A3 1,8tfsi quattro SB kokemuksia/huomioita ostoon liittyen

Aloittaja Fogeli87, 04.06.17 - klo:12:27

« edellinen - seuraava »

a4b8

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 10.06.17 - klo:00:41
A3:n laadusta on onneksi olemassa tätä foorumia hieman laajempaan otantaan perustuvaa tietoa. Tekniikan Maailma kysyi autojen omistajilta näiden käsityksiä autonsa laadusta. A3:n osalta kysymyksiin vastasi vähintään 100 sellaista henkilöä, jotka olivat ostaneet A3:n 2013 â€" 2016. Vähävikaisuuden perusteeksi lehti oli asettanut vikoja ja puutteita raportoineiden osuuden jääminen alle 15 prosenttiin. Vikojen lisäksi tutkimuksessa on selvitetty myös se, miten viat ja puutteet on saatu korjattua uuden auton luovutuksen jälkeen. Näillä kriteereillä TM oli luokitellut mm. A3:n vähävikaiseksi autoksi.
Hienoa, noihin hyviin lukuihin sisältyy myös maailmaa järkyttänyt mutteriohjaus. Olen onneksi "jaksanut" lukea mattisen kommentit, ovat olleet hyviä, analyyttisiä.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

exlex

Kiitos mattiselle, kun jaksat vääntää tätä erästä vastaan. :D

vasara

Ei nyt ihan suoraan liity alkuperäisen kysyjän MY13/14 huomioihin.. mutta ainakin uusissa A3:sissa ohjaus on hyvä (sedan quattro). Paljon parempi kuin edellisessä kaistalla seilailevassa neliveto Bmw:ssä, joka tosin sekin parani hieman rengasmerkkiä vaihtamalla.
A3:sen rengastuksesta huomiona se, että 17" rengastuksella auton ajettavuus maantiellä vakaampi, kuin 16-tuumaisilla.

rami

Lainaus käyttäjältä: exlex - 11.06.17 - klo:12:14
Kiitos mattiselle, kun jaksat vääntää tätä erästä vastaan. :D

Pitäisikö sun käydä jälleen marmorilla märiseen???
Huomattu on.

Fogeli87

Näyttää herättävän keskustelua. Kiitokset kaikille vastauksistanne, erityisesti Mattiselle ja Exlex:ille hyvistä kirjoituksista. Ja hyvä että tämä ohjaustehostinongelma tuli esille. Osaan täten suhtautua asiaan tarpeellisella vakavuudella. Ilmeisesti siis koeajon aikana pitäisi hyvinkin äkkiä mahdollinen olemassaoleva mutteriohjausongelma huomata. Ja tosiaan sijoitus TÜVn katsastusraportissa pisteille 5,0 on mielestäni hyvä sijoitus.. kyllähän tämä jotain vikojen esiintyvyydestä/vakavuudesta kertoo.

Vice

Meillä on tollainen A3 SB mitä mietit. Autotallin puolella siitä vähän juttua.
Sanoisin, että nyt muutaman vuoden kokemuksella hyvä auto. Ennen kaikkea hauska!  8)

Joitakin vikoja on ollut ja ne on mainittu tällä foorumilla. Uskaltaisin tätä autoa suositella. Yllä on tuotu esille hyvin asioita mitä voi ostaessa tarkistaa ja kannattaa ottaa huomioon. Jos auton ostaa liikkeestä niin ainahan joku "takuukin" auton mukana tulee. Itse voisin hyvin ostaa ko auton käytettynä esim. 2-4v ikäisenä ja alle 60tkm ajettuna. Enkä yöunia menettäisi ;)

junu

Muutaman kuukauden kokemuksella olen samaa mieltä Vicen kanssa. Hyvä auto. Hain maaliskuussa Saksasta paikallisesta AC:tä -14 mallin 39 tkm ajetun auton, joten tästä vasta 6 tkm:n kokemus. Aikaisemmin ajoin A4 8b 2,0 bensa Q:lla ja siihen verrattuna jopa hauskempi ajettava. Tämä tietenkin vain oma mielipiteeni ja talvi kertoo totuuden kaipaanko Torsenin voimajakoa. Menee matkaajossa yhtä hyvin kuin A4, kaupungissa näppärämpi.  Mutteriohjausta ei ole, eikä ainakaan näillä kilometreillä syö yhtään öljyä. Perheessä myös -15 mallin A3 1,4 bensa sporttialustalla ja siihen verrattuna pidän s-line alustaa jopa mukavampana.  Tavaratilan pohjaa ei saa laskettua, joten se on etuvetoista jonkin verran pienempi. Tilan riittävyyden omiin tarpeisiin voi helposti tarkastaa avaamalla takaluukun. 1,8 kone ei ole kylläkään mikään talousihme, vie melkein saman kuin aikaisempi A4 Q. Mitattu 1000 km:n keskikulutus sekalaisessa ajossa 8,2l/100km. Täällä joku kertoi sulkien pomppimisesta tuulilasilla, johon törmäsin A4:n kanssa. Korjaatui kun vaihdoin Boschin sulkiin. Miinuksena voin sanoa rengasmelun 18 tuuman kumeilla, joka on reilusti meluisampi kuin 1,4 17 tuuman kumeilla. Rengaskoko on tietenkin valintakysymys.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: exlex - 09.06.17 - klo:12:18
Parilla kaverilla on toi vastaava auto mitä olet katselemassa, niin ainoa asia mitä ovat sanoneet, että aika janoinen toi 1.8Tfsi moottori quattron kanssa.
Lainaus käyttäjältä: junu - 13.06.17 - klo:19:32
1,8 kone ei ole kylläkään mikään talousihme, vie melkein saman kuin aikaisempi A4 Q. Mitattu 1000 km:n keskikulutus sekalaisessa ajossa 8,2l/100km. Miinuksena voin sanoa rengasmelun 18 tuuman kumeilla

Näistä olen ihan samaa mieltä, eli tässä auton vajaan puolen vuoden kokemuksella havaitut miinuspuolet. Kulutus tuntuu olevan noin litran verran isompi kuin samalla koneella varustetulla Seat Leonilla, jossa toki vähemmän massaa ja vetäviä pyöriä. Mutta yllättävän paljon tuntuu syövän, vaikka nätisti pääasiassa ajaakin. Rengasmelusta tosiaan myös miinusta, mutta sitähän tämän kokoluokan autot tuppaavat näillä Suomen karkeilla hyvinkin herkästi pitämään...

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Enskatus - 15.06.17 - klo:15:09
Näistä olen ihan samaa mieltä, eli tässä auton vajaan puolen vuoden kokemuksella havaitut miinuspuolet. Kulutus tuntuu olevan noin litran verran isompi kuin samalla koneella varustetulla Seat Leonilla, jossa toki vähemmän massaa ja vetäviä pyöriä. Mutta yllättävän paljon tuntuu syövän, vaikka nätisti pääasiassa ajaakin. Rengasmelusta tosiaan myös miinusta, mutta sitähän tämän kokoluokan autot tuppaavat näillä Suomen karkeilla hyvinkin herkästi pitämään...

Onko kenelläkään kokemusta mikä vaikutus on softan vaihdolla kulutukseen? APR toisi 1.8l koneeseen ilmeisesti 250hv/410Nm, mikä on kyllä melkoinen muutos alkuperäiseen. Edellinen autoni Volvo S40 T5 ainakin kulutti omassa ajossani vähemmän, kuin tehtaan ilmoittamat 8.7l/100km ja siihen siis softa vaihdettu.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

Vice

Itse en uskaltaisi tota laatikkoa altistaa tolle 410nm väännölle.... Toki varmasti ois ihan eri auto noilla lukemilla muuten.

Quattro A4

Lainaus käyttäjältä: Vice - 15.06.17 - klo:17:06
Itse en uskaltaisi tota laatikkoa altistaa tolle 410nm väännölle.... Toki varmasti ois ihan eri auto noilla lukemilla muuten.

APR:n sivulla mainitaan, että bensakoneissa laatikko kestäisi 500Nm väännön :) itseäkin hieman arvelluttaa tuo. Hieman maltillisempi tehonlisäys riittäisi itselleni.
1.6 Mitsubishi Carisma (1999)
2.0 Mazda 6 (2003)
2.5 Volvo S40 T5 (2005)
2.0 Audi A4 quattro (2009)
2.0 BMW 320i xDrive (2015)

junu

Keskustelu lähtee lipumaan OT:n puolelle, mutta aihe kiinnostaa. Volvon omistajien käyttämällä firmalla näyttää olevan maltillisempi optomointi, jonka voi tehdä itse. Lupaavat vielä että vakion voi palauttaa tarvittaessa. https://www.bsr-tuning.fi/viritys-sarjat/t/2810/audi-a3-18tfsi-180hp-2013-2017-cjsa-cjsb. Onko kellään kokemuksia firman tuotteista?
Vielä varsinaiseen aiheeseen liittyen olen huomannut, että kone lämpenee oikeaan lämpöön todella nopeasti, jolla on suora vaikutus sisätilojen lämpenemiseen.

Enskatus

Lainaus käyttäjältä: junu - 16.06.17 - klo:10:06
Vielä varsinaiseen aiheeseen liittyen olen huomannut, että kone lämpenee oikeaan lämpöön todella nopeasti, jolla on suora vaikutus sisätilojen lämpenemiseen.
Juu tuokin ehdottomasti plussaa. Ja sitten kun huomioi vielä 180 heppaiseksi myllyksi yllättävän ripeän kulkupuolen, niin siedettäköön vähän suurempi kulutus 8)

M_M

Lainaus käyttäjältä: Quattro A4 - 15.06.17 - klo:17:24
APR:n sivulla mainitaan, että bensakoneissa laatikko kestäisi 500Nm väännön :)

Kaikkihan kestää aikansa, kunnes hajoaa.  ;D Valmistajan mielestä DQ250 kestää kuitenkin vain 400Nm...

Minäkin voin yhtyä noihin kehuihin nopeasta lämpenemisestä. Ei tarvitse ainakaan -33 pakkasilla viritellä mitään maskipeittoja, lämpöä riittää oikein mainiosti. Sen kylmemmässä ei ole tullut ajeltua.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

exlex

#44
Lainaus käyttäjältä: rami - 11.06.17 - klo:14:42
Pitäisikö sun käydä jälleen marmorilla märiseen???
Huomattu on.

8)

rami


exlex

Tuskinpa.  ;D

Muuten hyvä, mutta kun en ole käynyt edes huollossa, kuin viime keväänä vuosihuollossa.  ;)

JKK

Kysymys tällaisen A3 1,8TFSi quattron DSG-vaihteostn käyttäytymisestä; Ostin tuollaisen sedan-version, jolla on ajettu 90.000km. Auto toimii moitteettomasti mutta hieman häiritsee DSG:n käyttäytyminen kylmänä, ja tarkemmin sanottuna alaspäin (eli pienemmälle) tapahtuvissa vaihdoissa.

Eli ensimmäisen kylmälähdön jälkeisen 10minuutin aikana, kaupunkinopeuksilla alaspäin vaihdot tapahtuu hieman töksähtäen. Tuntuu että nimenomaan 3>2 ja 2>1 tapahtuvat vaihdot. Ei kuitenkaan niin pahasti etteikö pystyisi elämään moisen kanssa. Mutta kun tämä on allekirjoittaneelle ensimmäinen DSG-auto, niin haluaisin vain tietää että onko tuo "normaalia" vai kannattaaisiko asiasta nillittää seuraavan huollon yhteydessä? Autoon kun tuli 12kk Audi-approved-takuu. Lämmettyään toiminta muuttuu mielestäni normaaliksi.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

M_M

Vaikea sanoa varmaksi pelkästä tekstistä arvioiden, mutta minusta tuo ei kuulosta normaalilta. En minä huomaa mitään töksähtelyä pienemmälle vaihdoissa, kylmänäkään. Valittaisin huoltoon, joskin kannattaa varautua toistamaan asia moneen kertaan ja pontevasti koska ensimmäisenä tarjotaan joka tapauksessa sitä vakiovastausta "Se on ominaisuus".
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vag4life

Lainaus käyttäjältä: JKK - 01.11.17 - klo:13:22
Kysymys tällaisen A3 1,8TFSi quattron DSG-vaihteostn käyttäytymisestä; Ostin tuollaisen sedan-version, jolla on ajettu 90.000km. Auto toimii moitteettomasti mutta hieman häiritsee DSG:n käyttäytyminen kylmänä, ja tarkemmin sanottuna alaspäin (eli pienemmälle) tapahtuvissa vaihdoissa.

Eli ensimmäisen kylmälähdön jälkeisen 10minuutin aikana, kaupunkinopeuksilla alaspäin vaihdot tapahtuu hieman töksähtäen. Tuntuu että nimenomaan 3>2 ja 2>1 tapahtuvat vaihdot. Ei kuitenkaan niin pahasti etteikö pystyisi elämään moisen kanssa. Mutta kun tämä on allekirjoittaneelle ensimmäinen DSG-auto, niin haluaisin vain tietää että onko tuo "normaalia" vai kannattaaisiko asiasta nillittää seuraavan huollon yhteydessä? Autoon kun tuli 12kk Audi-approved-takuu. Lämmettyään toiminta muuttuu mielestäni normaaliksi.

Töksähtävät vaihdot eivät ole normaaleja. Onko laatikko öljyt vaihdettu milloin?
A4 B9 TFSI Q s-line

JKK

Auto on huollettu normaalisti huolto-ohjelman mukaisesti. Vaihteiston öljyt on vaihdettu 58.000km kohdalla. Täytynee käydä kysymässä asiaa.... Tuttavalla on samalla tekiniikalla oleva sportback-versio, jossa kuulemma on samanlaista käytöstä ollut ilmeisesti likimain uudesta lähtien? Joku kalibrointi on jonkinverran aina kuulemma auttanut hetkeksi aikaa.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Vice

Meillä tosiaan SB tekee vähän vastaavaa eli vaihdot on hiukka nykivämpiä kylmänä, kun sitten lämpöjen noustua. Vaihteiston sopeutus on tasannut niitä pahimpia nykäisyjä pois. Mutta isossa kuvassa sama "ominaisuus" on läsnä eli vasta lämpimänä laatikko toimii parhaiten. Meillä ei oo vielä laatikon öljyjä vaihdettu kertaakaan, kun kilsoja vasta se noin 40tkm.

Toki osa syy tässä on, et me molemmat ollaan JKK totuttu BMWn ZFn pehmeyteen. Johon nää VAG vaihteistot ei pääse. Uudessa nelkussa ollaan jo lähempänä sitä.

Mutta ei se oo paha tarkastuttaa tota laatikkoa huollossa, koska on näitä laatikoita jo vaihdettu hajottua. Vaikka toki sun version märkä 6-lovinen ei niitä vika herkimpiä olekaan.

vag4life

Minkälaista kulutusta porukalla on ollut tämän 1.8 TFSI Q:n kanssa?
A4 B9 TFSI Q s-line

M_M

Mun kaikkien ajojen keskikulutus tankkauksista laskettuna 7,91 litraa per 100km.

Ajoprofiili sellainen, että useimmiten joko ihan lyhyttä kaupunkinykyä tai jos lähdetään pidemmälle niin tulee pitkää motarisiivua 120km/h. Myös webastoa käytetään aina kun ilmat vähänkin kylmempiä ja sen kulutus toki myös mukana tuossa.

Matka-ajossa pääsee kutosella alkaviin lukemiin silloin kun ei olla moottoritiellä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Enskatus

Juu ei tuo pienellä mene, noin litran enemmän vie kuin vastaava Leon. Toki painoakin enemmän. Pitkän ajan keskiarvo itselläni 8,4 l / 100 km, jossa keskinopeus taitaa olla alle 40 km/h.

vag4life

Yllättävän korkea on kyllä kulutus, olettaisi että menisi n. seiskalla. Itsellän on sellasta 6l ajotietokoneen laskemana, eli pari desiä voi lisätä todelliseen kulutukseen ja pääsääntösesti lyhyttä kaupunki surffailua itselläkin. Matka-ajossa, jossa motaria sekä maantietä pysyy kulutus siinä samassa.. Mites M_M kulutus versus A4:seen, jossa 2l mylly?
A4 B9 TFSI Q s-line

junu

Mulla oli A4 2,0 bensa Q aikaisemmin. Kulutus oli + - 9 litraa. Talvella meni yli ja kesällä vähän alle. Työmatka-ajo on 10 km Lahdentietä Tampereeelle ja kaupungissa n. 5km. Nykyinen A3 1,8 Q vie vajaan litran vähemmän.  Just tankkasin ja kulutus oli 8,1l/ 100 km. Jos A3 bensa Q:hun päätyy niin perusteet on oltava muulla kuin kulutuksessa.

M_M

Lainaus käyttäjältä: vag4life - 08.08.18 - klo:15:20
Mites M_M kulutus versus A4:seen, jossa 2l mylly?

Samoilla linjoilla kuin junu, noin litran enemmän vie A4. Osasyy ehkä isommassa koneessa, osansa tekee varmaan myös jatkuva mekaaninen neliveto vs kolmosen haldexi.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vag4life

Lainaus käyttäjältä: M_M - 08.08.18 - klo:15:56
Samoilla linjoilla kuin junu, noin litran enemmän vie A4. Osasyy ehkä isommassa koneessa, osansa tekee varmaan myös jatkuva mekaaninen neliveto vs kolmosen haldexi.

Tämä vaikuttaa varmasti ja toki litra sinne tänne, mitä väliä. Eipä näillä värkeillä nihilistien muutenkaan kannata ajaa.  8)
A4 B9 TFSI Q s-line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy