moottori alkaa taas vetää, ja perässäroikkujille alituinen nopeuden pieni vaihtelu ei ole kivaa.

Mitäs olette muut EVO/ACT-kuskit mieltä?
Onko moottorin jatkuva sammuminen ja uudelleen käynnistyminen, ja runsas kahdella pytyllä ajelu sille miten kuluttavaa?
Volvo -> Foordi -> Tojota -> Saabi -> Volvo -> Saabi -> Rellu -> Saabi -> Volvo -> Volvo -> Volkkari -> Toinen Volkkari

Paikalla FU2

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 61
  • Pöh
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #1 : 04.06.18 - klo:19:29 »
Jos et pidä sammuiluista (moottorin!) niin laita start/stop pois päältä ajon aikana. Silloin ainakin minun kotterossa pysyy moottori koko ajan käynnissä.

ACC myös antaa nopeuden tippua turhan paljon tuon moottorin sammuneena liruttelun aikana.

Muuten myös täällä positiiviset fiilkset.
« Viimeksi muokattu: 04.06.18 - klo:19:32 kirjoittanut FU2 »
Ajossa: VW Golf Highline 1.5 TSI 96 kW DSG MY5/18 
Edellinen: Seat Leon FR 2.0 TDI  MY5/13 

Poissa Vesman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #2 : 07.06.18 - klo:10:05 »
Juu käytän kyllä tuota start/stop-nappia, tilanteesta ja maastosta riippuen.
Pientä kritiikkiä liikkeellelähdön pehmeyteen, tai oikeammin sen puutteeseen. Aiemmalla 2.0 dieselilläni (myös DSG ja paikallaanpitoavustin) oli helppoa tehdä täysin nykäyksetön, majesteettinen liikkeellelähtö. Tässä 1.5 EVO:ssa se vaatii erityisen keskittymisen ja herkän kaasuvarpaan, riippumatta siitä, oliko moottori sammuneena vai käynnissä. Jos haluaa vähänkään pitää kiirettä valoista lähtiessä, pienellä nykäyksellä mennään aina. Tästähän autolehtien testaajatkin muistavat aina VW:a moittia.
Volvo -> Foordi -> Tojota -> Saabi -> Volvo -> Saabi -> Rellu -> Saabi -> Volvo -> Volvo -> Volkkari -> Toinen Volkkari

Poissa Jumi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #3 : 07.06.18 - klo:11:23 »
Tuosta Vesmanin linkin tekstistä, samoin kun VW-lehti jutusta saa sen käsityksen että mikrohybridi tuo lisänä 12V litiumakun normaalin lyijyakun lisäksi.
Tuolta www.volkswagenlehti.fi poimittuna:
Volkswagen en­sie­sit­te­lee 1,5 TSI Evo 96 kW (130 hv) -ben­sii­ni­moot­to­rin ja DSG-au­to­maat­ti­vaih­teis­ton yh­tey­dessä myös laa­jen­ne­tun rul­laus­toi­min­non. Toi­min­to on tut­tu hy­brid-mal­leis­ta mut­ta ote­taan käyttöön en­simmäistä ker­taa nyt TSI-ben­sii­ni­moot­to­rin yh­tey­dessä.
Alle 130 km/​h no­peuk­sis­sa auto rul­laa moot­to­ri täysin sam­mu­tet­tu­na, kun kul­jet­ta­ja nos­taa ja­lan kaa­su­pol­ki­mel­ta. Kom­pak­ti li­tiu­mio­niak­ku (nor­maa­lin lyi­jy­akun lisänä) tuot­taa tällöin tar­vit­ta­van vir­ran esi­mer­kik­si pyyh­ki­mil­le, ra­diol­le ja ajo­va­loil­le. Rul­lauk­sen päätyt­tyä auto käyn­nis­tyy sau­mat­to­mas­ti. Au­ton käyn­nis­tyk­seen käytetään tällöin ajo­ti­lan­teen mu­kaan joko start­ti­moot­to­ria, DSG-vaih­teis­ton kyt­ki­miä tai näiden yh­dis­telmää.
Tulossa: Ibiza 1.0 FR Dsg

Poissa a4b8

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 426
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #4 : 07.06.18 - klo:12:02 »
Onko jo markkinoilla uuden WLTP-luokituksen mukaisia moottoreita, esim. 1.5 TSI EVO 150 hp, 250 Nm
joita ei koskisi tuo 6-10 viikon tuotantokatkos? Konsernin autojahan tehdään ympäri Eurooppaa, onko sillä jotain merkitystä mahdollisiin tuotantokatkoihin?
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
Tulossa: T-Roc 1.5 TSI EVO Sport DSG

Poissa heller

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 244
  • Golf 1.5TSI DSG Hailaini
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #5 : 10.06.18 - klo:21:51 »
Tuossa tosiaan on toinen akku normaalin lisänä, jonka pitäisi virroittaa valot, radio yms kun moottori on pois päältä. Perinteistä akkua kai säästellään jatkuvalta ramppaamiselta, tai sitten pelätään että starttiakku tyhjenee. 130hv malli on myös hieman raskaampi kuin 150hv malli.

Joka tapauksessa tässä on mielestäni väärin puhua mistään hybridistä. Ei siinä ole sähkömoottoria, eikä esim 48V järjestelmää.

Eli tuossa 130hv EVO-mallissa on uutena juttuna vain se että moottori sammuilee jos auto ei sille koe tarvetta. Myös vakkarin käyttö on kuminauhamaisempaa.

EVO tarkoittanee että on vain uusi versio entisestä 1.4TSI koneesta.


Itsellä on tuo 150hv versio, ja ihan ok se on. Vastaava rullaustoiminta on käytössä eco-modessa, vaikka moottori ei tietenkään sammu.
130hv mallin tilasin ensiksi mutta lisävarusteristiriita "pakotti" 150hv malliin, eikä se jälkeen päin harmita yhtään.

Poissa janppa78

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #6 : 13.06.18 - klo:19:07 »
Mitenkäs muilla toimii 2 sylinterin kytkeytyminen? Itsellä nykäisee voimakkaasti kun kaksi sylinteriä tippuu pois päältä. Normaali tilaan palaaminen toimii lähes huomaamattomasti. Oma on 150 hv versio.
Onko kukaan saanut mitään päivitystä moottorille? Moottori hajoaa varmasti kun nykii niin voimakkaasti. Myös DSG vaihtaa ykkös vaihteella kakkoselle rajusti luistattaen kytkintä. Ei ole vielä ajettu tuhatta kilometriä ja auto tuntuu täys 💣.

Poissa heller

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 244
  • Golf 1.5TSI DSG Hailaini
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #7 : 16.06.18 - klo:12:42 »
Mitenkäs muilla toimii 2 sylinterin kytkeytyminen? Itsellä nykäisee voimakkaasti kun kaksi sylinteriä tippuu pois päältä. Normaali tilaan palaaminen toimii lähes huomaamattomasti. Oma on 150 hv versio.
Onko kukaan saanut mitään päivitystä moottorille? Moottori hajoaa varmasti kun nykii niin voimakkaasti. Myös DSG vaihtaa ykkös vaihteella kakkoselle rajusti luistattaen kytkintä. Ei ole vielä ajettu tuhatta kilometriä ja auto tuntuu täys 💣.

Samasta aiheesta on juteltu tuolle koneen puolella. Tuntuu sitä joillakin olevan.
Itsellä on  myös 150hv + dsg muttaei vastaavaa ongelmaa. Joskus huomaan kun menee päälle tai pois, mutta ei se ominaisuus ole jos nykii.

Poissa Vesman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #8 : 17.06.18 - klo:23:54 »
Nytkähdykset 2-sylinterivaiheeseen eivät varmasti kuulu asiaan, ovat todnäk hoidettavissa softalla. Omassa 130hv-versiossani siirtymistä 2-sylinteriajoon ja takaisin ei huomaa mitenkään muuten kuin merkkivalosta.
Volvo -> Foordi -> Tojota -> Saabi -> Volvo -> Saabi -> Rellu -> Saabi -> Volvo -> Volvo -> Volkkari -> Toinen Volkkari

Poissa janppa78

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #9 : 18.06.18 - klo:10:43 »
Tuntuu vain ihmeelliseltä kun oma autoni on tehty tän vuoden huhtikuussa, niin mitenkä siinä olisi huonompi softa. Kun ihmisillä on autoja jo reilusti viimevuoden puolelta ja toimii kuulemma hyvin.

Vai onko ton alkupään autoja ollut huollossa nykiminen johdosta?
Aika vähän on on kirjoiteltu täällä mistään nykimisestä, kyseisiin moottoreihin liittyen. Ilmeisesti toimii sitten hyvin ja itselle sattui maanantai yksilö. Huolto on varattu, mutta pelko on, että mitään vikaa ei löydy.

Poissa Vesman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #10 : 18.06.18 - klo:13:41 »
Ilman muuta heti huoltoon ja asia kuntoon takuun puitteissa. Pitäisi olla tärkeä asia VW:llekin uuden moottorimallin lastentautien kannalta.
Volvo -> Foordi -> Tojota -> Saabi -> Volvo -> Saabi -> Rellu -> Saabi -> Volvo -> Volvo -> Volkkari -> Toinen Volkkari

Poissa janppa78

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #11 : 28.06.18 - klo:18:59 »
Tuntuu vain ihmeelliseltä kun oma autoni on tehty tän vuoden huhtikuussa, niin mitenkä siinä olisi huonompi softa. Kun ihmisillä on autoja jo reilusti viimevuoden puolelta ja toimii kuulemma hyvin.

Vai onko ton alkupään autoja ollut huollossa nykiminen johdosta?
Aika vähän on on kirjoiteltu täällä mistään nykimisestä, kyseisiin moottoreihin liittyen. Ilmeisesti toimii sitten hyvin ja itselle sattui maanantai yksilö. Huolto on varattu, mutta pelko on, että mitään vikaa ei löydy.

Nyt auto on ollut huollossa ja moottorinohjaus päivitettiin. Moottorin käytös muuttui huomattavasti pehmeäksi. Kahden sylinterin tilaan vaihto sujuu nyt lähes huomaamatta, kyllä sen  vieläkin huomaa kun tarkkaa seuraa. Nyt on aihetta olla tyytyväinen moottorin käytökseen.

Poissa Vesman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: 1,5 ACT Mikrohybridi
« Vastaus #12 : 01.07.18 - klo:21:14 »
Hyvä.
Omassani en huomaa muutoshetkeä muuten kuin eco-merkkivalon syttymisestä/sammumisesta. Eikä sitä pidäkään huomata. Seiraile siis rauhassa, ja jos se pienikin nykäys jää risomaan, käväise uudelleen huollon puheilla, tai sano asiasta kun ensimmäinen määräaikaishuolto aikanaan tulee. Kuitenkin ennen takuuajan päättymistä.
Volvo -> Foordi -> Tojota -> Saabi -> Volvo -> Saabi -> Rellu -> Saabi -> Volvo -> Volvo -> Volkkari -> Toinen Volkkari

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi