Akuista huono, huonompi, huonoin, hyvä, parempi & paras.

Aloittaja Albert73, 09.05.18 - klo:10:58

« edellinen - seuraava »

Albert73

Olen tässä ostamassa uutta akkua Golberooni. Merkkejä on monia ja myyjät myyvät tietty aina sitä mikä heidän omastamielestään on parasta. Mikä sinun käyttökokemuksiesi mukaan on paras hinta-laatu-kestävyydeltään?

Autossani ei ole ylimääräisiä sähkölaitteita, vahvistimia, ei subbareita, ainoastaan ja vain jälkiasennuksena 1DIN soitin.

axe

1.Biltema   
2.Energie  (vieläkin vara akkuna)
3.Bosch  (huonoin), oman kokemukseni mukaan diesel passatissa,meni takuuvaihdossa takaisin Mätänettiin

tapanixxx

Exide hyvä.

Vaihdoin polooni joka täytti 10 vuotta akun. Alkuperäinen exide akku kesti 10 vuotta. Laitoin exide akun tilalle.

Jultsu

Kysymyksen asettelusta voinee olettaa että auto on vähän vanhempaa kaliiberia eikä täten tarvitse AGM-akkua?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Trane pärjäsi joitakin vuosia sitten erinomaisesti TM:n akkutestissä.

Pari Tranea tullut ostettua Tammer-Dieselistä.

Ongelmana nykyakuissa ohkaiset lyijylevyt, jotka murenevat tärinästä ja elinikä jää kovin lyhyeksi.

Jultsu

Ja tämä ongelma on "kierrettävissä" ostamalla nykyaikainen ja ylivoimaisesti parempi AGM-akku. Juu, maksaa kyllä tuplasti sen mitä perus lyijyhappoakku.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Tuota mietinkin, mutten tohtinut kirjoittaa. Onko AGM siis mekaanisesti lujempitekoinen?

Webastokäytössähän AGM:stä ei sinällään ole hyötyä.

Jultsu

Jaa, onhan siitä? Ottaa virtaa enemmän vastaan heti käynnistyksen jälkeen kylmänä ja myös jaksaa käynnistää moottorin silloinkin vielä kun tavisakku sanoo vain vou-vou-vou.

AGM:n eduiksi mainitaan myös tärinänkesto.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.05.18 - klo:23:31
Jaa, onhan siitä? Ottaa virtaa enemmän vastaan heti käynnistyksen jälkeen kylmänä ja myös jaksaa käynnistää moottorin silloinkin vielä kun tavisakku sanoo vain vou-vou-vou.

AGM:n eduiksi mainitaan myös tärinänkesto.

OK. Mutta miten on virranottokyvyn kanssa jos latausjännite tyypilliset 14,4v? Eikös AGM vaadi noin 15V latautuakseen tehokkaasti?

Jultsu

Täyteen latautuakseen: kyllä. Tehokkaasti se latautuu yhtä lailla puolta volttia vähemmälläkin.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Enhancer

Ei vaan lataudu lähellekään täyteen, ja kylmänä ei juuri ollenkaan.

AGM tarvitsee 20 asteen pakkasessa lähes 16V jännitteen ottaakseen kunnolla virtaa vastaan. Normiautossa toimii toki, mutta tarvitsee ehdottomasti älylaturin kaverikseen.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy