A3 (8V) - Ratin retrofittaus sport-malliin

Aloittaja JKK, 21.10.17 - klo:16:01

« edellinen - seuraava »

JKK

Olen tekemässä kauppaa käytettyyn A3 Sedaniin. Ainoa, joka autossa minua tökkää, on auton pappa-mallinen 4-puolainen ratti (MF-versio tosin...). Turhamaisuutta ehkä, mutta mielestäni se on paha tyylirikko sporttisessa autossa.

Kysymys: Fyysisesti ilmeisesti sport-ratin istuttamisessa ei ole mitään kummallista, mutta vaatiiko uuden airbagin "parittaminen" jotain erikoisempia toimenpiteitä? Eli jos ostan sopivan ratin ja airbagin käytettynä, niin karahtaako homma kiville siinä vaiheessa kun auto huomaa uuden airbagin? Jostain olen ymmärtänyt, että VW-tehdas on jollain tavalla vaikeuttanut näiden retrofittauksien tekemistä suojauksilla?

Jos täällä ei kukaan ossa vastata, voisiko joku antaa vinkin keneltä asiaa voisi tiedustella?
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

jannesn

Ei vaadi minkäänlaista koodausta vaan menee heittämällä paikalleen.

Varmista vain että ostat varmasti oikeanlaisen bägin.

JKK

Kiitokset vastauksesta :)

Tarkoitatko oikeanlaisella fyysistä sopivuutta vai jotain sähköistä? Onko kaikissa 8V-malleissa kaksivaiheinen bägi?


Lainaus käyttäjältä: jannesn - 21.10.17 - klo:16:51
Ei vaadi minkäänlaista koodausta vaan menee heittämällä paikalleen.

Varmista vain että ostat varmasti oikeanlaisen bägin.
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

jannesn

Sekä että, noita bägejä on ratin puolamäärästä riippuen monilla eri kuorilla ja osanumeroilla sekä single että dual stagena, joten kannattaa selailla nettietkaa tai vastaavaa tarkasti ennen ostamista ellet satu löytämään valmista ratti+bägi-pakettia. Koska vanhassa ratissasi on jo MF, ohjainlaite, slip ring ja johtosarja kelpaa sellaisenaan.

Olin itse asiassa vähän siinä uskossa, että 8V olisi single stage -bägillä?

hlankine

Hei JKK,

Saitko kaupat tehtyä ja ratinvaihdon valmiiksi? Itselläni samanlainen tilanne, haluaisin vaihtaa rattia mutta arveluttaa omat taidot. Toimiko uusi ratti ilman softakikkailua?

Henri

JKK

#5
Juu, ratti tuli vaihdettua ja homma oli 100% plug&play. Vanha pois ja uusi tilalle. Piuhat ja liittimet oli aivan 1:1 eikä mitään fyysisiä eikä psyykisiä kikkailuja tarvittu :) Puolen tunnin homma...

Tästä tuli vain suht kallis ratin vaihto, koska projekti aiheutti (odotetusti) totaalisen lapasesta irtoamisen... Nimittäin tuollainen hieno S3-rattihan näytti jo fiilistely-mielikuvissa harmaan karvalakkisisustan kruununa samalta kuin vanhaan Talbotiiin laitettaisiin kolmen tonnin aluvanteet. Itseasiassa jos suoraan sanotaan, olen aina inhonnut Audien harmaata kangassisustaa... Onneksi jälkeenpäin retrofitattuna saa juuri sellaisen kuin haluaa :) Näin olen tehnyt jo aiemminkin usean BMW:n kohdalla; Ostan auton mieluisalla tekniikalla, ja päivitän sisustan omien mieltymysten mukaiseksi.

Tästä inspiroituneena tilasin saksasta täydellisen, 20.000km ajetun beigen nahkasisustan+oviverhoilut. Sekä mustan sisäkaton ja mustat pilariverhoilut (+paljon muuta tarvittavaa pikkuosaa ja lärpäkettä eBaysta). Ja tietysti myös mustan lattiamaton, jollaisen löysin alle 10.000km ajetusta kolariautosta 50â,¬ hintaan. Siinä vaiheessa kun auton sisusta oli purettuna, oli samalla helppo tehdä lattiaan ja kattoon äänieristykset "STP Gold/Dynaliner"-eristeillä. Vielä on eristämättä pyörän kaaret, ovet ja niiden verhoilut. Takapyörien kaariin teen ns. kolmikerroseristykset. Yksi kerros Dynamattia ja dynalineria tulee myös muovilokareihin (yläpuolelle).

Projekti alkaa olla nyt puolivälissä. Paikallaan on penkit, lattiaverhoilu, kattoverhoilu, ratti ja uudet polkimet jne...    Seuraavana pitää aloittaa oviverhoilujen kanssa painiminen. Sinne laitan myös tukevat eristykset ja 8-tuumaisen ETON-erillissarjan joka oveen. Ohessa kuva puolivalmiista projektista. Hitaasti tämä etenee, mutta tavoite on että olisi kesään mennessä valmis. Tätä on tosi kiva tehdä, koska auto itsessään on pitkästä aikaa oikeasti mieluinen ja hyvin toimiva kokonaisuus. Ja siinä mielessä kiitollinen duunattava, koska moni asia on jo tehtaalla lähtiessään tehty todella hyvin. Toisin kuin esim edellisessä autossani, F30-mallisessa BMW:ssä.

*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

Vice

Upealta näyttää JKK! Kuten aina. Hyvää lähdit hakemaan, mutta priimaa pukkaa  :D

hlankine

Vau!

Hyvältä näyttää! Toinen kysymys koskeekin sitten istuimia. Vakiopenkit omassani ovat epämiellyttävät ja haaveilen voivani vaihtaa ne jossakin välissä S-line istuimiin tai ylipäänsä paremmin tukeviin. Mitkä penkit sinulla tuossa on? Tuliko sähkösäätöiset ja jos tuli (vakiopenkkien tilalle) niin onko jo valmiina tarvittavat sähköliitännät? Edelleen, tarvittiinko datakikkailuja?

Näyttää siltä, että olet juuri nyt ainoita, jotka tekevät sellaisia muutoksia A3:nsa joita itsekin pitäisi tehdä...

Henri

JKK

#8
Tämä sisusta-idea lähti minullakin liikkeelle ajatuksesta hankkia sport-penkit, jotka kieltämättä pesee nämä vakiomalliset aivan 6-0 mukavuudellaan. Ja olisi muutenkin ollut kokonaisuuden kannalta huokeampi projekti tilata kankainen, vähän käytetty sportti-sisusta. Niitä settejä on saksassa on paljon tarjolla sekä kankaisena että nahkaisena. Ja houkuttelevaan hintaankin. 

Tässä vain tuli tehtyä eraanlainen herätehankinta, kun satuin saamaan beige-nahkaisen sisustan (penkit+ovipahvit+kyynärnoja+hanskalokero) erittäin houkuttelevaan hintaan. Ja olen aina ollut heikkona tuohon musta/beige -värikombinaatioon. Ja kolmanneksi nämä beiget etuistuimet sattuivat olemaan samanlaiset manuaalisäätöiset kuin vanhatkin, joten sähköisesti menivät suoraan heittämällä paikalleen (=ei minkäänlaisia datakikkailuja). Ainoastaan penkkien airbagit piti siirtää vanhoista penkeistä uusiin nahkaisiin. Se on ajallisesti n. tunti/penkki. Ja sen päälle sai sitten parannella haavaisia ja naarmuisia sormia ja ranteita muutaman päivän :) Saksalaiset nimittäin räpläävät aina ja poikkeuksetta myytävistä penkeistä aribagit pois. Se kannattaa huomioida jos mitä tahansa sisustan airbagillistä osaa on tilaamassa keskieuroopasta! Eli tässä valinnassa otti lopulta mittaa toisistaan kankaisten sport-penkkien mukavuus vs. nahkaisen beigesisustan tyylikkyys. Ja turhamaisuus voitti. Kokonahkaiseen sport-sisustaan ei olisi enää budjetti venynyt, koska niiden hinnat on korkealla. Ja olisi vaatinut huomattavaa paneutumista sähköjen kaapelointiin ja koodauksen maailmaan...

Tämä auto on meillä muutenkin eräänlainen kakkosauto, jolla ajetaan ehkä 5000km vuodessa, joten sport-penkit olisi ehkä mennyt vähän hukkaan tässä tapauksessa. Jos asia alkaa myöhemmin askarruttamaan, tilaan saksasta jotkut halvat ja huonokuntoiset sport-etupenkit (n.400â,¬/pari), ja toimitan ne suoraan johonkin kunnolliseen nahkaverhoomoon jossa saavat verhoilla niihin tuoreen vastaavanvärisen beige-nahkaisen kuosin. Ja siihen kun vielä tilaa vähän salmiakki-ruututikkausta persiin alueelle,, kuten isojen poikien Audeissakin on  8)
Valmiita beigejä sport-penkkejä ei löydä nimittäin käytettynä mistään!

 
*** RossTech USB-HEX V2 Unlimited & VCDS löytyy. Piuhan/läppärin vuokraus onnistuu PK-seudulla jopa kotiintoimituksella ***

- BMW 520d G31 SportLine
- Triumph Street Scrambler 900

hlankine

Noniin!

Tämä selvä. Hyvältä noi beiget kyllä näyttää ja väriyhdistelmänä mustan kanssa on hieno. Sport-etupenkit kankaisena riittäisi kyllä kun tässä pitäisi työkäytössä ajaa. Jatkan selvittelyä. Hyvä vinkki airbageista!

Henri

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy