Kirjoittaja Aihe: Vikaa arvaamassa P0171 - 006 - System Too Lean - Intermittent  (Luettu 3683 kertaa)

Poissa Jambo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Audi A4 B7 1.6 vm. 2006 antoi 16555 - Fuel Trim; Bank 1 P0171 - 006 - System Too Lean - Intermittent   - vikakoodin viime talvena. Silloin moottorivalo sammui Rosstechin laitteella kolmeksi kuukaudeksi ja nyt tuli taas takaisin. Uusinta vikakoodia en vielä tiedä, kun lukulaite ei nyt ole käsillä. Muita oireita on todella satunnainen käynnistyshäiriö. Kone jää yskimään alle tyhjäkäynnin kunnes sammuu muutaman sekunnin jälkeen. Toisella startilla lähtee aina ihan normaalisti. Käynnistyshäiriö tulee korkeintaan muutaman kerran vuodessa ja nyt sitä ei ole tullut tämän valon syttymisen aikoihin. Bensaa kuluu 6 - 8 litraa riippuen ajotavasta ja paikasta. Tehot on mielestäni tallella ja kone toimii muutenkin ihan normaalisti.

Ajattelin aloittaa vian hakuammunnan ihan antureita / puola yms. vaihtamalla todennäköisimmästä alkaen. Hintahan noissa ei kovin suuri ole, mutta ihan työn takia en kaikkia heti haluaisi vaihtaa.

Olisiko arvon raadilla hyvää ideaa / valistunutta arvausta mistä anturista tms. kannattaisi aloittaa?

Poissa Jonde

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 567
    • Profiili
Siellä on jossainpäin moottoria rikkoontunut letku mistä moottori saa mittaamatonta ilmaa sisäänsä. Yleiset kohteet ovat alipaine ja huohotinletkut.

Poissa pva86

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
  • Octavia LB Style 1.0 2018 Black Magic
    • Profiili
Voihan siellä olla se lambda rikki myös, jolloin antaa väärää infoa, ellei vuotoja löydy.
Skoda Octavia 1.0 TSI Style -18

ex. VW Passat 1.9 TDI -03
ex. Skoda Octavia 1.4 TSI -13
ex. Audi A4 1.6 -04
ex. Seat Altea 1.6 -04
ex. Skoda Octavia 1.9 TDI -04
ex. Audi A4 1.6 -97
ex. Seat Toledo TDI -04
ex. VW Polo SDI -00
ex. Seat Toledo TDI -99

Poissa Jambo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Siellä on jossainpäin moottoria rikkoontunut letku mistä moottori saa mittaamatonta ilmaa sisäänsä. Yleiset kohteet ovat alipaine ja huohotinletkut.

Tämä on hyvä vinkki! Yli kymmenen vuotiaana letku voi ollakin jo hauras. Toimiikohan näiden uudempien kanssa vian haussa starttipilotti?

Poissa Jambo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Katselin ihan päälipuoleisesti letkuja ja ne näyttää todella hyviltä ja ovat kimmoisia. Tämä on ollut vasta yhden talven Suomessa ja alkuvuodet Hampurin tienoilla. Puhdistusspraylla ei tullut mitään muutosta käyntiin, kun suihkin sitä letkuihin.

Googlasin tuota vikakoodia enemmänkin ja liki joka paikassa ensimmäinen vinkki on ilmamassamittarivika. Rosstech sanoo sen olevan very very common problem. Onkohan noin. Seuraavaksi etsimään ohjetta kuinka sen toiminta mitataan.

Poissa Jonde

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 567
    • Profiili
Katsos tuo video, siellä on hyviä vinkkejä miten vcds:llä selvitetään tätä vikaa.
https://www.youtube.com/watch?v=mM6j7E5vE7s

Poissa Jambo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vika selvisi: ilmamäärämittari.
Vaihdoin ensimmäisenä arvauksena halvan Ridex ilmamäärämittarin ja vikavalo sammui muutaman kymmenen kilometrin jälkeen itsekseen. Aamukäynnistykset ovat nyt olleet normaaleja, kun ennen vaihtoa yskiminen alkoi olemaan joka-aamuista. Alavääntökin on nyt parempi ja yleinen vedon tasaisuuskin. Kulutus ei ainakaan laskenut pitkäaikaismittaukseen verrattuna, mutta ilmastointi päällä ei oikein voi verratakaan.

On kyllä outoa jos kulutus ei laskisi, saati jos se nousee. Nyt keskikulutus vajaan viikon ajalta on puolisen litraa korkeampi kuin aikaisempi noin puolen vuoden kulutus seka-ajossa syksy-talvi-kevät ja joskus kärrykin perässä. Tiedä sitten voiko tuo halpa Kiinalainen ilmamäärämittari vaikuttaa kulutusta nostavasti. Alkuperäisessä luki Hitachi.

Poissa Jambo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Homma jatkuu edelleen, mutta alkaa jo selviämään. Tuo System Lean koodi tuli edelleen ja katsastuksessa tuli hylsy. Seuraavaksi vaihdoin lambda - anturin Denson yleismalliin ja sillä tuli taas uusia koodeja. Tällä kertaa system rich intermittent ja catalyst system inefficiency. Auto toimii kyllä muuten ajossa liki moitteettomasti. Joskus tulee hetkellistä tyhjäkäynnin vaeltelua ja hyvin harvoin pieni nyppäsy vedossa.
Viimeisin käänne on eiliseltä kun sain käsiini VCDS:n diagnostiikkalaitteen ja homma alkaa aukeamaan. Engine - measurement modulista blokeista 32 ja 33 löytyy hyvät arvot, joilla näki heti että tyhjäkäyntitrimmi on vetäytynyt ihan laitaan laihalle ja kierrosalueen trimmi oli vain vähän laihalla, eli imuvuoto on hyvin todennäköinen. Lähdin kokeilemaan suihkuttaa Wurthin puhdistussprayta letkuliitoksiin ja seurasin lambda - anturin arvoja. Tuolla menetelmällä löytyi heti kaksi vuotoa. Lambda veti komiasti rikkaalle kun suhautti vuotokohtaan. Tilkitsin paria vuotokohtaa ja tämän päivän ajon jälkeen näkee alkaako trimmi korjautumaan lähemmäs nollaa. On muuten naurettavia nuo liitokset venttiilikoppaan ja isoon ilmanputsarilta tulevaan putkeen. Muovisokka ja heiluva muovinen "kartio" - liitos. Eihän se voi olla vuotamatta. Kokeilin pingottaa kartion päälle ihan putkiliikkeestä löytyvän kumitiivisteen. Ainakin istuvuus tukevoitui ja sokka kiristää edes jollakin tavalla.

Ilmamassamittari antaa ihan järkeviä arvoja. Tyhjäkäynnillä muutaman g/s ja kakkosvaihteella täysillä kierroksilla 0.8 x hp grammoina sekunnissa.

 







Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi