1.0 TSI öljynkulutus ?

Aloittaja leonist1, 15.02.18 - klo:19:29

« edellinen - seuraava »

leonist1

Niille ketkä ovat hieman pitemmän pätkän ehtineet ajaa otsikon mukaisella koneella, syökö teillä öljyä minkä verran? Ei ole näistä VAG-konsernipeleistä kokemusta ja tiedän että vanhemmissa TSI-koneissa oli tämä mäntä/öljyrengasongelma ja siksi söivät öljyä.

Itsellä nyt 39tkm takana ja kohta saanee taas tilkan lisätä, ensimmäiselle 30tkm öljynvaihtovälille jouduin n. 1L lisäämään. Aiemmat autot ei mitkään ole ihan noin paljoa vieneet, mutta meneehän tuo valmistajan toleransseihin, olisi kiva kuulla onko samantapainen kulutus muillakin? Ajan melko "hyvää" ajoa, kohtuu pitkä siivu töihin ja takas yhdellä käynnistyksellä suuntaansa.

Leon ST 1.0 Ecomotive TSI Style

Patomursu

Ei miottorin pitäisi öljyä kuluttaa, vikaa siinä on jos öljyä tarvii lisätä  :o
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

S#S

Meillä vissiin noin 10 tkm mittarissa kakkosautossa, eikä ollut pinta mainittavasti laskenut kun tikusta tässä joskus katsoin eli vaikuttaisi, että ei juuri vie öljyä. Muyta vaikea toki näillä kilometrwillä sanoa. Onkohan muuten autossa öljypinnan tasoanturi?

En olisi ollenkaan kuitenkaan huolestunut noin pienestä öljynkulutuksesta VAG-autossa, vaikka tosin tämänhetkisistä autoistamme kumpikaan ei taida öljyä käytännössä kuluttaa.

Enhancer

Patomursulle tiedoksi, normaalisti toimivan auton pitää kuluttaa 30tkm välillä 0.5-1l öljyä, muuten voitelua ei sylinteriseinämille ole tarjolla. Öljy kun menettää viskositeettiään vanhentuessaan, ja öljyrenkaat eivät männässä ihmeitä pysty tekemään.

Jos öljyä ei katoa yhtään, korvaantuu normaali öljynkulutus käytännössä polttoaineella, eli dieseliä joutuu öljyn sekaan. Bensaakin toki, mutta se poltetaan huohotinjärjestelmän välityksellä pois kuleksimasta.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

vagfani

Eli litran verran on mennyt ensimmäisellä huoltovälillä, sisäänajo tehty ohjeiden mukaan. Ihan kohtuullista kun edellinen BMW 1-sarjalainen kulutti öljyä kolme kertaa enemmän.

JJambs

25tkm ja 0.6l lisätty öljyä.
Ajossa:
Seat Leon ST 1.5 TGI Style Business Class 2019

Entiset:
BMW 530e Charged Edition M Sport 2019
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG 2018
Seat Leon 1.0 TSI Style 2017
Volvo S60 2.4 170hv Momentum, 2006
Seat Leon 1.4 TSI 140 Style 2014
Volvo S60 2.5T Kinetic 2005
Mazda 6 HB, 2.0i 2006
VW Golf IV 1.6 2003

Enhancer

Käytännössä 80% tuosta kulutuksesta tulee 20-30tkm välillä, josta päästäänkin tietysti siihen että ei 30tkm huoltoväli ihan ihmiskunnan paras innovaatio ole. Toimii toki, mutta ei ehkä isältä pojalle.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 15.02.18 - klo:20:20
Patomursulle tiedoksi, normaalisti toimivan auton pitää kuluttaa 30tkm välillä 0.5-1l öljyä, muuten voitelua ei sylinteriseinämille ole tarjolla. Öljy kun menettää viskositeettiään vanhentuessaan, ja öljyrenkaat eivät männässä ihmeitä pysty tekemään.

Jos öljyä ei katoa yhtään, korvaantuu normaali öljynkulutus käytännössä polttoaineella, eli dieseliä joutuu öljyn sekaan. Bensaakin toki, mutta se poltetaan huohotinjärjestelmän välityksellä pois kuleksimasta.

Miten diesel osaa vaihtaa paikkaa öljyn kanssa? Jos öljyä tulee palotilaan niin törmääkö ne jossain kohtaa dieselin kanssa ja väistävät toisiaan, meneekö eri aikaan männänrenkaat avonaisesta kohdasta?
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 15.02.18 - klo:23:25
Miten diesel osaa vaihtaa paikkaa öljyn kanssa? Jos öljyä tulee palotilaan niin törmääkö ne jossain kohtaa dieselin kanssa ja väistävät toisiaan, meneekö eri aikaan männänrenkaat avonaisesta kohdasta?
Dieselissä on kovempi puristussuhde, vaikuttaa asiaan ehkä eniten. Monesti dieselmoottoreilla on ajettu enemmän eli kone on yksinkertaisesti kuluneempi. Sitten toki enemmän nykydieseleiden ongelma, eli DPF-regenerointi. Jokainen polttoyritys / polttokerta lisää öljyn sekaan joutuvan dieselin määrää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Sombrero

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 16.02.18 - klo:00:05
Dieselissä on kovempi puristussuhde, vaikuttaa asiaan ehkä eniten. Monesti dieselmoottoreilla on ajettu enemmän eli kone on yksinkertaisesti kuluneempi. Sitten toki enemmän nykydieseleiden ongelma, eli DPF-regenerointi. Jokainen polttoyritys / polttokerta lisää öljyn sekaan joutuvan dieselin määrää.

Nyt täytyy myöntää, että en tunne kovin hyvin moottoritekniikkaa. Siksi kiinnostaisikin tietää, miten sitä dieseliä pääsee öljyn sekaan?

Hesse

Ei kai täysin tiivistä sylinteriä saada tehtyä kuin kuumailmakoneeseen. Aina hoonausjälkien pohjalle jää männänrenkailta kaapimatta öljyä, josta osa palaa sylinterissä. Toisaalta palamiskaasujen mukana menee kampikammioon palamatonta höyrystynyttä polttoainetta ainakin kylmäkäynnillä. Näin päissään ajateltuna.

Itsellä 1.2 TSI:ssä öljy vähenee LL-huoltovälillä, mutta lisäillä ei ole tarvinnut. Pääasiassa pitkää työmatka-ajoa.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Sombrero - 16.02.18 - klo:08:39
Nyt täytyy myöntää, että en tunne kovin hyvin moottoritekniikkaa. Siksi kiinnostaisikin tietää, miten sitä dieseliä pääsee öljyn sekaan?
Hiukkasloukun puhdistus tapahtuu käytännössä niin, että sylinteriin suihkutetaan polttoainetta pakoventtiilien ollessa auki. Avonaisesta pakoventtiilistä polttoaine päätyy suurimmalta osin hiukkassuodattimeen, palaen siellä nostaen suodattimen lämpötilaa. Osa polttoaineesta jää kuitenkin sylinteriin, ja päätyy mannänrenkaiden ja öljyrenkaiden läpi öljyn sekaan.

Jos nurkka-ajossa poltto epäonnistuu toistuvasti, päätyy dieseliä öljyn sekaan enemmän ja enemmän. Tapauksia löytyy, joissa öljytikku on ollut sentin yli maksimin. Volvoista poiki moottoreitakin, kun auto alkoi käymään moottoriöljyn ja dieselin sekoituksella, lisäsivät kampanjakorjauksena öljyn ylitäytölle sitten varoituksen. http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/volvo-varoittaa-henkiloautojen-oljyongelmasta/167956/
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

mikama83

Oman 1.0 tsi:n mittatikku oli melkein alarajalla kun mittarissa oli 11tkm ja lisäsin sitten varulta jo. Hyvin on vähäistä kulutusta. Vuosia sitten oli -07 Leon 2.0tfsi koneella joka kulutti öljyä 1l/3000km  ::)

Jonde

81kw versio ei vienyt tippaakaan 17kk omistuksen aikana, myydessä oli 17tkm mittarissa. Eka öljynvaihto oli 1500km kohdalla 0w-40 öljyihin ja poistettiin LL käytöstä, toinen huolto 10tkm/1v kohdalla 0w-40 öljyin. Moottori oli tuon auton ainoa viaton osa, muuten niin täyttä paskaa, että piti laittaa kiertoon.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy