Skoda Octavia 2.0 TDI 140 DSG Elegance -12

Aloittaja tsimiz, 18.04.18 - klo:10:38

« edellinen - seuraava »

tsimiz

Pitkään on tullut lueskeltua foorumia ja nyt kun viimein tuli hankittua oma VAG-konsernin tuote niin ajattelin tänne vähän kirjoitellakin. Ehkä tällä tavoin saa pidettyä vähän päiväkirjaakin autonpidosta.

Vuosimallin 2005 Volvo S80 alkoi tavaratilaltaan olla pienenlainen joten piti saada vähän enemmän lastaustilaa ja kun Skodia on lähipiirissä ollut niin merkki oli luonnollinen valinta. Jonkin aikaa Octavia- ja Superb-farmareita katseltuani sattui Hämeenlinnasta silmään 2012 mallinen 244tkm ajettu, Arctic Green Metallic -värillä ja sopivilla varusteilla varustettu yksilö. Ei muuta kun viikonloppuna nokka kohti Hämetta ja autoa katsomaan. Volvosta luvattiin omasta mielestä sen verran reilu väliraha, että ei tarvinnut kauaa miettiä. Skoda lähti siis matkaan.

Auto on toiminut ensimmäiset kaksi vuottaan taksina ja sen jälkeen ollut neljä vuotta seuraavalla omistajalla. Auto on ikäänsä ja kilometreihinsä nähden todella hyvässä kunnossa, penkkien nahoissa ei ole kulumia eikä naarmuja ja maalipintakin on nätti. Huoltokirja myös luonnollisesti täydellinen ja viimeisin huoltokin on tehty tutussa liikkeessä.

Varusteita autossa on ihan riittävästi. Itselle tärkeimmät olivat automaatti-ilmastointi, parkkitutka, monitoimiratti, BT-handsfree ja BT-audio. Nahkapenkit on myös erittäin jees kun Volvossa jo moisiin tottui. Myös Webasto löytyy kellolla varustettuna, täytyy tutkia josko tuohon saisi kauko-ohjauksenkin. Tehdasnavin ja etututkat olisin vielä mieluusti ottanut, mutta kaikkea ei voi saada. :D

Mukana oli kesäksi ja talveksi 15" Deimos-vanteet 195/65R15-kumeilla. Täytynee jostain etsiä Pegasukset tai L&K-mallin Cepeus-vanteet kun nuo nykyiset näyttävät niin kovin pieniltä. Muutenkin katsotaan mitä keksitään, valoja voisi ainakin vaihdella kirkkaampiin ja valkoisempiin.

Vajaat parisataa kilometriä on nyt Oculla taitettu ja mukavasti kulkee. Aika tuttuhan tämä on kun Octavia II pre-faceliftillä ja Octavia III:lla on tullut aika paljon ajettua. :)



Koodeista selvisi seuraavaa:
E0A = No special edition
1D0 = Without trailer hitch
5SL = Left exterior mirror: aspherical
5RQ = Right exterior mirror: convex
1KS = Disc brakes, rear (Geomet D)
6FB = Body-colored exterior mirror housings
1AT = Electronic stabilization program (ESP)
3FA = Without roof insert (standard roof)
1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic)
1NL = Covers for alloy wheels
H6S = Tires 195/65 R15 V
4UF = Drivers and front passenger air bag with front passenger air bag deactivation
4R4 = Power windows with comfort operation andcircuit breaker
3KD = Rear seat bench/backrest, split folding
3QT = 3-point seat belts with tensioner and height adjustment, front
4X3 = Side air bag front with curtain air bag
4A3 = Seat heater for front seats separately controlled
8L5 = Roof antenna and "diversity" window antenna
J1D = Battery 380 A (72 Ah)
7AA = Electronic vehicle immobilization device
8GU = Alternator 140 A
6Y0 = Without cruise control warning system
9AK = Climatronic with impact pressure control free of cfc
8RM = 8 speakers (passive)
7Q0 = Without navigation device
8DN = Radio "LOW I"
8QL = Key for locking system with remote control
8X1 = Headlight washer system
4K3 = Radio remote controlled central locking operated from inside and safe securing
B05 = Type approval Finland
G07 = Front shock absorption
QN2 = Drawer under right front seat
3L3 = Manual height adjustment for front seats
9P1 = Seat belt reminder, electric contact in buckle
7X1 = Park distance control
9W8 = Car phone preparation
8WB = Front fog lights
7A0 = Without CD changer/CD player
3GA = Without cargo area
QG1 = Service interval prolongation
7MG = Emission standard EU5
L14 = Suspension range 14 installation control only, no requirement forecast
7P4 = Manually adjustable lumbar support in front seats
F0A = No special purpose vehicle, standard equipment
3S2 = Black roof rails
2UA = Standard design
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Vajaa 3000 kilometriä ajeltu Octavialla ja eipä tuosta pahaa sanottavaa ainakaan vielä ole. Kulutus pyörii ainakin ajotietokoneen mukaan vajaassa 5,5 litrassa tällaisessa sekalaisessa ajossa. Helatorstai-viikonloppuna heitetyllä mökkireissulla Savonlinnaan kulutus oli täydellä kuormalla 4,8l/100km, kilometrejä kertyi 786.

Vaihtelin eilen päivävalojen polttimot kun paloivat vähän miten sattuu. Ajattelin ensin, että haen liikkeestä uudet kannat kun ne välillä paloivat ja välillä eivät, välillä syttyivät kun vähän kopautti lasia, välillä eivät. Vaihdoin sitten ekaksi kuitenkin vain polttimot ja oli vanhojen polttimojen kannat sen verran komeassa kunnossa (kts. kuva), että ei ihme kun eivät oikein halunneet palaa. Liekö jotain vapputinaa ko. polttimot vai onko kannoissa sitten jotain vikaa kuitenkin, täytyy tutkia niitä vielä paremmalla aikaa.

Etujarrut pitäisi laittaa ennen kesälomareissuja kuntoon, alkavat olla levyt aika finaalissa. Takajarrut onneksi tehty hetki sitten. Columbusta olen myös katsellut tuon Swingin tilalle, täytyy pohtia josko raaskisi moisen hankkia. Sen verran aiheesta lueskellut, että ei pitäisi olla mitenkään mahdoton homma.

Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

lasanen

Vaihda vaan ne johtimien kannat, niin polttimotkaan eivät sula. Huono kontakti, kanta lämpiää ja rikkoo polttimon kannan. Itsellä aikoinaan oli sama ongelma, mutta korjaantui parempilaatuisilla johdinkannoilla. Pitäisi löytyä varaosatiskiltä.

tsimiz

Lainaus käyttäjältä: lasanen - 25.05.18 - klo:12:48
Vaihda vaan ne johtimien kannat, niin polttimotkaan eivät sula. Huono kontakti, kanta lämpiää ja rikkoo polttimon kannan. Itsellä aikoinaan oli sama ongelma, mutta korjaantui parempilaatuisilla johdinkannoilla. Pitäisi löytyä varaosatiskiltä.

Kiitos vinkistä! Täytyy käydä tiskiltä hakemassa uudet kannat. :)
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

#4
Octavian pyörät ovat pyörineet ja kilometrejä keräilty taas hiljalleen. Viime viikonloppuna tuli ajeltua ristiin rastiin Etelä-Suomea katsomassa autoja ja mökkeilemässä. Matka kun oli pääasiassa moottoritietä niin kulutuskin pyöri reilussa viidessä litrassa. Toukokuussa tuli ajeltua suurinpiirtein 2500 kilometriä.

Pientä asenteluhommaakin tuli kun UPS toimitti toisella yrityksellä pari pakettia kotiin ja Octavia sai takakonttiin koirakalterit. Valitsin Travall:n setin koska sen asennus onnistui kätevästi ilman reikien porailua ja ruuvien kiinnittelyä.

Asennus on kyllä tavattoman helppo homma: tavaratilan ja matkustamon väliverkko kiristetään kiinni takapenkin selkänojan kiinnikkeisiin joten suurin homma tässä oli oikeastaan ottaa lastenistuimet pois jotta penkit sai kaadettua. Jakaja tulee sitten kiinni verkkoon ja se kiilataan katon ja lattian väliin takaosastaan. Jakajan saa myös helposti irti alle minuutissa jos tarvitsee enemmän lastauskapasiteettia.

Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Hetki mennyt siitä kun viimeksi on tänne tullut kirjoiteltua. Lomat on lusittu ja työpöydän ääreen palattu. Ostopäivästä Ocun mittariin on kertynyt jo reilut 10tkm.

Heinäkuun alussa auto kävi Diniautossa Riihimäellä jarruremontissa. Eteen tuli uudet levyt ja palat. Samalla huomattiin, että vasemmanpuoleiseen takajarruun ei vaikuta käsijarru laisinkaan joten ko. puolen jarrusatula meni myös vaihtoon. Samalla vaihdettiin myös käsijarruvaijeirit ja nyt tuntuu käsijarrukin toimivan taas kunnolla ja sitä uskaltaa myös käyttää ilman pelkoa jumittamisesta. Uusi vetolenkki löysi myös tiensä takakontinluukkuun. Tekivät huollossa vielä tarkastuksen autolle muutenkin ja ennen katsastusta täytynee vielä vaihtaa vetareiden suojakumit ja mahdollisesti jotain muuta palikkaa etupäähän.

Lomareissuilla kertyi taas lähemmäs 3000 kilometriä kulutuksen pyöriessä ajotietokoneen mukaan viiden litran kieppeillä sataa kilometriä kohden. Mukava kyllä ajaa tämä TDI kun tien päällä ei tarvitse pahemmin polkea kiitos hyvän alaväännön.

Uudet päivävalojen kannat tuli hankittua jo kesäkuussa, mutta sain ne paikoilleen vasta 19.8. kun uudet polttimot alkoivat taas sammuilla omia aikojaan. Lampunkannat olivat taas ihan samassa kunnossa kuin aiemmin, joten ei ihme etteivät palaneet. Toivottavasti korjaantuu noilla uusilla kannoilla. Mikäli nyt pysyvät kunnossa niin voisi jostain koittaa löydää LED:t tilalle jotta pääsisi tuosta kellertävästä valosta eroon. Olen koittanut selvittää onko Octaviassa ja Superbissa samat nuo päivävalojen polttimot, mutta ei tunnu tietoa löytyvän.

Syksyn pimeneviä iltoa varten pitäisi myös keksiä jostain parkkeihin valkoisempaa valoa. Jos jollakin on tietoa mistä löytyisi hyvät ja suunnilleen xenonien värilämpötilan omaavat niin saapi vinkkailla. :)
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

Reilu vuosi ja kaksi kuukautta on yhteistä taivalta takana Octavian kanssa ilman suurempia murheita. Kilometrejä on kertynyt tänä aikana reilut 22 tuhatta. Tämän vuoden puolella kilometrien kerryttäminen on vähentynyt rajusti, kun enää ei tarvitse työn takia niin paljoa ajella ympäriinsä. Talven aikana piti vaihdella valoja ja ties mitä, mutta eihän sitä mitään sitten saanut aikaiseksi eli muutosta ei autossa ole suuntaan tai toiseen.

Talven aikana tuli huomattua, että Webasto ei höngi sisään ilmaa ollenkaan ja ongelma on ilmeisesti rikkinäisessä releessä. Tämä täytyy hoitaa ennen ensi talvea kuntoon. Onneksi ei mitään hirmupakkasia tullut joten riitti kun moottorin sai lämpimäksi ja sisätilatkin lämpesivät sitten ihan suht koht ok. Lisäksi jotain juuttui takajarruun ja jouduin käyttämään autoa pajalla missä purkivat ja putsasivat jarrut. Muutoin on vaan laitettu dieseliä tankkiin ja painettu kaasua.

Eilen käytin auton Riihimäen Dini Autossa huollossa. Tiedossa oli, että alustaan on jotain laitettava koska ajotuntuma oli osin "omituinen". No, lopulta vaihtoon menivät takajouset sekä etualatukivarsien helat. Vaihtoivat myös puhkiruostuneen pakoputken liitosmuhvin. Lisäksi huomattiin, että toinen etuiskari vuotaa ja toisessa takaiskarissakin on jotain pientä hikoilua. Nämä täytyy vielä loppukesästä laittaa kuntoon ja samalla vaihtaa myös vetareiden suojakumit kun etupäätä puretaan.
Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

tsimiz

#7
Kirjoittelu tänne vähän jäänyt kun Octavialla on oikeastaan vain ajettu ilman sen suurempia ongelmia, eikä mitään muokkauksiakaan ole tehty suuntaan tai toiseen. Huoltoja tehty ohjelman mukaan ja yksi isompi täytyi tehdä joulukuussa, kun katsastuksessa annettiin mukaan korjauskehoitusta vetareiden suojakumeista ja lisäjarruvalosta. Näiden lisäksi vaihtoon laitettiin etujouset ja iskarit. Maksoi ihan riittävästi rahaa, mutta tulipahan laitettua kuntoon.

Auto palveli hyvin vähän vajaat kolme vuotta ja 45tkm oikeastaan ilman mitään ongelmia. Mukava auto ajella ja menee pienellä kulutuksella. Tilaakin on vähintäänkin tarpeeksi perhekäyttöön. Sinänsä mitään pakottavaa tarvetta ei ollut autoa vaihtaa, mutta autokuume oli vaivannut jo jonkin aikaa ja Scout-mallia teki mieli. Tämä Octavia lähti siis liikkeeseen vaihtoon 15.3.2021 mittarilukeman ollessa ~290tkm ja tilalle tuli muutaman vuoden uudempi kolmoskoppainen Octavia Scout.

Viimeisiä kuvia autosta talvilookissa boksi katolla:

Ajossa: Tesla Model Y Long Range AWD 2023
EX: Skoda Octavia Scout 2.0 TDI 184 4x4 DSG 2015 | Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 140 DSG Elegance 2012 | Volvo S80 2.4 170 Momentum Business Autom. 2005

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy