Manuaalivaihteiston ongelma

Aloittaja Eesau, 20.12.17 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

Eesau

Moikka!

Onko muilla esiintynyt seuraavanlaista vikaa:
Lähdettäessä ajamaan kylmällä autolla 1 ja 2 vaihde ei meinaa tulla pois päältä. Eli kun painaa kytkimen pohjaan, vaihdekeppiä ei saa pariin sekuntiin pois 1 tai 2 vaihteilta. Muilla vaihteilla tai vaihteen kytkeytymisessä ongelmaa ei ole. Hetken ajettua (laatikon lämmittyä?) mitään ongelmaa ei ole ja vaihdot sujuu hyvin. Tapahtuu kesällä ja talvella, lämpötilalla en ole huomannut eroa. Kytkin ei ravista, eikä muitakaan merkkejä/oireita ole ilmennyt.

Auto vm 2010 1.6 TDI CR 4x4 6MT, 240 000km ajettu.

Mistä lie johtuu? Vaihdelaatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, marmorilla sanoivat ettei niitä koskaan tarvitsekaan vaihtaa.

Rauta7

Autossa on ilmeisesti kaksoismassavauhtipyörä. Ensimmäiseksi tulee sitä epäiltyä syylliseksi. Jos on alkuperäinen, niin välittömästi vaihtoon.

Vaihteistoon kannattaa vaihtaa öljyt, varsinkin kun siihen kohdistuu dieselmoottorin ja 4-vedon mukanaan tuomat lisärasitteet.  Olisi pitänyt vaihtaa jo paljon aikaisemmilla kilometreillä, mutta vieläkin kannattaa.
Golfkärry Mk 7.5

Pehkonen

Halvin vaihtoehto taitaa olla vaihdelaatikkoöljyjen vaihto, ainakin itsellä hieman parantunut vaihteiden vaihdettavuus, kun vaihtanut +200 tkm ajetut alkuperäiset öljyt uusiin.
VW Golf IV 1.9 TDI AXR -04
Skoda Octavia 1.9 TDI BXE -09

TapsaR

Lainaus käyttäjältä: Eesau - 20.12.17 - klo:16:10
Moikka!

Onko muilla esiintynyt seuraavanlaista vikaa:
Lähdettäessä ajamaan kylmällä autolla 1 ja 2 vaihde ei meinaa tulla pois päältä. Eli kun painaa kytkimen pohjaan, vaihdekeppiä ei saa pariin sekuntiin pois 1 tai 2 vaihteilta. Muilla vaihteilla tai vaihteen kytkeytymisessä ongelmaa ei ole. Hetken ajettua (laatikon lämmittyä?) mitään ongelmaa ei ole ja vaihdot sujuu hyvin. Tapahtuu kesällä ja talvella, lämpötilalla en ole huomannut eroa. Kytkin ei ravista, eikä muitakaan merkkejä/oireita ole ilmennyt.

Auto vm 2010 1.6 TDI CR 4x4 6MT, 240 000km ajettu.

Mistä lie johtuu? Vaihdelaatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu, marmorilla sanoivat ettei niitä koskaan tarvitsekaan vaihtaa.

No ei eihän niitä öljyjä tarvitse vaihtaa kun muuten ei saa laatikoita myytyä...

Asiaan; ensin öljyt vaihtoon ja sitten voisi kokeilla onko vaihdevaijerien säädöstä apua, sekä pitääkö se vauhtipyörä mitään epämääräistä ääntä. Noilla alkuun.
Omassa Ocussa oli öljyt ihan uskomatonta kuraa 160tkm ajettuna, lisäksi öljyä oli liian vähän. Laatikko muuttui ihan toisenlaiseksi uusilla öljyillä.
Golf IV & Octavia 2

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: TapsaR - 20.12.17 - klo:18:17
No ei eihän niitä öljyjä tarvitse vaihtaa kun muuten ei saa laatikoita myytyä...

Asiaan; ensin öljyt vaihtoon ja sitten voisi kokeilla onko vaihdevaijerien säädöstä apua, sekä pitääkö se vauhtipyörä mitään epämääräistä ääntä. Noilla alkuun.
Omassa Ocussa oli öljyt ihan uskomatonta kuraa 160tkm ajettuna, lisäksi öljyä oli liian vähän. Laatikko muuttui ihan toisenlaiseksi uusilla öljyillä.
Vaijerien säädöt eivät muuta tilannetta, jos kerran kaikki muut vaihteet toimivat.

Vauhtipyörän ei tarvitse pitää mitään ääntä, jos on liikaa kulumaa tai irronneita paloja on estämässä irrotusta.

Laatikko ei muutu miksikään öljyjen lotrailusta, mutta vaihteiston toiminta voi muuttua. :)
Golfkärry Mk 7.5

mfroberg

6-pykäläisessä laatikossa ykkös- ja kakkosvaihteella saattaa olla yhteinen vaihteensiirtäjä ja tämä voisi mahdollisesti takkuilla kylmänä.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Dacia Logan MCV StepwayTCe90 2017

Eesau

Jaa no tänään asiaan tuli hieman tietoa.

Käytin autoa merkkiliikkeessä huollossa ja totesivat, että kytkin on kulunut. Vaihdettava kuulemma koko kytkinasetelma, kaksoismassavauhtipyörä jne. Arvio kustannuksista noin 2500e.

Lisää harmaita hiuksia aiheutti, että olivat mitanneet DPF:n ja totesivat, että se pitäisi vaihtaa. Mitattu arvo 68g ja 70g on kuulemma maksimi. Testeri oli ilmoittanut että 1000km päästä pönttö on täynnä. Tämä myös katkaisi ajoturvan.

Autoon tehtiin samalla päästöhuijauksen korjaus. Koskaan aiemmin ei ole tuota DPF:ää mitattu, jännä että tänään mittasivat... 300km ajon jälkeen keskikulutus maantieajossa 6.5l/100km joka tuntuu paljolta. Ennen mennyt noin 5.5l. Liian aikaista johtopäätöksille, mutta huolestuttavalta näyttää.

Kaiken kaikkiaan alkaa tuntua siltä, että joulun välipäivänä on hyvä syy lähteä katselemaan vaihtoautojen tarjontaa.

Eesau

Niin se unohtui mainita, että DPF:n hinnaksi kertoivat 2895e, päälle asennus, tiivisteet ja jotain muuta pikku sälää.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Eesau - 21.12.17 - klo:20:44
Jaa no tänään asiaan tuli hieman tietoa.

Käytin autoa merkkiliikkeessä huollossa ja totesivat, että kytkin on kulunut. Vaihdettava kuulemma koko kytkinasetelma, kaksoismassavauhtipyörä jne. Arvio kustannuksista noin 2500e.

Lisää harmaita hiuksia aiheutti, että olivat mitanneet DPF:n ja totesivat, että se pitäisi vaihtaa. Mitattu arvo 68g ja 70g on kuulemma maksimi. Testeri oli ilmoittanut että 1000km päästä pönttö on täynnä. Tämä myös katkaisi ajoturvan.

Autoon tehtiin samalla päästöhuijauksen korjaus. Koskaan aiemmin ei ole tuota DPF:ää mitattu, jännä että tänään mittasivat... 300km ajon jälkeen keskikulutus maantieajossa 6.5l/100km joka tuntuu paljolta. Ennen mennyt noin 5.5l. Liian aikaista johtopäätöksille, mutta huolestuttavalta näyttää.

Kaiken kaikkiaan alkaa tuntua siltä, että joulun välipäivänä on hyvä syy lähteä katselemaan vaihtoautojen tarjontaa.

Nyt koijataan apinaa ja kunnolla  ;D ;D ;D. Varaat lautan Viroon ja käyt siellä tonnilla vaihtamassa tuon kaksoimassan. Toiseksi sun dpf-pönttö ei varmana ole noilla kilometreillä täynnä. Tuo grammamäärä on vain laskennallinen ja jos vastapaine ei ole korkea, niin kovaa ajoa vielä 100tkm. Huijausohjelmiston päivitystä en olisi tehnyt, koska JOS DPF-pönttö on täynnä, niin se kannattaisi tyhjentää, EGR-tulpata (Koska se tukkeutuu tuon huijausohjelmistopäivityksen jälkeen) ja käydä hieman piristämässä autoa.

Ja jos marmorilla sanovat ettei vaihdelaatikon öljyjä tarvitse IKINÃ,, vaihtaa, niin vahtaisin kyllä liikettä samantien  ;). Nelivedon eli haldex:n öljyt pitää vaihtaa 60tkm välein!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

rami

Kaikista helpoin ja varmin tapa on päästä näistä koijauksista eroon.
Ohje 1 kannattaa pitää kyntensä irti koko VG konsernin autoista. Laatu alkaa olla sitä luokkaa, että pelkkää ongelmaa lykkää.
Jumalattomia korjauslaskuja näyttää olevan tyrkyllä. Näyttää siltä, että alle 3000 eur. remppalaskua ei tehdä mitään. Konserni on tyrinyt niin pahasti, että jostain pitää rahaa kehitellä. Kukapas muu sitä rahaa kantaa kuin asiakas.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: rami - 21.12.17 - klo:22:35
Kaikista helpoin ja varmin tapa on päästä näistä koijauksista eroon.
Ohje 1 kannattaa pitää kyntensä irti koko VG konsernin autoista. Laatu alkaa olla sitä luokkaa, että pelkkää ongelmaa lykkää.
Jumalattomia korjauslaskuja näyttää olevan tyrkyllä. Näyttää siltä, että alle 3000 eur. remppalaskua ei tehdä mitään. Konserni on tyrinyt niin pahasti, että jostain pitää rahaa kehitellä. Kukapas muu sitä rahaa kantaa kuin asiakas.

Miksi et Rami noudata omaa neuvoasi?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

rami

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.17 - klo:22:39
Miksi et Rami noudata omaa neuvoasi?


Kyllä noudatan omaa neuvoani vaan pitää tuolla rakkineella yrittää ajella vielä jonkin aikaa. On liian vähän kilsoja ja ikää ei kannata vielä laittaa kiertoon. Autokauppias on sellainen, että sen pitää aina vähintään 15 donaa saada väliä. Siitä syystä tuolla pitää yrittää päästä eteenpäin. Suhteessa liian kallis vielä laittaa kiertoon. Kilsat halpenee kumminkin ajokilometrien myötä. Piäisi vielä 20tkm saada lisää mittariin jos tuo romu kestäisi sen ajan.
Jotain hyvääkin tuosta romusta löytyy. Pitänee JOULUN kunniaksi kehua ajettavuutta ja jopa tuo 150hv mopomoottorikin työntää kabiinin lämpöä aika kivasti. Testasin tänään. Suorastaan kuumaksi sai sisätilat HI-asennolla.

Kyllä diesel on selvästi pakastinlokero jos vertaa vaikka tuohon pienempään bensa-autoon. Etu on kiistaton ja päivänselvä varsinkin taajama-ajossa.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Eesau - 21.12.17 - klo:20:44
Jaa no tänään asiaan tuli hieman tietoa.

Käytin autoa merkkiliikkeessä huollossa ja totesivat, että kytkin on kulunut. Vaihdettava kuulemma koko kytkinasetelma, kaksoismassavauhtipyörä jne. Arvio kustannuksista noin 2500e.

Lisää harmaita hiuksia aiheutti, että olivat mitanneet DPF:n ja totesivat, että se pitäisi vaihtaa. Mitattu arvo 68g ja 70g on kuulemma maksimi. Testeri oli ilmoittanut että 1000km päästä pönttö on täynnä. Tämä myös katkaisi ajoturvan.

Autoon tehtiin samalla päästöhuijauksen korjaus. Koskaan aiemmin ei ole tuota DPF:ää mitattu, jännä että tänään mittasivat... 300km ajon jälkeen keskikulutus maantieajossa 6.5l/100km joka tuntuu paljolta. Ennen mennyt noin 5.5l. Liian aikaista johtopäätöksille, mutta huolestuttavalta näyttää.

Kaiken kaikkiaan alkaa tuntua siltä, että joulun välipäivänä on hyvä syy lähteä katselemaan vaihtoautojen tarjontaa.

Huh huh. Hirveä hinta kytkinrempalle vai onko noissa 4x4 vehkeissä sitten enemmän työtunteja( joutuu purkamaan yms)

www.kytkinkauppa.fi

Katseleppa tuolta autoosi sopiva paketti.

Itselleni tuossa jo valmiiksi katselin syksyllä kun epäilin kaksoismassaa.

https://www.kytkinkauppa.fi/product/2/audi-seat-skoda-ja-volkswagen-20-tdi-0204---luk-repset-dmf-kaksoismassa-vauhtipyora-ja-kytkinpaketti

568.90 â,¬ kaksoismassa + koko kytkinsetti. Ei paha ollenkaan. Sitten vaan jollekin luotettavalle pikkupajalle missä kohtuu tuntiveloitus niin tuon saa töineen vaihdettua alle tonnilla.

Ulkomailta saa varmaan vielä halvemmalla koko setin jos jaksaa etsiä.

En tosin tiedä tuosta nelivedosta teettääkö se sit enemmän työtunteja jos pitää purkaa osia, että pääsee kytkimen ja kaksoismassan vaihtamaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy