Golf 1.9tdi -03 variant / Hehkun merkkivalo

Aloittaja naattori, 23.05.18 - klo:21:55

« edellinen - seuraava »

naattori

Mittaristossa alkoi tänään vilkkua hehkun merkkivalo ja näyttöön tuli germaania... En kerennyt siitä tekstistä kuvaa ottaa. Merkkivalo välkkyi jonkin aikaa noin 3 min, kunnes ajoin auton parkkiin ja pidin joutokäynnillä niin valo sammui. Kävin ostaa jäden kaupasta ja lähdin ajelee kunnes mutkassa kovaa kaartaen taas sama merkkivalo ja "blim" germaania taas näytössä... Tämä lähti taas pois ajettuani kotipihaan.

En todellakaan ole autoihmisiä vaikkakin kyennyt aina autot korjaamaan itse. Pitänee varmaa käyttää testerillä.
Auto on tosiaa minulla ollut muutaman kuukauden ja huomasin juuri konehuoneessa että jostakin anturista? on siima poikki. Mikähän tämä mahtaa olla ja sen mahdollista vaikutusta merkkivaloon? En usko että on mennyt hiljattain poikki.
Niin joo, akku oli todella hapettunut ja putsasin navat ja kengät. Auto toimii aivan normaalisti, paitsi yksi takavalo palanut.

Kiitos etukäteen!


Juzu84

Nuo kyseiset "anturit" ovat vesihehkuja, eli saksalaisen insiröörin käsitys sähköisestä lisälämmittimestä. Nuo aktivoituvat automaattisesti lämppärin säädöistä riippumatta muistaakseni kun ulkolämpötila on +5 tai alle ja jäähdytinneste myös tietyn rajan alle en vaan muista numeroita. Näitä ohjaa siis moottorin ohjainlaite. Jos karva(t) on näistä poikki niin voi mielenrauhan takaamiseksi pyöräyttää sähkömiehen teippiä päälle eivät siis haittaa moottorin normaalia toimintaa millään tavalla. Tuon hehkuvalon vilkkumisen takia suosittelisin etsimään VCDS-käyttäjän käsiin ja luetuttamaan vikakoodit siitä ajoneuvosta niin sillä päästään eteen päin. Samalla kannattanee vaihtaa mittariston ajotietokoneen kieli saksasta englanniksi, VCDS:llä sen pystyy tekemään eikä ole vaikea juttu.
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: naattori - 23.05.18 - klo:21:55...paitsi yksi takavalo palanut.

Tämän ikäisissä konsernidieseleissä palanut / puuttuva taka-ajovalo sytyttää hehkun merkkivalon mittaristoon.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

naattori

Kiitos vastauksista. Kävelin aamulla pihalla kahvimuki kädessä ja kattelin autoa etäisyydeltä. Huomasin että jarruvalot palaa vaikka autolla ei ajettua sitten eilisen... Varmaa täytyy vaihattaa poltin ja polkimen tunnistin.
Perhana, muistelin että kaverilla olisi ollut tämä VCDS mutta oli eri härpäke. Mitähän merkkiliike mahtaa velottaa jos käy luetuttaa vikoja ?

M_M

Jotain 50 ja 100 euron väliltä se merkkiliikkeen veloitus taitaa olla, varmaan nykyään jo lähempänä tuota satasta.

Tällä foorumilla on paljon VCDS-käyttäjiä joista joku lähellä asustava voisi sinua auttaa paljon edullisemmin...

Tuolta voi selailla auttajia: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Ja tuolla voi huudella apuja: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8543.0

(jos tällä foorumilla olisi aktiivista moderointia, niin noidenkin otsikkoon voisi varmaan muuttaa nimen VCDS, ohjelman nimi muuttui jo kymmenisen vuotta sitten...)
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

naattori

Kiitti infosta. Tosiaan sain vian ratkaistua. Jarrupolkimen tunnistin (jarruvalo) oli tullut tiensä päähän. Seuraavaksi pitää tarttua ratin tärinään... Kiitos vielä porukalle ja hyvää alkanutta kesää!

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: naattori - 25.05.18 - klo:16:10
Kiitti infosta. Tosiaan sain vian ratkaistua. Jarrupolkimen tunnistin (jarruvalo) oli tullut tiensä päähän. Seuraavaksi pitää tarttua ratin tärinään... Kiitos vielä porukalle ja hyvää alkanutta kesää!
Lähetään ratkoon sitä ratin tärinää vanteiden huolellisella pesulla ja uudelleen tasapainoituksella. Jos tärisee veto päällä niin sisemmät vetonivelet on yleensä syynä ja ne voi myös ravistaa koko autoa. Yleensä vetareista tuleva ravistus on ajottainen esim käännöksen jälkeen ja jos vaikka akseli on kiero niin vatkaa koko ajan. Tarkistuta myös vanteiden suoruus rengasliikkeessä.

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.05.18 - klo:07:21
Tämän ikäisissä konsernidieseleissä palanut / puuttuva taka-ajovalo sytyttää hehkun merkkivalon mittaristoon.
Mihin tämä väite perustuu? Siitä oon kuullu että molempien jarruvalopolttimoiden ollessa kaput ilmoittaa auto siitä juuri edellä mainitulla tavalla. Emännän golffista on ollu takalamppujen polttimoita pimeänä niin kyllä siitä on tieto tullut vasta sitten kun sen on omin silmin ensin havainnut.

Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Jultsu

Väite perustuu omiin hatariin muistikuviin. Muistan joskus ajaneeni ilman joitain takapolttimoita ja saaneeni myös tuon hehkun symbolin tauluun, mutta en muista oliko kyseessä ajovalot vai jarruvalot.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy