Moottorin optimointi

Aloittaja Nurtzi, 10.12.17 - klo:01:00

« edellinen - seuraava »

Nurtzi

Morjesta kaikille!
Aloin kyselemään, että onko porukalla tehty optimointeja/lastutuksia/laitettu chipejä vag. Konsernin menopeleihin?
Itselläni on -08vm T5 transporter 128kw 4-motion ja polttoaineen kulutus on aika hirvittävä, kun matka-ajossa keskimäärin jonkin verran yli 10litraa.

Toivon saavani joitakin kokemuksia, kiitos!

Jultsu

Softaviritys ei kyllä tule laskemaan polttoaineen kulutusta mitenkään merkittävästi, tuskin jopa ollenkaan. Lisääntyä se kyllä voi. Jos kulutus hirvittää niin vikakoodit lukuun VCDS:llä ja reaaliaikaista anturidatan seurantaa jotta saadaan selville syyllinen tai syylliset korkeaan kulutukseen.

Mitä muuten ohjekirja kertoo keskikulutukseksi matkalla?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Juzu84

Paljonkohan sulla on tuossa Portterissa kilometrejä takana? Mulle tuli ekana mieleen että DPF:n tuhkamassan määrä on jo korkealla ja ahistaa reippaasti niin tuppaa nostaan kulutusta. Tietenkin ajotyyli vaikuttaa myös mutta melkein täynnä olevan DPF on usein suurin syyllinen jos kone on terve.

Ja mitä lastuviritykseen tulee taitaa nykyään olla ennemminkin nimellä softaus. Jos softa on laadukas niin se on todellakin hintansa väärti. Emännän ATD-koneinen golffi on softattu portin kautta ja auton käytös muuttui totaalisesti, kulutuksesta vois sanoa sen verran että rouvan ajotyylillä tapahtui laskua ja omalla kulutus pysyi melkolailla samoissa. Ei se teho vaan se kasvanut vääntö. Tekijä lupas ainakin +50 Nm ja +36 hp, en tiedä miten käytännössä mutta parannus oli huomattava. Sitten softaanhan on saatavilla optiona DPF off ja/tai EGR off.
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

TapsaR

Vanhemmilla olevan T5 porterin korkean kulutuksen aiheutti viallinen DPF paine-eroanturi ja hieman vuotava ahtimen tiiviste. Molemmat viat olivat pitkään ja pahenivat hiljakseen jolloin noita ei huomannut muuta kuin suuresta kulutuksesta, noin 1.5l laski kulutus korjausten jälkeen.

Myös tukkoinen DPF nostaa kulutusta.
Golf IV & Octavia 2

Nurtzi

Kiitos vastauksista!  :)
Porterilla on ajettu n.215tkm. Olen sen verran ulalla, että tarkoittaako tuo dpf hiukkas suodatinta ja onko sen putsaamiseen muuta vaihtoehtoa kuin irroittaa ja polttaa puhtaaksi tai uusia kokonaan? Muistaakseni autovalmistaja lupaa tuolla moottorilla matka-ajon kulutukseksi n.8litraa.

Kyllähän se tietenkin on tullut huomattua, että saa sen 9l menemään jos juruttaa jonkun mummon perässä OIKEASTI 60 vitos vaihteella, mutta tietääkseni se ei ole maantie ajoa.

Normanton

Ei se optimointi parhaimmillaan laske kulutusta kuin ehkä maksimissaan 0,5l/100km. Jossain tietyssä yksittäisessä ajosuoritteessa voi laskea enemmänkin, mutta enempää ei kannata oikeasti odottaa.

Kasvanutta kulutusta lähtisin etsimään kyllä muualta ja tuo dpf (hiukkas suodatin) on kyllä ensimmäisiä mitä lähtisin tutkimaan. Pöntön vaihtohan on kallis kuin mikä, mutta niitä voidaan myös putsata ilman irrottamistakin jos ei ole vielä päässyt liian pahaan tilaan.

Kaikesta huolimatta optimointi on kyllä hintansa arvoinen, kun sen vain teettää osaavassa paikassa.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 12.12.17 - klo:08:49
Kasvanutta kulutusta lähtisin etsimään kyllä muualta ja tuo dpf (hiukkas suodatin) on kyllä ensimmäisiä mitä lähtisin tutkimaan. Pöntön vaihtohan on kallis kuin mikä, mutta niitä voidaan myös putsata ilman irrottamistakin jos ei ole vielä päässyt liian pahaan tilaan.

Jos pöntön tuhkamassa alkaa olemaan jos maximissaan ja ahistaa nostaen kulutusta niin sellaista kemikaalia ei löydy tai taikatemppua että ne tuhkat sieltä häipyy ja suodattimesta tulee lähes uuden veroinen irroittamatta sitä. Suodattimen voi kyllä pestä asiantuntevassa liikkeessä ja jotkut on tehny jopa sitä ihan kotonaan hyvällä menestyksellä jolloin tuhkat saadaan pois ja voidaan suodatin käyttää uudelleen. Tämän jälkeen pitää taas nollata tämä laskennallinen tuhkamassa ecu:lta. Nämä DPF-litkut joita myydään kaupoissa on vain lähinnä apuaineita jotka kaadetaan löpön sekaan ja laskevat nokihiukkasten palamislämpötilaa jotta useampi persiilleen mennyt regenerointi saatais helpommin käyntiin ja läpi. Mutta regenerointien epäonnistumisestahan tässä ei nyt alunperin ollutkaan kysymys. Koska jos ne eivät onnistuisi niin siitä kyllä auto osais ilmottaa.
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Normanton

Olen samaa mieltä että tankkiin heitettävistä lisäaineista ei tuhkan poistoon ole apua. Ne auttavat korkeintaan normaalin regenerointiin.

Olen kuitenkin ymmärtänyt että nykyään on olemassa tapoja "huuhdella" dpf paikallaan. Yleisin tapa taitaa olla että dpf:n paine-eroanturin reiästä tuupataan liuotin aineet loukkuun pienissä erissä ja annetaan poistua pakokaasujen mukana. Tämän pitäisi liuottaa tuhkaa, ei vain auttaa normaalia regenerointia. Tämä ei varmasti ole yhtä tehokas ratkaisu kuin pöntön irroitus ja liuotus, mutta huomattavasti halvempi ratkaisu.

Omaa kokemusta tästä tosin ei ole ja voi olla että olen ymmärtänyt väärin.

Edellisellä autolla oli mittarissa 268tkm kun lähti vaihtoon ja alkuperäinen pönttö paikallaan ilman oireita. Toivotaan että tämä uudempikin kestää noille kilometreille.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Jarek86

Jokohan tuohon dpf:n poistoon ja ohjelmointiin on tullut selvyys, että alkavatko kyyläämään tarkemmin katsastuksessa. Ollut vaan puhetta vuoden päivät että kiristyy ja dpf:n poistaneet ovat kusessa....
Edelleenhön eri pajat kauppaa optimointeja ja dpf poistoja.

Kesäkussakohan ne säännöt tiukkeni, mut eipä niissä tainnut olla mitään maata mullistavaa, taitavat jatkossa vaan lukea vikakoodit..

v_stone

Koitin hakea Trafin tiedotetta asiasta, mutta ei tähän hätään löytynyt.
Muutos tulee voimaan toukokuussa 2018. Katsastuksessa aletaan seuraamaan onko päästövaloja mittaristossa, OBD testi diesel-autoille (ovat keränneet autonvalmistajilta tietoja, että miten viritykset ja ohitukset näkyy vikakoodeina) ja jotain muitakin tiukennuksia. Silmämääräisesti katsotaan onko hiukkassuodatin paikoillaan.
Norjassa on aloitettu jo samanlainen valvonta. Siellä raskaasta kalustosta on löytynyt "viribokseja" ja ohitettuja päästöjärjestelmiä. Meno on loppunut siihen ja auto korjaamolle, ennen kuin on kunnossa ei ole asiaa matkaa jatkamaan.

Jarek86

Eilen käytin oman pirssin leimalla ja kyselin mitenkä tuo päästötesti muuttuu autoissa toukokuun jälkeen, niin juipelo väitti että vanhat tehdään niin kuin ennenkin ja olikohan uudet vm. 2016 ja eteenpäin aletaan katsomaan OBD:n kautta. Joten jos tuolla mennään niin ei pitäs olla virityksien ja DFB poistojen kanssa mitään ongelmaa saada leimalla läpi.

v_stone

Lainaus käyttäjältä: Jarek86 - 19.12.17 - klo:05:04
Eilen käytin oman pirssin leimalla ja kyselin mitenkä tuo päästötesti muuttuu autoissa toukokuun jälkeen, niin juipelo väitti että vanhat tehdään niin kuin ennenkin ja olikohan uudet vm. 2016 ja eteenpäin aletaan katsomaan OBD:n kautta. Joten jos tuolla mennään niin ei pitäs olla virityksien ja DFB poistojen kanssa mitään ongelmaa saada leimalla läpi.

Sen OBD:n kautta näkyy nuo ohjainyksikön käsittelyt ja siitä johtuu tuleva hylkäys. Päästöt mitataan muuten edelleen ihan niinkuin tähänkin asti.

Mepi

Mun allekirjoituksen Golffiin tehtiin tänään ohjelmointi. Homma onnistui pelkällä piuhalla OBD portista, ei tarvittu siis työkaluja. Aikaa meni noin tunti

Mulla on hyvin vähän kokemusta kyseisestä autosta, olen omistanut sen vasta viikon ja on ensimmäinen DSG auto. Aika näyttää miltä tuntuu. Tähän saakka on olluti sokoneisia Di sekä Be momentinmuunnin Volvoja, kaikki aina ohjelmoituna
VW Golf VII 2016 1.4 TSI DSG (125hp â€"> 160hp)

pulla

Eipäs levitellä väärää tietoa. Katsastuksen nykyisestä tai tulevasta OBD testistä ei todellakaan näe sitä, onko DPF tai EGR poistettu käytöstä. Missään jo julkaistussa ohjeistuksessa ei ole tuollaisrsta mitään mainintaa. Jos on, sen toki saa tänne jakaa.
Lainaus käyttäjältä: v_stone - 19.12.17 - klo:20:25
Sen OBD:n kautta näkyy nuo ohjainyksikön käsittelyt ja siitä johtuu tuleva hylkäys. Päästöt mitataan muuten edelleen ihan niinkuin tähänkin asti.

RSOCUstin

Marraskuussa käytin auton katsastuksessa ja katsuri väitti myös että toukokuun jälkeen alkaa softien yms. syyni katsastuksissa. Taisi tietää että noita vRS ogujakin on aikalailla softailtu kun sellaista katsastin :) Sanoi myös että näkevät jo nyt että onko softattu mutta mikään laki tai asetus ei siitä vielä pysty hylkyä laittaa. En sitten siinä tajunnut kysyä että mitäs tuo Ogu näyttää. Enpä usko että kukaan katsuri täällä alkaisi nuita juttuja availemaan. Eiköhän kohta nähdä kovaa keskusteluita foorumeilla kun autoja alkaa menemään ajokieltoon ehkä.

Jultsu

Ei kyllä tasan varmaan näe obd-testerillään jos autoon on taiottu lisäheposia. Se on sitten eri asia jos ohjelmoinnin yhteydessä on otettu EGR/DPF pois ja niiden antamia vikoja ei ole piilotettu obd-yleisprotokollan readiness -testistä (jollainen siis saadaan sillä katsurin vehkeellä suoritettua)
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Enskatus

Juu ei ne katsastuksen vehkeillä näe juuri mitään, pakolliset tiedot moottorista.

Juzu84

Hyvin tehty softaus on juurikin sellanen että se ei näy missään katsastajan tekemissä testeissä. Viriboksit ym. anturien huijaus menetelmät juurikin aiheuttaa niitä vikatiloja koska auto ei toimi siten kuten on valmistaja sen suunnitellut toimivan. Kunnollisessa softauksessa korvataan vanha tehokartta uudella jossa parametrit on muutettu siten (ahtopaine, ennakot, syöttömäärä, ilmapyynti jne) että teho kasvaa eli voimaa saadaan enemmän ku sitä kuski pedaalilla pyytää. Toteutuneet arvot kun sitten menee tehokartan spekseihin ei ecu päättele tapahtumia vikatilanteeksi ja kaikki on hyvin. Näin lyhyesti kerrottuna. EGR:n pelkkä laippaus aiheuttaa EOBD-kamppeissa vikatilan koska ECU avaa EGR:ää tasakaasulla ajettaessa ja tällöin imusarjan alipaineen on laskettava (muistaakseni), jos painemuutosta ei tule päättelee ECU että EGR on särki ja siitä tulee vikakoodi. Mutta kun EGR softataan pois muutetaan tehokarttaan arvot siten ettei EGR avaudu missään tilanteessa niin sitä ei tarvi edes laipata koska EGR:ää ei vain yksinkertaisesti avata.

DPF:n poisto vaatii myös ohjelmallisen muutoksen koska pelkkä loukun tyhjäys ei tee paine-eroa tarpeeksi ja tästä ei myöskään ECU tykkää.
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

RSOCUstin

Jokos on alkanut kuulua signaaleja että lastutettuja autoja on määrätty ajokieltoon. Havaittu uudistuneessa katsastuksessa? Katsurit kun maininneet että alkavat niitä näkemään laitteillaan?

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 01.06.18 - klo:12:52
Jokos on alkanut kuulua signaaleja että lastutettuja autoja on määrätty ajokieltoon. Havaittu uudistuneessa katsastuksessa? Katsurit kun maininneet että alkavat niitä näkemään laitteillaan?
Voi tätä ilon ja onnen päivää kun tämä koittaisikin :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 01.06.18 - klo:12:52
Jokos on alkanut kuulua signaaleja että lastutettuja autoja on määrätty ajokieltoon. Havaittu uudistuneessa katsastuksessa? Katsurit kun maininneet että alkavat niitä näkemään laitteillaan?

Taas saadaan hyvin peloteltua ihmisiä...  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 01.06.18 - klo:12:52
Jokos on alkanut kuulua signaaleja että lastutettuja autoja on määrätty ajokieltoon. Havaittu uudistuneessa katsastuksessa? Katsurit kun maininneet että alkavat niitä näkemään laitteillaan?
Kannattaa joka ilta kurkata sinne sängyn alle sekä kaapit läpi ihan varmuudeks ettei oo mörköjä vaanimassa...  ;D ;D
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

RSOCUstin

 Aika herjaavaa käytöstä viimeisiltä kommentoijilta. 

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 01.06.18 - klo:12:52
Jokos on alkanut kuulua signaaleja että lastutettuja autoja on määrätty ajokieltoon. Havaittu uudistuneessa katsastuksessa? Katsurit kun maininneet että alkavat niitä näkemään laitteillaan?
Raskaan kaluston puolella ainakin on tämmöinen mahdollisuus. Jopa tienvarsitarkastuksissa.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

s-mod

No onneks ei uusien autojen kanssa tarvi  4 vuoteen käydä katsurissa. Ja jos liikkeessä katsastetaan, "niin jos ei leimaa tule niin ei huolletakkaan siellä". Elämä on...
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 03.06.18 - klo:19:15
No onneks ei uusien autojen kanssa tarvi  4 vuoteen käydä katsurissa. Ja jos liikkeessä katsastetaan, "niin jos ei leimaa tule niin ei huolletakkaan siellä". Elämä on...
Näin hupiautoissa
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

SamiJuhani

Lainaus käyttäjältä: Nurtzi - 10.12.17 - klo:01:00
Morjesta kaikille!
Aloin kyselemään, että onko porukalla tehty optimointeja/lastutuksia/laitettu chipejä vag. Konsernin menopeleihin?
Itselläni on -08vm T5 transporter 128kw 4-motion ja polttoaineen kulutus on aika hirvittävä, kun matka-ajossa keskimäärin jonkin verran yli 10litraa.

Toivon saavani joitakin kokemuksia, kiitos!

On kokemusta optimoinnista ja hyvä sellainen. Auto Passat 1.6 tdi vm. -13. Teho ja vääntö kasvoi huikeasti ja kulutus tippui vajaan litran sataa kilometriä kohden.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy