Vw tiguan/muut ruostuminen

Aloittaja Tigulaari, 11.05.18 - klo:12:17

« edellinen - seuraava »

Tigulaari

2008 tiguan 303tkm ajettu, uudesta asti samassa perheessä. Pääosin ajettu moottoriteitä/valtateitä joten suolaa on saanut. Mutta en ikinä olisi uskonut että noin äkkiä menee tuon näköiseksi, on ollut varmaan lähemmäs 20 autoa ja ei edes ooppeli ole näyttänyt tuolta. Aivan ala-arvoista "laatua" ei minkäänlaista suojaa missään lukuunottamatta muutamaa muovin palasta jonka alla yhtä karua. Paljon puhutaan ruostesuojauksen kannattavuudesta näistä kuvista päätelleen kannattaa. Kurkatkaa omien volkkareitten alle miltä näyttää, laajuus selvisi vasta kun hiukan muoveja raotteli ja antoi pesuria. Nyt tämä tehdään kunnolla puhalletaan, maalataan ja suojataan. Kuvia lopputuloksesta tulee myöhemmin.
















janike

Tuommosiahan ne on nykyään kaikki, kun ei saa olla alustassa muuta kuin pohjamaali. Sitten kun vielä puuttuu eturoiskeläpät niin kaikki hiekka ja kivet hakkaa maalin irti. Mahdolliset muovipaneelit pohjassa on muutamalla ruuvilla kiinni niin ne pääsee nitkumaan, pohjamaalatun pellin ja muovien välissä märät kivet + hiekkamoska hieroo/hautoo vähäisenkin maalin pois. Mitä voisi odottaa lopputuloksena?
Näi se o.

vwmies

Ruosteen väristä päätellen, se on purrut melkein alkuajoista lähtien. Uutena kun olisi nosturilla riisunut sisäloksut sekä muoviset verhoilulevyt ja käsitellyt vaikka kotelosuoja-aineella 2 kertaa ruiskuttaen, niin eipä olisi juurikaan rusehtunut.  :(
Tukivarret on helppo vaihtaa, hankalampia ja vaarallisempia ovat niiden kiinnityskohdat pohjalevyyn.

Harmi kun kuvia / kohtia ei ole nimetty, oletan niiden olevan Tigun takaosasta / pyöräpesä / helmakotelon sisäpuoli/ hiekkapelti / takalattia...

Kannattaa muistaa, että ns. "koritakuu" käsittää vain ulkoapäin alkaneen puhkiruostumisen, ja se harvemmin tapahtuu alle 12 vuodessa.

Jotenkin jää ajatus, että kun kotelot on jo tehtaalla käsitelty kuumavahalla ja toisaalta sinkityskerroksen paksuutta on vähennetty, niin tähdätäänkö tässä nopeampaan autojen kierrätykseen ? Säästöä se on pienikin säästö (tässä tehtaalla luokkaa 50-100â,¬ ?)  !  :o :o :o :o
Yritetään pärjätä.

jarkko_h

Vakiokatsastusmies mainitsi että.volkkarilla 4 golfin jälkeen ruostesuojauksen taso romahtanut ja että jo noin 10 vuotta vanhoissa volkkareissa voi kotelot paikoin olla läpimätiä. Sanoi että muiden ongelmien kaa kyllä pärjää mutta lahojen peltien kanssa ei ja autot pahimmillaan menee paaliin.


vwmies

#4
Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 11.05.18 - klo:13:53
Vakiokatsastusmies mainitsi että.volkkarilla 4 golfin jälkeen ruostesuojauksen taso romahtanut ja että jo noin 10 vuotta vanhoissa volkkareissa voi kotelot paikoin olla läpimätiä. Sanoi että muiden ongelmien kaa kyllä pärjää mutta lahojen peltien kanssa ei ja autot pahimmillaan menee paaliin.

Sukulaisella vastaava Ocu 1 vm. 2004, ei juurikaan näkyvää ruostetta missään päälläpäin.

Mutta ne kynnyskotelot ja pyöräpesät edessä roiskeläppien yläpuolella (ainakin 1 litran mitalla kompostia!) :





Nämäkin avaa 3 minuutissa ja putsaa 2:ssa, sen kun jaksaa tehdä vaikka joka 3. vuosi niin ei tule ylläreitä... tuolla ei ole mätätautia.  :o

Yritetään pärjätä.

jarkko_h

Hyvä havainto. Sama tilanne myös 4 golfissa. Aukaisin nuo eka kerran 6 vuotta ostosta ja sisällä savea, multaa ja jopa itäneitä siemeniä. Erikoista että silti ei ollut edes alkavaa ruostetta. Jotain todella tehokasta ruostesuojaa oli kyllä ollut tuolloin käytössä Volkkarilla. Tuon jälkeen aloin availemaan ja puhdistamaan noita parin vuoden välein.

Tigulaari

Harmi kun kuvia / kohtia ei ole nimetty, oletan niiden olevan Tigun takaosasta / pyöräpesä / helmakotelon sisäpuoli/ hiekkapelti / takalattia...

Juurikin nämä kohdat, takaosasta tämä "tauti" on lähtenyt etenemään joka vuosi olen kyllä tarkkailut asiaa mutta jostakin syystä viime talvi sai oikein ruosteen roihahtamaan...

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Tigulaari - 11.05.18 - klo:17:33
Juurikin nämä kohdat, takaosasta tämä "tauti" on lähtenyt etenemään joka vuosi olen kyllä tarkkailut asiaa mutta jostakin syystä viime talvi sai oikein ruosteen roihahtamaan...

Märkä talvi ainakin etelässä, niin on OT terassin laatatkin vihreän levän peitossa...  :(

Tämä remontti vaatii hyvään lopputulokseen (melkein) taka-akselin irroittamista.... ja sitten soodapuhallus jos mahdollista. Eos auttaisko lopulta sinkkispraylla pari kerrosta paljaaseen pintaan ja hyvä epoksimaali päälle.... riippuu toki siitä kauanko aikoo autoa pitää.... sääli.  :o
Yritetään pärjätä.

Tigulaari

Juu ois menny koko kesä jos olisin itte tehnyt, vein Nokialle senotecille jos joku vetää mainostuksesta herneet nenään ni pitäkööt tunkkinsa 😘. Tarkoitus ajaa vielä jokunen vuosi enkä pystyisi tollasta "pommia" kellekkään myymään kirkkain silmin.













Enhancer

Niin no. Auto on kestänyt Suomen oloissa puhkiruostumatta 10 vuotta ja 300tkm. En kyllä osaa itse vaatia valmistajalta enempää.

Kuinka usein auto on pesty? Talviaikaan / suola-aikaan kerran viikossa, niin ei varmasti näyttäisi pohja tuolta edes 300tkm ajettuna.

Vuodet ei peltiä syö, siinä määrin missä ajokilometrit. Itse en edes haluaisi maksaa uudesta autosta enempää sen takia (paremman suojauksen kustannus), että joku voisi sillä ajaa 300tkm sijasta 500tkm puolihuolimattomalla huolenpidolla.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Tigulaari

Edellinen kulkuneuvo oli 500tkm ajettu vm96 A6 c4 ja siellä ei pohjassa ollut edes minkäänlaisia ruosteenalkuja ja sillä ajettiin hki moottoritietä 120km päivässä useita vuosia sen kummemmin pohjaa pesemättä ja hinkkaamatta kyllä se vaan kertoo vain ja ainoastaan nykyautojen paskasta laadusta.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Tigulaari - 13.05.18 - klo:00:32
Lainaus käyttäjältä: Tigulaari - 11.05.18 - klo:19:09
Juu ois menny koko kesä jos olisin itte tehnyt, vein Nokialle senotecille jos joku vetää mainostuksesta herneet nenään ni pitäkööt tunkkinsa 😘.

Edellinen kulkuneuvo oli 500tkm ajettu vm96 A6 c4 ja siellä ei pohjassa ollut edes minkäänlaisia ruosteenalkuja ja sillä ajettiin hki moottoritietä 120km päivässä useita vuosia sen kummemmin pohjaa pesemättä ja hinkkaamatta kyllä se vaan kertoo vain ja ainoastaan nykyautojen paskasta laadusta.

IMO kyllä kunnon työtä tekevän pajan nimen voi maininta, lukuisten kauhutarinoiden vastapainoksi. Kovin monessa paikassa ei enää tehdä ruostepeikon korjauksia eli hitsaustöitä ollenkaan.  :o

Ei kompostikuvien eli sukulaisen Ocussakaan pohjassa ruostetta löydy, ei siellä kyllä ole sitä peittäviä muovisia verhoilulevyjäkään.......
kumimainen massa peittää alustaa kauttaaltaan. Toisen takaloksun alareunassa on jokin pieni kiveiskusta (?) ennen omistusta liikkeelle lähtenyt kukkanen. Siihen tartutaan vaikka jussina paremman tekemisen puutteessa kun ei tarvitse ajaa mihinkään 3 päivään...  ;)
Yritetään pärjätä.

Jonde

Viime talvi oli todella paha autoilla pks alueella. Ikinä ei ole omankaan auton pohja näyttänyt niin pahalta kun viime talven jälkeen. Olin tietyt osat maalannut uudelleen kesällä ja nyt puski ruskeaa joka paikasta läpi. 2v vanhat tukivarretkin piti edestä vaihtaa uudelleen, kun olivat sen näköiset että ei saa leimasta läpi.
Harmi kun täällä ei saa kaupasta samanlaista ainetta kun mitä jenkkilässä käytetään avolavojen pinnoittamiseen, sillä kun pääsisi vetämään pohjan niin olisi ikuinen ja hyvä suoja.


multsi

Sääli, että pakollinen maahantuojan ruostesuojausvelvollisuus poistettiin aikoinaan. Ensimmäinen massaus uutena on tärkein massaus.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: multsi - 13.05.18 - klo:16:50
Sääli, että pakollinen maahantuojan ruostesuojausvelvollisuus poistettiin aikoinaan. Ensimmäinen massaus uutena on tärkein massaus.

+1

Heti uutena alustan käsittely massaamalla tai vaikka kotelosuoja-aineella pidentäisi monen auton ikää 5-10vuotta. Etenkin kaukoidän autojen.  ;)
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 13.05.18 - klo:17:14
+1

Heti uutena alustan käsittely massaamalla tai vaikka kotelosuoja-aineella pidentäisi monen auton ikää 5-10vuotta. Etenkin kaukoidän autojen.  ;)

Kun katsoo topic:n kuvia, niin en mä noita kaukoidän autojakaan dissaisi. Joka auto kannattaisi suojata, joilla ajetaan Suomeen suolateillä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

VWVW

Itse ole kolme viimeisintä autoani jo heti uutena suojannut Finikor käsittelyillä. Viimeisin Passat 2015 http://www.stoprust.fi/ruostesuojaus/finikor-lisaturva. Ei tuosta varmaankaan saa omiaan pois mutta kun olen  tähän mennessä autoja noin 6 -9 vuotta pitänyt, niin ainakin tuon ajan on kertakäsittelyllä ruosteettomina pysynyt.

saksala

Kiitos tästä ketjusta. Osittain tämän innoittamana vein viime viikolla uuden Tigun Kuopion Ruoste-Estoon. Alustamuovit ja lokarit poistettiin ja koko alusta suojattiin. Lisäksi alustassa joku kotelo, joka on päistään auki. Ovet ja muut luukut jäivät ilman suojausta, näitä ei ole tehtaallakaan suojattu. Mutta ruostuminen sisältäpäin ei kuulemma ole tavallista. Aika kallishan tuo oli, 650 â,¬.

janike

Onneksi jotkut tekevät järkeviä päätöksiä uusien autojen kanssa. Itse ostan ainoastaan käytettyjä(monen mittapuulla loppuun ajettuja) autoja ja maksan mielelläni vaikka sen 1000e enemmän autosta, joka on ruostesuojattu ja koriltaan hyvä.
Näi se o.

passo_s

Mikäli ostaa uuden auton ja ajaa sen loppuun asti tokihan se kannattaa suojauttaa. Mikäli vaihtaa autoa 3-5 v välein ei saa autoliikkeessä vaihdossa sitä rahaa itselleen jonka suojauttaminen kustantaa. Kaksi uuden karheaa autoani olen ruostesuojannut alan liikkeissä  ja myynyt työsuhdeauton alta itse pois.Aina välillä on tullut otettua  työsuhdeauto. Ko ruostesuojatut autot meni nopsaan kaupaksi.

-karppa-

Kuka jättää hyvä kuntoisen ja ruostesuojatun auton liikkeeseen, kun itse myymällä saat helposti 2000-3000 euroa enemmän yksityiseltä, joka arvostaa huolellista ja tarkkaa auton ensimmäistä omistajaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Tigulaari

Hyvä että topicista on ollut hyötyä. Juu eipä tule itse ostettua suojaamatonta autoa tai sit suojautan.

Köpö

Tuo etukuraläppien takana oleva märkä hiekka/multa/kura -töhnä on kyllä yllättävän yleinen ongelma. Siis juurkin noin niinkuin tuossa aiemmin oli tuon yhden Skodan pyöränkotelosta kuva. Ja esim työpaikan "automiesten" puheissa ei kuulu koskaan että joku olisi tyhjentänyt/putsannut omansa.
Mulla on ollu viimisen 20 vuoden aikana varmaankin suunnilleen 20 käytettyä autoa ja tuo sama kohta on ollut joka ikisessä täynnä tota moskaa. Ja kun se kolo on täynnä tota moskaa, niin vedenpoistoaukkokin on tottakai tukossa, näin ollen siihen mutapaakkuun valuu joka sateella ja pesussa uutta vettä joka pitää sen märkänä.
Kannattaa todellakin ottaa kuraläppä pois ja vähän sisälokaria alapäästä ja kurkata sinne, mahdollisesti koko sisälokari irti ja kunnon pesu. Lusikka ja vesiletku/painepesuri on kätevät tuohon putsaukseen.

Nykyisinä autoina talossa on Jetta -05 sekä A4 -11. Ja molemmissa ostaessa ko. paikka ostohetkellä täynnä mönjää.

Jettahan oli täynnä tota moskaa koko kynnyskotelon mitalta. Ja tietysti mätä koko kotelon matkalta. No ne on nyt hitsailtu ja kestää ehkä suunnilleen sen minkä loppuautokin. Huomioitavaa oli kuitenkin se että pohja oli muualta pääosin aivan ruosteesta puhdas, tuo alahelman huono vedenpoisto vaan oli mädättänyt melkein koko alahelman.
Kattokaas seuraavaksi kun näätte tollasen kymmenisen vuotta vanhan Jetan, niin niitä etuoven alanurkan alta alkavia osia, koteloita. Niissä näkyy ruostetta joka toisessa.

Audissakin oli vähän kerennyt kertyä, vaikka on minun kirjoissa uusi ja laadukas auto. Puhdistin kunnolla ja suihkautin vähän kotelonsuoja-ainetta, ettei lähe ruostumaan.

Ihmettelen todella ettei autonvalmistajat osaa tehdä noita sellaisiksi, ettei menisi niin helposti täyteen roskaa.

Noissa yllä mainituissa oli molemmissa autoihin kuuluvat kuraläpät. Nehän tulee aina vähän sen maalipinnan päälle. Siinäkin välissä on melko mielenkiintoisen näköistä kulumaa ja töhnää. Minusta ne kerää muutenkin vaan sinne väliin kaikenlaista.

Mikko532

vm n. 2009 ja n. 200tkm ajetun Tiguanin osto olisi mielessä. Ketjun aloittajan kuvat näyttää aika pahalta, toki autolla on 100tkm enemmän ajettu.

Onko muilla Tiguanin omistajilla kertynyt kokemuksia näistä pohjan ruostumisista, joko katastrofi on valmis 200tkm kohdalla vai uskaltaako ostaa? Toinen vaihtoehto on lyödä lisää euroja pöytään ja ostaa 2012-> vuosimallilla oleva, mutta jos kilometrit on samat niin samat ongelmat siellä lienee vastassa? Ellei ruostesuojauksen taso ole parantunut.

vwmies

Autot ovat yksilöitä, toinen ajanut vain päällystettyjä teitä, toinen maaseudun kuraojia. Kaikille teille ei levitetä suolaa joka puolella Suomea. Joku on myös saattunut pestä tai pesettää autonsa alustan ja pyöräpesät kevään kurakelien jälkeen.  Muutama on jopa saattanut teetättää käsittelyn (harvinaista..) alustaan.
Jos asia epäilyttää, niin suosittelen alustan tarkastusta nosturilla. Muutama kymppi on halpa hinta varmistuksesta.  :o
Yritetään pärjätä.

Tos®

Omassa lohkesi maalia takaluukusta, meni osittain takuuseen.
Kilometrejä oli alle 70tkm

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Tigulaari - 13.05.18 - klo:00:32
Edellinen kulkuneuvo oli 500tkm ajettu vm96 A6 c4 ja siellä ei pohjassa ollut edes minkäänlaisia ruosteenalkuja ja sillä ajettiin hki moottoritietä 120km päivässä useita vuosia sen kummemmin pohjaa pesemättä ja hinkkaamatta kyllä se vaan kertoo vain ja ainoastaan nykyautojen paskasta laadusta.

Se on sitä suunniteltua vanhenemista, jos auton valmistajalta kysyisi, niin eihän sen kuulukaan kestää enempää kuin 10v/300tkm..  ::)

padawan

Perussääntöhän taitaa olla, että ruostesuojauksen taso on heikentynyt viime vuosina. Tehtailla pitää saada päästöjä alas niin kaikki jätetään melkeinpä paljaaksi, eivätkä maahantuojatkaan taida enää tehdä massauksia erikseen mitä joskus vielä tehtiin. Osassa tuo sähkösinkityskin niin ohut, että pelti on paljaana jo ensimmäisestä kiveniskemästä  :o

Audeissa, ranskiksissa, Volvoissa nuo suojauksen ovat tainneet perinteisesti olla aika hyvät. Toyota ilmeisesti parantanut melko reippaasti viime aikoina. Oma toistakymmentä vuotta vanha Volvo on koriltaan melkeinpä pränikässä kunnossa. Naapurin kolme vuotta vanha Hyundai kukkii sieltä sun täältä juuri tuon edellä mainitun syyn takia

Joko Skoda on saanut linjastot siinä määrin kuntoon, ettei noita sinkkikuplia pukkaa jokaiseen kulmaan?

Beetle

Eiköhän ruosteen kesto ole tasaantunut viime aikoina, ei panosteta enää täyteen ruosteettomuuteen koko auton käyttöiän aikana, mutta toisaalta täydet pommitkin ovat kadonneet?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy