Uudet TSI(hihna)koneet ja öljynkulutus

Aloittaja sambolo, 09.04.18 - klo:10:58

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jt - 01.09.19 - klo:23:27
Jos ajaa 15tkm väleillä, aika moneen bensa koneeseen kelpaa 502 öljy, jota saa muutamalla kympillä purkki lähes jokaisesta (halpa)kaupasta, mm. Tokmanni, Halpahalli, Motonet. Ei tarvi siis tilailla ja maksaa postituksia, muuta kuin hakee purkin sitten kun tarvii.

Kannattaa varmistaa, että tuo oikeasti sopii! Ja mobilia/castrolia saa longlife öljynäkin alle 30â,¬ 4 litraa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Gigaa

Miten tuollainen runsas öljynkulutus vaikuttaa auton päästöihin? Jos nostaa ja mahdollista todistaa jollain mittauksella, niin voisiko käyttää pontimena korjausvaatimuksille? Kunhan kyselen, koska en ole nähnyt kenenkään tätä pohtivan.
Å koda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: K2 - 02.09.19 - klo:09:59
Pakko ottaa kantaa tuohon huoltoon.

Ei ole pakko! Sinulla on maaninen pakkomielle useisiin ketjuihin suoltaa samat jargonit! Suosittelen kääntymistä ammattilaisen puoleen.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: K2 - 02.09.19 - klo:09:59

Eli millä selität sellaset öljysyöpöt 1.4 TSI moottorit joissa ollut käytössä uudesta alkaen LL eli LongLife -huolto-ohjelma LL öljyillä, ostat uuden auton, öljyvalo välähtää kun 2000 km ajettu. Sama ralli jatkuu vuodesta toiseen ja öljynkulutus vaan lisääntyy.

Olen omistanut 1,8 ja nyt omistan 1,4, 1,0 TSI moottorilla varustettuja autoja, eikä ole koskaan nähnyt öljyvaloa palamassa eikä ole koskaan lisännyt tippakaan öljyä huoltoaikojen välissä, 1,8 huoltoväli oli 15 tkm, ja 1,4, 1,0 on 30 tkm.

Popo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 02.09.19 - klo:14:34
Olen omistanut 1,8 ja nyt omistan 1,4, 1,0 TSI moottorilla varustettuja autoja, eikä ole koskaan nähnyt öljyvaloa palamassa eikä ole koskaan lisännyt tippakaan öljyä huoltoaikojen välissä, 1,8 huoltoväli oli 15 tkm, ja 1,4, 1,0 on 30 tkm.


Sama juttu 1.2 TSI:n osalta. Kun ei öljyä kulu, niin milläs tämän selitän? Paitsi max 15 tkm:n öljynvaihtoväleillä. Suomen luonnossa en kahta talvea samoilla öljyillä aja....
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Hanksi

Valitettavasti oma 1.4 alkoi viime talvena kuluttamaan öljyä ja jouduin keväällä lisäämään sitä pariinkin otteeseen. Ensin puoli litraa ja sitten parin kuukauden päästä toiset puoli litraa. Koska en katsonut matkamittaria kummankaan lisäyksen kohdalla, en pysty sanomaan paljonko öljyä lopulta meni. Riittävästi kuitenkin koska kilometrejä ei tuossa välillä paria tuhatta enempää ehdi kertyä.

Autoon on vaihdettu öljyt kerran vuodessa, eli noin 10-12tkm välein. Nyt edellisen huollon kilometrit ovat tiedossa, joten seurailen milloin öljyä pitää taas lisätä.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

puistokemisti

Nonniin  :)

Meikäläisen tapaus paketissa (2013 1.2 TSI hihna Golf 7). Tein remontin itte ja kustannukset yhteensä n.390e..

Vaihtoon meni männät renkaineen (á 47e/kpl) ja tietysti kansipahvi ja kannenpultit, uudet pultit veiveihin, hyllystä silikonia öljypohjaan, pari litraa raakaa jäähdytinnestettä...

Merkkiliikkeen kustannusarvio oli 2500e. Jos olisi vaihdettu syl.kansi niin 5000e. En kyllä ymmärrä mikä kannessa vois niin pielessä olla et söis litran tonnilla öljyä..

Öljyrenkaissa oli ns. "Audi-tauti" eli n. 1mm kokoiset reiät jotka kauttaaltaan tukossa. Kokeilin Fortéa mut ei ollu mitään apua.. Uudet männät olivat täysin samanlaiset kuin vanhat. Vanhat olivat kyllä ihan hyvän näköiset, että varmaan pelkkä renkaiden vaihto olis ollu mahdollista. Männät tuli renkaineen ja en tätä tienny joten mulla olis nyt ylimääräsenä Mahlen renkaat neljään pyttyyn, jos joku tarttee. Pytyt olivat kuin uudet, samoin veivien laakerit ja nokka-akselit.

Alhaalla kuvia tapauksesta.

Kaikesta päätellen uudemmissa koneissa ei tällaisia renkaita ole koska eivät öljyä syö  :)

Nyt ajettu 1500km remontin jälkeen ja vielä ylä-merkissä, johon sillon laitoin ja öljy on kirkasta. ;)






VCDS Ross-Tech

fixed

Lainaus käyttäjältä: Hanksi - 02.09.19 - klo:16:56
Valitettavasti oma 1.4 alkoi viime talvena kuluttamaan öljyä ja jouduin keväällä lisäämään sitä pariinkin otteeseen. Ensin puoli litraa ja sitten parin kuukauden päästä toiset puoli litraa. Koska en katsonut matkamittaria kummankaan lisäyksen kohdalla, en pysty sanomaan paljonko öljyä lopulta meni. Riittävästi kuitenkin koska kilometrejä ei tuossa välillä paria tuhatta enempää ehdi kertyä.

Autoon on vaihdettu öljyt kerran vuodessa, eli noin 10-12tkm välein. Nyt edellisen huollon kilometrit ovat tiedossa, joten seurailen milloin öljyä pitää taas lisätä.

Onko öljynvaihtoväli ollut uudesta asti 10-12tkm/kerran vuodessa? Paljonko nyt mittarissa kilometrejä?

Beetle

Lainaus käyttäjältä: Henkk-a - 01.09.19 - klo:15:31
Itselläkin on 2.0 TDI omassa autossa eikä öljynkulutuksen kanssa ongelmia. Perheen kakkosautoksi ensisijaisesti olisi nyt vain bensakoneinen hakusessa.

Jostain muistan lukeneeni, että MultiFuel -moottorit ei merkittävästi eroaisi vastaavista bensakoneista, mutta vaikuttaako E85:n käyttö öljynkulutukseen tai muuten koneen kestävyyteen?

Is Ethanol Bad For Your Car's Engine?


Heiska71


Camel89

Ostin syksyllä Octavia TSI 1.2 merkkiliikkeestä joka oli ollut pidemmällä 30000 km huoltovälillä.
1400 kilometrin jälkeen syttyi öljyvalo. Ensin tehtiin öljynkulutusmittaus, selvisi että syö 0.7/1000km.
Sen jälkeen epäilivät turboa, tarkastettiin kaikki oli ok.
Tämän jälkeen vaihdettiin männänrenkaat, nyt ei ole öljyä enää syönyt. 3000 kilsaa takana ja ylärajassa edelleen.
Kuluja tästä ei itselle tullut, meni liikkeen/maahantuojan piikkiin, en tiedä miten sopivat.

fixed

Ja paljonkohan oli ajettu, kun tarvitsi rengastusremontin?

Öljykone

Mulla on vw 1.2l TSI DSG vaihteistolla 2014 mallia hihnakoneella  eli VII KOPPANEN MALLI
jolla on ajettu 164000km alkoi öljynkulutus lisään >:(tyä 145000km kohdalla ensin 1l 8000 km sitten 1l 3000km ja nyt 164000km ajettuna vie 1l/ 1000km käytin juuri huollossa tehtiin Forte käsittely ja vaihdettiin öljyt ja suodatin. Nyt sitten seuraan vähinikö yhtään. Siellä korjaamolla sanottiin olevan näissäkin malleissa huonolaatuiset männän renkaat. Ei pitänyt olla enää. Mutta jos ei auta niin sitten joko uusi kone tai koneremontti hintaa noin 5000-6000â,¬. Että tällaista. Kyselin K-caarasta vastaantulosta maahantuojanpuolelta niin kyseltiin onko huollettu merkkiliikkeissä ja onko käytetty parempia öljyjä. Sitten kysyivät vielä mistä auto on ostettu. Kun ilmoitin että, Laakkoselta niin pitäisi kuulema kääntyä laakkosen puoleen. Nihkeätä tuntuu vastaan tulo olevan ei tartte kyllä olla enää K-cararan asiakas. Että kiitos vaan!  >:(


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Öljykone - 03.12.20 - klo:21:53
Mulla on vw 1.2l TSI DSG vaihteistolla 2014 mallia hihnakoneella  eli VII KOPPANEN MALLI
jolla on ajettu 164000km alkoi öljynkulutus lisään >:(tyä 145000km kohdalla ensin 1l 8000 km sitten 1l 3000km ja nyt 164000km ajettuna vie 1l/ 1000km käytin juuri huollossa tehtiin Forte käsittely ja vaihdettiin öljyt ja suodatin. Nyt sitten seuraan vähinikö yhtään. Siellä korjaamolla sanottiin olevan näissäkin malleissa huonolaatuiset männän renkaat. Ei pitänyt olla enää. Mutta jos ei auta niin sitten joko uusi kone tai koneremontti hintaa noin 5000-6000â,¬. Että tällaista. Kyselin K-caarasta vastaantulosta maahantuojanpuolelta niin kyseltiin onko huollettu merkkiliikkeissä ja onko käytetty parempia öljyjä. Sitten kysyivät vielä mistä auto on ostettu. Kun ilmoitin että, Laakkoselta niin pitäisi kuulema kääntyä laakkosen puoleen. Nihkeätä tuntuu vastaan tulo olevan ei tartte kyllä olla enää K-cararan asiakas. Että kiitos vaan!  >:(

Onko auto huollettu aina merkkiliikkeessä ja onko huoltokirja täydellinen eikä yli 10% ole ylitetty huoltoväliä ja oletko ollut yhteydessä Laakkoseen?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Popo

Lainaus käyttäjältä: Öljykone - 03.12.20 - klo:21:53Sitten kysyivät vielä mistä auto on ostettu. Kun ilmoitin että, Laakkoselta niin pitäisi kuulema kääntyä laakkosen puoleen. Nihkeätä tuntuu vastaan tulo olevan ei tartte kyllä olla enää K-cararan asiakas. Että kiitos vaan!  >:(

Teen villin arvauksen, että auto on ostettu käytettynä Laakkoselta, mutta huollossa olet käyttänyt sitä K-Caaran toimipisteessä. Koska et ole auton ensimmäinen omistaja sinun pitää olla yhteydessä Laakkoseen, koska myyjä vastaa ensisijaisesti. Varmaan K-Caarakin voi laittaa itse itselleen, eli maahantuojalle kyselyä vastaantulosta, mutta Laakkosella se virhevastuu ostamastasi autosta ensisijassa on...

Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

Öljykone

Auto on huollettu merkkihuollossa  120 000km asti ja muualla 3 viimeistä huoltoa huoltoohjelman mukaisesti. Eikä ole ylitetty huoltoväliä. Käytetty Castrol edge 5 w 30 longlifeöljyä. Ã,,skettäin käytin huollossa mittarissa 164000km vaihdettiin jarrulevyt ja palat eteen ja taakse sekä moottorille tehtiin fortepesu ja vaihdettiin öljyt ja suodatin. Nyt ajettu 1000km öljy on mittatikussa yli puolenvälin näyttää hyvältä. Lisäksi aijon muuttaa öljynvaihtovälin 15000km välein. 👍🚙

yetta

Lainaus käyttäjältä: Öljykone - 03.12.20 - klo:21:53
Mulla on vw 1.2l TSI DSG vaihteistolla 2014 mallia hihnakoneella  eli VII KOPPANEN MALLI
jolla on ajettu 164000km alkoi öljynkulutus lisään >:(tyä 145000km kohdalla ensin 1l 8000 km sitten 1l 3000km ja nyt 164000km ajettuna vie 1l/ 1000km käytin juuri huollossa tehtiin Forte käsittely ja vaihdettiin öljyt ja suodatin. Nyt sitten seuraan vähinikö yhtään.

Itsellä alkoi vuoden 2016 TSI 1,2 kuluttamaan öljyä 60 tonnin paikkeilla 2,5 dl/3000 km, Forte käsittelyn jälkeen tuntui, että öljyä kului jopa aiempaa enemmän. En jäänyt sitten kulutuksen pahentumista odottelemaan, vaan vaihdoin autoa ja nyt kun tuota Öljykoneen kulutuksen kasvamista luen, niin hyvä niin.

jamppupoika

Itse ostanut 1.2 tsi golf variantin vm 14. öljyn kulutuksesta huomannut sen asuessa Rovaniemellä että lyhyellä kaupunki ajolla tulee öljyä lisäillä silloin tällöin vs pitkällä ajolla sitten vähemmin. Auton öljyn syönti vähentynyt nyt likempänä 120 tkm vs 80 tkm kun sen hankin. Kuitenkin pitkällä vaihtovälillä pärjää reilulla litralla mikä mielestäni ok. Talvella tieten useammin tulee tarkisteltua kun kovemmalla rasituksella kone kylmässä kelissä ja kun vielä kyse tuommosesta 1.2 86 hv "ruohonleikkuri" moottorista😅✌ mutta polttoainetta menee vähän kunhan vain ei ala kovasti kärryjä kiskomaan. Paljon on ollut sopeutumista edellisestä autosta joka oli Opel Vectra 2.0 T STW 180 hv eli oli hyvästi vääntöä ja vauhtia mutta perheellisellä ei ennää suuremmin kiire mihinkään 👍😉

Autoseppo

1,5 TSI -Octavia (rek. 1/21, ajettu 13 tkm) pyysi lisäämään max yksi litra öljyä. Lisäsin auton takakontissa uudesta asti olleesta Mobilista puolen pulloa eli puoli litraa ja valo sammui. Pitäisikö laittaa vielä toinenkin puolikas ja onko tämä ylipäätään normaalia? En ole huoltanut autoa vielä, kun sellaista muistutusta ei ole tullut.
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 28.02.22 - klo:15:11
1,5 TSI -Octavia (rek. 1/21, ajettu 13 tkm) pyysi lisäämään max yksi litra öljyä. Lisäsin auton takakontissa uudesta asti olleesta Mobilista puolen pulloa eli puoli litraa ja valo sammui. Pitäisikö laittaa vielä toinenkin puolikas ja onko tämä ylipäätään normaalia? En ole huoltanut autoa vielä, kun sellaista muistutusta ei ole tullut.

Katsoitko öljypinnan tason tikusta ennen kuin kaadoit öljyä koneeseen, ja entäs kaatamisen jälkeen? Jos olet vain kaatanut lisää summa mutikassa niin katso tikusta ennen seuraavaa kaatoa onko tarvetta. Uusi kone saattaa aluksi syödä hieman öljyä, se on sinänsä normaalia että ensimäisellä huoltovälillä voi joutua lisäämään öljyä vaikka sinulla tuo tarve on kyllä tullut melko pienillä kilometreillä.

ps. Onhan ko. koneessa öljytikku?
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Autoseppo

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 28.02.22 - klo:15:29
Katsoitko öljypinnan tason tikusta ennen kuin kaadoit öljyä koneeseen, ja entäs kaatamisen jälkeen? Jos olet vain kaatanut lisää summa mutikassa niin katso tikusta ennen seuraavaa kaatoa onko tarvetta. Uusi kone saattaa aluksi syödä hieman öljyä, se on sinänsä normaalia että ensimäisellä huoltovälillä voi joutua lisäämään öljyä vaikka sinulla tuo tarve on kyllä tullut melko pienillä kilometreillä.

ps. Onhan ko. koneessa öljytikku?
Katsoin tikusta ensin ja aika alhaalla taisi olla. En kylläkään huomannut katsoa täytön jälkeen, mutta ainakin valo sammui. Tein tämän marketin pihassa, katsoin vielä ohjekirjankin varmuuden vuoksi. Alkoi tulla pimeä ja muutenkin kiire. Ainakin hyvä, että auto varoittaa öjyn tasosta. Huoltomuistutushan tulee kaiketi automaattisesti. Muistaisin, että 1,4 TSI Passat vm. 15 teki ainakin kerran saman, eli pyysi öljyä lisää. 
Octavia 1,5 TSI LB Ambition Launch Edition 6-v. -21

-karppa-

Se öljyntaso kannattaisi kyllä tarkistaa täytönkin jälkeen, koska se ylitäyttökään ei ole hyvä asia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Tos®

#82
Öljyntäytön merkkivalo sammuu aina kun konepeltiä käyttää auki, syttyy uudelleen joku 100km jälkeen jos öljyä on yhä liian vähän.

Golffiin teetin ekan öljynvaihdon 5500km kohdilla, pian ajettu 15tkm.
Saa nähdä syökö öljyä, vielä ei ole tarvinnut  ;D
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Arde

Itsellä 1.2L TSI ja nyt 80tkm mittarissa, viime öljynvaihdosta ajettu n.10tkm, ostin varuiksi litran öljyä vaihdon jälkeen mutta eipä ole tarvinnut lisäiillä.
Skoda Fabia 1.2 TSI DSG Style Montecarlo -15

Archie

Vuosimallin -19 Ocu 1.8 TSI:ssa näyttää olevan DKZA-moottori. Vieläkö siinäkin esiintyy liiallista öljynkulutusta?

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 01.03.22 - klo:20:01
Öljyntäytön merkkivalo sammuu aina kun konepeltiä käyttää auki, syttyy uudelleen joku 100km jälkeen jos öljyä on yhä liian vähän.

Golffiin teetin ekan öljynvaihdon 5500km kohdilla, pian ajettu 15tkm.
Saa nähdä syökö öljyä, vielä ei ole tarvinnut  ;D
Eilen katsoin öljyt ja täydestä oli laskenut 4-5 riviä sitä rasteroitua kohtaa mittatikusta noin 9500km matkalla.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Archie

Lainaus käyttäjältä: Archie - 08.03.22 - klo:08:46
Vuosimallin -19 Ocu 1.8 TSI:ssa näyttää olevan DKZA-moottori. Vieläkö siinäkin esiintyy liiallista öljynkulutusta?

Niin tarkalleen ottaen tuo on näköjään 2-litrainen, mutta sama kysymys edelleen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy