Seat Leon TGI kulutus / kokemukset

Aloittaja Pxu, 10.05.18 - klo:01:56

« edellinen - seuraava »

Pace

#90
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 29.11.19 - klo:17:25
Ei ainakaan K-autolla (Seat Center) ole tänä vuonna mitään kampanjaa. Mihin siis viittaat?

Turun seudulta löytyy onneksi toinenkin valtuutettu vaihtoehto (LMS Service), jolta hinnoista tänään 25% pois. Samaten Forssan K-Caaralta ja Lohjan Autotalolta irtoaa tarjouksia ja näemmä muiltakin kun verkkoajanvarauksesta kurkkii... Turun ja Helsingin Seat Centereiltä ei tosiaan näytä irtoavan tänä vuonna mitään.

Ukko

Kiitos vinkistä, noita alennuksia ei tosiaan missään mainostettu. Nyt on ensi kevään määräaikaishuolto varattu Lahteen jossa hintaa on 100 euroa vähemmän kuin Vantaalla.

Erikoista myös että alennuksia ei ollut noissa pk-seudun huolloissa. Kahtena edellisenä vuonna on saanut sen -25%.

vagfani

Alkaa K-Auton eli Keskon huoltomonopoli näkyä. :D Varasin itsekin huollon tuonne Lahteen, sen verran iso hintaero. Ilmeisesti asiakkaat halutaan ajaa maakuntiin.

Ukko

Edulliset huollot on Seatissa kyllä, ensimmäinen oli 180 euroa, toinen 310 euroa ja seuraava 180 euroa. Omat öljyt olen vienyt. Audilla saisi laittaa nollan perään!:) Long Life huolto-ohjelma vielä.

vmoi73

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 29.11.19 - klo:18:56
Edulliset huollot on Seatissa kyllä, ensimmäinen oli 180 euroa, toinen 310 euroa ja seuraava 180 euroa. Omat öljyt olen vienyt. Audilla saisi laittaa nollan perään!:) Long Life huolto-ohjelma vielä.

Mulla oli 160â,¬ 15tkm huolto enkä vienyt omia öljyjä, Jyväskylän Autotarvikkeessa.

Ukko

Lainaus käyttäjältä: vmoi73 - 29.11.19 - klo:19:17
Mulla oli 160€ 15tkm huolto enkä vienyt omia öljyjä, Jyväskylän Autotarvikkeessa.

Kyllä, mutta voit kertoa tuon periaatteessa kahdella. Minun ensimmäinen huolto kun oli 30 000km.

Ukko

Täällä siis 1.0 TSI, ei TGI.

vmoi73

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 29.11.19 - klo:19:20
Kyllä, mutta voit kertoa tuon periaatteessa kahdella. Minun ensimmäinen huolto kun oli 30 000km.

Ahaa, tämä selvä. 30tkm huolto näyttäisi maksavan samassa paikassa 190â,¬ TGI Leoniin

Ukko

Kerran vuodessa huollossa on ihan tarpeeksi. Toki voi olla että seuraava on kaasumalli, niin sittenhän saa ravata jatkuvasti. Kulut menee kyllä melko tasoihin.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 29.11.19 - klo:18:19
Kiitos vinkistä, noita alennuksia ei tosiaan missään mainostettu.
Mulle tuli aamulla tekstiviesti puhelimeen Lahden Seat Centeristä, että tänään perjantaina varatuista huolloista saa -15% alennusta.Huollot pitää tehdä ennen tammikuun loppua.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ukko

Itse olen vienyt merkkihuoltoon koska hinta on mennyt alennusten jälkeen samoihin ja olen tehnyt takuuvalitukset samalla. Jos ei olisi tarjouksia ollut, olisin vienyt muualle.

Takuuseen mennyt kojelauden natinoita ja jäähdytysjärjestelmän ponnistus.

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Kaasuautoilija - 27.11.19 - klo:21:17
Vaikuttaa laskevan tyhjäkäynti kahdessa osassa ylmäkäynnistyksen jälkeen kohtuu nopeasti kuten edellä kerrottu. Mikäli kuitenkin lämpimällä moottorilla sammuttaa lyhyeksikin aikaa (alle minuutti) on tyhjäkäynti taas 1300. Liikennevaloissa ensin 800, muutamiennsekunntien jälkeen nousee  lukemaan 1000.
Pienempi tyhjäkäynti olisi parempi
Tuli taas tänään koeajettua perätysten 1.5 TGI ja 1.0 TSI molemmat DSG:llä. Tyhjäkäynnistä: TGI kävi pakkasessa noin 1050 rpm ja TSI karvan alta 1000 rpm - eroa ehkä 70 rpm, joten ominaisuudeksi kylmillä keleillä väittäisin. 1300 rpm kuulostaa kuitenkin hiukan paljolta, onhan TGI:ssä täydet 200 Nm väännötkin jo 1400 rpm alkaen.

Kokeilin sitten molemmilla sitä DSG:ssä paljon parjattua asiaa, eli peruutusta paikaltaan lähtien ylämäkeen. TGI lähti ilman minkäänlaista nikottelua nätisti kun nosti jalan jarrulta eikä mielestäni edes luistattanut kytkintä. TSI empi selvästi enemmän, mutta pikku kaasunpainallus ei saanut kumpaakaan millään tavoin "hyökkäämään". No, autot ovat uusia ja kuivaseiska kaiketi kehittynyt huikeasti, mutta kyllä tuo testi itseni aika vakuuttuneeksi sai.

Sellaisen eron havaitsin, että myös sporttimoodissa 1.0 TSI vaihtoi kakkoselle varsin nopeasti, kun TGI meni selvästi pidempään ykkösellä, vaikka olisi luullut olevan päin vastoin, koska TGI vääntää selvästi jykevämmin alempaa. Oikeastaan TSI:lle sporttimoodi oli kuin nenä päähän, ja muuta tuskin siinä käyttäisinkään. TGI:ssä tuli välillä hiukan tunne, että olisipa kolmas moodi normin ja sportin välillä.

Joka tapauksessa pakko wanhan manuaalimiehenkin myöntää, että DQ200 pelitti hienosti molemmissa; ylämäkeen peruutuksessa TGI oli tosin selvästi parempi.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Nupe

#102
^ Jäi sanomatta vielä se tiivistelmä, että jos voisin olla varma siitä, että DQ200 pelittää tuolla tavalla etenkin 1.5 TGI:n kanssa vielä 200 tkm ajettunakin ilman isompia remontteja vs 6-v manuaali, niin kyllä ottaisin.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Nupe

Ilmaiset biokaasut vuodeksi -kampanja jatkuu näköjään Seatilla edelleen kuukausi toisensa jälkeen, mutta hyvä niin. Mitä enemmän kaasuautoja tulee, sen parempi jakeluverkoston kehittymisenkin kannalta.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

track08

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 09.01.20 - klo:22:53
Ilmaiset biokaasut vuodeksi -kampanja jatkuu näköjään Seatilla edelleen kuukausi toisensa jälkeen, mutta hyvä niin. Mitä enemmän kaasuautoja tulee, sen parempi jakeluverkoston kehittymisenkin kannalta.

Suora lainaus Gasumin sivuilta:

"Kampanjan rajaukset: Kampanja kattaa kaasun tankkauksen 12 kuukauden aikana 600 kg:n tankkausmäärään saakka, joka vastaa 12 kuukauden sopimusjaksolla SEAT Leonin tapauksessa n. 15.000 km:n ajoa (laskettuna 4 kg/100 km kulutuksen mukaan)."

Hienoa, että kaasua saa 600 kg kaupan päälle, mutta onhan noita ehtoja tiukennettu aiemmista vuosista.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Nupe

Lainaus käyttäjältä: track08 - 10.01.20 - klo:10:33
Suora lainaus Gasumin sivuilta:

"Kampanjan rajaukset: Kampanja kattaa kaasun tankkauksen 12 kuukauden aikana 600 kg:n tankkausmäärään saakka, joka vastaa 12 kuukauden sopimusjaksolla SEAT Leonin tapauksessa n. 15.000 km:n ajoa (laskettuna 4 kg/100 km kulutuksen mukaan)."

Hienoa, että kaasua saa 600 kg kaupan päälle, mutta onhan noita ehtoja tiukennettu aiemmista vuosista.

Kappas. Tuota kilomäärää en huomannutkaan. Itse tilasin Leon TGI:n joulukuun puolella, ja silloin sai vielä ilmaiset 1000kg/12kk, kunhan aktivoin kortin huhtikuun loppuun mennessä.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

track08

Lainaus käyttäjältä: Nupe - 10.01.20 - klo:18:03
Kappas. Tuota kilomäärää en huomannutkaan. Itse tilasin Leon TGI:n joulukuun puolella, ja silloin sai vielä ilmaiset 1000kg/12kk, kunhan aktivoin kortin huhtikuun loppuun mennessä.

Tein autotilaukseni 04/2019 ja aktivoin kampanjan 07/2019 ja se sisältää 1200 kg biokaasua. Tällä hetkellä Gasumin kampanja on tuon 600 kg per vuosi, mutta silmiini sattui mm. Autoliike Mika Pohjosen Gasumin kanssa yhteistyössä toteutettu kampanja, joka sisältää yhä sen 1000 kg biokaasua.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Nupe

Ilmaiset kaasut / 12kk näköjään pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä  ::) Tätä menoa se on ens kvartaalilla 300 kg ?
No, toisaalta hyvä (?) siinä mielessä, että käytetyn kaasuauton arvoa nuo uusiin myönnetyt kampanjakaasut on saattaneet laskea.

^ Ja hulppeita vehkeitä noi Volvot, mutta olisi mennyt itsellä budjetista yli. Ja noissa 2017-18 V60 malleissa kun on isoihin ulkomittoihin nähden ahtaat sisätilat.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Cahn

Lainaus käyttäjältä: track08 - 13.01.20 - klo:09:39
Tein autotilaukseni 04/2019 ja aktivoin kampanjan 07/2019 ja se sisältää 1200 kg biokaasua. Tällä hetkellä Gasumin kampanja on tuon 600 kg per vuosi, mutta silmiini sattui mm. Autoliike Mika Pohjosen Gasumin kanssa yhteistyössä toteutettu kampanja, joka sisältää yhä sen 1000 kg biokaasua.

Mika Pohjoisen kampanjaan sisältyy 1000 kg "kaasua" joka tarkoittaa käytännössä maakaasua, ei biokaasua. Se on muutenkin Pohjoisen oma eikä Gasumin vaikka Gasumin asemilla kaasu myydäänkin.
Seat Leon ST 1.4 TGI Style Business DSG 2018
Ex. VW Passat Variant Ecofuel 2013
Ex. BMW 316D Touring 2010
Ex. Kia Ceed 2007
Ex. Opel Astra 1999

track08

Lainaus käyttäjältä: Cahn - 15.01.20 - klo:10:01
Mika Pohjoisen kampanjaan sisältyy 1000 kg "kaasua" joka tarkoittaa käytännössä maakaasua, ei biokaasua. Se on muutenkin Pohjoisen oma eikä Gasumin vaikka Gasumin asemilla kaasu myydäänkin.

En tiedä mitä kaasua tuohon kampanjaan sisältyy, mutta ainakin kyseisen yrityksen slogan kuuluu puhtaasti biokaasulla.

Kuten sanoin aiemmassa kommentissani, kyseinen kampanja on yhteistyössä Gasumin kanssa eli varmaan toimii suurinpiirtein samalla tavalla kuin muutkin "vuoden kaasut"-kampanjat eli että Gascard tarvitaan ja Gasumin asemilta on tankattava.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Nupe

Kävi päin vastoin kuin veikkasin, eli Seatti lisäsikin kierroksia. Nyt, ainakin helmikuussa tilattuihin kaasuautoihin saakin jo 24kk/1200 kg ilmaista biokaasua.
https://www.seat.fi/mallisto/kaasuhybridit/esittely.html

Pihistelijän ajotyylillä tuolla määrällä päästelisi 1.5 TGI Leonilla jo 40 tkm ja 1.0 kaasuIbizalla varmaan enemmänkin. Vähemmän ajavalle tuo 24 kk on selvästi parempi diili kuin 12kk/1000 kg. En tiedä kuinka kauan nykyistä Leonia myydään, mutta ei se mielestäni ole edelleenkään huono valinta vaikka uusi malli - jonka hinnat on vielä arvoitus - julkaistiinkin. Ja toisin kuin Ocua, ainakin nykyistä Leonia saa myös manuaalina.
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 29.11.19 - klo:22:51
Ois kiikarissa perheen kakkosautoksi Seat Leon 1.4 TSI aj. 39 tkm. Vm. 2016
Minkälaisia kokemuksia on nuista moottoreista jotka ovat uudempaa versiota.

Kysymys taisi lipsahtaa väärään ketjuun, mutta vastaan kuitenkin.

Aiempi Leon (vm. 2014) oli 1.4 TSI (140 hv), koneella. Ajoin autolla n. 50 tkm, kunnes kaipasin lisää varusteita ja vaihdoin uudempaan (nyt 1.4 TSI ACT, 150 hv). Kummastakaan koneesta ei ole mitään pahaa sanottavaa. Eivät ole syöneet öljyä, lämpiävät hyvin kovallakin pakkasella ja ovat tehoonsa nähden kohtuu pieniruokaisia. Koneen äänieristys on Leonissa myös hyvä. Ei ole liiemmin koneen ääntä eikä oikein värinöitäkään. Olen vaihtanut öljyt kerran vuodessa, vaikka huolto-ohjelmassa on joka toinen vuosi tai 30 tkm. Näissä uudemmissa on jakohihna eikä niitä tule sotkea ongelmallisiin ketjukoneisiin.
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

Ataraxia

Autossa Leon ST TGI ilmentynyt ongelma. Takaoikealta kuuluu lonksuntaa joka ikisessä käännöksessä sekä töyssyssä. Ilmestyi n. 14000 km kohdilla. Pörhö ei löytänyt ratkaisua ja nyt odotellaan maahantuojalta kommenttia. Ottaapas kupoliin tuo jatkuva lonksunta/nitinä, että on pitänyt jo varmuuden vuoksi katsella uutta autoa  ;D . Tämä on toinen laatuongelma autossa, eka oli 2 000km kohdalla kun pakoputki nitisi jotain mutteria vasten..

Onko muilla ollut vastaavaa? Mikä siinä vois olla ongelmana? (jotain pörhöllä sanoivat kaasusäiliöiden irrottamisesta...)

tsihman

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 11.02.20 - klo:20:38
Autossa Leon ST TGI ilmentynyt ongelma. Takaoikealta kuuluu lonksuntaa joka ikisessä käännöksessä sekä töyssyssä. Ilmestyi n. 14000 km kohdilla. Pörhö ei löytänyt ratkaisua ja nyt odotellaan maahantuojalta kommenttia. Ottaapas kupoliin tuo jatkuva lonksunta/nitinä, että on pitänyt jo varmuuden vuoksi katsella uutta autoa  ;D . Tämä on toinen laatuongelma autossa, eka oli 2 000km kohdalla kun pakoputki nitisi jotain mutteria vasten..

Onko muilla ollut vastaavaa? Mikä siinä vois olla ongelmana? (jotain pörhöllä sanoivat kaasusäiliöiden irrottamisesta...)

Olisko takaiskarit sököt?

Ataraxia

Kuulema katsoivat iskarit ja muut helpoimmat asiat siellä Pörhöllä eikä niissä ollut probleemaa.
Oishan se hienoa jos iskarien käyttöikä olis 14 000km... Mietin pitäiskö vielä muuallu katsottavaksi jos ongelma sillä selviäis.

Ataraxia

Täällä murheet auton kanssa jatkuvat. Jäin autolla keskelle tietä, kun Leon oli sitä mieltä että tankit ovat tyhjinä. Kaasut olikin loppu, mutta bensatankki oli täynnä. Kävin 50km aikana tankilla 3 kertaa tankkaamaassa ensin 5l, sitten 1l ja 1l (enempää ei mennyt), auto oli kuitenkin sitä mieltä että ei oo bensaa.

No ainakin Seatin liikkumisturva toimi ja hinaus tuli nopsaan.

Natinahuolto tankkien irrotuksineen olisi ensi kuussa.

Maku mennyt koko merkkiin  >:( , surkea on laatu. Taidetaan suunnata katse takaisin Fordiin.

gaasutin

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 23.02.20 - klo:10:16
Täällä murheet auton kanssa jatkuvat. Jäin autolla keskelle tietä, kun Leon oli sitä mieltä että tankit ovat tyhjinä. Kaasut olikin loppu, mutta bensatankki oli täynnä. Kävin 50km aikana tankilla 3 kertaa tankkaamaassa ensin 5l, sitten 1l ja 1l (enempää ei mennyt), auto oli kuitenkin sitä mieltä että ei oo bensaa.

No ainakin Seatin liikkumisturva toimi ja hinaus tuli nopsaan.

Natinahuolto tankkien irrotuksineen olisi ensi kuussa.

Maku mennyt koko merkkiin  >:( , surkea on laatu. Taidetaan suunnata katse takaisin Fordiin.

Fordin kaasumallisto taitaa olla aika suppea. Erikoisia vikoja autossasi on,  ilmeisesti auto herjasi että polttoaine on lopussa vai miksi tankkasit kolme kertaa 50km aikana? Auto pitää tietenkin saada kuntoon ja ehkä kolina liittyy tuohon bensanloppumiseen.

Ataraxia

Joo, auto ei reagoinut tankkaukseen. Lopetti kulkemisen 10 km vikan tankkauksen jälkeen. Tänään sijaisauton tuonut hlö kertoi, että vag autoissa ollut tällaista vikaa.

Ei ole Fordilla kaasuautoja. Vaihtoehdot ovat vähäiset jos ei halua enää VAG-autoa. Kaikki ne on samanlaisia kuoren alta.

Nupe

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 23.02.20 - klo:18:05
Joo, auto ei reagoinut tankkaukseen. Lopetti kulkemisen 10 km vikan tankkauksen jälkeen. Tänään sijaisauton tuonut hlö kertoi, että vag autoissa ollut tällaista vikaa.
Jos sijaisauton tuojakin osasi kertoa moista, niin tällöin voisi kuvitella, että vian syy on vag -leirissä tiedossa? Jolloin edelleen voisi kuvitella, että sen korjaaminen ei ole erityisen haastava tai pitkäkestoinen rasti? Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, että mikä ko. vian syy ts. aiheuttaja on?
Seat Leon ST 1.0 Style manuaali 2020

track08

Lainaus käyttäjältä: Ataraxia - 23.02.20 - klo:18:05
Joo, auto ei reagoinut tankkaukseen. Lopetti kulkemisen 10 km vikan tankkauksen jälkeen. Tänään sijaisauton tuonut hlö kertoi, että vag autoissa ollut tällaista vikaa.

Tästä aiheesta on monia kirjoituksia "Kaasua tankkiin"-FB-ryhmässä koskien uusia/uudehkoja ainakin Skoda Octaviaa ja Seat Leon ST TGI:tä. Ongelma saattaa olla jonkinlainen tyyppivika. Ratkaisuna on tehty anturinvaihtoa ja softapäivityksiä sekä sanottu että kannattaa lopettaa bensan tankkaaminen ekan naksahduksen kohdalla, eikä uittaa tankkia ihan täyteen.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy