Kirjoittaja Aihe: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta  (Luettu 6288 kertaa)

Poissa tto4121

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« : 14.12.17 - klo:18:53 »
Terve vaan forumin käyttäjät, pitkästä aikaa.

Nyt tarvitsen viisaampien tietoa. Passattini jätti tienvarteen ja nyt haluaisin selvitellä A) Mitä on todennäköisesti tapahtunut ja mistä syystä B) Mitä on todennäköisesti mennyt rikki C) Paljonko lysti maksaa? Commonrail moottorin tuntijat pääsee nyt näyttämään kyntensä.

Auto on siis Passatti 9/2009, moottori CBAB 2.0TDi 103kW.

Eli n. 80 km/h vauhdista moottori sammui itsestään, start stop yritti saada moottoria käyntiin uudestaan toistuvasti kunnes ohjasin bussipysäkille, sammutin moottorin ja menin katsomaan konepellin alle. Havainto: kiilahihna puuttuu ja öljyä on jakopään puolella moottoria joka paikassa.

Korjaamon alustavan hämmästelyn perusteella arvio tapahtumista on:

1. Polttoaineen ruiskutuspumpun (moottoritilassa) pohjasta kuparisen tiivisteen välistä on päässyt dieseliä tiputtamaan kiilahihnan ("laturinhihnan") päälle tehden siitä selvää.
2. Moottorin käydessä kiilahihna mennyt ihan palasiksi ja osa palasista päätynyt jakopään suojakannen alle.
3. Kiilahihnan palaset sekoittaneet jakopään jaon.

Autoon oli tehty 4000km sitten jakopäänremppa sekä vuosihuolto paikallisessa korjaamoketjussa, ei merkkihuollossa.

Tosiaan noihin kysymyksiin A-C kaipaisin vastauksia.

Kiitoksia jo etukäteen avusta ja vastauksista!

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.556
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #1 : 14.12.17 - klo:20:17 »
Jos moottori vielä oli käynnissä ja kävi tasaisesti kun sammutit auton, ei venttiilit todennäköisesti ole solmussa ja selviät alle tonnilla. Jos yksikin venttiili on vääntynyt, on kustannus moninkertainen  :o

Ainoa paikka, mistä tuo moottori?öljy tuonne pääsee on oikeastaan moottorin kampiakselin stefa. Eli olisikohan hihnan palaset rikkoneet sen? Nokka-akseli(e)n:kin stefa(t) toki voivat olla rikki.

Uusi stefa, uusi jakohihna, jako kohdilleen ja puristusten mittaus kädet ristissä pitäen  ::)

On myös mahdollista, että moniurahihna on asennettu väärin nokkahihnan vaihdon yhteydessä ja tuo naftan vuotaminen on huono tekosyy... Siinä on muistaakseni 6 uraa ja sen saa helposti asennettua siten, että jossain hihnapyörällä on vain 5 uraa kohdillaan. Se asennus onkin yhtä tarkkaa hommaa kuin sääsken naiminen  ;D

Jos olet kiinnostunut myymään tuon auton rikkinäisenä, laita yksityisviestiä. Etsiskelen tuollaista edullista Common Rail moottorilla varustettua Passat-projektiautoa pojelleni, joka on köyhä opiskelija.

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.053
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #2 : 15.12.17 - klo:00:16 »
onko kiilahihnaa edes vaihdettu, vai onko vanha hihna laitettu vain takaisin paikalleen? Eihän nuo kiilahihnatkaan ole ikuisia - paljonko lienee autolla ajettu. Eli joko hihnan km-tuli täyteen, asennusvirhe, tai sitten diesel söi uuden kiilahihnan pikavauhtia joka kuulostaa kyllä hieman epätodennäköiseltä muttei mahdottomalta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa tto4121

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #3 : 15.12.17 - klo:12:44 »
Kiitokset kaikille vastaajille.

onko kiilahihnaa edes vaihdettu, vai onko vanha hihna laitettu vain takaisin paikalleen? Eihän nuo kiilahihnatkaan ole ikuisia - paljonko lienee autolla ajettu. Eli joko hihnan km-tuli täyteen, asennusvirhe, tai sitten diesel söi uuden kiilahihnan pikavauhtia joka kuulostaa kyllä hieman epätodennäköiseltä muttei mahdottomalta.


Niinpä. Millä senkin sitten pystyt todistamaan tässä asiassa? Korjaamon mukaan syy on tuo dieselvuoto, koska he paineistivat polttoainejärjestelmän ja vuoto ilmeni ruiskutuspumpussa. Kiusaa vain omaa mieltäni, että auto oli tosiaan 1,5kk / 4000km sitten kyseisellä korjaamolla jakopäärempassa ja vuosihuollossa ilman mitään ongelmia tätä ennen. Sattuuhan näitä, mutta haluaisin olla varma vastuu / korvaus asiassa.

Jos moottori vielä oli käynnissä ja kävi tasaisesti kun sammutit auton, ei venttiilit todennäköisesti ole solmussa ja selviät alle tonnilla. Jos yksikin venttiili on vääntynyt, on kustannus moninkertainen

Auto tosiaan siis sammui itsellään ja start-stop yritti käynnistää moottoria uudelleen. Vedin tien sivuun bussipysäkille heti ja otin virrat pois avaimella. Ennen tätä moottorin kierrosluku oli 300-400 (ilmeisesti siis käynnistysmoottorin pyörittämänä?) noin 10 sekunnin ajan.


Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.556
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #4 : 15.12.17 - klo:13:14 »
Auto tosiaan siis sammui itsellään ja start-stop yritti käynnistää moottoria uudelleen. Vedin tien sivuun bussipysäkille heti ja otin virrat pois avaimella. Ennen tätä moottorin kierrosluku oli 300-400 (ilmeisesti siis käynnistysmoottorin pyörittämänä?) noin 10 sekunnin ajan.
Taitaa olla kansiremonttia tiedossa sitten  :-\

Kysele kustannusarvio ja jos kovin suolainen hinta, aletaan hieromaan kauppoja "kunnostettavasta" autosta. Missäs kaukaa auto muuten on ja paljonko kilometrejä?

Poissa TapsaR

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #5 : 15.12.17 - klo:20:50 »
Tässä omia kokemuksia aiheesta http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36860.0

Jos vaan uskaltaa yhtään kokeilla niin pelkästään uudet paininvivut ja tietenkin se jakopää nippuun, sillä sitten kokeilemaan, näin merkkiliike neuvoi mutta eipä kelvannut pajalle missä oma auto oli vaan tuo oli pakko purkaa todetakseen että ompa keleen kalliita osia...
Ja jos jotain osia tarvii niin tuosta löytyy ja hinnoista voi neuvotella http://www.vagarena.fi/index.php?topic=37197.0
Golf IV & Octavia 2

Poissa tto4121

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #6 : 15.12.17 - klo:21:12 »
Noniin tämähän alkaa mennä nyt mielenkiintoisemmaksi. Eli kaiken syypäänä on siis ollut moottorin jakopään päällä sijaitseva "auxiliary fuel pump", eli suomeksi kai joku lisäpumppu, jonka letkuliittimen juuressa oleva kuparitiiviste on tihkuttanut dieseliä moniurahihnan päälle.

Nyt sitten eräiden väitteiden mukaan tuo kyseinen tiiviste ei vuoda ellei se liitin ole löystynyt kun pumppu ja letkut on irroitettu jakopäärempan yhteydessä korjaamolla. Lisäksi on väitetty, että jos tuo kuparitiiviste löystyy niin se ei enää kiristämällä mene tiiviiksi vaan pitää vaihtaa uusi tiiviste.

Kovasti kiinnostaisi tietää teidän mielipiteitänne / kokemuksia asiasta, koska nyt alkaa näyttää siltä, että virhe on tapahtunut korjaamon toimesta tosiaan tuon jakopäärempan yhteydessä ja maksumies löytyykin jostain muualta. Jos tämä tällä selviää niin meidän lapsiperhe kiittää kyllä aika isosti kaikesta avusta mitä tältä forumilta olen saanut!

Poissa jt

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.053
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #7 : 16.12.17 - klo:18:37 »
Laskusta varmaan näkee onko kiilahihnaa vaihdettu ollenkaan. Itselle sattui hieman vastaava kämmi korjaamon puolesta kun hehkujen vaihdon yhteydessä olivat irrottaneet polttoainesuodattimen, jossa integroitu polttoaineen lämmitys jäähdytysnesteellä, letkut (ei olisi tarvinut). No jollain ihmekonstilla auto lähti "korjauksen" jälkeen sitten käyntiin vaikka letkut meni ristiin. Ei se kotona enää sitten käynnistynyt. Tässä tapauksessa korjaamo hoiti asian siististi, hinaus paikalle, moottorin huuhtelu ja tankki täyteen löpöä. Olihan tuo nolo kämmi tietenkin, mutta jälkihoito toimi hyvin.

Laskustahan näkee myös onko kuparitiivistettä vaihdettu jos on eritelty osat - tässä tapauksessa vaan menee todella hankalaksi tuo näyttö, onko vuotanut aikojaan vai vuoto tullut nimenomaan siitä kun on liittimiä irroteltu/liikuteltu, ei liene hankalaa arvailla mikä on liikkeen kanta kun kyseessä on vielä aika kallis korjaus.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2.556
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #8 : 16.12.17 - klo:19:22 »
Tuota auxiliary fuel pumppua ei tarvitse irroittaa letkuistaan jakohihnarempan takia. Se toki pitää siirtää syrjään kun moottorin ylätuki pitää irrottaa. Jos sen irroittaa, letkut on pikaklemmareilla kiinni nipoissa. Ainakin toisen pään nipassa on kuparitiiviste, joka voi toki vuotaa.

Minun epäilykseni on, että tuo polttoainevuoto on alkanut jakohihnarempan yhteydessä (muutenhan se olisi näkynyt jo ennen remppaa?) ja korjaamo on velvollinen osallistumaan korjauskustannuksiin huomattavalla osuudella. Kai heillä joku vastuuvakuutus on olemassa?

Poissa Setavarjoo

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #9 : 16.12.17 - klo:19:58 »
Tuota auxiliary fuel pumppua ei tarvitse irroittaa letkuistaan jakohihnarempan takia. Se toki pitää siirtää syrjään kun moottorin ylätuki pitää irrottaa. Jos sen irroittaa, letkut on pikaklemmareilla kiinni nipoissa. Ainakin toisen pään nipassa on kuparitiiviste, joka voi toki vuotaa.

Minun epäilykseni on, että tuo polttoainevuoto on alkanut jakohihnarempan yhteydessä (muutenhan se olisi näkynyt jo ennen remppaa?) ja korjaamo on velvollinen osallistumaan korjauskustannuksiin huomattavalla osuudella. Kai heillä joku vastuuvakuutus on olemassa?

Ainahan kaikki viat tulee jonkun rempan jälkeen mutta ei se automaattisesti tarkoita että edellisessä on jotain tyritty.
Kannattais selvittää tarvitseeko siihen koskea kyseisessä hommassa tai onko mahdollista että on jokin kolauttanut tjms.. 
Itse kyllä sitä mieltä että 4tkm jos on vuotanut kokoajan hihnalle niin se olis rävähtänyt kyllä paljon ennen tätä ja varmasti ääntänyt ennen hajoamistaan sekä sen naftantuoksun olis kyllä haistanut ulkopuolella ja varmaan myös kabiinissa

Poissa TapsaR

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 209
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #10 : 17.12.17 - klo:08:00 »
Kyllä se pumppu pitää sivuun siirtää tuon remontin ajaksi ja ehkä jotain letkuja irroitella, en nyt näkemättä muista saisiko pumpun sivuun ilman letkujen irrotusta, mutta en kyllä ensimmäisenä letkunippoja ruuvailisi irti. Jakopää remppaan löytyy varmasti joltakin foorumilaiselta ohje tai linkki niin siitä voisi päästä kiinni tarviiko mitä kaikkea purkaa.

Mietin kanssa että nafta on varmasti haissut kun omassa vuoti vain paluu sen verran että suuttimen ympäristö oli kostea, tuossakin huomasi hajun kuumana mutta ei kylmänä. Tosin aiemmassa Ocussa vuoti suodatinkotelolle menevä letku reilusti ja ei sitä huomannut ennen kuin avasi pellin muita asioita varten.
Golf IV & Octavia 2

Poissa tto4121

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #11 : 17.12.17 - klo:13:22 »
Kyllä se pumppu pitää sivuun siirtää tuon remontin ajaksi ja ehkä jotain letkuja irroitella, en nyt näkemättä muista saisiko pumpun sivuun ilman letkujen irrotusta, mutta en kyllä ensimmäisenä letkunippoja ruuvailisi irti. Jakopää remppaan löytyy varmasti joltakin foorumilaiselta ohje tai linkki niin siitä voisi päästä kiinni tarviiko mitä kaikkea purkaa.

Mietin kanssa että nafta on varmasti haissut kun omassa vuoti vain paluu sen verran että suuttimen ympäristö oli kostea, tuossakin huomasi hajun kuumana mutta ei kylmänä. Tosin aiemmassa Ocussa vuoti suodatinkotelolle menevä letku reilusti ja ei sitä huomannut ennen kuin avasi pellin muita asioita varten.


Haynesin manuaali sanoo, että pumppu pitää irrottaa (6.2 "Slide up the hose retaining clips, then undo the 2 retaining bolts and remove the supplementary fuel pump"),
mutta ainakin yksi netin DIY ohje kertoo, että on mahdollista tehdä jakopää ilman pumpun letkujen irroittamista:

 (http://www.myturbodiesel.com/wiki/cbea-cjaa-vw-jetta-golf-jsw-tdi-timing-belt-removal-part-1/ "NOTE: The service manual says to disconnect the fuel lines in the next step. They're right in front of the timing belt so removal will give you much more clearance. However, if you open the fuel system you MUST flush air out of the fuel lines by running the pumps without the engine running. If you do not have VCDS, I recommend not disconnecting them and just working around them. If you leave them alone, you must carefully study this procedure and make sure the fuel lines don't get stressed or snagged in the timing belt path. Some things are moved while you're underneath the car so have an observer watch the lines above the car."

Joka tapauksessa korjaamon väite, että he eivät ole kyseiseen pumppuun koskeneet ei siis pidä millään paikkansa. Oli kyse sitten vahingosta tai tahallisesta huolimattomuudesta, on heillä osallisuus vikaan ja siitä aiheuteneisiin vahinkoihin.

Ainahan kaikki viat tulee jonkun rempan jälkeen mutta ei se automaattisesti tarkoita että edellisessä on jotain tyritty.
Kannattais selvittää tarvitseeko siihen koskea kyseisessä hommassa tai onko mahdollista että on jokin kolauttanut tjms.. 
Itse kyllä sitä mieltä että 4tkm jos on vuotanut kokoajan hihnalle niin se olis rävähtänyt kyllä paljon ennen tätä ja varmasti ääntänyt ennen hajoamistaan sekä sen naftantuoksun olis kyllä haistanut ulkopuolella ja varmaan myös kabiinissa


Auto oli ennen vahinkoa kaksi viikkoa vaimolla ajossa minun ollessa työmatkalla, joten varmaksi en itse pysty hajua sanomaan. Vaimon mukaan hän oli haistanut silloin tällöin polttoaineen hajun kabiiniin. Korjaamokin sanoi, että vuoto on ollut niin pientä, ettei sitä ole esimerkiksi ajossa ajoviiman vuoksi todennäköisesti haistanut. Haju on tullut sisätiloihin vain auton seistessä tyhjäkäynnillä paikallaan pidempään ja koska tyhjäkäynti on syntiä ( :D) niin eipä sellaisia tilanteita ole tässä parin kuukauden aikana oikeastaan monesti ollut.

Tuota auxiliary fuel pumppua ei tarvitse irroittaa letkuistaan jakohihnarempan takia. Se toki pitää siirtää syrjään kun moottorin ylätuki pitää irrottaa. Jos sen irroittaa, letkut on pikaklemmareilla kiinni nipoissa. Ainakin toisen pään nipassa on kuparitiiviste, joka voi toki vuotaa.

Minun epäilykseni on, että tuo polttoainevuoto on alkanut jakohihnarempan yhteydessä (muutenhan se olisi näkynyt jo ennen remppaa?) ja korjaamo on velvollinen osallistumaan korjauskustannuksiin huomattavalla osuudella. Kai heillä joku vastuuvakuutus on olemassa?


Kyllä kaikkien teidän vastaustenne, oman tutkimukseni ja kokemukseni perusteella minä lähden nyt haastamaan korjaamoa tällä asialla. Varmistan vielä merkkikorjaamosta heidän mielipiteen asiaan ja jos he sanovat, että asia on todennäköisesti juuri noin niin juttu joko sovitellaan "paikallisesti" tai sitten mennään kuluttajavirastolle.

Jos vielä tulee jotain mieleen asiaan liittyen niin laukokaa mielipiteenne/viisautenne toki! Kiitos vielä kerran kaikille jeesistä.

Poissa tto4121

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #12 : 11.03.18 - klo:08:24 »
Meinasi unohtua päättää tämä aihe.

Asia ratkesi lopulta ja auto on taas ajossa. Männät olivat tosiaan lyöneet venttiileihin ja nostajan tapit olivat kaikki siististi poikki, kuin veitsellä leikatut. Samalla nokka-akselin päädyssä oleva hammasratas oli hypännyt pois paikoiltaan (taitaa olla vaan prässätty onttoputken päähän?). Kaikki uudet osat yläpäähän ja sillä tuli kuntoon.

Sitten tähän korvaus asiaan: Autokorjaamon kanta oli siis alunperin, että elämä on ja heiltä saa maksuaikaa. Kattavan selvittelyn jälkeen kävin sitten kertomassa oman näkemykseni miten tilanteeseen on päädytty, keskeisimpänä pointtina korjaamon todennäköisesti tekemä huolimattomuus virhe. Tämän keskustelun jälkeen auton korjaaminen sovittiin korjaamon vakuutuksen piikkiin. Asiallisesti hoidettu korjaamon puolelta lopulta, koska he eivät tosiaan millään pysty todistamaan, etteikö asia olisi toisin.

Kiitokset vielä kerran kommentoijille.

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.729
    • Profiili
Vs: VW Passat 09 2.0Tdi CBAB jakopään murhetta
« Vastaus #13 : 11.03.18 - klo:10:52 »
Vuotoa tai ei, mutta vaihdettiinko alunperin jakopään kanssa myös uusi moniurahihna? Moni nyrkkipaja jättää tuon oletuksena vaihtamatta, vaikka se kuuluu ilman muuta vaihtaa samalla uuteen. Ilman vuotoakin katkeavan moniurahihnan riski on tuo, että se hakkaa itsensä jakopääkotelosta läpi.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy