Kitkojen pidon romahtaminen

Aloittaja Peeveli, 04.12.09 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

Leader dog

Lainaus käyttäjältä: fish - 16.01.15 - klo:20:02
No sepä se kun et aiemmin ole ajanut kitkoilla.
Kyllä ne alkaa olemaan lopussa kolmen talven jälkeen.
Uskon, että huomaisit valtavan eron jos vaihtaisit uudet alle kesken kauden.

Näin se menee. Kitkat kyllä muuttuu kesärenkaiksi jo kolmannen talven jälkeen , niin kuin tuossa jo todettiin.

Zego

Nastat muuttuvat nopeammin, tämäkin on testattua. En todellakaan ymmärrä mistä puhutte kun sanotte että kitkoista menee pito eka talven jälkeen, pikemmin nastarenkailla näin käy? Itse ajanut Nokian R:llä sekä Michelinin X-Ice kitkoilla…
Ehkä ette hoksaa talvien välisiä eroja, joskus on jäisiä teitä paljon, toisinaan normaalimpi talvi ja lunta / polannetta? Uudet nastat jäällä aina parempia mutta vanhetessa meneekin yllättäen toisinpäin.

Tässä yksi testi: http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/
"När vi testar vägegenskaper pÃ¥ den isbelagda testbanan växer skillnaderna igen och det är tydligt att det dubbade däcket har tappat sin skärpa. Där det begagnade nordiska dubbfria nästan presterar lika bra som sin nya kusin sÃ¥ förlorar det begagnade dubbade däcket mycket av sin kapacitet. Upplevelsen mellan nytt och begagnat är som natt och dag â€" frÃ¥n säkert, snabbt och förutsägbart till sladdbenäget, svÃ¥rhanterat och klart lÃ¥ngsammare. Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska pÃ¥ nästan samma nivÃ¥. Skillnaden dem emellan är försumbar och detta understryker vÃ¥rt konstaterande â€" dubben är en färskvara."

Antti

Ehkä se on tapina mikä tuo turvan tunteen? Samanlailla ne nastarenkaat vanhenee.
i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Leader dog

Eikös renkaiden käyttöikä ollut 6-vuotta...mutta mitä sitten tapahtuu.
Oma kokemus on että kolme talvea kitkoilla on max. Ajan vuodessa 70.000km. en ole koskaan kirjannut ylös kuinka paljon osuu lumiselle tien pinnalle, mutta neljättä ei ole tullut ajettua, koska lammellien herkinosa on kulunut pois.

Zego

Itse ajan kolme talvea kitkoilla/nastoilla. Tietty kustannuskysymys mutta talvella en säästä.

Leader dog

Joo, talvella on hyvä olla kunnon kumit.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: Leader dog - 16.01.15 - klo:22:07
Näin se menee. Kitkat kyllä muuttuu kesärenkaiksi jo kolmannen talven jälkeen , niin kuin tuossa jo todettiin.

Eli turha enää tuhlata rahaa talvirenkaisiin kun "kesärenkailla" pärjää mainiosti. Voi tulla kokeilee mun autoo ja renkaita jos haluaa ;D mulla siis 7v(!)  vanhat kitkat.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

PetkeQ

Renkaiden pyörimissuunnalla on merkittävästi vaikutusta, nykyisillä kitkarenkailla on neljäs vuosi menossa ja jarrutuspito on pysynyt edelleen järkevänä. Suurin ongelma on sutiminen. Renkaan pinta kuluu aina epätasaisesti, ja niin kauan kun pitää pyörimisssuunnan vakiona niin kuluminen sutimisen vaikutuksesta heikentää enimmäkseen vain kiihtyvyyttä, mutta ei niin suoraan jarrutuskykyä. Tämän huomaa kun kokeilee sormella renkaan pintaa, toiseen pyörimissuuntaan sormi kanittaa hyväkuntoisiin lamelleihin ja toiseen suuntaan menee pinnalla kevyesti. Toki jossain renkaissa pyörimissuunta on muutoinkin vakio. Jos vaihtaisin joka vuosi pyörimissuuntaa niin kummankin pyörimissuunnan lamellikulmat kuluisi pyöreiksi.

Ainoastaan vetinen jääpinta on aina ongelmallinen jarrutustilanteissa, kiihdytyspidon tai vanhojen renkaiden vaikutuksen voi korjata lisäämällä vetäviä pyöriä.

HAL9000

Lainaus käyttäjältä: Zego - 16.01.15 - klo:22:13
Tässä yksi testi: http://teknikensvarld.se/gamla-dubbdack-ar-farliga-126172/
"När vi testar vägegenskaper pÃ¥ den isbelagda testbanan växer skillnaderna igen och det är tydligt att det dubbade däcket har tappat sin skärpa. Där det begagnade nordiska dubbfria nästan presterar lika bra som sin nya kusin sÃ¥ förlorar det begagnade dubbade däcket mycket av sin kapacitet. Upplevelsen mellan nytt och begagnat är som natt och dag â€" frÃ¥n säkert, snabbt och förutsägbart till sladdbenäget, svÃ¥rhanterat och klart lÃ¥ngsammare. Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska pÃ¥ nästan samma nivÃ¥. Skillnaden dem emellan är försumbar och detta understryker vÃ¥rt konstaterande â€" dubben är en färskvara."

Tämä on mielenkiintoista. Itse kun ei ole ajanut nastoilla enää aikoihin, niin on unohtanut miltä se tuntuu. Toisaalta, ehkä tuolloin "naularenkaiden" aikakaudella uuden ja kuluneen ero oli pienempi. Muistan kyllä ajaneeni jotain vuokra-autoa tuolla Oulun seudulla jossa oli uudet nastarenkaat. Noillahan oli kuin olisi kesällä ajanut.
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Antti

i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

audioman

Tämä keskustelu on mielenkiintoinen. Nastat vai kitkat -aihetta käsitellään aika ajoin myös työpaikan kahvipöydässä. Yleinen huoli tuntuu olevan kitkarenkaiden pidon huononeminen parin talven jälkeen. Tämä ominaisuus voi olla myös merkkikohtainen, joten ehkä sitä ei pitäisi yleistää. Ja eikös kaikkien renkaiden pito heikkene, kun ne kuluvat?

Omat talvirenkaani ovat joka tapauksessa kahden kauden jälkeen vaihtokunnossa, olivatpa ne kitkat tai nastat. Nykyisen autoni ensiasennustalvirenkaatkin (Conti IceContact nastat) olivat kahden talven jälkeen vajaanastaiset "silestonet". Kitkoilla olen ajellut aikaisemmilla autoillani kaksi talvea.

Minua vähemmän ajaville tuo kulumis/kovettumisnäkökulma voi olla hyvinkin relevantti. On paljon mahdollista, että eläkkeelle päästyäni (tai jouduttuani) ajelen nastarenkailla :)

Yksi pointi joka puoltaa kitkarenkaita on nastojen rikkomat tuulilasit. Minulla on viime vuosina mennyt melkein lasi per vuosi, kun motarilla ohittavan auton renkaasta on keväällä lentänyt nasta tuulilasiini. Olen melkein varma että kyseessä on nimenomaan nasta päätellen siitä, että vauriot sattuvat tyypillisesti huhtikuussa kevätlämpimillä sulilla ja kuivilla teillä, joilla ajetaan vielä talvirenkailla. Joskus lasin ehtii korjata mutta aika usein koko lasi menee vaihtoon.
Nykyinen: MB C 220d 4matic A 30years edition
Exiä: MB C 220 CDI A, Octavia RS TDI, Octavia 2.0TDI, Octavia 1.9TDI

ram1

Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

sambolo

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 17.01.15 - klo:11:11
99% varmuudella kivi.

Samaa mieltä.

Itse en pidä nastaa tai kitkaa toistaan parempana, molemmat hyviä talvirenkaita jos hyvä merkki. Ihan sitten kuskin mieltymyksistä kiinni ja ehkä hieman autosta, kummilla ajaa, minulle käy molemmat.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

audioman

Marjamies

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.01.15 - klo:11:00
Sama vika. Kaikenlainen se turha repiminen, leikkiminen ja riskeeraaminen loistaa poissaolollaan kun se ei vain yksinkertaisesti sovi tuon C5:n imagoon, ei niin millään, auto itsessään kun on kuin pumpulipilven palanen :)

Vertaatko 4*4 Supeb: tä ja C 5 vai pidätkö niitä samanlaisina etenijöinä kitkarenkailla ? En ihan ymmärtänyt postaustasi. Minusta Superb on todella hyvä ajaa kitkoilla. C 5 :lla en ole koskaan ajanutkaan enkä luultavasti tule ajamaankaan.

sambolo

Lainaus käyttäjältä: audioman - 17.01.15 - klo:11:48
Perustelu?

Voin koittaa.. irtokiviä tiet täynnä, nastoja ei niinkään. Tai sitten rekoistakin tulee oikee nastasuihku ja tien pientareille kerääntynyt kaikki irtonastat ::) Nytkin on taas etelän tiet täynnä reikiä ja alkanu kopisemaa  vähän enemmän.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Marjamies - 17.01.15 - klo:16:30
Vertaatko 4*4 Supeb: tä ja C 5 vai pidätkö niitä samanlaisina etenijöinä kitkarenkailla ? En ihan ymmärtänyt postaustasi. Minusta Superb on todella hyvä ajaa kitkoilla. C 5 :lla en ole koskaan ajanutkaan enkä luultavasti tule ajamaankaan.
Ai niinkö mä tein :o

Tuossa kyllä puhuttiin että kun pääsee ajamaan kunnon autolla, niin ajokäytös rauhoittuu. Minulle tuo kunnon auto on allekirjoituksen C5, jollekin toiselle se on joku muu = autoja siis ei tuossa vertailtu mitenkään keskenään, saati väitetty jonkin olevan toista parempi 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Zego

Tuo on vähä epäreilu vertailu, taitaa ainoastaan uusin S-mersu pärjätä nykyiselle C5:lle (ja C6:lle ei taida sekään edes pärjätä?), uusin C-Mersu ilmajousilla ei pärjää C5:lle, se on testattu ja koettu ihan henk.koht. Kyse on tietty mieltymyksistä mutta olen ymmärtänyt että sitikat ovat pitemmän aikaa olleet todella eteviä etenijöitä talvisaikaan (jopa talvitesteissä pärjänneet mainiosti)? Samaa mieltä että autoissa jossa on mukavuuspainotteinen alusta tulee enemmän liideltyä kun ajettua sporttisesti joka mutkat. Tämä nyt menee hieman offtopicciin.

audioman

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 17.01.15 - klo:16:58
Voin koittaa.. irtokiviä tiet täynnä, nastoja ei niinkään. Tai sitten rekoistakin tulee oikee nastasuihku ja tien pientareille kerääntynyt kaikki irtonastat ::) Nytkin on taas etelän tiet täynnä reikiä ja alkanu kopisemaa  vähän enemmän.
Onglmana siis oli se, että tuulilasini on usein hajonnut huhtikuussa moottoritiellä, tarkemmin ottaen yleensä ykköstiellä, jolla liikun paljon. Muina aikoina ja muualla tuulilasi ei juuri rikkoudu. En oikein usko, että moottoritiellä olisi nimenomaan huhtikuussa soraa, arvelen että nastat siellä lentelevät. Renkailla on ajettu talvi ja nastat ovat höllentyneet. Lämpötila on noussut ja alla on kuiva asvaltti. Rinnassa on kevättä ja testosteroni jyllää. Tekee mieli lisätä nopeutta. Kaasujalka on raskas ja ohi mennään reippaalla vaudilla, nastarenkaat alla...

Voin tietysti olla väärässä.

Zego

sambolo

Rikkoohan se siinä missä kivikin, mutta paljon todennäköisempää että se on kivi eikä nasta. Itellä noita iskemiä tulee kesät talvet, ja mulla ei viime nastoista lähteny yhtäkää nastaa irti vaikka lunta ollu koko talvena yhtään.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Arcca

Lainaus käyttäjältä: audioman - 17.01.15 - klo:19:13
Muina aikoina ja muualla tuulilasi ei juuri rikkoudu. En oikein usko, että moottoritiellä olisi nimenomaan huhtikuussa soraa, arvelen että nastat siellä lentelevät.

Kyllä siellä on kiviä, talven vedet jäätymisineen irrottaa kiviä asfaltista, keväällä pahimmillaan. Kehätkin on keväällä rospuuttoreikiä täynnä, jonnekinhan ne kivet on joutuneet. Itsellä on myös rekan renkaasta singonnut kiviä tuulilasiin niitä ohitaessa, erityisesti jos sataa, nastojahan ne ei ole ainakaan olleet.
Uskon kyllä että nastakin saa lasiin särön, mutta olen kyllä sitä mieltä ettei nastoja juurikaan irtoaa nyky renkaista. Ajan jatkuvasti motarilla ja en kyllä mitään nastojen katoamisia ole huomannut renkaista.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

audioman

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.01.15 - klo:20:00
Uskon kyllä että nastakin saa lasiin särön, mutta olen kyllä sitä mieltä ettei nastoja juurikaan irtoaa nyky renkaista. Ajan jatkuvasti motarilla ja en kyllä mitään nastojen katoamisia ole huomannut renkaista.
Minun Conteistani oli kahden talven jälkeen hävinnyt n. 20 % nastoista, sekä etu- että takapyöristä (nykyisen autoni ensiasennusrenkaat, käytössä talvet 2012 ja 2013). Ja edellisistä nastarenkaistani Gislavedeistä Skodan etupyöristä lähti nastoista yli puolet (renkaat olivat minulla talvina 2005 ja 2006). Ajelen aika rauhallisesti. Ehkä minulla on vaan ollut todella huono tuuri noiden nastarenkaiden kanssa.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 17.01.15 - klo:20:00
Kyllä siellä on kiviä, talven vedet jäätymisineen irrottaa kiviä asfaltista, keväällä pahimmillaan. Kehätkin on keväällä rospuuttoreikiä täynnä, jonnekinhan ne kivet on joutuneet. Itsellä on myös rekan renkaasta singonnut kiviä tuulilasiin niitä ohitaessa, erityisesti jos sataa, nastojahan ne ei ole ainakaan olleet.

Varmasti lasiin lentää sekä kiviä että irronneita nastoja. Ihmettelen esimerkiksi uusia Nokian Hakkapeliitta 8-renkaita; Tuulilasin kestotesteissä ties kuinka monesta autosta oli lopputarkastelussa irronnut Hakkis kaseista huomattava määrä nastoja, ja eikös tässä vähän aikaa sitten tälläkin palstalla ollut juttua Continentalien nastojen irtoamisherkkyydestä. Uusimmassa TL:ssa Auris farmarin kestotestissä toisesta eturenkaasta puuttui jotakin 45 nastaa ja toisesta 35. Liekö jannut revitelleet sillä, mene ja tiedä, mutta kun esim. Golf VII:sta puuttui Hakkis kaseista iso määrä nastoja niin pistää ihmettelemään. Aikoinaan omissa nastarenkaissa kato oli hyvin pientä, yksittäisiä per rengas, joten liekö nastojen pysyvyydessä menty takapakkia?

Leader dog

Heh, ennen vanhaan tuli KTM:n liimattua nastat epoxilla kiinni renkaisiin..pitäiskö rengasfirmojenkin ruveta liimaus hommiin.

HAL9000

Vähän OT, mutta liittyy talvirenkaisiin. Joitain vuosia sitten, kun vielä tupakkaa polttelin. Pidin ainaa ikkunaa vähän auki tupakoidessani. Olin matkalla töistä kotiin länsiväylää pitkin, kun vasemmassa silmäkulmassa vilahti, kuulin napsahduksen ja kopsahduksen auton Takalasista!?

Kotiin päästyäni näin että kuskinoven ikkunan yläreunassa oli pieni, lähes huomaamaton jälki. Avasin takaoven ja kurkkasin hattuhyllylle. Siellä lymyili pieni kivi, ehkä puolikkaan peukalonpään kokoinen.

Tuo oli siis lentäny n. 100km/h ikkunasta sisään viereistä kaistaa ajavan renkaasta. Teoriassa olisi kai voinut käydä kipeästikin...
VW Golf eTSI 1.5 DSG Style Mk8
Skoda Octavia TSI DSG Elegance MkIII
VW Golf TSI Higline Mk6
Skoda Superb TDI DSG
VW Golf GT TDI Mk5
VW Golf  TDI 2.0 Mk5
VW Golf TDI Mk4
Passat 1.8 Mk3B

Eka Golf

Nastarenkaat muuttuu kitkarenkaiksi kun kaikki nastat on lähteneet?  ;D

Eka Golf

Kesärenkaat pelaa pelkällä kitkalla?  ;D

Marjamies

Tuulilasin 30 tkm testissä C 5 :een suositeltiin vain nastarenkaita ja väitettiin kitkarenkailla ajettua jäistä pätkää puistattavaksi kokemukseksi. Täytyy tosiaan käydä itse koeajolla uusimmalla C 5:lla, että voi jotakin omakohtaistakin sanoa asiasta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy