Kirjoittaja Aihe: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY  (Luettu 4802 kertaa)

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« : 14.05.18 - klo:08:17 »
Onko jollain tietoa kun matka-ajossa alkaa palamaan EPC valo ja vikakoodiksi OBD-lukija antaa P0322? Valo alkaa palamaan jos kone on lämmin. Kun auton sammuttaa ja lähtee kylmiltään liikkeelle niin saattaa päästä 50km ennen kuin alkaa herjaamaan taas EPC valoa. Kone käy muuten ihan normaalisti ennen epc:n "vikasietotilaa".

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.184
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #1 : 14.05.18 - klo:08:23 »
Kampiakselin kierrosnopeusanturiin (G28) tuo viittaa, kun otetaan rohkea oletus että OBD-lukija ilmoittaa vikakoodin oikein. VCDS kertoisi asiasta luotettavammin.

Jos vika on siinä suunnassa, niin voi olla anturin vaihto tai voi olla johtosarjassa ongelmia, Touranissa jotain tyyppivian tapaista sen suhteen, tuolta lisää: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9196.0

Johtosarjaviassa tosin herkkyyttä olisi enemmänkin kosteudelle, lämpötila viittaa minusta itse anturin ongelmiin. Anturin vaihto voipi auttaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #2 : 14.05.18 - klo:13:32 »
Kiitos! Katsotaan mikä merkkikorjaamon arvio vialle on.

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #3 : 15.05.18 - klo:00:32 »
Noniin tuttavalta löytyi VCDS. Sillä tuli sama koodi "P0322 - Engine Speed Sensor (G28)". Missä tämä anturi mahtaa sijaita? Onko se jompi kumpi moottorin päällä olevista antureista? Ja pääsekö sitä käsikopelolla vaihtamaan.?

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.184
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #4 : 15.05.18 - klo:06:52 »
Virallisen korjausohjeen mukaan anturin vaihtamista edeltää kompressoriahtimen irroitus. En tiedä mikä on totuus, onko se mahdollista saada vaihdettua ilman sitä, mutta noin se tehtaan ohjeen mukaan BMY-koneeseen suoritetaan. Ahtimen irroitus ei valitettavasti ihan vartin homma ole.

Itse tsekkaisin kuitenkin ensin ne toisessa viestiketjussa mainitut johdotukset moottorin ohjainyksikölle ja liittimen, koska se vaikuttaa helpommalta vaihtoehdolta. Jos sieltä ei löydy vikaa niin sitten anturin kimppuun.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #5 : 18.05.18 - klo:08:55 »
Voisiko tuo vika liittyä jakoketjuun. Kun jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella, niin eikö öljynpaine ole suurempi kylmällä öljyllä. Kuumana öljy on notkeampaa ja paine laskee, jonka seurauksena ketju löystyy ja anturi alkaa herjaamaan. menikö aivan pieleen?

Tosiaan EPC syttyy vain silloin kun moottori on lämmin ja syttyy samantein uudestaan vaikka nollaa koodit ja käynnistää auton uudestaa.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.184
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #6 : 18.05.18 - klo:11:07 »
Epäilen ettei liity, löysän jakoketjun pitäisi antaa erilaisia koodeja, epäuskottavaa signaalia jne. Tuo P0322 pitäisi olla yksiselitteisesti "No signal" eli tieto puuttuu kokonaan.

Kampuran asentoanturit hajoavat aika usein niin, että lämpöisenä oireilevat. Kylmäsprayn kanssa on moni vikaa kuutioinut esille, kun vika iskee niin viilennetään anturia ja katsotaan häviääkö ongelma tilapäisesti.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #7 : 18.05.18 - klo:12:56 »
Ok. Ketju on kyllä 30 000 km sitten vaihdettu. Autolla on muuten ajettu 340tkm. Täytyy viikonloppuna käydä tuo johtosarja läpi ja tutkia osaisiko anturia vaihtaa. Tuo kylmäspray on hyvä vinkki anturien testaamiseen.

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #8 : 01.06.18 - klo:09:46 »
Kyllä sen anturin sai vaihdettua ilman turbon pois ottamista. Mutta oli kyllä ahtaat paikat. Ens kerralla turbo irti. Mutta nyt kun anturin sai vaihdettua ja koneen käyntiin niin samalla silmänräpäyksellä turbo meni hajalle. Onko tuolla anturilla ja turbon pois ottamattomuudella joku syy-seuraussuhde?

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.184
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #9 : 01.06.18 - klo:09:49 »
Melko epämääräinen selostus, jos saa sanoa.

Ensinnäkään missään vaiheessa ei kehotettu irrottamaan turboa, vaan kompressoriahdinta. Ok, sitä ei ilmeisesti ollut pakko irrottaa ja hyvä niin.

Miten meni "turbo hajalle"? Hajosiko turboahdin pieniksi sirpaleiksi tielle? Syttyikö joku merkkivalo/vikakoodi? Joku muu, mikä? Ja oliko se turboahdin joka hajosi, vai kompressoriahdin?

Pikkasen lisää tietoa kaipaisi...
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #10 : 04.06.18 - klo:11:39 »
 Vaihdatin tuon anturin pajalla ja siellä hajosi siis se turboahdin. Mielenkiintoista asiassa oli se, että turbo hajosi joutokäynnillä hallissa siinä välissä kun autoa kasattiin. Jos oikein ymmärsin niin öljyä pääsee jostakin läpi johonkin (pakosarjaan?) ja pakoputkesta tulee sinistä savua :) Öljyä siis melkeinpä suihkuaa turbosta. Iisellä vähän hataralla pohjalla tämä turbon toiminta. No joka tapauksessa turbo täytyy ottaa irti ja katsoa mikä siinä on. Jännä, jos turbo meni hajalle vaikka sillä on ajettu vasta 120 000tkm. Onkohan tuo kova homma vaihtaa kotona parkkipaikalla? Ja olisiko helpompi ylhäältä vai alhaalta käsin? Nyt olisi aika harrastaa tätäkin kun muut autot ovat kunnossa.

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #11 : 20.06.18 - klo:23:57 »
Turbo vaihdettu ja anturi vaihdatettu. Nyt on toiminut moitteitta viikon verran. Tosiaan tuo turbon ja anturin samanaikaisuus ei liity toisiinsa. Pakotputkeen oli päässyt jonkin verran öljyä mutta paloi 5min ajossa pois. Onneksi turbon tiiviste hajosi auton paikallaan ollessa ettei öljyä päässyt lorahtamaan sen enempää katille.
Turbo olikin vahdettu 50tkm sitten ja putket ja systeemit olivat puhtaita. Joten en alkanut hivistelemään sen enempää vaan laitoin uuden möhkäleen paikalleen. On muuten helppo vaihtaa tuohon 1.4 tsi:hin. Tilaa on todella paljon ja ahdin ihan hollilla.
Vaihdoin samalla moottoriöljyt ja näin viikon ajon jälkeen öljy on aivan mustaa. Onko se normaalia tsi moottoreissa? Puntolla vaikka olen nyt ajanut pari kuukautta putkeen niin öljy on vieläkin melkein kuin suoraan purkista.

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #12 : 21.06.18 - klo:10:02 »
Vai onko öljytila ollut vain niin likainen?

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 32
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #13 : 26.06.18 - klo:16:39 »
Mielenkiiintoista. Otin yhteyttä merkkiliikkeeseen ja sanoivat että 50 000km ajettuun turbossa olisi virhevastuu asennustyöllä, jolloin he tulisivat vastaan uuden turbon asennuksessa (1500e), jos se heillä asennetaan. Vaikka he tulisivat 50% vastaan niin siltikin itse asennettuna finturbon osa olisi halvempi (595e).

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi