AJQ-moottorin laakeriremppa (1.8T 132 kW/180 hp)

Aloittaja o.b., 22.12.17 - klo:23:17

« edellinen - seuraava »

o.b.

Tuli hankittua moottorivikainen Audi TT -99, mutta kun samaa moottoria on myös muissa VAG-groupin merkeissä, kyselen täältä kokemuksia ::) Ja kone on suurin piirtein sama kuin kaikki tuon ikäiset 1.8T 20 venttiiliset noihin aikoihin.

Auton historia on seuraavanlainen. Ajettu kiveen tms ja öljypohjasta pala pois kuin Jepen sielusta. Öljyn hupenemista saatikka öljynpaineen häviämistä jalla-jalla-kuski ei ilmeisesti noteerannut, vaan jatkoi menoa irti päästyään. Noin kilometrin päästä kone sitte sammui ilmeisesti sen takia, että runkolaakerit kuumenivat ja hirttivät kiinni.

Otin öljypohjan irti ja runkolaakereiden kohdalta laakeripukit ovat täysin kuivan näköisiä, vaikka ehjässä koneessa ne tietty olisivat öljyisiä roiskeiden ja voitelun takia. Kiertokangen laakerit öljyiset, joten niissä ei liene kiinnileikkaamista ollut.

Runkolaakerit pystyy vaihtamaan paikallaan, kunhan kaikkia ei irroita kerralla. Mutta onko sellainen remontti kestävä? Toki pitää katsoa, onko kiertokanki tykännyt jonkun laakerin kohdalla kyttyrää tosissaan ja esimerkiksi vaihtanut väriä tai naarmuuntunut.

Joskus vuosikymmeniä sitten, kun noita remppoja tuli enempi tehtyä, ehjän näköiset kaulat hivastiin vesihiomapaperilla karheaksi (lasitus pois) ja uudet laakeriliuskat kehiin. Ja taas mentiin... Pahimmat tapaukset koneistamoon ja ylikokolaakereita tarpeen mukaan.

Koska tuo koneen irroittaminen on ihan hel**in iso homma. Yritän päästå mahdollisemman vähällä työllä ja siksi näitä kyselen.

Mitä tuhoa öljyn puute sitten on tehnyt yläkerralle ja turbolle, jää nähtäväksi jos tuon alakerran saisi helpolla/halvalla kuntoon.

Tiedän, että ainoa oikea tapa olisi tehdä täydellinen koneremppa, mutta nyt taidan mennä ali siitä, missä aita on korkeimmillaan ;D

Niin ja jos jollain on vastaava toimiva moottori tarjolla edullisesti, ottakoot yhteyttä. Ja pelkkä öljypohjakin kiinnostaa.




TapsaR

No isoin riski tuossa on että homma menee uusiksi isomman remontin kera.

Et siis ilmeisesti ole vielä edes katsonut miltä akseli näyttää? Voi olla siinä kunnossa, ettei uudet laakerit paljoa lohduta, kun on kerran kiinni hirttänyt.

Pura se nyt ensin ja katso miltä näyttää. Onko tuossa jotain erikoista miksi kone on työläs irroittaa? Eikös se laatikon kanssa sieltä alas tule? Että jos kuitenkin vaan tekisi tuon heti kunnolla...
Golf IV & Octavia 2

o.b.

Samoihin ajatuksiin päädyin itsekin. Eli kone ainakin alakerran osalta palasiksi ja kampiakseli tarvittaessa koneistamoon. Yläkerta jääköön yllätykseksi sitten ja remontoidan se tarvittaessa erikseen.

Koneen irroituksessa vaihteistoineen ei liity mitään ihmeellistä. Turbon ja katalysaatorin väliset pultit saattaa katketa yms... Keula purettu ja eiköhän tylsinä joulunpyhinä konekin saada nostetua pois.

Irroitusta saattaa helpotta itse itselleni ostamani joululahja:



Painaa 90 kg ja rempan valmistuttua lainaan/vuokraan nosturia muille 10% ostohinnasta /2 viikkoa. Nosturi menee pieneen nippuun ja kulkee normi-perhefarkussa

o.b.

Tuli hankittua tilalle toimiva 2004 Golf GTi moottori (AUM), jossa sopiva alakerta. Kansi ja muita härpäkkeitä kohta myynnissä. Laturi, kompura, johtosarja yms. Ei turboa...

Vanha moottori osin purettu ja yksi kiertokangen ja yksi rukolaakerin kaula avattu. Kiertokangen laakeri pyörähtänyt ympäri jne. Kuva laakeriliuskoista alla. Turbosta oli myös pakosiipi irti ja löytyi katalysaatorista. Katti kuitenkin ihan ehjä endoskooppikameralla kasottuna. Kansi vaikutti myös olevan ihan kunnossa silmämääräisesti katsottuna.

Huomenna pakettia nippuun ja katsotaan miten sitten käy  ::)

Mäntien päälle jätetty yöksi naftaa, jos vaikka liuottaisi jumittuneita männänrenkaita.



Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy