Vm. 12 Freetrackin Haldex

Aloittaja Aheikkila, 12.12.17 - klo:22:22

« edellinen - seuraava »

Aheikkila

Kuinka ton ikäsessä pitäis toimia nelikon, eikö tässä ole jo pieni veto aina päällä ja sit liukkaalla lisää?
Nyt tuntuu että toi nelikon omistaminen ei alkanu ruususesti vaan ei ole perässä vetoa, etuvetosella olis tänään päässy ihan yhtä liukkaasti eteenpäin >:(
Autokaupoista on ny se kohta 3kk ja mielestäni tähän asti on liukkailla keleillä kyllä vetoja ollu. Muutaman kerran aiemmilla liukkailla keleillä huomannu selkeän nytkähdyksen kun lähteny pieneen ylämäkeen liikkeelle kun on takarenkaista tullu vetoapua mukaan, pitäisikö moista huomata tässä?

Taustaa senverran että autolla on 84tkm mittarissa ja ilmeisesti eka(?) Haldex huolto tehtiin vasta tänä syksynä. Vikavalojahan tämä ei sytyttele ilmeisesti kovin herkästi ja VCDS on vasta hankinnassa niin ei pääse analysoimaan sitä kautta hetimiten.

Aiheestahan on keskustelua vaikka ja kuin, mutta merkki- ja malliskaala on laaja ja tekniikat vähän vaihtelee, samoin keskustelut rönsyilee. Ja on jotain eloa tälläkin lohkolla  ;)

Normanton

#1
Tuossa on mitä todennäköisemmin 4th Gen Haldexi ja sen pitäisi olla liikkeelle lähdettäessä 50:50 voimajaolla etu- ja taka-akselien välillä. Eli siellä on sähkömoottori joka luo pumpulla esipaineen järjestelmään ja ei vaadi luistoa liikeelle lähdettäessä niin kuin esim 2nd Gen haldex, jota löytyy vanhemmista VAG vehkeistä. Ajossa suhde sitten muuttuu mallista riippuen 95:5 tai 90:10, jos luistoa ei havaita ja etupäässä luistoa havaittaessa tehoa aletaan siirtää taakse tarpeen mukaan.

Mielestäni nämä uudemmat Haldexit toimivat oikein hyvin. Itselläni on ollut yksi Audi Torsenilla (joka oli kyllä paras), Skoda oli 2nd Gen haldexilla ja kyllä sekin toimi ihan hyvin. Ei valittamistä ja todella pahoissa paikoissa käytiin metsästysharrastuksen tiimoilla. Nyt Passat taitaa olla 4th Gen Haldexilla.

Itselläni Passatissa ei vedon kytkeytymistä huomaa liikeelle lähdettäessä mitenkään, kun se on jo päällä. Eli jos jotain nykäyksiä tuntuu tai ei vedä takaa niin kyllä sitten pitää lähteä selvittämään missä vika.

Voit koittaa jossain ylämäessä nyt lumikeleillä lähteä liikkeelle ESP-off asennossa reilulla kaasulla ja pyydä kaveri/vaimo katsomaan vieressä että sutivatko takapyörät eli välittyykö teho sinne ollenkaan.

Edit: Kirjoitus virhe ja asia virhe
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Aheikkila

Tuli tänään kurvaillessa mieleen että sehän on varmaan luistonesto tai sähköinen tasauspyörästö mikä aiheuttaa ton nytkähdyksen kun jarruttelee luistavaa rengasta. Eli ei välttämättä oo aiemminkaan nelikko pelannu ollenkaan, mutta toi XDS/TCS on hoitanu niin sievästi pienet suditukset etten ole tajunnut mitään erikoista olevankaan.
Ei ole kyllä mitään vetoa taka-akselilla, huomaa jo siitä kun kierrokset nousee kiihdytyksessä eikä nopeus vastaavasti, ja etupää autosta vetelee voimalla, perä pysyy siististi linjassa.
Minkähänlaista argumentointia myyjäliikkeen suuntaan pitäis alkaa laittaan, tai onhan tietysti teoriassa mahdollista että Laakkosella on menny Haldex -huolto munille? Itsehän joutuu osan maksamaan melkein jokatapauksessa kun kuluvasta laitteistosta on kyse, muttei ihan koko paukkua haluttais, vaikka ei tässä vielä hintaa tiedäkkään ???

Normanton

Siis kun auto on ostettu 3kk sitten liikkeestä niin ehdottomasti kannattaa tuosta reklamoida sinne liikkeeseen. Jos se yksikkö on rikki niin on se sen verran kallis vaihtaa että ei kannata itselleen siitä kustannuksia ottaa. Myös huoltoon kannattaa ottaa yhteyttä, ei olisi eka kerta kun Laakkosella ovat jotain sössineet huollossa.

Haldex ei ole ns. "kuluva" osa vaan kyllä sen tulisi kestää auton elinikä. Toki öljyt ja suodattimet tulee vaihtaa ajallaan. 84tkm on sen verran vähän että ei pitäisi olla vielä mitään ongelmia.

Itse varmaan tekisin niin että ensin ottaisin yhteyttä huollon tehneeseen Laakkoseen ja ilmoittaisin ongelmasta. He varmaan saavat vian diagnosoitua ja sitten niiden tietojen pohjalta helpompi argumentoida myyjäliikkeen kanssa. Itse argumentoisin että nyt tuli vasta talvikelit niin ei ole aiemmin varmaan havaintoa että toimiko se aiemmin vaiko ei. Laakkonen varmaan koittaa laskuttaa vian hausta, mutta olisin tiukkana ja perustelisin asiaa sillä että on ollut juuri huollossa jossa nimenomaan huollettu Haldex yksikköä ja nyt se ei toimi. Toki myyjäliikkeeseen voi ja kannattaa ilmoittaa heti niin saa prosessin liikkeelle.

Jos laakkonen toteaa että on ollut jo rikki niin sitten vaan reklamaatiota myyjäliikkeeseen ja älä maksa mitään. Heidän kuuluu hoitaa se kuntoon ja laki on tässä erittäin selvä ja sinun puolellasi. Jos taas Laakkonen toteaa että heidän moka (mitä tuskin tekevät) niin sitten heidän tulee se korjata. Molemmissa tapauksissa ole tiukkana ja älä suostu mihinkään kustannusten puolittamisiin. 
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Aheikkila

Nonii, tällä liikkeelle. Tai no itseasiassa otinkin jo myyjään kontaktin ja sieltä ohjeisti että asiantuntevaan liikkeeseen analyysiin ja sitten tulokset heidän reklamaatiokäsittelijälle ja siitä asia etenee.
Laakkoselta sain huomiseksi jo ajan niin eiköhän tästä ainakin ongelman syy pian ole tiedossa.

Tuosta ajomäärästä ja Haldexin huoltamattomuudesta oli jo ostaessa puhetta myyjän kanssa että asia on havaittu "ajoissa". Nykyohje öljynvaihdolle on 3 vuotta, ja tämä on jo sen 6 vuotta kuitenkin kulkenut että "vähän yli". Ei kait kilometrirajoitusta ole enää ollenkaan. Sinänsä kuulostaa vähän erikoiselta kun joku taksihan rullaa aika matkan kolmeen vuoteen, mutta ehkä niihin sitten "varmuuden vuoksi" vaihdetaan öljyt jo ennen kolmea vuotta :o

Innostuin saamaan aikaiseksi ja tilasin VCDS-kaapelin mutta tulee varmaan huomenna tai ens viikolla vasta. No kyllä sille kai jatkossakin käyttöä vielä tulee. :)

Kiitos tsempistä, huomenna aamusta ihmettelemään.

-karppa-

En ole kuullutkaan, että olisi sidoksissa aikaan, vaan 60tkm huoltoväliin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Normanton

#6
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 14.12.17 - klo:23:18
En ole kuullutkaan, että olisi sidoksissa aikaan, vaan 60tkm huoltoväliin.

Jossain vaiheessa muuttui tuo kiinteä 60tkm vaatimus muotoon 60tkm/36kk. Uudemmissa on tainut sitten vielä tuo kilometrimäärä tippua kokonaan pois ja nykyään tuo on tosiaan vain 3 vuoden (36kk) välein.

Itse törmäsin tähän kun huoltoja tiedustelin omaan b7 koriseen Passat Alltrackiin niin Haldexin öljynvaihto tosiaan tuo 36kk. Tosin 60tkm on varmaan ihan hyvä vaihtoväli.

Edit: Ja lisäksi suodattimen vaihto ei kuulu enää haldexin (4th Gen) huolto-ohjelmaan joka tuntuu itsestäni vähän kummalliselta.

Edit2: Tuossa kun googlettelin asiaa niin ilmeisesti 2nd Gen haldex on ollut kiinteällä 60tkm öljynvaihtovälillä, alkupään 4th Gen haldexit oli sitten tuo 60tkm/36kk 2009 asti ja 2010-> on enää 36kk ilman kilometrirajaa. Lisäksi 4th Gen haldexin huolto-ohjeista on poistettu tuo suodattimen vaihto ja on nykyään ns. ikuinen.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Normanton

Ja topikkiin palatakseni niin hyvä että homma lähtee selviämään. Tuo että asia on huomattu jo myyjän kanssa ennen kauppoja helpottaa asemaasi todella paljon. En usko että tästä tulee sinulle ongelmia/kustannuksia kun vaan pysyt tiukkana.

Itse olen kanssa miettinyt tuon aikaan perustuvan huoltovälin mielekkyyttä mutta niin se vain on.

VCDS ei ole koskaan huono hankinta VAG:n omistajalle.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

tet

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 15.12.17 - klo:09:57
Edit: Ja lisäksi suodattimen vaihto ei kuulu enää haldexin (4th Gen) huolto-ohjelmaan joka tuntuu itsestäni vähän kummalliselta.

Tätä joskus googlettelin ja selvisi, että suodatinmateriaali on tuossa kohtaa vaihtunut johonkin hi-tech matskuun. Suodatinta ei siis ole vaihdettu aiemmin tukkeutumisen takia, vaan siksi että vanha suodatinmateriaali ajan myötä hapertui ja siitä lähti "hitua kiertoon". Uusi kestää kuulemma ihan eri lailla ajan hammasta, siksi ei enää tarvitse vaihtoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 15.12.17 - klo:09:57
Edit: Ja lisäksi suodattimen vaihto ei kuulu enää haldexin (4th Gen) huolto-ohjelmaan joka tuntuu itsestäni vähän kummalliselta.

Uudemmissa ei olekkaan tuota koko suodatinta ja kyllä suodattimen vaihto ei kuulu ohjelmaan eikä haldexin huolto. Ne pitää erikseen pyytää/vaatia...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Aheikkila

Laakkosella käytiin ja koodi löytyi, pumppuhan se siellä on moro.
Huoltoneuvoja vai mikä se nykyään on väitti että olisi huollossa tarkistettu nelivedon toiminta öljynvaihdon yhteydessä ja toiminut. En tiedä miten testasivat, nosturilla ilman kuormaa tmv kun ei sillon liukkaita ollu kyllä. Mutta ainakaan mitään vikakoodeja sillon ei ollut vielä, nyt löyty.
Myyjälle lähti raportti vianhausta ja lupasi Laakkoselta soittaa kun tulee vastaus.
Mullehan tuo pitäisi olla ongelmaton tapaus, joko vikaa oli jo auton ostaessa ja se ilmiintyi nyt, tai sitten Laakkosella huollossa on joku hups käyny. Olis kiva olla kärpäsenä katossa kun selvittelevät keskenään että kenen vika ::)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.12.17 - klo:19:18
Uudemmissa ei olekkaan tuota koko suodatinta ja kyllä suodattimen vaihto ei kuulu ohjelmaan eikä haldexin huolto. Ne pitää erikseen pyytää/vaatia...

Kyllä kai nyt öljynvaihto sentään huolto-ohjelmaan kuuluu? En ole nykyisessä vielä ehtinyt asiaan tutustua, mutta Octaviassa kyllä tekivät Haldexin huollon ihan omasta aloitteestaan kun merkkiliikkeen huollossa käytin. Ei siinä suodatinta vaihdettu, mutta tuossa Gen.4 versiossa ei tosiaan enää kuulukaan vaihtaa suodatinta, vain sitä vanhemmissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 18.12.17 - klo:14:29
Kyllä kai nyt öljynvaihto sentään huolto-ohjelmaan kuuluu? En ole nykyisessä vielä ehtinyt asiaan tutustua, mutta Octaviassa kyllä tekivät Haldexin huollon ihan omasta aloitteestaan kun merkkiliikkeen huollossa käytin. Ei siinä suodatinta vaihdettu, mutta tuossa Gen.4 versiossa ei tosiaan enää kuulukaan vaihtaa suodatinta, vain sitä vanhemmissa.

Lisätyö tuo haldex huolto. Edellisen auton kanssa tuo piti erikseen pyytää eivätkä silloinkaan tarjonneet suodattimen vaihtoa. Sekin piti merkkiliikkeestä erikseen kysyä (120tkm huolto).

Näin ainakin Laakkosella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Aheikkila

Aika vähemmän yllättävää. "kaupasta on 3kk ja ei voi varmasti osoittaa että pumppu olisi jo tuolloin ollut rikki"
Niin no ei kai voi osoittaa joo kun liukkaita on nyt vasta. Ei toki voi oikein varmaksi sanoa että olisi ollut silloin vielä ehjä myöskään.
Laakkonen taas ei öljynvaihdostaan sanonu mitään, vaikka sen jälkeen on ihan varmasti ollu paskana.

V***u että joo. >:(

M_M

Lainaus käyttäjältä: Aheikkila - 20.12.17 - klo:16:26
Aika vähemmän yllättävää. "kaupasta on 3kk ja ei voi varmasti osoittaa että pumppu olisi jo tuolloin ollut rikki"

On ihme kitinää. Virhevastuun nojalla liike olisi joka tapauksessa vastuussa, mutta tässä tapauksessa vielä paljon suuremmalla syyllä koska kuluttajaneuvonta on linjannut että 6kk sisällä ilmenneiden vikojen katsotaan olleen autossa jo ostohetkellä.

Kannattaa nyt pysyä tiukkana ja kertoa jämäkän asiallisesti myyjälle että laittaa auton kuntoon ja asiassa ei sen enempää keskusteltavaa ole.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Aheikkila - 20.12.17 - klo:16:26
Aika vähemmän yllättävää. "kaupasta on 3kk ja ei voi varmasti osoittaa että pumppu olisi jo tuolloin ollut rikki"
Niin no ei kai voi osoittaa joo kun liukkaita on nyt vasta. Ei toki voi oikein varmaksi sanoa että olisi ollut silloin vielä ehjä myöskään.
Laakkonen taas ei öljynvaihdostaan sanonu mitään, vaikka sen jälkeen on ihan varmasti ollu paskana.

V***u että joo. >:(

Toteat seuraavaa:
Kun ostin auton ei tuota nelivedon toimintaa pystynyt testaamaan. Heti liukkaiden kelien alkaessa huomasin ettei neliveto toimi joten otin välittömästi yhteyttä asian johdosta kuten vikatapauksissa tulee tehdä. Pumppu on ollut jo rikki jo auto myytäessä. Virhevastuun perusteella katson ettei näillä kilometreillä pumpun tulisi mennä rikki ja minun aikana auto on huollettu huolto-ohjelman mukaan.

Todennäköisesti joudut EHKÃ,, jonkun euron tuosta uudesta pumpusta maksamaan, mutta älä hyväksy heti ensimmäistä tarjousta.

Kysymys: Huollatitko sinä tuon haldex:n ensimmäisellä kerralla vai liike mistä auton ostit?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Aheikkila

#16
Minä huollatin. Liike ei "suostunut" mitään huoltoja tekemään. Tietysti kun välimatkaakin on 200km niin ei ollut siinä kohtaa kovin helppoa vängätä huoltoa auton hintaan ja mennä vasta huollettua autoa ostamaan pois. En olisi myyjänä itsekkään näin toiminut, kun ostajiakin on kaikenlaisia.

Edit: Niin, Seinäjoen Käyttöautoon vaan ostamaan ja palvelu pelaa. Ainakin siihen asti kun tulee ongelmia. Myyjämies tuossa jo soittelikin asiasta ja jämäkkään sävyyn uhkasi että he vetävät tämänkin tarjouksen pois jos lähden kuluttaja-asiamiehen pakeille, kun heille tulee sitten jos jonkinmoista selvityspyyntöä ja kaikkea.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Aheikkila - 20.12.17 - klo:22:26
Minä huollatin. Liike ei "suostunut" mitään huoltoja tekemään. Tietysti kun välimatkaakin on 200km niin ei ollut siinä kohtaa kovin helppoa vängätä huoltoa auton hintaan ja mennä vasta huollettua autoa ostamaan pois. En olisi myyjänä itsekkään näin toiminut, kun ostajiakin on kaikenlaisia.

Edit: Niin, Seinäjoen Käyttöautoon vaan ostamaan ja palvelu pelaa. Ainakin siihen asti kun tulee ongelmia. Myyjämies tuossa jo soittelikin asiasta ja jämäkkään sävyyn uhkasi että he vetävät tämänkin tarjouksen pois jos lähden kuluttaja-asiamiehen pakeille, kun heille tulee sitten jos jonkinmoista selvityspyyntöä ja kaikkea.

Ã,,lä neuvottele puhelimessa, vaan käy kaikki keskustelu sähköpostilla, jos mahdollista. Näin sinulla on ns. musta/valkoisella, jos asia menee eteenpäin. Tosissaan jos autoa ei ole edes huollettu huolto-ohjelman mukaan ja sinä olet huollattanut, niin olet taas toiminut niin, kuin pitää!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Aheikkila

Jää nämä aina kesken niin täytetään loppuun. Pumppu siis vaihdettiin suht sopuisasti puoliksi, Laakkonen väisteli kaikkea vastuuta loppuun saakka.
Nelikko toimi ja pari vuotta melkein menikin, sitten alkoi taas ajossa huomata syksyn liukkailla että vähän huonosti lähti päälle eli pientä sutimista ehti olla ennen pitoja.
Ã,,kkiä huoltoon Haldex öljyjen vaihtoon, öljyt oli mekaanikon mukaan aika sakeat jo ja niin taas tuoreilla öljyillä ei mitään ongelmia. Pari vuotta ja seuraavat öljyt, eli vaikka ajoa ei ole tullut kuin reilu kymppi vuoteen niin silti maks 2 vuotta kestää.
Taas olisi aika vaihtaa öljyt kun tuntui loppukeväästä vähän huonosti välillä vetävän. Lueskelin aihetta ja mietin että ei ole maailman temppu vaihtaa eli teen itse. Mutta tärkeämpänä huomiona näissä pitäisi aina ottaa myös pumppu irti ja putsata se pumpun sihti (=suodatin) koska siihen se kaikki mähmä kertyy ja se sihti ei öljyn vaihdossa puhdistu itsekseen vaan ainostaan pumpun irrottamalla. Joka taas ei ole myöskään kovin iso operaatio jos johto suostuu irtoamaan ohjausyksiköstä, pari ruuvia auki ja pumppu ulos, putsaus ja kasaus. Prkl hyviä laitteita. Ainakin toimiessaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy