2.0 CR tyhjäkäynti

Aloittaja Aheikkila, 22.01.18 - klo:22:13

« edellinen - seuraava »

Aheikkila

Tommonen CFHC koodinen 2.0 CRTDI Seatin keulalla.
Auto on vielä aika tuore tapaus omassa käytössä, syksyllä ostettu. Ihmetyttänyt melkein alusta saakka tyhjäkäynti, kone tuntuu rallattavan pääsääntöisesti 1000rpm tienoolla.
Alkuun vielä rauhottui epäsäännöllisesti sinne 800rpm paikkeille, mutta talvikauden aikana ei ole tainnut montaa kertaa alle tonnin olla.

85tkm on mittarissa, syksyllä tehty täys huoltopaketti hihnoineen kaikkineen, ei vaikutusta mihinkään. Katsastus oli huoltopaketissa ja meni läpi huomautuksitta, toki päästöt otettiin Laakkosella, ja noinko dieseleissä katsastuksen yhteydessä vielä mitään tyhjäkäyntiä huomiodaankaan?

Mitään varsinaista vaivaa toi ei ole aiheuttanut vielä, mutta tuntuu erikoiselta. Aiempaa kokemusta näistä kovin vähän, omistanut vain yhden ranskisdieselin vm2000 ja sen tyhjäkäynti oli 800rpm aina, kesät-talvet.

Kannattaako olla huolissaan, vai onko ihan normaalia?

TapsaR

Oma Ocu samalla koneella käyttäytyy samoin varsin usein nyt talvikeleillä, tiputtaa kyllä normaaliinkin välillä. Varmaan akun varaustaso, sähköinen lämmitin lämmityslaitteessa vaikuttaa, sekä varmasti moni muukin asia?

Olen huomannut että letkulämmitin lämmittää selkeästi koneen yläosan / lämpöanturin ja  käynnistyksen jälkeen kone jää heti siihen 700rpm tuntumaan, vaikka olisi oikeasti kylmä, tuon huomaa käynnistä. Mutta sekunnin parin jälkeen kierrokset nousee siihen 1000rpm tuntumaan kun nesteet kiertää ja anturi jäähtyy.
Golf IV & Octavia 2

Aheikkila

Akku on just uusittu kun asennutin Binarin ja asentaja tuomitsi akkukauppaan. (Laakkosen testitulos akusta kuukautta aiemmin oli hyvässä kunnossa)
Letkulämppäriä käytän kotona, muuten ei toi auto ole niin tuttu vielä että osaisin noista sanoa. Toi letkulämppärin käytös on tuttu jo kyllä, ihan lyhyt lämmitysaika vaatii startin pyöräytyksen ja pienen tauon ennen varsinaista käynnistystä.
Mutta ilmeisesti siis tää kone vaan käy enempi tolla 1000rpm tasolla, kuten todettua niin ei se ole harmia vielä aiheuttanut, lähinnä ihmetystä. Onhan se toki lämpiämisen kannalta parempi että kierroksia on vähän enempi.

Enhancer

Auto yrittää saada hiukkasloukun puhdistuspolton tehdyksi, siksi 1000rpm tyhjäkäynti. Poltto ei ala, ennenkuin koneessa on tarpeeksi lämpöä.

Suunta moottoritielle siis, 2500-3000 kierrosta mittariin ja ajoa 15-20min. Veikkaisin että myös jäähdytyspuhallin on jäänyt pyörimään ajon jälkeen merkiksi tapahtuneesta? Syttyyhän tuosta lopulta toki sitten keltainen valokin mittaristoon kertomaan liian useasta  epäonnistuneesta poltosta, mutta itse ainakin koen parhaaksi hoitaa polton heti kun 1000rpm tyhjäkäyntiä alkaa ilmenemään.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Arcca

Jep. Ja mielestäni minulla se on 1000 rpm aina polton aikana. Ajan pitkiä matkoja siksi poltto ei ole ongelma, silti kone käy 100 km ajon jälkeenkin 1000 rpm kun sattuu poltto olemaan menossa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Tonza77

Täysin normaalia! Edellinen golfi 1.6 tdi teki samaa ja nykynen polo bluegt toimii samoin! Kierrokset on vaan korkeemmaalla. Ohjainlaite tunnistaa lämpötilaa yms... lämmitys kovemmalla niin nostaa koneen kierroksia!

Aheikkila

Flekti on muutaman kerran jäänyt päälle jonka oletinkin tohon polttoon liittyvän. Ajan päivittäin motaria töihin ja takaisin, mutta ei matkassa taida ihan 15 minuuttia motaria olla.
Tonnin tyhjäkäynti on myös motarin jälkeen vaikka mittarin mielestä on "90 astetta" nesteen lämpö.

Nooh, täytyy tuota vahtailla tässä ajan oloon, kun ei ilmeisesti vakavaa ole.

Enhancer

Ei vakavaa missään tapauksessa. Polttaminen tapahtuu niin, että moottoriin ruiskutetaan ylimääräinen kerta polttoainetta pakotahdin aikana, joka päätyy hiukkasloukkuun ja palaa sitten siellä.

Tästä syystä en itse ole halunnut yhtään ylimääräistä yrityskertaa, koska tällöin polttoainetta päätyy myös vääjäämättä öljyn sekaan. Itse olen ottanut tavaksi laittaa pienempää silmään kun huomaan polton olevan käynnissä, ja käynyt tekemässä ylimääräisen 15-20min lenkin jotta poltto menisi kerralla loppuun asti.

Loukun merkkivalo syttyy muistaakseni 5 epäonnistuneen yrityksen jälkeen merkiksi siitä, että pitäisi ajaa lenkkiä polton tekemiseksi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

TapsaR

Omasta mielestä tuon kyllä huomaa että onko kyseessä hiukkassuodattimen poltto vai pakkaskeleillä esiintyvä tyhjäkäynninnosto, johon vaikka se sähkölämppäri vaikuttaa. Jos auto yrittää polttoa niin tyhjäkäynti nousee kuumallakin koneella heti käynnistyksen jälkeen, näin tapahtuu vastaavissa määrin kuin kesällä.

Kesällähän tuon eroittaa selkeästi koska poltto on päällä tai ollut juuri päällä, mutta talvella eron huomaa parhaiten varsinkin keskeytyneestä poltosta että hiukkaspönttö ja putkisto on selkeästi kuumana, sekä flekti jää pyörimään.

Itsellä poltto tuntuu osuvan liian usein pitkänkin työmatkan jälkeen 75km, josta 60km moottoritietä, tilanteeseen jossa tulen kotipihaan tai kaupoille, kun taas lähdet siitä liikkeelle vaikka kone olisi ihan kuuma vielä, niin polttoa ei yritetä heti uusiksi, vaan taas sitten joskus myöhemmin. Asiaan ei mielestäni vaikuta ajaako 100kmh/h vaikka 4 vaihteella koko matkan, ihan samoin voi olla 6 ajelunkin jälkeen.
Golf IV & Octavia 2

rawpower

2.0 tdi CEGA cr moottorilla meikäläisellä,

Pakkasilla kun auto ollut calixin letkulämppärissä tyhjäkäyntikierrokset käynnistäessä 800-900 riippuu pakkasista. Sit, jos ei oo ollut lämppärissä niin 1000rpm.

Lämpimänä aina 800rpm. Silloin kun poltto on päällä niin 1000rpm ja flekti huutaa sekä auton ulkopuolella käryää. Tästä tietäää hiukkaspolton olevan päällä. Tämän jälkeen yleensä käynyt ajamassa 10min lenkin ja takaisin kotipihaan. rpm taas 800 ja flekti ei jää enää pyörimään. Tästä päätellyt, että poltto päässyt loppuun.

Enhancer

Tässä toki tulee alustojenkin erot vastaan, itsellä tosiaan -11 A4 B8. Tyhjäkäynti ei nouse 700rpm missään muussa tilanteessa 950rpm kuin polton ollessa käynnissä. Samalla moottorijarrutus muuttuu, eli multitronicia komennetaan niin että kierrokset pysyvät 1500rpm tasolla kunnes vauhtia on alle 8km/h.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy