Penkinlämmittimen ohjausmodulin vaihto

Aloittaja jaripetteri, 01.03.18 - klo:22:20

« edellinen - seuraava »

jaripetteri

Onkos kukaan arenalainen vaihtanut Suberbiin penkinlämmittimen ohjausmodulia? Omassani ei kuljettajan penkin lämmitys toimi istuinosan osalta ja ajattelin että se lämmityselementti on rikki mutta koodeja selvittäessä tuli vastaan tieto että lämmittimen ohjausmoduleja on noista mennyt ja se saattaisi tässäkin olla vialla.

Tilasin modulin mutta en oikeen keksinyt miten se vaihdetaan. Löytyy kuljettajan penkin alta lattialta kolosta mihin johtosarja vahvistimen vieressä menee lattian sisälle. Hieman modulin päätä näkyy mutta pitäisi keksiä miten tuohon pääsee käsiksi ja mitä pitää purkaa. Ihan hirveeseen remonttiin en tuon takia viitsisi ruveta kun webasto löytyy niin harvemmin tuota kaivannut. Tottunut vaan korjaamaan jos autosta jokin vika löytyy... :)

Myös apukuskin penkki lämpenee laiskasti ja siitäkin vikakoodia ollut ainakin joskus. Tuolle saattaa olla oma modulinsa samassa paikassa apparin penkin alla. En ole vielä kurkannut. Ihan sata varma en edes ole onko noilla omansa vai toimivatko samalla. Ilmeisesti molempia ratkaisuja löytyy.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

jabajee

Tuollainen tuli vastaan. Vaihto-operaatioon tuo ei valitettavasti taida auttaa, mutta selvittää hiukan toimintaa.
http://www.briskoda.net/forums/topic/432177-test-the-seat-heating/

Itsellänikin kuskin penkin istuinosan lämmitys pimeänä ja pitäisi tutkia ja mitata missä vika.

-karppa-

Ilmeneekö tuo ongelma siten, että penkki lämpenee todella laiskasti vai ettei lämpene ollenkaan?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jabajee

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.03.18 - klo:22:11
Ilmeneekö tuo ongelma siten, että penkki lämpenee todella laiskasti vai ettei lämpene ollenkaan?
Itselläni ei istuinosa lämpene yhtään. Selkänojaosa lämpenee normaalisti. Tai ainakin luulisin niin. En ole tosin verrannut apukuskin penkkiin. Vielä en ole mitannut onko vastus poikki vai missä vika. Ilmeisesti noissa ohjainlaitteissa on ollut enemmänkin vikoja kuten aloittajalla.

jaripetteri

Kuljettajan penkki ei istuinosan kohdalta lämpene ollenkaan mikä viittaisi vialliseen lämmityselementtiin. Muitenkin tuo on hidas. Paljon hitaampi lämpenemään mitä RäSän penkit mitkä ykköselläkin käyvät nopeasti liian lämpimiksi.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB


jaripetteri

Hienoa kiitoksia, tuolta selvisi sellaista että kuljettajan penkin alla on etupenkkien ohjausmoduuli mistä sen löysinkin ja vaatii penkin kiskojen irroituksen että pääsee käsiksi. Tätä vähän taas pelkäsin mutta ei se nyt toisaalta ole kuin neljä pulttia. Jos takapenkille on lämmittimet niinkuin omassani sen ohjain on apparin penkin alla vastaavassa paikassa. Taitaa mennä kevääseen että tarkenee tuota alkaa vaihtamaan. :(
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

jabajee

Mittailin hieman omasta autosta penkinlämmittimien resistansseja. Kuvien perusteella istuin- ja selkänojaosien lämmityselementit on kytketty rinnakkain. Liittimet on vähän hankalassa paikassa, eikä sähkökuvistakaan selviä kaikkien piuhojen värit, joten ihan satavarma ei voi olla tuliko mitattua oikeista nastoista.
Apukuskin penkkien lämmittimet näyttäisi liittimet irroitettuna noin 4ohmin resistanssia molemmat erikseen ja rinnakkain noin 2ohmia, eli vaikuttaisi olevan ihan ok. Siinä lämmittimet tuntuvat toimivankin ihan normaalisti.
Kuskinpenkin selkänoja näyttää erikseen noin 7ohmia ja istuinosa noin 34ohmia! Rinnakkain ne näyttävät noin 6ohmia. Istuinosa ei lämpene, mutta mittausten perusteella lämmityselementti ei kuitenkaan ole täysin poikki. Ihmetyttää kuitenkin mikä nostaa istuinosan resistanssin noin korkeaksi verrattuna muihin elementteihin? Mitatusta liittimestä pitäisi piuhojen mennä suoraan penkin sisälle lämmitysvastukselle, joten muita liittimiä ei pitäisi välillä enää olla. Voisikohan piuhojen ja vastuksen liitoskohdan kontakti olla jostain syystä niin huono, että se nostaa resistanssia?
Periaatteessa tuolla 34ohmillakin pitäisi jonkunlaista lämpöä syntyä, mutta nouseekohan tuo resistanssi sitten vieläkin korkeammaksi, kun liitosta kuormittaa?

jaripetteri

Jos resistanssi on siinä liittimessä niin liittimen pitäisi lämmetä. Jos nuo on rinnan niin pääosa virrasta menee sinne pienempään resistanssiin eikä isompi juuri lämpene. Kannattaisikohan kokeilla niin että vain toisen penkin johdot kiinni? Mittaamasi liittimet lienee penkin alla, onkos nuo elementtien johdot helppo tunnistaa? Siellä on sähköpenkeissä jonkin verran johtoja sinne tänne...
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

jabajee

Lainaus käyttäjältä: jaripetteri - 03.03.18 - klo:21:11
Jos resistanssi on siinä liittimessä niin liittimen pitäisi lämmetä. Jos nuo on rinnan niin pääosa virrasta menee sinne pienempään resistanssiin eikä isompi juuri lämpene. Kannattaisikohan kokeilla niin että vain toisen penkin johdot kiinni? Mittaamasi liittimet lienee penkin alla, onkos nuo elementtien johdot helppo tunnistaa? Siellä on sähköpenkeissä jonkin verran johtoja sinne tänne...
Tarkoitin, että onkohan se liitoskohta jossa johdot on liitetty siihen itse lämmitysvastukseen penkin sisällä jotenkin huono. En tiedä onko se jonkinlainen puristusliitos tms.
Tuo toisen liittimen irroitus ja lämmityksen kokeilu kävi itsellänikin mielessä, mutta ei 34ohmia taida lämmittää kuin noin 4watilla. En tiedä huomaisiko sitä edes. Ja toisaalta ei se kokeilu tuota suurta vastusarvoa selittäisi eikä korjaisi.
Liittimiä ei ole kovin helppo tunnistaa, kun sähkökuvissa ei ole muita tietoja kuin pinnimäärä ja joitain johtojen värejä. Esimerkiksi vastuksille menevien piuhojen värejä ei ole kerrottu. Lisäksi penkin sisällä on jonkinlaiset lämpöanturit joiden piuhat tulee samoihin liittimiin.

o.b.

Yleensä nuo pi**ugrillin vastukset saa rikki kun kurottautuu ottamaan tavaraa kuskin oven kautta esim hansikaslokerosta ja painaa istuinosaa samalla polvella sen sijaan, että istuisi.

Ennen vanhaan (90-luvulla) ne oli ihan vastuslankaa, joka poikki mennessään pimensi penkin lämmityksen kokonaan. Nykyisitä ei ole niin tarkkaa kuvaa, kun nuo on omissa 2000-luvun autoissa toimineet.

jabajee

Ihan samanlaista vastuslankaa ne on nykyään kuten ennenkin. Se olisikin selkeä vika, jos lanka olisi mekaanisesti kokonaan poikki ja resistanssi tällöin ääretön. Nykyään kun on kaikenmaailman ohjainlaitteita yms niin vikapaikkojakin on moninkertainen määrä.
Ennenvanhaan kaikki toimikin paremmin. Mulla on kahdesta eri Superbista hajonnut peilinlämmitys, vaikka ennen ne oli käytännössä ikuisia.

jabajee

Tuli omasta autosta purettua tuo kuskin penkin istuinosa. Puristetut holkkiliitokset siellä verhoilun alla oli, joilla johdot oli liitetty vastuslangan päihin. Samanlaiset liitokset oli vastuslangan viereen asennetussa termistorissakin.

Samaa 35ohmin luokkaa näytti lämmitysvastus suoraan liitoksistakin mitattuna, eikä siitä muuttunut, vaikka puristelin ja juotin uudet liitoksetkin. Lämmitysvastus itsessään näytti ehjältä ja yritin sitä neulan kanssa väliltäkin mittailla monesta kohtaa, mutta langan päällä oleva muovinen suojakuori hankaloitti mittaamista. Mekaanisesti poikki olevan langan olisi pystynyt liittämään melko helposti verhoilun ollessa irti.

Ulkomaanfoorumeilta lueskelin, että melko yleinen vika näyttää olevan tuo vastusarvon kasvaminen ja sen myötä lämmityksen toiminnan loppuminen. Toinen yleinen vikapaikka on tuo ohjainmoduli. 150â,¬ luokkaa maksaisi uusi istuinosan vastusmatto ja 50â,¬ luokkaa selkänojaosan. Näyttää olevan eri verhoilumateriaaleille (kangas, alcantara, nahka) omanlaisensa matot. Webaston ansiosta pärjää onneksi ilmankin lämmitystä.

jaripetteri

Sama mulla, weban takia ei ole tullut aikaisemmin edes mietittyä kun oletin, ilmeisesti ihan oikeinkin oireista päätellen, että vastuslanka penkistä poikki. Tarvii mitata tuo omakin penkki kun löytyy sopivasti aikaa ja tallista tilaa.
OBD.fi - eXplore Your Car ---  GTE Variant & e-Golf 100kW
Ex.  TwinDoor TDi, vRS TFSi Combi, TFSi Q SB

pademus

Moikka, täytyi rekata tänne kun on yli vuoden yrittänyt saada selville mikä etupenkkien lämmityksessä mättää. Nahkapenkit ja selkänojat lämpenee, mutta ei istuinosat. Open circuit vikakoodin antaa heti kun laittaa lämppärin päälle. Purin toissapäivänä apukuskin penkistä verhouksen pois istuinosasta koska oletin löytäväni kohdan josta lanka on näkyvästi palanut poikki mutta eipä ollut sellaista. Viisaita neuvoja kaipailen.

jabajee

Lainaus käyttäjältä: pademus - 01.05.18 - klo:21:11
Moikka, täytyi rekata tänne kun on yli vuoden yrittänyt saada selville mikä etupenkkien lämmityksessä mättää. Nahkapenkit ja selkänojat lämpenee, mutta ei istuinosat. Open circuit vikakoodin antaa heti kun laittaa lämppärin päälle. Purin toissapäivänä apukuskin penkistä verhouksen pois istuinosasta koska oletin löytäväni kohdan josta lanka on näkyvästi palanut poikki mutta eipä ollut sellaista. Viisaita neuvoja kaipailen.
Mittasithan vastuksen resistanssin? Liittimestä ja suoraan sieltä johtoliitoksesta verhoilun alta. Jos on alle kymmenen ohmin luokkaa niin vastus on ehjä. Jos reilusti yli tai ääretön niin vastus on rikki. Jos vastus on ehjä muttei silti lämpene niin todennäköinen vika on johdotuksessa, liitoksissa tai ohjainlaitteessa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy