Kirjoittaja Aihe: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY  (Luettu 857 kertaa)

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« : 14.05.18 - klo:08:17 »
Onko jollain tietoa kun matka-ajossa alkaa palamaan EPC valo ja vikakoodiksi OBD-lukija antaa P0322? Valo alkaa palamaan jos kone on lämmin. Kun auton sammuttaa ja lähtee kylmiltään liikkeelle niin saattaa päästä 50km ennen kuin alkaa herjaamaan taas EPC valoa. Kone käy muuten ihan normaalisti ennen epc:n "vikasietotilaa".

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 959
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #1 : 14.05.18 - klo:08:23 »
Kampiakselin kierrosnopeusanturiin (G28) tuo viittaa, kun otetaan rohkea oletus että OBD-lukija ilmoittaa vikakoodin oikein. VCDS kertoisi asiasta luotettavammin.

Jos vika on siinä suunnassa, niin voi olla anturin vaihto tai voi olla johtosarjassa ongelmia, Touranissa jotain tyyppivian tapaista sen suhteen, tuolta lisää: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9196.0

Johtosarjaviassa tosin herkkyyttä olisi enemmänkin kosteudelle, lämpötila viittaa minusta itse anturin ongelmiin. Anturin vaihto voipi auttaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #2 : 14.05.18 - klo:13:32 »
Kiitos! Katsotaan mikä merkkikorjaamon arvio vialle on.

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #3 : 15.05.18 - klo:00:32 »
Noniin tuttavalta löytyi VCDS. Sillä tuli sama koodi "P0322 - Engine Speed Sensor (G28)". Missä tämä anturi mahtaa sijaita? Onko se jompi kumpi moottorin päällä olevista antureista? Ja pääsekö sitä käsikopelolla vaihtamaan.?

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 959
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #4 : 15.05.18 - klo:06:52 »
Virallisen korjausohjeen mukaan anturin vaihtamista edeltää kompressoriahtimen irroitus. En tiedä mikä on totuus, onko se mahdollista saada vaihdettua ilman sitä, mutta noin se tehtaan ohjeen mukaan BMY-koneeseen suoritetaan. Ahtimen irroitus ei valitettavasti ihan vartin homma ole.

Itse tsekkaisin kuitenkin ensin ne toisessa viestiketjussa mainitut johdotukset moottorin ohjainyksikölle ja liittimen, koska se vaikuttaa helpommalta vaihtoehdolta. Jos sieltä ei löydy vikaa niin sitten anturin kimppuun.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #5 : 18.05.18 - klo:08:55 »
Voisiko tuo vika liittyä jakoketjuun. Kun jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella, niin eikö öljynpaine ole suurempi kylmällä öljyllä. Kuumana öljy on notkeampaa ja paine laskee, jonka seurauksena ketju löystyy ja anturi alkaa herjaamaan. menikö aivan pieleen?

Tosiaan EPC syttyy vain silloin kun moottori on lämmin ja syttyy samantein uudestaan vaikka nollaa koodit ja käynnistää auton uudestaa.

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 959
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #6 : 18.05.18 - klo:11:07 »
Epäilen ettei liity, löysän jakoketjun pitäisi antaa erilaisia koodeja, epäuskottavaa signaalia jne. Tuo P0322 pitäisi olla yksiselitteisesti "No signal" eli tieto puuttuu kokonaan.

Kampuran asentoanturit hajoavat aika usein niin, että lämpöisenä oireilevat. Kylmäsprayn kanssa on moni vikaa kuutioinut esille, kun vika iskee niin viilennetään anturia ja katsotaan häviääkö ongelma tilapäisesti.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Tommi87

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Vikakoodi P0322 ja EPC valo TSI 1,4 BMY
« Vastaus #7 : 18.05.18 - klo:12:56 »
Ok. Ketju on kyllä 30 000 km sitten vaihdettu. Autolla on muuten ajettu 340tkm. Täytyy viikonloppuna käydä tuo johtosarja läpi ja tutkia osaisiko anturia vaihtaa. Tuo kylmäspray on hyvä vinkki anturien testaamiseen.

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi