Kuningaskuluttaja 27.1.11

Aloittaja Wekotin, 16.01.11 - klo:16:19

« edellinen - seuraava »

LS

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 28.01.11 - klo:07:47
Tieto lisää tuskaa.

Hyvä tuo minusta on, että ongelmia tuodaan esiin.

Myin nuo omat FSI-koneiset Volkkarit pois alun perin pitkän (yli 90 km suuntaansa) työmatkan takia ja ostin tilalle vanhan tonnin dieselin. Ajattelin rauhassa etsiä itselleni sopivan auton. Tuollainen pikku FSI/TSI VAG alkoi tuntumaan hyvältä ratkaisulta, kun tuota dieselin hintaa ollaan taas hilaamassa ylös. Nuo FSI/TSI:t kuitenkin omalta listalta putosivat pois tuon suorasuihkutuksen takia.

Paljon ajavalle siitä saattaa koitua enemmän harmia kuin perinteisen epäsuoran suihkutuksen kanssa. Mm. Volkkarin omassa patentissa kerrotaan nuiden huohotusöljyhöyryjen kertymisestä imukanaviin ja imuventtiileihin (pitemmän päälle ongelmia katalysaattoreiden ja sytytyksen kanssa).

Eli itse olen edelleen tuon vanhan diesel-mesen loukussa ja autonvaihtopohdinnat jatkuvat... 8)

http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1414263

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=73438

TKe_

Kyllä tämä minunkin Passat tulee olemaan viimeinen VAG tällä erää. Takuun aikana vikoja yritettiin korjailla ja takuun jälkeen: "Artisti maksaa".

metS80

Lainaus käyttäjältä: TKe_ - 28.01.11 - klo:11:13
Takuun aikana vikoja yritettiin korjailla ja takuun jälkeen: "Artisti maksaa".

Taitaa olaa merkki kuin merkki nykyään hoidettu niinjanäin. Itse ranskalaistuneena kauhulla seurannut kun citikka, rellu ja pösö miehet kertoo kuinka jonkun osan saaminen kestää 1-2 kk. Eikä ole kyse maahantuojasta vaan taitaa ranskassa päin olla ihan maan tapa.

Kuis VAGeihin saa esim boxeja paukahtaneiden tilalle?
kadettx2>isocorolla>taunus>orion>passat>pajero>sierra>mondeox2>passat>9-5>octavia>S80x2>Grand Scenic>Mondeo>Ateca>Tarraco

Teppis

Kuningaskuluttajan tyyppiset ohjelmat ovat hyviä, niin normikuluttaja saa edes jotain lisävoimaa, millä tuo asian esille. Jokainen voi kuvitella, ettei ko ohjelmaan pärstäänsä kukaan hevillä anna. Itse ohjelma voisi olla laadukkaamminkin tehty. Auton vikojen paikallistaminen voi olla haasteellista, mutta vastuunpakoilussa menee ainakin itselläni sietokyvyn raja. Nettimedian avulla monet tyyppiviat tulevat esille, mitkä ovat maahantuojan tai korjaamon mielestä  "ennenkuulumattomia". Jokaisella merkillä on haasteensa ja maanantaikappaleita, mutta tuollaiseen ohjelmaan joutuminen on kyllä liikkeeltä hyvin nolo paikka ja uskon sen näkyvän hetkellisesti myynnissäkin. Ainakin itse miettisin kaksi kertaa, ostaisinko mieluummin kilpailevan merkin. Auton osto vie maksimissaan muutaman kuukauden, mutta tämän jälkeen vasta alkaa pidemmän asiakassuhteen mittaus. Asiallinen keskustelu on mielestäni hyvinkin aiheellista, kunhan liialliseen fanaattisuuteen ei mennä.

Sniiki

Lainaus käyttäjältä: Teppis - 28.01.11 - klo:11:24
Kuningaskuluttajan tyyppiset ohjelmat ovat hyviä, niin normikuluttaja saa edes jotain lisävoimaa, millä tuo asian esille. Jokainen voi kuvitella, ettei ko ohjelmaan pärstäänsä kukaan hevillä anna. Itse ohjelma voisi olla laadukkaamminkin tehty. Auton vikojen paikallistaminen voi olla haasteellista, mutta vastuunpakoilussa menee ainakin itselläni sietokyvyn raja. Nettimedian avulla monet tyyppiviat tulevat esille, mitkä ovat maahantuojan tai korjaamon mielestä  "ennenkuulumattomia". Jokaisella merkillä on haasteensa ja maanantaikappaleita, mutta tuollaiseen ohjelmaan joutuminen on kyllä liikkeeltä hyvin nolo paikka ja uskon sen näkyvän hetkellisesti myynnissäkin. Ainakin itse miettisin kaksi kertaa, ostaisinko mieluummin kilpailevan merkin. Auton osto vie maksimissaan muutaman kuukauden, mutta tämän jälkeen vasta alkaa pidemmän asiakassuhteen mittaus. Asiallinen keskustelu on mielestäni hyvinkin aiheellista, kunhan liialliseen fanaattisuuteen ei mennä.
Hyvä kommentti.
Puoli sukulaista huoltamopäällikköä lukuunottamatta oon ite saanu VW-tiskeiltä suhteellisen surkeaa palvelua. Juurikin noita "ennenkuulumatonta"-kommentteja käyttäjien keskuudessa hyvin tunnettuihin tyyppivikoihin ja kinkkisemmissä ongelmissa/kysymyksissä on pyöritelty päätä. Ei sillä ettäkö VW olisi ainut jolla huolto tökkii, mutta jotenki sillä se tökkii lähes aina. Ei se nyt ainakaan pahitteeksi olisi VW:lle kohottaa hieman tätä saavutettua 'mainetta' parempaan suuntaan.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Quality - 28.01.11 - klo:10:26
Aivan loistava asenne Peevelillä. Noin kannattaa ehdottomasti toimia. Viat ja puutteet kertautuvat, kun niitä jauhetaan. Keskitytään mieluummin asiaan, autoissa kovaan ajoon.

Tuo ei tietystikään tarkoita, etteikö sympatiat olisi ohjelman portteri-miehen puolella.

Näin olen tosiaan ajatellut nyt toimia, uutena tapana itselleni. Se on vaan (puhun siis tässä vain itsestäni ja omasta luonteestani joka helposti hermoilee asioista etukäteen) helpompaa, ja tosiaan autolle vaan kovaa ajoa. Ja en aio mahdollisiin pikku narahduksiin tms:iin kiinnittää jatkossa mitään huomiota. Jos joku selkeä vika tulee, vien korjaamolle. Jos ei, ajetaan. Tämä toimintatapa on itselleni eräs tehokas keino saada pitkitettyä autojen vaihtoväliä järjellisempään suuntaan.

Toki samoin tsemppiä sille portteri-miehelle, mitä lie autossaan ollutkaan (en tosiaan aio katsoa ohjelmaa netistäkään)...

eGetin

No ei tuo tosiaan perussetiltä kuulosta, meillä ollut ties kuinka monet VAG:t pihassa (kaksi autoa yhtäaikaa, molemmat VAG-konsernin tuotoksia ja molemmat vaihtuvat tänä vuonna uusiin) eikä niissä ole mitään kummoista ongelmaa ollut, muutamassa on ollut yksi pikkuvika joka on takuuseen korjattu ilman mitään ongelmia. Tuskin VAG olisi niin suuri konserni jos oikeasti olisi ihan normaalia että autot eivät toimisi juuri yhtään.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 28.01.11 - klo:18:08
Tuskin VAG olisi niin suuri konserni jos oikeasti olisi ihan normaalia että autot eivät toimisi juuri yhtään.
Hyvin on toiminut,kahdeksas auto uutena ostetuista,eka VAG.Reilu vuosi nykyisellä,ei ole tarvinnut tehdä vielä ainuttakaan takuukorjausta.Valot säädätin takuutyönä
Kahden Astran kanssa huoltoneuvojat tuli liiankin tutuiksi samassa ajassa.Samoin kolmen Toyotan,tosin vikoja vähemmän kuin Astroissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: Mike Holder - 28.01.11 - klo:11:05
Paljon ajavalle siitä saattaa koitua enemmän harmia kuin perinteisen epäsuoran suihkutuksen kanssa. Mm. Volkkarin omassa patentissa kerrotaan nuiden huohotusöljyhöyryjen kertymisestä imukanaviin ja imuventtiileihin (pitemmän päälle ongelmia katalysaattoreiden ja sytytyksen kanssa).

Eli itse olen edelleen tuon vanhan diesel-mesen loukussa ja autonvaihtopohdinnat jatkuvat... 8)

Samaisessa patentissa taidettiin kertoa myös miten niistä karstoista pääsee eroon: 20 min ajoa yli 3000 rpm kierroksilla. Kannattaa pysytellä siinä mesessä, jos se joku pyörrekammio- tai etukammiodiesel. Näissä nykyajan TDI-koneissa karstaa kertyy varmasti yhtä lailla kuin TSI:ssäkin, suorasuihkuja kun ovat. ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tsiih

Mikäs sitä sinne Tsi:n imusarjaan kerryttäisi kun ei ole egr-venttiiliä ;)
No okei en ole kyllä tarkistanut...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Qrmu

Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

tsiih

Lainaus käyttäjältä: Qrmu - 31.01.11 - klo:13:54
Huohotin taas on. ;)
Niinkuin jokaisessa moottorissa, suorasuihku ei tätä asiaa pahenna. Turbomoottorissa öljy ei imusarjassa ole kohtuullisena määränä haitaksi vaan täysin normaalia.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 31.01.11 - klo:20:28
Niinkuin jokaisessa moottorissa, suorasuihku ei tätä asiaa pahenna. Turbomoottorissa öljy ei imusarjassa ole kohtuullisena määränä haitaksi vaan täysin normaalia.

Suoraruiskussa ei ole polttoainetta huuhtelemassa huohottimelta tulevia öljyhöyryjä, jonka takia karstoittuminen on pahempaa.

Tämä on selitetty tarkemmin tuossa aikaisemmin linkitetyssä volkswagenin patenttihakemuksessa.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Tupo

LainaaNäissä nykyajan TDI-koneissa karstaa kertyy varmasti yhtä lailla kuin TSI:ssäkin, suorasuihkuja kun ovat.
Meneeköhän nyt ruiskut ja suihkut sekaisin?

Dieselissä on polttoaineen "ruiskutus" ja bensakoneissa "suihkutus".

Suoraruiskutus (esim. TDI) tarkoittaa, että polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan (männän päälle). Myös bensakoneen suorasuihkutus toimii periaatteessa samoin (mutta pienemmällä paineella).

Dieselin epäsuora ruiskutus tapahtuu palotilaan yhteydessä olevaan esi- tai pyörrekammioon (esim. VW:n 1,9 TD 90-luvun lopussa). Imuventtiilin kautta imetään sylinteriin dieselissä aina pelkkää ilmaa.

Bensakoneessa "perinteinen suihkutus" tapahtuu imusarjaan ja sylinteriin imetään valmista polttoaine/ilmaseosta. Siinä siis seos "huuhtelee" imuventtiiliä, kuten kaasutinkoneessakin.

Edit: Turbokoneissa ilmaa ei tietenkään imetä, vaan "ahdetaan".

tsiih

Nyt taitaa Tupo olla vähän sekaisin, kun minen ymmärrä miten tämä nyt tähän ot-karstakeskusteluun liittyy ;) Ruiskutus ja suihkutus=injection. Ihan sama mitä termiä haluaa käyttää.

tsiih

Suoraruiskujen jätöksiä olen joutunut putsailemaan muutamiset kerrat juu, niin bensa-kuin dieselmoottoreistakin.
Ihan suoraan en vertaisi FSI- ja TSI-moottoreiden karstoittumista, varsinkaan sen imusarjan josta aiemmin puhuin. Egr-järjestelmät ovat erilaisia (venttiili-overlapping), huohotinjärjestelmät ovat erilaisia (suora-öljynerotin), imusarjat ja imuilman lämpötilat ja paineet ovat erilaiset.
Jonkun verran on patenttihakemuksen päivämäärästä on asian eteen yritetty tehdä, aika ja kilometrit senkin näyttää mitä on saatu aikaiseksi.
Jos joku haluaa tästä jatkaa, pitäisi varmaan siirtyä tänne?

tet

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 31.01.11 - klo:23:15
varsinkaan sen imusarjan josta aiemmin puhuin.

Kun näihin sanoihin näköjään tartutaan (suihkut/ruiskut) niin tartutaan nyt sitten lisää. Mitäs termiä imusarjan sijaan pitäisi turbossa käyttää? Intake manifold is intake manifold, right? ;)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Tourano

Tiettyyn rajaan asti ongelmia sietää jos jälkimarkkinointipalvelut toimivat. Nykyisen asuinpaikkakunnan VW-liikkeessä kaikki viat laitetaan käyttövirheiden piikkiin ja tuntuu kuin takuukorjaus olisi liikkeen voitosta pois? Liike ei yksinkertaisesti halua tehdä takuukorjauksia.

Onneksi Passat on toiminut takuuajan moitteettomasti ja vielä sen jälkeenkin *kopkop* mutta muutamia tarkastuskäyntejä liike olisi voinut hoitaa ihan eri tavalla.

Ja onneksi Touranin aikaan takuuasiointi onnistui Laakkosen liikkeissä. Asiaa kun oli...  ;)
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Tupo

LainaaNyt taitaa Tupo olla vähän sekaisin, kun minen ymmärrä miten tämä nyt tähän ot-karstakeskusteluun liittyy  Ruiskutus ja suihkutus=injection. Ihan sama mitä termiä haluaa käyttää.
No voihan sen noinkin ajatella, mutta keskustelun seuraaminen ja siihen osallistuminen on helpompaa, jos tiedetään, mistä kulloinkin puhutaan. (Ei herneitä, termeistä "viisastelu" ei ollut viestini tarkoitus.)

Yritin sanoa, että TDI:tä ja TSI:tä ei voi karstoittumisen suhteen suoraan verrata toisiinsa, vaikka polttoaine sattumoisin molemmissa "toimitetaankin" suoraan sylinteriin. Dieselin/bensan ja vastaavasti myös turbon/vaparin mahdolliseen karstoittumiseen vaikuttaa moni tekijä, eivätkä ne ole kaikissa moottoreissa suinkaan samoja.

Joo, on totta, että englanniksi injection on oikea termi riippumatta polttoaineesta. Samoin olen sitä mieltä, että "intake manifold" on parempi termi kuin suomen "imusarja". Imusarja on kuitenkin vakiintunut käyttöön, joten erehtymisen vaaraa ei ole. Mutta kerran vielä: termeillä "snobbailu" on turhaa. En halunnut harrastaa sitä, vaan korostaa dieselin ja bensan eroja karstoittumisen suhteen.

EGR-systeemi on hyvin merkittävä tekijä karstoittumisessa, kuten tsiih totesi.

Edit: Lisätään nyt vielä sekin, että dieselin karstoittuminen ei liity mitenkään erityisesti suoraruiskutukseenkaan. Ne vanhat "kammiokoneet" karstoittuivat kyllä "erityisen hyvin" johtuen alkeellisemmasta ruiskutustekniikasta/ohjauksesta.  :-X

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy