Nastarenkaat 2017-18

Aloittaja Mikey, 27.01.18 - klo:17:18

« edellinen - seuraava »

Mikey

Pitäisi keväällä tai viimeistään syksyllä ostaa uudet nastarenkaat.

Pyydänkin subjektiivisia kokemuksia nykyisin myynnissä olevista nastarenkaista. Siis ihan itsekunkin omia tuntemuksia omista uudehkoista nastarenkaista; mitä hyvää ja mitä huonoa on omista nastarenkaista kerrottavana. Miten on jääpito muuttunut kilometrien karttuessa tms.

Saa mainita myös renkaan dimensiot ja kantavuusluokan...

Pyydän että kitka/nasta -väännöt jäisivät tämän ketjun ulkopuolelle.

-karppa-

Minusta tällä hetkellä parhaat nastarenkaat on Continental:n Contiicecontact 2:t (Kokemusta 205/60R16 96XL kaksi sarjaa). Nastarenkaiksi hiljaiset vrt nokialaiset. Tarkat ajaa eli tiedät missä pidon raja menee (Eivät lullat kuten esimerkiksi hakkkapeliitta 8:t. Kokemusta 205/60R16, 205/55R16, 195/65R15, 185/65/14"). Nastat eivät ainakaan minulla ole kadonnut tai painuneet sisään.

Toki tuolla rengasmallilla on kolme vuotta ikää vrt hakkapeliitta 9. Hakkapeliitta 9 (215/60R16) on parantunut 8:sta eli ei ole yhtä lulla ajaa, mutta edelleen 100km/h nopeuksissa rasittava ääneltään. Contin vanhoista nastoistakaan ei ole pahaa sanottavaa kuten ei myöskään broidilla tai naapurilla joille suosittelin noita budjettirenkaiksi (225/45R17 ja 225/50R17).

Yksi edullsempi hyvä vaihtoehto on GY ultra grip ice artic (195/65R15 ja 225/45R17). Noin 100 euroa halvempi, kuin Conti ja Nokian nastat, mutta ihan pätevä nastarengas.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Hyvä että -karppa- polkaisi kommentoinnin asialinjalla käyntiin.

En nykyisistä nastarenkaistani aikonut itse mainita mitään, koska ne ovat 4-5 v vanhaa vuosikertaa. Mutta kun Goodyearit tulivat puheeksi, niin nuo omani ovat olleet jääpidon osalta suuri pettymys. Maantiellä muuten suuntavakaat ja varsin äänettömät. Mutta tämä siis tuon ikäisistä GY:istä - nykyrengas voi olla hyvinkin erilainen.

Enhancer

Itsellä A4 B8 alla Bridgestone Noranza 001 koossa 205/60/16 ja 9N korisessa Polossa samat 175/65/14 kokoluokassa.

Molemmissa ollut noihin erittäin tyytyväinen, testeissä pärjänneet top3-sijoituksin ja hiljaisuus oli oikeastaan pääkriteeri perustason lisäksi. Hintahan noissa on halpa, isommat Virosta kotiin 330, / sarja ja pienemmät 210, / sarja.

Profiili molemmissa korkeahko, ja varsinkin painavan Audin alla nuo ovat aika pehmeät mutta mukavuus ainakin itselläni onkin etusijalla. Nastat pysyneet 100% jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

hojaleht

Itsellä on audissa Hpl9 renkaat lokakuulta 225/50R17 koossa ja verrattuna vanhemman A4.sen alla oleviin hpl8 205/55R16 parin vuoden takaa niin sanoisin että hpl9 on mennyt paljon eteenpäin pidon osalta vaikkei tuo hpl8 mikään huono ole sekään. ,,änekkäitä asfaltilla mutta en ole liiaksi häiriintynyt joten ok minun mielestä vaikka hiljaisempiakin löytyy.

Octavia 2, -13 etuvetoisessa on jotkin nordman 5.set 195/65R15 koossa ja oli ihan yllätys että ei nekään uudehkona mitenkään huonot ole, vanhaa kuviota jne. mutta kolmosrekeen olivat yllättävän positiivinen halpiksista löytynyt vaihtoehto. Toki tuolla octavialla ajellaan ns. pappamoodissa eli ääritilannekykyjä ei ole kokeiltu.

Nyt jos ostaisin niin luultavimmin hpl8.sta joku hyvä tarjous katseluun olisi paras vastine rahalle jos keväällä on ostoksilla.
A4 2.0TDI, Leon 1.5TGI, KTM250GS

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 27.01.18 - klo:17:36
Hyvä että -karppa- polkaisi kommentoinnin asialinjalla käyntiin.

En nykyisistä nastarenkaistani aikonut itse mainita mitään, koska ne ovat 4-5 v vanhaa vuosikertaa. Mutta kun Goodyearit tulivat puheeksi, niin nuo omani ovat olleet jääpidon osalta suuri pettymys. Maantiellä muuten suuntavakaat ja varsin äänettömät. Mutta tämä siis tuon ikäisistä GY:istä - nykyrengas voi olla hyvinkin erilainen.

Onko nuo vanhat tuota Gy:n nastarenkaat ultra grip ice artic vai Ultra Grip Extreme, koska noissa oli minusta huomattava ero ice artic:n eduksi.
http://www.rengasvertailu.fi/nastarenkaat/goodyear-ultra-grip-extreme
http://www.rengasvertailu.fi/nastarenkaat/goodyear-ultra-grip-ice-arctic

Minusta nuo Ice Artic:t on hintalaatusuhteessa hyvät renkaat. Ei parhaat, mutta tarkat ajaa ja tiesi pidonrajan. Aikoinaan olin ostamassa kakkosautoon noita extremejä, mutta sanoivat Päijätkumilla, että laita parikymppiä lisää ja osta uudemmat mallit jotka on varmana paremmat. Kolme vuotta oli kakkosauton alla eikä kertaakaan mua yllättänyt. Hakkapeliitta 8:t paremmat talviominaisuuksilta, mutta mä vihaan tuota, että ovat lullat ja pidon rajaa ei tunnista (Eivät kumminkaan yllätä).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

On ne Ice Arcticit ja jo parin vuoden ikäisenä peräluistoja sai olla korjailemassa. Eli varmaan heti kun erikoisnastan särmät olivat pyöristyneet.

Toivottavasti Hankookin omistajia eksyisi linjoille!

mikama83

Omassa mk7facelift Golffissa Hankook ipike rs+ koossa 205/55R16. Ei mitään pahaa sanottavaa. Hiljaiset ja hyvin rullaavat mikä oli yllätys. Jäätikköteillä ei ole mitään yllätyksiä tullu tosin en tuon auton äärirajoja ole kokeillu  ::)

Mikey

Jos "mikama83" muistat, niin palaatko asiaan erityisesti jääpidon osalta myöhemmin keväällä.

Oma fiilikseni nastarenkaista on, että uuden renkaan jääpito on erittäin hyvä, mutta useimmin jo puolen talven ajon jälkeen jääpidossa tapahtuu merkittävä heikkenemä nastasärmän pyöristyessä.

Ikuisena kitupiikkinä Hankookit kiinnostavat.

-karppa-

#9
Lainaus käyttäjältä: Mikey - 27.01.18 - klo:19:02
On ne Ice Arcticit ja jo parin vuoden ikäisenä peräluistoja sai olla korjailemassa. Eli varmaan heti kun erikoisnastan särmät olivat pyöristyneet.

Toivottavasti Hankookin omistajia eksyisi linjoille!

Ok. Kolme talvea oli nuo 100 heppaisen etuvedon alla ilman ongelmia. Toki nyt hakkapeliitta 8:kin huomaa, että paras pito mennyt kun kolmas talvi alla. No tallissa odottaa siihenkin uudet contiicecontact 2:t ensi talveksi.

4-5 kautta nastarenkailla on jo aika pitkä aika ja varmana eivät ole enää uuden veroiset, jos edes puolikuntoiset. Vaikka pintaa olisikin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

mikama83

Joo jos muistan niin palaan asiaan. Ja tosiaan mulla toi +malli jossa enemmän nastoja kuin normiversiossa. Tuota ei vissiin ole kuin muutamassa koossa.

Edellisessä autossa on Conti icecontact2:set ja niissä oli hyvä pito vielä muutaman talven jälkeenkin  :)

Mikey

Tuo "+" olikin mulle täysin tuntematon juttu!

Renkaan on pakko olla hyvä, kun riekko.eu lausuu: "Hankook I pike W419 oli meidän myydyin nastarengasmalli kaudella 2016 " 2017. Sitä myytiin useita kappaleita ilman reklamaatioita."

mikama83

Tuo +malli on W419D ja ilmeisesti juuri se menestyi hyvin testeissä. Siinä on 170 nastaa ja normaalissa 130. Hinta/laatusuhde ainakin on erinomainen  :)

Kerran ajanu autolla jossa oli uudet ja halvat kiinalaiset nastarenkaat..merkki oli sunny tai joku vastaava. En ole ikinä ajanu niin surkeilla renkailla! :D Ne oli hengenvaaralliset. Tuskin noissa paremmissa renkaissa ihan niin isoja eroja on  ::)

veejay

Toisessa autossa on toista talvea Hankook W419 i`Pike RS 185/65 R15 92T, ja ihan hyvät kokemukset kyllä. Kilometrejä ei tosin kerry kuin muutama tuhat /talvi. Mutta ainakin toistaiseksi olen hinta/laatusuhteeseen erittäin tyytyväinen. Nuo maksoivat alta 300/sarja vanteelle asennettuna.

Eka Golf

Ollut Nokian Nordmanit nyt toista talvea, hyvin toimineet. Ei edes viime torstain "pääkallokeleillä", eli vettä jään päällä, ollut ongelmia siis minulla, muilla kylläkin oli koska piti ohitella.  8)

teraja

Nykyisessä Fabiassa on Hakkapeliitta 8, tulivat uuden auton mukana ja nyt ensimmäinen talvi menossa. Kahdessa aiemmassa oli molemmissa itse ostetut Hankookin iPike RS:t, ne ns. perusmallit eli ei +, ja ostaisin sellaiset saman tien edelleenkin jos tarve tulisi. Koot olleet 195/65/15 ja olikohan hieman erikoisempi 185/60/15.

En ole normaaliajossa huomannut nykyisiin Nokialaisiin mitään eroa. En toki aja liukkailla ns. äärirajoille, vaan järkevästi kelit huomioonottaen.

Vahva suositus siis Hankookille - niin talvi- kuin kesärenkaissa.

Count

Ekaan Octaviaan tuli ostettua alle Hankookit koossa 195/65R15 koska aiemmasta E-mersusta oli samasta renkaasta (225/55R16) hyviä kokemuksia. Seuraavaan Ocuun eli vielä perheessä kummittelevaan tuli mukana hakka8 205/55R16 ja Hankookit ei niille ainakaan pidossa hävinneet. Molemmat autot siis 4x4.
Työsuhdeocussa on sitten 205/55R16 koossa Michelinin nastakumit ja no, pito-ongelmia on vajaavetoisuudesta johtuen kiihdyttäessä jatkuvasti mutta myös sivuttaispidossa tuntuu auto ”leijuvan” enemmän kuin kumpikaan OcuII. En osaa sanoa johtuuko tuntuma osin/ainoastaan vetävien pyörien lukumäärästä. ,,änimaailmaltaan Misukat ovat selvästi äänen laadultaan kovemmat ja korvaan häiritsevämmät, mutta millään em. renkailla ei vanhan hyvän ajan nastarengasvollotusta saa aikaiseksi.

Eli omalla rahalla renkaita ostaessa olisin varmasti herkästi Hankook-kaupoilla, hinta ja ominaisuudet ovat aika ylivertaisessa suhteessa positiiviseen suuntaan. Muutenkin tuntuu siltä, että talvirenkaissa kannattaa ennemmin katsella testituloksia ja omaa takapuolta eikä sokkona ostaa vanhaa ’hyvää’ merkkiä kalliimmalla.
Citroen C4 1.6 HDi BMP -08
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 farmari -13
VW Passat 1.4TSI Ecofuel -09
VW Caddy 1.8i Automaatti -90

s-mod

Kokemuksia polo gti conti ice contact 2.
Sopii upeasti sporti autoon. En ole vielä löytänyt moitittavaa, kaikkia keliä ei ole ollut, mutta tulee viikonloppuna ja jo nyt.
Ei äänekäs kovallakaan asfaltilla ja bensan kulutus vähäistä (jos kulutus tippuu normiajossaa  esim 0,4l/100km niin polo gti on todella taloudellinen...
Hakkapeliitoja.9... ei edes valmisteta (koko), niin kertoo kuinka pieni valmistaja Nokia on talvirenkaissa.

Brigestonet oli huiput ocussa 17", mutta polttoaine kulutus oli iso miinus.
LIIKENTEESS,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

fr0zen

#18
Ostin viime syksynä https://riekko.eu/kauppa/ nuo Hankook iPIKE RS  nastarenkaat, koossa 235/40/18. Kyllä on ollut hyvät nakit. Kaikin puolin olleet hyvät. Pitoa löytyy säällä kuin säällä, aika huolettomasti saa autolla posottaa. Ei jäiselläkään kelillä tarvii murehtia pidon kanssa. Suosittelen.
Nyt: Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO 150hv 2018
Ex: Seat Leon FR 1.4 TSI 140hv 2014
Ex: Seat Ibiza FR 1.8T 150hv 2006

Mikey

Ostin kesäkuumalla  Hankookin Rs2:t (205/60/16).

Yllättävän lötköt renkaat ohjautumaan. Jääpito on toki uutena vakuuttava, mutta siitä ei kannata elämöidä ennen kuin on matkaa kymppitonni takana.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 21.01.19 - klo:12:51
Contin uusin versio on aina pettämätön valinta.
On jämäkkä rengas Suomen talvessa ja nastat pysyy jos kuskin päässä on vähäkään älliä.
Kannattaa kumminkin välttää yli satasessa rajuja kiihdytyksiä silloin alkaa hieman veteleen. Kannattaa sen vajaa satasen laittaa rengassarjaan lisää jonka Contit maksaa muihin verrattuna.

Ainoa että se on jo yli kolme vuotta vanha malli, joka tapauksessa minusta yksi parhaista nastarenkaista! Itsellä on kolmen auton alla nuo continental:n conti ice contact 2:t.

Ei voi kuin suositella. Oli kyseessä kaksi tai nelivetoinen auto!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 22.01.19 - klo:20:14
Epäilen, että Contista tulee päivitetty versio ensi talveksi. Niih, Hyvää on ehkä vaikea mennä paljon parantelemaan.

ITse väitän, että ensi vuosi mennään vielä ainakin tuolla Conti ice contact 2 mallilla ja uusi mahdollinen kolmos versio julkaistaan aikaistaan kevät talvella. Sen verran kauan tuon Conti ice contact ykkönenkin oli myynnissä ja myydään ilmeisesti vielä edelleenkin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Mikey

Eka talvi ja 12-15 tkm takana Hankookeilla.

Jääpito pysyi selvästi paremmin kuin aikaisemmilla nastarenkailla. Nastat olivat kaikki tallessa ja terävämpinä kuin mitä aikaisemmista rengassarjoista muistan.

Nuo on siis parhaat nastarenkaat mitä minulla on ollut. Jos epätäsmällinen ohjautuvuus ei haittaa, niin suosittelen.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 19.04.19 - klo:13:51
Kannattaa odottaa Contin uutta kuminastaa.

Mä en jaksa uskoa, että pärjää saman valmistajan conti ice contact 2:lle  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy