Kirjoittaja Aihe: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5  (Luettu 2321 kertaa)

Poissa shaman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Tästä tulee nyt pitkä, mutta yritän kertoa mahdollisimman tarkasti jos joku jaksaisi lukea läpi ja kommentoida. Audi A4 Avant 2.0Tdi quattro 190hv man. B8.5 vm 2015. (CNHA) Autoon vaihdettiin oem-turbo sekä egr-venttiili konsernin autoihin keskittyneessä liikkeessä (ei marmorilla) joten ammattitaito pitäisi olla kunnossa enkä sitä epäilekään. No, korjauksen jälkeen turbo piti melkoista kohinaa ja suhautteli kaasua päästettäessä. Tämä ääni kuului alakierroksilla kun vääntöä pyydettiin paljon n. 1400rpm-2200rpm. Yläkierroksilla tuota ääntä ei kuulunut tai se peittyi muuhun meteliin. Auto otettiin uudestaan työn alle ja keula purettiin jotta putkistoon päästiin taas käsiksi. kyselin mikä siellä sitten oli. Joku putki joka tulee johonkin "sivuun kiinni", oli o-rengas huonosti paikallaan tai puuttui, ja nyt on kuulemma puhinat poissa. No hetken oli, (viikon) mutta nyt palaavat näköjään pikkuhiljaa. Eilen varsinkin kevyttä puukuormaa (n.500kg) vetäessä huomasin tuon taas voimakkaammin, eli KOHHHHHHHHH-ja kun kaasun päästää niin TSUHHH. Esim cruisella ajettaessa kehäteillä kun nopeudet ei ole moottoritietasoa niin tuohan osuu suoraan ajoalueelle (1500-2000rpm) jolloin pienen mäen tullessa kohina alkaa kun vääntöä haetaan, ja jos tuolla kierrosalueella vapauttaa kaasun, kuuluu tuo TSUHHH. Siis myös ilman kärryä, mutta tuo kärry korosti vian kuuluvuutta.
Alkuperäinen syy miksi korjaamolle auto meni, oli se, että kabiinissa ja konehuoneessa haisi pakokaasu, ja turbosta löytyi vika ja testeri kertoi egr olevan rikki, joten nämä vaihdettiin.

Mitään, ei siis mitään kohinoita ja tussahteluja kuulunut ennen näitä töitä jotka nyt suoritettiin.
Ensimmäisen kerran korjaamolta haun jälkeen luulin, että suodinkotelo olisi jäänyt asentamatta kokonaan takaisin tai vähintäänkin vapaavirtaussuodatin olisi asennettu paikalleen. Mutta tuolla tuo alkuperäinen paikallaan seisoi.
Testerin mukaan kuulemma kaikki tuntuu olevan ok, ilmamäärät, pyydetyt ja toteutuneet ahdot ja muut yleiset arvot kuulemma, ja tosiaan nuo ahtoputket on nyt heidän mukaansa tsekattu. (Vanhakin ahdin kuulemma ahtoi ihan ok, mutta vuoti pakokaasua)
Kunnossahan tuo nyt ei tällaisenaan kuitenkaan ole, se on selvä koska näitä ääniä ei ole ennen ollut ja en millään jaksa uskoa, että tällainen kohina ja tussahtelu olisi autossa normaalia.

Ääni ei ole niin kova, että sitä desibelimittarilla voisi mitata, mutta vaimokin ihmetteli että onpas "hassu" ääni.
Lisäksi auton käynnistyksen jälkeen moottoritilassa pakosarjan / turbon läheisyydessä haisee taas pakokaasu, kabiiniin asti tuo ei ole tällä kertaa tullut, mutta 100% varmuudella tuo nenään tulee.  (webastosta tässä ei ole nyt kyse millään tavalla) Eli arvaatte varmaan että rupee nyppimään tämä homma.

Ajattelin nyt pyytää korjaamoa tekemään tai teettämään kunnon painetestin imu ja pakopuolelle, ehkä tsekkaamaan välijäähyn putket ym. Suuttimet pyytäisin penkittämään, josko soppaa vuotaisi johonkin, tai kone saa sitä yksinkertaisesti liikaa. Hieman korkea taajamakulutuskin tukisi tätä. Paljon tämän enempää en maalikkona osaa pyytää, eikä pitäisi pyytää tietenkään mitään, korjaamon asiahan tuo olisi kuntoon saada, mutta mutta... Jotenkin myös se, että testerin mukaan ahdot toteutuu ei kerro vielä mitään, eiköhän tuossa oem föönissäkin tuotto riitä pyydettyihin arvoihin vaikka jotain vuotoa jossain olisikin, mutta ei niin suurta joka aiheuttaisi vikakoodin.

Sitten se viimeinen oljenkorsi varmastikin on se, jos tuntuu että homma ei etene, on viedä tuo marmorille ja tutkituttaa siellä pidemmän kautta ikäänkuin second opinion tyylillä ja selvittää missä vika on.

Eli onko kellään ollut yhtä sitkeästi kohisevaa ja tussauttelevaa turboa ja tuota pakokaasun hajua kaupan päälle, alkaa itsellä olemaan melko neuvoton olo kohta. Korjaamosta ei ole hetkeen kuulunut mitään, pitänee mennä paikan päälle. Ymmärrän että ketuttaahan tämä keissi varmaan heitäkin, mutta finaaliin homma nyt pitäisi saada kun työkalu on rampa.

Kiva jos jaksoit tänne asti...

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.054
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #1 : 13.03.18 - klo:13:03 »
Paljonko autolla oli ajettu, kun tämä turbo vika tuli esille ja oletko auton ensimmäinen omistaja?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa shaman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #2 : 13.03.18 - klo:14:15 »
70tkm, en ole ensimmäinen omistaja, mutta kaikki kaksi määräaikaishuoltoa ohjelman mukaisesti ennen tätä korjausta suoritettu marmorilla. Tämä meni alun alkujaan sen takia muualle kuin marmorille koska takuussa on euromääräinen limiitti ja marmorilla tuosta olisi jäänyt paljon vähemmän saldoa jäljelle. Harmittaa vain sikäli, että mitä omia kokemuksia on niin marmorin kanssa harvoin on pitkiä vastausviiveitä ja homma kyllä hoidetaan kuntoon jos ensimmäinen kerta menee vihkoon.

Auto on vakio.

Poissa Visa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #3 : 13.03.18 - klo:14:56 »
Offtopic ja vähän jälkiviisana:

eikö 3 vuotiaan 70tkm ajetun merkkihuolletun audin turbon hajoamisen vaihtokustannus marmorilla pitäisi olla 0 euroa?  :D

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.054
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #4 : 13.03.18 - klo:15:40 »
Offtopic ja vähän jälkiviisana:

eikö 3 vuotiaan 70tkm ajetun merkkihuolletun audin turbon hajoamisen vaihtokustannus marmorilla pitäisi olla 0 euroa?  :D

Arvaappa miksi kysyin ikää ja kilometrejä. Hyvä esimerkki missä mokattiin alusta saakka ja asiakas todennäköisesti maksaa tuosta.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa joukose

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #5 : 13.03.18 - klo:15:59 »
Eipä tässä jälkiviisastelu auta. Ota nyt sinne korjaamolle joku vanhempi autotietäjä mukaan joka olisi myös siinä mielessä kovapäinen että voi laittaa korjaamon tiukoille. Voihan uudet vaihdetut osat myös olla vikaisia. Ja mistä lie ostaneet...autoalan korjaamot merkkilikkeet mukaan lukien on täynnänsä mitä ihmeellisempiä verukkeiden ja valheiden keksijöitä kun korvausvatuussa on maahantuoja tai korjaamo. Jos et mukaasi ketään keksi niin voin vaikka tulla itse heti huomenissa mukaasi. Laita privana viestiä jos kiinnostaa.

Kyllä minulle vähän jäi sellainen kuva että joku säätö pielessä tai sitten osat jotka laitettu viallisia.
Audi A6 Sedan S line Business Sport 2.0 TDI Black Edition 2018
Ford Fiesta 1996 1.3 ruisku 2d
Porsche 911 Turbo + power kit 2018
"Sitä saa mitä tilaa"

Poissa shaman

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #6 : 13.03.18 - klo:16:01 »
Asia selvä, kiitos paljon auttavista vastauksista. Heikoilla jäilläkin pitäisi aina olla naskalit mukana mutta kaikilla ei ole. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö joskus ole hukkuvalle heittänyt köyttä vittuilun sijaan.

Mutta ei mulla muuta, parempi pitää taas näköjään vuosi turpansa kiinni täällä kun taso on edelleen tämä ja seurata vaan sivusta.

Asiakkaan maksettavaksi tämä nyt toki ei kuitenkaan jää, asian hoito vaan tuntuu olevan sen verran hidasta että jeesiä meinasin kysellä.

Iso kiitos kuitenkin kaikille niille jotka aiempiin kysymyksiini ovat asiallisesti jaksaneet vastata, niistä on todella ollut apua.

Aamen, poistun paikalta.

(kirjoitettu ennen joukosen vastausta)
« Viimeksi muokattu: 13.03.18 - klo:16:10 kirjoittanut shaman »

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 961
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #7 : 13.03.18 - klo:16:17 »
Asia selvä, kiitos paljon auttavista vastauksista. Heikoilla jäilläkin pitäisi aina olla naskalit mukana mutta kaikilla ei ole. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö joskus ole hukkuvalle heittänyt köyttä vittuilun sijaan.

Mutta ei mulla muuta, parempi pitää taas näköjään vuosi turpansa kiinni täällä kun taso on edelleen tämä ja seurata vaan sivusta.

Asiakkaan maksettavaksi tämä nyt toki ei kuitenkaan jää, asian hoito vaan tuntuu olevan sen verran hidasta että jeesiä meinasin kysellä.

Iso kiitos kuitenkin kaikille niille jotka aiempiin kysymyksiini ovat asiallisesti jaksaneet vastata, niistä on todella ollut apua.

Aamen, poistun paikalta.

(kirjoitettu ennen joukosen vastausta)

Sanoisin, että nyt hyökkäät kyllä väärää tahoa kohtaan. Ketään muuta et voi syyttää kuin itseäsi jos viet 3-vuotiaan melko arvokkaan nykyauton johonkin nyrkkipajalle.

Ohi tuon, pitää sen nyrkkipajankin ottaa vastuu tekemisistään. Ihan vain varmuudeksi, eihän vaan ollut Ritariauto Tampereella?
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Poissa Visa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 123
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #8 : 13.03.18 - klo:17:57 »
Laita alkuperäiset osat takaisin ja vie merkkiliikkeeseen? Jos turbo hajoaa 70tkm ajetussa autossa niin aika oudolta tuntuu että joutuu lystin maksamaan.

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.054
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #9 : 13.03.18 - klo:18:22 »
Topic:n ensimmäisessä viestissä aloitetaan näin:

Tästä tulee nyt pitkä, mutta yritän kertoa mahdollisimman tarkasti jos joku jaksaisi lukea läpi ja kommentoida.


Kumminkaan kaikkea ei kerrottu joten ihan asiallisia lisäkysymyksiä esitettiin! Oma kysymykseni oli ihan aiheellinen, koska audilla on VAG-konsernista poikkeuksellisesti kolmen vuoden takuu, joten kiinnosti onko kilometrit menneet yli, joka muistaakseni on 100tkm. Jos auto on vielä huollettu ajallaan eikä kilometrejä oli ylitetty huoltojen osalta yli 10%, niin turbon eikä egr:n kuulu rikkoontua noilla kilometreillä, jolloin marmori olisi ollut oikea paikka mihin ensimmäisenä mennä ja reklamoida! Paitsi JOS auto on ohjelmoitu/softattu (Tätä ei ole kerrottu).

Audi A4 Avant 2.0Tdi quattro 190hv man. B8.5 vm 2015. (CNHA) Autoon vaihdettiin oem-turbo sekä egr-venttiili konsernin autoihin keskittyneessä liikkeessä (ei marmorilla) joten ammattitaito pitäisi olla kunnossa enkä sitä epäilekään.

Ensimmäisen kerran korjaamolta haun jälkeen luulin, että suodinkotelo olisi jäänyt asentamatta kokonaan takaisin tai vähintäänkin vapaavirtaussuodatin olisi asennettu paikalleen. Mutta tuolla tuo alkuperäinen paikallaan seisoi.
Testerin mukaan kuulemma kaikki tuntuu olevan ok, ilmamäärät, pyydetyt ja toteutuneet ahdot ja muut yleiset arvot kuulemma, ja tosiaan nuo ahtoputket on nyt heidän mukaansa tsekattu. (Vanhakin ahdin kuulemma ahtoi ihan ok, mutta vuoti pakokaasua)
Kunnossahan tuo nyt ei tällaisenaan kuitenkaan ole, se on selvä koska näitä ääniä ei ole ennen ollut ja en millään jaksa uskoa, että tällainen kohina ja tussahtelu olisi autossa normaalia.

Sitten se viimeinen oljenkorsi varmastikin on se, jos tuntuu että homma ei etene, on viedä tuo marmorille ja tutkituttaa siellä pidemmän kautta ikäänkuin second opinion tyylillä ja selvittää missä vika on.

Eli onko kellään ollut yhtä sitkeästi kohisevaa ja tussauttelevaa turboa ja tuota pakokaasun hajua kaupan päälle, alkaa itsellä olemaan melko neuvoton olo kohta. Korjaamosta ei ole hetkeen kuulunut mitään, pitänee mennä paikan päälle. Ymmärrän että ketuttaahan tämä keissi varmaan heitäkin, mutta finaaliin homma nyt pitäisi saada kun työkalu on rampa.

Kiva jos jaksoit tänne asti...


Ammattitaitoa et epäile, mutta kumminkinkaan auto ei ole kunnossa eikä korjaamolta enää edes vastata?

Saitko nähdä alkuperäisen turbon ja mikä tämä OEM-turbo mikä sinulle on laitettu, koska haisee siltä, että vika ei ole välttämättä edes ollut turbossa. Ja jos turbo vaihdettiin, niin saitko huoltoselvityksen mitä kaikkea autoon vaihdettiin mm. pakosarjan uudet tiivisteet?


70tkm, en ole ensimmäinen omistaja, mutta kaikki kaksi määräaikaishuoltoa ohjelman mukaisesti ennen tätä korjausta suoritettu marmorilla. Tämä meni alun alkujaan sen takia muualle kuin marmorille koska takuussa on euromääräinen limiitti ja marmorilla tuosta olisi jäänyt paljon vähemmän saldoa jäljelle. Harmittaa vain sikäli, että mitä omia kokemuksia on niin marmorin kanssa harvoin on pitkiä vastausviiveitä ja homma kyllä hoidetaan kuntoon jos ensimmäinen kerta menee vihkoon.

Auto on vakio.


Kerrotko lisää tästä takuusta, jossa on euromääräinen limiitti vai puhutaanko, jonkun autoliikkeen maksullisesta vakuutuksesta, jota yritettiin säästää ja tämän vuoksi ei viety suoraan marmorille (Jossa korjaus olisi mennyt takuuseen/virhevastuuseen)?

Asia selvä, kiitos paljon auttavista vastauksista. Heikoilla jäilläkin pitäisi aina olla naskalit mukana mutta kaikilla ei ole. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä ettenkö joskus ole hukkuvalle heittänyt köyttä vittuilun sijaan.

Mutta ei mulla muuta, parempi pitää taas näköjään vuosi turpansa kiinni täällä kun taso on edelleen tämä ja seurata vaan sivusta.

Asiakkaan maksettavaksi tämä nyt toki ei kuitenkaan jää, asian hoito vaan tuntuu olevan sen verran hidasta että jeesiä meinasin kysellä.

Iso kiitos kuitenkin kaikille niille jotka aiempiin kysymyksiini ovat asiallisesti jaksaneet vastata, niistä on todella ollut apua.

Aamen, poistun paikalta.

(kirjoitettu ennen joukosen vastausta)



Minusta on tämä on hyvä esimerkki, kun ensin halutaan neuvoja, mutta ei kerrota kaikkea. Sitten kun kysyjät eivät roiku palstalla 24/7 pahoitetaan mieli, kun mieluista vastausta ei tule heti. Sen jälkeen haistetaan pitkät ja hävitään.

Tässä on hommat mennyt vihkoon alusta lähtien ja silloin on hyvä katsoa peiliin. Ammattitaitoinen yritys kyllä saa vikadiagnoosin tehtyä, vaihdettua turbon ja egr:n sekä liitokset kuntoon. Minusta tässä tapauksessa on liikaa muuttuvia tekijöitä.   

Tuossa on hyvä ketju millä lähteä liikenteeseen:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31309.msg557981#msg557981
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 974
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #10 : 13.03.18 - klo:18:32 »
audilla on VAG-konsernista poikkeuksellisesti kolmen vuoden takuu

Kerro toki lisää?  :o
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa joukose

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #11 : 13.03.18 - klo:18:32 »
Kyse olikin kaverin työkalusta ja jos ymmärsin oikein niin eka kyssäri laitettu tänään. Eli kyllä työkaluna käytettävä auto saatava heti takaisin ajoon eli jos ei OEM-turbo pelaa jotka siis jo takuuseen tilattu ja laitettu paikalleen niin sama liike laittaa vanhan turbon paikkaansa ja alkaa etsimään vikaa muualta.
Audi A6 Sedan S line Business Sport 2.0 TDI Black Edition 2018
Ford Fiesta 1996 1.3 ruisku 2d
Porsche 911 Turbo + power kit 2018
"Sitä saa mitä tilaa"

Poissa -karppa-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.054
    • Profiili
Vs: Epäonnistunut turbon vaihtotyö korjaamossa. A4 B8.5
« Vastaus #12 : 13.03.18 - klo:20:14 »
Kerro toki lisää?  :o

Jossain vaiheessa takuu oli muistaakseni kolme vuotta, kun vertailin vaggilaisia. Eipä näy kovin helpolla tuota audin sivuilta löytyvän, mutta se ei muuta virhevastuuta miksikään.

Chatissa vastasivat:
"Kiitos viestistäsi! Mukava kuulla, että autot sekä erityisesti tämä takuu kiinnostaa. Audin takuuaika on kaksi vuotta ilman kilometrirajoitusta. Ainoana takuun ehtona on että asiakas noudattaa huolto-ohjelmaa. Sähköautojen/ladattavien hybridien akuston takuuaika on 8 vuotta / 160 tkm."

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi