Kirjoittaja Aihe: Quattron alamäki  (Luettu 1669 kertaa)

Poissa Indiestarter

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 18
  • E220d Kulutus makes me happy
    • Profiili
Quattron alamäki
« : 30.01.18 - klo:10:52 »
Molemmissa kitkat, Audissa 17" ja M-B 18"

No ei nyt kuitenkaan kannata mieltä pahoittaa, vaikka vm. 2016 194hv vajaavetoinen jäi osittain jäisellä tiellä konepellin mitan 190hv A4 Allroad Ultra quattrolle

Tosiasia nyt kuitenkin on teknologiaperspektiivistä, että ainoana konsernista Porsche tekee oikeasti nautittavia nelivetoja joihin on saatu ohjaus kuntoon. Toimintaperiaate on vielä ajettavuuden kannalta torsen quattrojakin parempi kun lähtökohtaisesti vain takapyörät työntävät ja etupyörät auttavat vain tarvittaessa.

Quattro-brändin tuhoaminen alkanut hitaasti, mutta varmasti. Tietenkin kestää perusjantterin perspektiivistä aikaa ennen kuin nämä tekniset heikennykset realisoituvat negatiivisina kokemuksina ja näin ollen Audi voi vielä joitakin vuosia jopa kasvattaa quattro-brändinsä myyntiä Ultra quattroilla.

Vastavetona nyt tähän vielä, että Audilta ei ole tullut mitään viitteitä siitä, että se olisi kehittämässä 4Matic+ kaltaista nelivetojärjestelmää, jossa kuljettaja voi kytkeä myös pelkän takavedon päälle. Ne jotka eivät halua valita pelkkää nelivetoa ja kiinnittävät huomiota äärimmäiseen ajonautintoon (esimerkiksi minä) niin voivat valita ajon takavetoisena ja vain äärimmäisessä pidon tarpeessa nelivedon voi kytkeä takaisin päälle. Ainoa negatiivinen asia on, että nykyisin järjestelmän kytkeminen on hieman hankalaa ja sallittu ohjelmiston koodauksessa vain S+ ajotilassa esimerkiksi uudessa W213 E63 sedanissa. Stuttgartista kuultujen huhujen mukaan järjestelmää kehitetään helpommaksi kytkeä ja tuodaan myös 43/50-moottorikoodilla varustettuihin malleihin ja myöhemmin mahdollisesti tehokkaimpiin dieseleihin.

Täytyy myös se todeta Audin quattrojen puolustukseksi, että itse en pidä myöskään pitänyt esimerkiksi muutaman vuoden vanhaa Mercedes ML 350 mallia ajettavuudeltaan juuri minään. Painava, kankea käänneltävä ja yllättävän huono ympäristön hahmottaminen. Uusi E-sarjalainen takavetoisena on aikalailla monessa suhteessa kaikkea sitä mitä perusmoottoriselta perheautolta voi toivoa ajettavuuden ja suorituskyvyn peruspalikoiden suhteen resursseihin nähden. Sportit sitten tietenkin erikseen.

Jos olisin hybridin valinnut niin en näe mitään järkeä maksaa kymmenien tuhansien lisähintaa GLC 350e, vaikka se onkin paljon suositumpi Suomessa kuin C350e. Molemmat olen ajanut, C350e oli todella positiivinen yllätys myös vaihtelevien kitkakertoimen pinnoilla. Ajettavuudeltaan kevyempi ja ketterämpi takavetoinen C350e voittaa kyllä GLC350e.
Hakusessa kesäksi:

Porsche Cayman mk. 1



Kotitaloudessa:

M-B E220d W213
Audi Q5 8R 2.0 TDI S-Tronic (avovaimon)

ex.
M-B SLK 200 A R172
Audi A6 C6 3.0 TDI quattro tiptronic FL
BMW 330iA e90
VW Golf GTI DSG mk.5
BMW 523i e39
VW Bora 1.6

Poissa Hakkis

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Quattron alamäki
« Vastaus #1 : 24.02.18 - klo:23:46 »
Olit sitä mieltä että tämä postauksesi oli niin erinomainen että päätit ihan sitä varten perustaa oman ketjun?

Olisiko se yksi kerta riittänyt?

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi