Ilmastointi ei toimi. Kompura pyörii mutta kylmää ei tule.

Aloittaja PP, 13.05.18 - klo:22:55

« edellinen - seuraava »

autojarov

Jos lämmönsäätimien läppämoottorit on todettu ehjiksi ja kanavien lämpötilat näyttää antureilla oikein,ei paljoa vaihtoehtoja jää..

Saattaa olla kenno tukossa,talvella menee niin ettei tule lämmintä kuin toiselle puolelle. Mutta vaihtaisin kyllä ensiksi sen pelkääjänpuolen lämmönsäätömoottorin. Saattaa se vipu olla irtikin moottorista,jos eivät ole vaivautuneet purkamaan senverran että näkee moottorin säätävän läppää. 

Läppien perus säätö koneella--> säätömoottori arvoissaan mutta jos se läpän säätövipu on irti moottorista niin ei tietenkään itse läppä säädy.

Octavia combi 1.6 2007

Volkkaripappa

Kiitos, hyvä tietää kun menee taas marmorin automaatti kahvia litkimään. >:(

tet

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 17.05.18 - klo:13:36
Sitä ilmastointia kannattaa käyttää talvellakin ajoittain, että näin ei pääsisi käymään ;)

Tämä on vähän sellainen mantra jota hoetaan aina, mutta ainakaan nyky-vageissa siitä ei juuri ole hyötyä. Syy tuolle suositukselle on, että seisovan kompuran akselitiivisteestä tulee talven aikana kylmäaineet ulos. Vaan kun näissä se kompura seisoo vain moottorin seistessä, niin kyllä sille tiivisteelle voitelua talven aikana tulee ihan riittävästi vaikka ei ilmastointia käyttäisikään.

Toistaalta, itse ainakin pidän aina ilmastoinnin päällä, eli AC valo möllöttää climatronicin panelissa koko talven. Se on sitten eri asia, milloin kompuralle annetaan töitä, mutta kyllä se aina siellä pyörii (myös jos AC-valo on pimeänä).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

PP

Miten on virhevastuun kanssa, kun autolla on ollut monta omistajaa ennen minua ja tuolta ao. sivulta luin tällaista.

"Käytetyn auton ostaja ei voi esittää vaatimuksia maahantuojalle muutoin kuin maahantuojan antaman takuun perusteella."

Vaatimus pitäisi sivun mukaan esittää myyjälle, mutta se on yksityinen ja sitä ennen on ollut pari omistajaa.

https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/toimialakohtaiset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa/

murhaajamake

Hellurei, Laitan tähän tämän tarinan jatkoksi oman ilmastointitarinani... Ehkä jotain ideoita ilmenee aiemmillekin.

Eli mulla on 1.9 TDI octavia ja kun talvella sen ostin, niin eipä tuota ilmastointia tullut testattua että pelaako. Ja eihän se pelannut (manuaali ilmastointi). Vein tänään huoltoon ja totesivat, että järjestelmästä oli aineet kaikonneet. Tekivät huollon, painetesti (ei vuotoja todettu), uudet öljyt kompuraan ja uudet kylmäaineet. Lisäksi löytyi viallinen painekatkaisin, joka vaihdettiin. Ei vaan alkanut toimia vieläkään.

Nyt toimii niin, että tyhjäkäynnillä puskee hyvin kylmää ilmaa, mutta korkeilla kierroksilla kylmän tulo loppuu. Pajalla sanoivat, että kompura menee uusiksi. hintaa heillä tehdaskunnostetulle 599 â,¬ + päivän mittainen vaihto. Kompuran saa autonosat 24:stä n. 200 eurolla... mutta, onko mahdollista että tuo kompressorin paineensäädin olisi hajalla? Kuulostaa vaan tosi omituiselta että kompura pelaa tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla ei. Onko kokemusta tällaisesta?

Dieselgolf

Olisko nyt vain EHKÃ,, liian vähän kylmäainetta ?

murhaajamake

#36
Lainaus käyttäjältä: Dieselgolf - 22.05.18 - klo:18:37
Olisko nyt vain EHKÃ,, liian vähän kylmäainetta ?

kylmäainetta ei ollu huoltoon viedessäni ollenkaan, nyt sitä on 530 g täytön jäljiltä. En tiedä, paljonko sitä pitäisi olla, mutta sen verran luottaisin RS huoltoon, että oikean määrän sinne laittavat?

*edit, ja tosiaan, tämä koko homma on tapahtunut tänään, eli ei pitäisi kaiken järjen mukaan olla päässyt valskaamaan mihinkään, kun koeponnistuksessakin paineet pysyi järjestelmässä eikä vuotoja (ainakaan suuria) löytynyt.

*edit http://korjaamot.autofit.fi/korjaamot/fi/document.cfm?doc=show&doc_id=61
tuon dokun mukaan 500-550 g pitäis olla kylmäainetta Octaviassa, joten pitäis olla kylmäaineen määrä ookoo...

Sahtari


M_M

Lainaus käyttäjältä: PP - 22.05.18 - klo:16:01
Miten on virhevastuun kanssa, kun autolla on ollut monta omistajaa ennen minua ja tuolta ao. sivulta luin tällaista.

Voit aina ystävällisesti kysyä merkkikorjaamolta vastaantuloa, mutta kun autolla ei ole takuuta etkä ole sen ensimmäinen omistaja, niin mitään velvollisuutta ei heillä (siis maahantuojalla) ole korvata euroakaan joten kovin jyrkkäsanaisesti ei kannata lähteä vaatimuksia esittämään. Mutta kysyminen ei maksa kuin vaivan ja voi joskus yllättää positiivisestikin.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

zak69

Lainaus käyttäjältä: murhaajamake - 22.05.18 - klo:19:07
kylmäainetta ei ollu huoltoon viedessäni ollenkaan, nyt sitä on 530 g täytön jäljiltä. En tiedä, paljonko sitä pitäisi olla, mutta sen verran luottaisin RS huoltoon, että oikean määrän sinne laittavat?

*edit, ja tosiaan, tämä koko homma on tapahtunut tänään, eli ei pitäisi kaiken järjen mukaan olla päässyt valskaamaan mihinkään, kun koeponnistuksessakin paineet pysyi järjestelmässä eikä vuotoja (ainakaan suuria) löytynyt.

*edit http://korjaamot.autofit.fi/korjaamot/fi/document.cfm?doc=show&doc_id=61
tuon dokun mukaan 500-550 g pitäis olla kylmäainetta Octaviassa, joten pitäis olla kylmäaineen määrä ookoo...

Juu muistelisin että omassa ocussa olisi ollut tarra jossa oli 500 +-25g täytön määräksi, eli kyllä siellä oikea määrä on.
Ei vikoja vaan ominaisuuksia.

https://3nfocus.fi

PP

Jatkoa tähän. En saanut monellakaan yrityksellä kunnon tarjouksia huollosta, joten käytin sen pikahuollossa täytössä. Alkoi toimimaan, vikinä hävisi eikä isoja vuotoja huollon mukaan ole. Pieniä ne ei tietenkään näe, kun testaavat oletettavasti systeemin painetta/vakuumia mittaamalla. En tullut kysyneeksi, paljonko kylmäainetta oli jäljellä.

Mutta. Tajusin nyt katsoa kennoa UV-valolla. Kennon ulkonäkö päivänvalossa ei ole muuttunut, joten nuo on ainakin pääosin vanhasta vuodosta. Läpipalanut kohta on maalin alla olevaa keltaista töhnää.



Kurkkasin UV:lla myös kompressorin suuntaan ja sielläkin näkyy jotain mielenkiintoista. Kuva on tosi huono, mutta kompressorin pää hohtaa kirkkaana. Ei tosiaan mitään hajua, onko se ollut tuollainen jo kauan.



Nuo lähtee varmaan pesemällä pois? Voi sitten katsoa, tuleeko uutta vuotoa.

tyä_ukko

Itellä II-koppanen ocu ei puhaltanut kylmää. Aineet ok, kompura ok. Ei mitään vikadiagnostiikkaa. Pajalla suosittelivat suoraa kompuran vaihtoa (pyörii normaalisti, ei vaan lähde päälle) noh loppupeleissä kompuran vauhtipyörän päässä oleva ruuvvi oli 3/4 kierrosta löystynyt. Tämän kun kiristi, nii kylmää ilmaa riittää taas kopissa like nevö before. Jos käsi on tarpeeks pitkä, nii kiristys hoituu yläkautta. Jos ei ni sitten alakautta, mutta joutuu vaa pohjalevyn irrottaa.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: PP - 14.07.18 - klo:23:45


Nuo lähtee varmaan pesemällä pois? Voi sitten katsoa, tuleeko uutta vuotoa.

Mitä sitä pesemään ainakaan tuosta lauhduttimesta, kun vuoto on ihan selvä? Itsellä oli tismalleen samassa kohdassa tuossa tyyppivikaisessa lauhduttimessa se vuoto.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy