Kirjoittaja Aihe: Vw tiguan/muut ruostuminen  (Luettu 5831 kertaa)

Poissa Tigulaari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vw tiguan/muut ruostuminen
« : 11.05.18 - klo:12:17 »
2008 tiguan 303tkm ajettu, uudesta asti samassa perheessä. Pääosin ajettu moottoriteitä/valtateitä joten suolaa on saanut. Mutta en ikinä olisi uskonut että noin äkkiä menee tuon näköiseksi, on ollut varmaan lähemmäs 20 autoa ja ei edes ooppeli ole näyttänyt tuolta. Aivan ala-arvoista "laatua" ei minkäänlaista suojaa missään lukuunottamatta muutamaa muovin palasta jonka alla yhtä karua. Paljon puhutaan ruostesuojauksen kannattavuudesta näistä kuvista päätelleen kannattaa. Kurkatkaa omien volkkareitten alle miltä näyttää, laajuus selvisi vasta kun hiukan muoveja raotteli ja antoi pesuria. Nyt tämä tehdään kunnolla puhalletaan, maalataan ja suojataan. Kuvia lopputuloksesta tulee myöhemmin.
















Poissa janike

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #1 : 11.05.18 - klo:13:26 »
Tuommosiahan ne on nykyään kaikki, kun ei saa olla alustassa muuta kuin pohjamaali. Sitten kun vielä puuttuu eturoiskeläpät niin kaikki hiekka ja kivet hakkaa maalin irti. Mahdolliset muovipaneelit pohjassa on muutamalla ruuvilla kiinni niin ne pääsee nitkumaan, pohjamaalatun pellin ja muovien välissä märät kivet + hiekkamoska hieroo/hautoo vähäisenkin maalin pois. Mitä voisi odottaa lopputuloksena?
Mielipide on kuin persereikä. Kaikilla sellainen on ja jokainen haisee pahalle.. Paitsi oma!

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.542
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #2 : 11.05.18 - klo:13:33 »
Ruosteen väristä päätellen, se on purrut melkein alkuajoista lähtien. Uutena kun olisi nosturilla riisunut sisäloksut sekä muoviset verhoilulevyt ja käsitellyt vaikka kotelosuoja-aineella 2 kertaa ruiskuttaen, niin eipä olisi juurikaan rusehtunut.  :(
Tukivarret on helppo vaihtaa, hankalampia ja vaarallisempia ovat niiden kiinnityskohdat pohjalevyyn.

Harmi kun kuvia / kohtia ei ole nimetty, oletan niiden olevan Tigun takaosasta / pyöräpesä / helmakotelon sisäpuoli/ hiekkapelti / takalattia...

Kannattaa muistaa, että ns. "koritakuu" käsittää vain ulkoapäin alkaneen puhkiruostumisen, ja se harvemmin tapahtuu alle 12 vuodessa.

Jotenkin jää ajatus, että kun kotelot on jo tehtaalla käsitelty kuumavahalla ja toisaalta sinkityskerroksen paksuutta on vähennetty, niin tähdätäänkö tässä nopeampaan autojen kierrätykseen ? Säästöä se on pienikin säästö (tässä tehtaalla luokkaa 50-100€ ?)  !  :o :o :o :o
Yritetään pärjätä.

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 533
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #3 : 11.05.18 - klo:13:53 »
Vakiokatsastusmies mainitsi että.volkkarilla 4 golfin jälkeen ruostesuojauksen taso romahtanut ja että jo noin 10 vuotta vanhoissa volkkareissa voi kotelot paikoin olla läpimätiä. Sanoi että muiden ongelmien kaa kyllä pärjää mutta lahojen peltien kanssa ei ja autot pahimmillaan menee paaliin.


Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.542
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #4 : 11.05.18 - klo:14:04 »
Vakiokatsastusmies mainitsi että.volkkarilla 4 golfin jälkeen ruostesuojauksen taso romahtanut ja että jo noin 10 vuotta vanhoissa volkkareissa voi kotelot paikoin olla läpimätiä. Sanoi että muiden ongelmien kaa kyllä pärjää mutta lahojen peltien kanssa ei ja autot pahimmillaan menee paaliin.


Sukulaisella vastaava Ocu 1 vm. 2004, ei juurikaan näkyvää ruostetta missään päälläpäin.

Mutta ne kynnyskotelot ja pyöräpesät edessä roiskeläppien yläpuolella (ainakin 1 litran mitalla kompostia!) :





Nämäkin avaa 3 minuutissa ja putsaa 2:ssa, sen kun jaksaa tehdä vaikka joka 3. vuosi niin ei tule ylläreitä... tuolla ei ole mätätautia.  :o

« Viimeksi muokattu: 11.05.18 - klo:14:07 kirjoittanut vwmies »
Yritetään pärjätä.

Poissa jarkko_h

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 533
  • -- LUJAA LAATUA: VAG --
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #5 : 11.05.18 - klo:14:47 »
Hyvä havainto. Sama tilanne myös 4 golfissa. Aukaisin nuo eka kerran 6 vuotta ostosta ja sisällä savea, multaa ja jopa itäneitä siemeniä. Erikoista että silti ei ollut edes alkavaa ruostetta. Jotain todella tehokasta ruostesuojaa oli kyllä ollut tuolloin käytössä Volkkarilla. Tuon jälkeen aloin availemaan ja puhdistamaan noita parin vuoden välein.

Poissa Tigulaari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #6 : 11.05.18 - klo:17:33 »
Harmi kun kuvia / kohtia ei ole nimetty, oletan niiden olevan Tigun takaosasta / pyöräpesä / helmakotelon sisäpuoli/ hiekkapelti / takalattia...

Juurikin nämä kohdat, takaosasta tämä "tauti" on lähtenyt etenemään joka vuosi olen kyllä tarkkailut asiaa mutta jostakin syystä viime talvi sai oikein ruosteen roihahtamaan...

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.542
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #7 : 11.05.18 - klo:18:39 »
Juurikin nämä kohdat, takaosasta tämä "tauti" on lähtenyt etenemään joka vuosi olen kyllä tarkkailut asiaa mutta jostakin syystä viime talvi sai oikein ruosteen roihahtamaan...

Märkä talvi ainakin etelässä, niin on OT terassin laatatkin vihreän levän peitossa...  :(

Tämä remontti vaatii hyvään lopputulokseen (melkein) taka-akselin irroittamista.... ja sitten soodapuhallus jos mahdollista. Eos auttaisko lopulta sinkkispraylla pari kerrosta paljaaseen pintaan ja hyvä epoksimaali päälle.... riippuu toki siitä kauanko aikoo autoa pitää.... sääli.  :o
Yritetään pärjätä.

Poissa Tigulaari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #8 : 11.05.18 - klo:19:09 »
Juu ois menny koko kesä jos olisin itte tehnyt, vein Nokialle senotecille jos joku vetää mainostuksesta herneet nenään ni pitäkööt tunkkinsa 😘. Tarkoitus ajaa vielä jokunen vuosi enkä pystyisi tollasta "pommia" kellekkään myymään kirkkain silmin.













Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.308
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #9 : 12.05.18 - klo:13:35 »
Niin no. Auto on kestänyt Suomen oloissa puhkiruostumatta 10 vuotta ja 300tkm. En kyllä osaa itse vaatia valmistajalta enempää.

Kuinka usein auto on pesty? Talviaikaan / suola-aikaan kerran viikossa, niin ei varmasti näyttäisi pohja tuolta edes 300tkm ajettuna.

Vuodet ei peltiä syö, siinä määrin missä ajokilometrit. Itse en edes haluaisi maksaa uudesta autosta enempää sen takia (paremman suojauksen kustannus), että joku voisi sillä ajaa 300tkm sijasta 500tkm puolihuolimattomalla huolenpidolla.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa Tigulaari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #10 : 13.05.18 - klo:00:32 »
Edellinen kulkuneuvo oli 500tkm ajettu vm96 A6 c4 ja siellä ei pohjassa ollut edes minkäänlaisia ruosteenalkuja ja sillä ajettiin hki moottoritietä 120km päivässä useita vuosia sen kummemmin pohjaa pesemättä ja hinkkaamatta kyllä se vaan kertoo vain ja ainoastaan nykyautojen paskasta laadusta.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.542
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #11 : 13.05.18 - klo:08:09 »
Juu ois menny koko kesä jos olisin itte tehnyt, vein Nokialle senotecille jos joku vetää mainostuksesta herneet nenään ni pitäkööt tunkkinsa 😘.

Edellinen kulkuneuvo oli 500tkm ajettu vm96 A6 c4 ja siellä ei pohjassa ollut edes minkäänlaisia ruosteenalkuja ja sillä ajettiin hki moottoritietä 120km päivässä useita vuosia sen kummemmin pohjaa pesemättä ja hinkkaamatta kyllä se vaan kertoo vain ja ainoastaan nykyautojen paskasta laadusta.

IMO kyllä kunnon työtä tekevän pajan nimen voi maininta, lukuisten kauhutarinoiden vastapainoksi. Kovin monessa paikassa ei enää tehdä ruostepeikon korjauksia eli hitsaustöitä ollenkaan.  :o

Ei kompostikuvien eli sukulaisen Ocussakaan pohjassa ruostetta löydy, ei siellä kyllä ole sitä peittäviä muovisia verhoilulevyjäkään.......
kumimainen massa peittää alustaa kauttaaltaan. Toisen takaloksun alareunassa on jokin pieni kiveiskusta (?) ennen omistusta liikkeelle lähtenyt kukkanen. Siihen tartutaan vaikka jussina paremman tekemisen puutteessa kun ei tarvitse ajaa mihinkään 3 päivään...  ;)
Yritetään pärjätä.

Poissa Jonde

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 566
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #12 : 13.05.18 - klo:09:30 »
Viime talvi oli todella paha autoilla pks alueella. Ikinä ei ole omankaan auton pohja näyttänyt niin pahalta kun viime talven jälkeen. Olin tietyt osat maalannut uudelleen kesällä ja nyt puski ruskeaa joka paikasta läpi. 2v vanhat tukivarretkin piti edestä vaihtaa uudelleen, kun olivat sen näköiset että ei saa leimasta läpi.
Harmi kun täällä ei saa kaupasta samanlaista ainetta kun mitä jenkkilässä käytetään avolavojen pinnoittamiseen, sillä kun pääsisi vetämään pohjan niin olisi ikuinen ja hyvä suoja.

Poissa janike

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Mielipide on kuin persereikä. Kaikilla sellainen on ja jokainen haisee pahalle.. Paitsi oma!

Poissa multsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #14 : 13.05.18 - klo:16:50 »
Sääli, että pakollinen maahantuojan ruostesuojausvelvollisuus poistettiin aikoinaan. Ensimmäinen massaus uutena on tärkein massaus.

Poissa vwmies

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.542
  • B7 1.6TDi Var. 2013
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #15 : 13.05.18 - klo:17:14 »
Sääli, että pakollinen maahantuojan ruostesuojausvelvollisuus poistettiin aikoinaan. Ensimmäinen massaus uutena on tärkein massaus.

+1

Heti uutena alustan käsittely massaamalla tai vaikka kotelosuoja-aineella pidentäisi monen auton ikää 5-10vuotta. Etenkin kaukoidän autojen.  ;)
Yritetään pärjätä.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.422
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #16 : 13.05.18 - klo:17:42 »
+1

Heti uutena alustan käsittely massaamalla tai vaikka kotelosuoja-aineella pidentäisi monen auton ikää 5-10vuotta. Etenkin kaukoidän autojen.  ;)

Kun katsoo topic:n kuvia, niin en mä noita kaukoidän autojakaan dissaisi. Joka auto kannattaisi suojata, joilla ajetaan Suomeen suolateillä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa VWVW

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #17 : 13.05.18 - klo:18:00 »
Itse ole kolme viimeisintä autoani jo heti uutena suojannut Finikor käsittelyillä. Viimeisin Passat 2015 http://www.stoprust.fi/ruostesuojaus/finikor-lisaturva. Ei tuosta varmaankaan saa omiaan pois mutta kun olen  tähän mennessä autoja noin 6 -9 vuotta pitänyt, niin ainakin tuon ajan on kertakäsittelyllä ruosteettomina pysynyt.

Poissa saksala

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 59
  • VW Tiguan 1.4TSI 4Motion
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #18 : 05.07.18 - klo:18:53 »
Kiitos tästä ketjusta. Osittain tämän innoittamana vein viime viikolla uuden Tigun Kuopion Ruoste-Estoon. Alustamuovit ja lokarit poistettiin ja koko alusta suojattiin. Lisäksi alustassa joku kotelo, joka on päistään auki. Ovet ja muut luukut jäivät ilman suojausta, näitä ei ole tehtaallakaan suojattu. Mutta ruostuminen sisältäpäin ei kuulemma ole tavallista. Aika kallishan tuo oli, 650 €.

Poissa janike

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 56
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #19 : 06.07.18 - klo:00:05 »
Onneksi jotkut tekevät järkeviä päätöksiä uusien autojen kanssa. Itse ostan ainoastaan käytettyjä(monen mittapuulla loppuun ajettuja) autoja ja maksan mielelläni vaikka sen 1000e enemmän autosta, joka on ruostesuojattu ja koriltaan hyvä.
Mielipide on kuin persereikä. Kaikilla sellainen on ja jokainen haisee pahalle.. Paitsi oma!

Poissa passo_s

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 173
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #20 : 06.07.18 - klo:00:22 »
Mikäli ostaa uuden auton ja ajaa sen loppuun asti tokihan se kannattaa suojauttaa. Mikäli vaihtaa autoa 3-5 v välein ei saa autoliikkeessä vaihdossa sitä rahaa itselleen jonka suojauttaminen kustantaa. Kaksi uuden karheaa autoani olen ruostesuojannut alan liikkeissä  ja myynyt työsuhdeauton alta itse pois.Aina välillä on tullut otettua  työsuhdeauto. Ko ruostesuojatut autot meni nopsaan kaupaksi.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.422
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #21 : 06.07.18 - klo:09:50 »
Kuka jättää hyvä kuntoisen ja ruostesuojatun auton liikkeeseen, kun itse myymällä saat helposti 2000-3000 euroa enemmän yksityiseltä, joka arvostaa huolellista ja tarkkaa auton ensimmäistä omistajaa?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa Tigulaari

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #22 : 06.07.18 - klo:11:11 »
Hyvä että topicista on ollut hyötyä. Juu eipä tule itse ostettua suojaamatonta autoa tai sit suojautan.

Poissa Köpö

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Vw tiguan/muut ruostuminen
« Vastaus #23 : 28.08.18 - klo:14:12 »
Tuo etukuraläppien takana oleva märkä hiekka/multa/kura -töhnä on kyllä yllättävän yleinen ongelma. Siis juurkin noin niinkuin tuossa aiemmin oli tuon yhden Skodan pyöränkotelosta kuva. Ja esim työpaikan "automiesten" puheissa ei kuulu koskaan että joku olisi tyhjentänyt/putsannut omansa.
Mulla on ollu viimisen 20 vuoden aikana varmaankin suunnilleen 20 käytettyä autoa ja tuo sama kohta on ollut joka ikisessä täynnä tota moskaa. Ja kun se kolo on täynnä tota moskaa, niin vedenpoistoaukkokin on tottakai tukossa, näin ollen siihen mutapaakkuun valuu joka sateella ja pesussa uutta vettä joka pitää sen märkänä.
Kannattaa todellakin ottaa kuraläppä pois ja vähän sisälokaria alapäästä ja kurkata sinne, mahdollisesti koko sisälokari irti ja kunnon pesu. Lusikka ja vesiletku/painepesuri on kätevät tuohon putsaukseen.

Nykyisinä autoina talossa on Jetta -05 sekä A4 -11. Ja molemmissa ostaessa ko. paikka ostohetkellä täynnä mönjää.

Jettahan oli täynnä tota moskaa koko kynnyskotelon mitalta. Ja tietysti mätä koko kotelon matkalta. No ne on nyt hitsailtu ja kestää ehkä suunnilleen sen minkä loppuautokin. Huomioitavaa oli kuitenkin se että pohja oli muualta pääosin aivan ruosteesta puhdas, tuo alahelman huono vedenpoisto vaan oli mädättänyt melkein koko alahelman.
Kattokaas seuraavaksi kun näätte tollasen kymmenisen vuotta vanhan Jetan, niin niitä etuoven alanurkan alta alkavia osia, koteloita. Niissä näkyy ruostetta joka toisessa.

Audissakin oli vähän kerennyt kertyä, vaikka on minun kirjoissa uusi ja laadukas auto. Puhdistin kunnolla ja suihkautin vähän kotelonsuoja-ainetta, ettei lähe ruostumaan.

Ihmettelen todella ettei autonvalmistajat osaa tehdä noita sellaisiksi, ettei menisi niin helposti täyteen roskaa.

Noissa yllä mainituissa oli molemmissa autoihin kuuluvat kuraläpät. Nehän tulee aina vähän sen maalipinnan päälle. Siinäkin välissä on melko mielenkiintoisen näköistä kulumaa ja töhnää. Minusta ne kerää muutenkin vaan sinne väliin kaikenlaista.

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi