Exeo käyttökokemuksia

Aloittaja tmr97, 30.11.10 - klo:23:30

« edellinen - seuraava »

JaakkoKolmonen

Auton vika paikallistettu ja syystä tai toisesta on jäähdytinnesteet ja vaihteistoöljyt sekaisin.
Elikkä joku paikka jäähdyttimessä pettänyt ja nesteet päässyt sekaisin.
Liian kovaa painetta laatikkoöljyille veikkasi ja syytä taas siihen tukos suodattimessa tms.
Kustannusarvio korjaukselle 7kâ,¬-> tai sitten uusi laatikko 7,5kâ,¬+työt päälle.

Autoliike mistä ostin auton ottaa korjauksen haltuun , kun heidän mielestään tuo hinta-arvio aivan kohtuuton.
Heidän osuus kustannuksista muka vain 30% rempasta jota en purematta niele sitten millään, mutta mikäli homma rokkaa niin ollaan kaukana tosta 7kâ,¬ arviosta.

Suunnitelma kuulemma ensin huuhdella laatikko kunnolla ja vaihtaa se jäähdytin sellaiseen malliin jossa ei mahdollisuutta enää noiden nesteiden sekoittumista vaikka jäähdytin hajoaisikin uudelleen.

En kyllä ymmärrä miten voi olla niin paska systeemi vag vehkeessä, että noi nesteet pääsee sekasin  >:(

Onko mielipiteitä tuleeko onnistumaan heidän korjausehdotus edes ajatuksen tasolla?

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: JaakkoKolmonen - 04.06.18 - klo:17:17
Auton vika paikallistettu ja syystä tai toisesta on jäähdytinnesteet ja vaihteistoöljyt sekaisin.
Elikkä joku paikka jäähdyttimessä pettänyt ja nesteet päässyt sekaisin.
Liian kovaa painetta laatikkoöljyille veikkasi ja syytä taas siihen tukos suodattimessa tms.
Kustannusarvio korjaukselle 7kâ,¬-> tai sitten uusi laatikko 7,5kâ,¬+työt päälle.

Autoliike mistä ostin auton ottaa korjauksen haltuun , kun heidän mielestään tuo hinta-arvio aivan kohtuuton.
Heidän osuus kustannuksista muka vain 30% rempasta jota en purematta niele sitten millään, mutta mikäli homma rokkaa niin ollaan kaukana tosta 7kâ,¬ arviosta.

Suunnitelma kuulemma ensin huuhdella laatikko kunnolla ja vaihtaa se jäähdytin sellaiseen malliin jossa ei mahdollisuutta enää noiden nesteiden sekoittumista vaikka jäähdytin hajoaisikin uudelleen.

En kyllä ymmärrä miten voi olla niin paska systeemi vag vehkeessä, että noi nesteet pääsee sekasin  >:(

Onko mielipiteitä tuleeko onnistumaan heidän korjausehdotus edes ajatuksen tasolla?

No tosiaan edellisellä sivulla kirjoittelinkin. Meillä tilanne ei vielä ollut äitynyt yhtä pahaksi ennen korjausta.

"Oireena siis oli, että kun veivasi D:n ja R:n väliä useasti (parkkipaikalla vekslaamista), niin päästi pirunmoisen pamauksen vaihteen vaihtuessa. Pahimmillaan se sammutti auton."

"Lähti myyjäliikkeen toimesta johkin vaihteistopajalle, jossa huomasivat jäähdytysnesteletkun murtuneen ja vetäneen nesteet laatikkoon."

"Vaihdetut osat laskun mukaan jäähdytin, jäähdytinneste, ketju, etukansi, kolme solenoidia, peruutus ja eteenpäin kitkalevyt, öljyt ja pyörimisnopeuden tunnistimia kaksi kappaletta."

Osia oli vaihdettu parilla tonnilla ja työt päälle. Oma veikkaus on ettei pelkkä laatikon öljynvaihto riitä, mutta enpä minä autoista mitään tiedä...
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

JaakkoKolmonen

No katos perhana. Aikalailla sama tarina , paitsi että ei rusahdellut mitenkään meillä parkkis vekslauksessa.
Oletan, että kustannukset samaa luokkaa omassakin.
Tulin siihen tulokseen, että en laita senttiäkään tohon vaan yritän purkaa kaupan, edellytykset kun on kaupan purkuun.
Kuka maksoi teillä laskun Mustalaa?

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: JaakkoKolmonen - 04.06.18 - klo:20:11
No katos perhana. Aikalailla sama tarina , paitsi että ei rusahdellut mitenkään meillä parkkis vekslauksessa.
Oletan, että kustannukset samaa luokkaa omassakin.
Tulin siihen tulokseen, että en laita senttiäkään tohon vaan yritän purkaa kaupan, edellytykset kun on kaupan purkuun.
Kuka maksoi teillä laskun Mustalaa?

Tolla oli tosiaan ajettu tossa kohtaa ~130tkm, mikä on vähän yli puolet auton/vaihteiston oletetusta kestoiästä kuluttajaneuvonnan mukaan (250tkm). Liike oli "reilulla päällä" ja lähti 50/50-jaolla liikenteeseen, mutta koska hommassa kesti tolkuttoman kauan niin lopputulemana meille 40 ja liikkeelle 60. Kokonaissumman oltua noin kolme tonnia, tuli siis maksettavaa sen noin 1200e. Pirun mukavahan tuo korjattu laatikko on. Me vähän oletettiin, että liike olisi lähtenyt purkamaan kauppaa Laakkosen vikaselvityksen hinta-arvion (kymppitonni) jälkeen, muttei sitten lähtenyt.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

JaakkoKolmonen

Nonniin. Melkein kuusi viikkoa kohta mennyt ja auto oli pajalla niistä kolme eikä auto edelleenkään ole kunnossa.
Autoon vaihdettu syyläri, lauhdutin sekä kytkinlevyt laatikkoon ja nyt autolla voi ajaa MUTTA laatikko ääntää mielenkiintoisesti matalilla kierroksilla kaasuttaessa enemmän. Eli kun enemmän vääntöä kohdistuu voimansiirtoon tulee ihme jurina ääni.
Jos käsivaihteilla vaihtaa ja antaa kierrosten nousta sinne 2500-> ennenkuin vaihtaa isomman pykälän ei ääntä tule juurikaan.
Korjaamon mukaan variaattori olisi syyssä ja ehkä koko laatikon joutuu lähettämään Latviaan jos siihen ei saa tilattua ilmeisesti sitä variaattoria erikseen.
Korjaamo/autoliike toiminut kaikinpuolin ala-arvoisesti ja bonuksena lasku jo tähän mennessä 2300â,¬ kun koko laatikon uusiminen olisi ollut n.3500â,¬.

Enhancer

Vaihtaisin kyllä kaksoismassavauhtipyörän ensin, ja olisihan tuo toki kannattanut vaihtaa jo ekalla kerralla kun vaihteisto oli irti.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

JaakkoKolmonen

Jep. Niin olis varmaan kannattanut jo ekalla kerralla, mutta autoliikkeen omistaja kun tekee näköjään auton korjauksen suhteen aika erikoisia päätöksiä (jotka tietty maksaa rahaa minulle) ja korjaa osia jotka ei ole rikki niin minkäs mä sille teen.  Ihme touhua tosiaan ja asian tiimoilta olinkin tänään kuluttajaneuvontaan yhteydessä.

Sit käytin auton tänään korjaamolla jossa ropattu noita multikroonikkoja enemmänkin ja sitä kaksoismassavauhtipyörää syyksi ehdottivat myös siellä eikä välttämättä vaihdelaatikko viaksi.
Mutta sehän selviää vain avaamalla aski uudestaan  >:(


Enhancer

Ei sitä laatikkoa onneksi tarvitse uudelleen avata, mutta vaihteisto pitää irrottaa moottorista jotta vauhtipyörään pääsee käsiksi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

JaakkoKolmonen

Lainaus käyttäjältä: Mustalaa - 04.06.18 - klo:19:30

"Vaihdetut osat laskun mukaan jäähdytin, jäähdytinneste, ketju, etukansi, kolme solenoidia, peruutus ja eteenpäin kitkalevyt, öljyt ja pyörimisnopeuden tunnistimia kaksi kappaletta."

Osia oli vaihdettu parilla tonnilla ja työt päälle. Oma veikkaus on ettei pelkkä laatikon öljynvaihto riitä, mutta enpä minä autoista mitään tiedä...

Minkä verran oli tunteja laitettu työlle tossa teidän tapauksessa?

Mulla laskun mukaan tunteja jo 16 joka kuulostaa aika suurelta määrältä omasta mielestä.

Mustalaa

Lainaus käyttäjältä: JaakkoKolmonen - 15.07.18 - klo:11:33
Minkä verran oli tunteja laitettu työlle tossa teidän tapauksessa?

Mulla laskun mukaan tunteja jo 16 joka kuulostaa aika suurelta määrältä omasta mielestä.

Tuossa laskussa, jonka autokauppa oli meille välittänyt oli vain työn kokonaissumma (1280e), ei tuntimäärää.
2019 Passat GTE variant , 2012 A5 Sportback 2.0 TFSI Quattro S-Tronic

JaakkoKolmonen

#430
Mikäs tuo ketju on?

Nyt autokorjaamolta soiteltiin ja oltiin sitä mieltä että näissä multitronic vehkeissä ei ole edes kaksoismassavauhtipyörää joten eivät ala tutkimaan asiaa sen suhteen.

Edit. Ja kas kummaa nyt soittivatkin takaisin että on siinä sellainen... ei helvetti mitä toimintaa

VWVW

Lainaus käyttäjältä: JaakkoKolmonen - 16.07.18 - klo:16:12
Nyt autokorjaamolta soiteltiin ja oltiin sitä mieltä että näissä multitronic vehkeissä ei ole edes kaksoismassavauhtipyörää joten eivät ala tutkimaan asiaa sen suhteen.
Suomeksi: Laatikko purettu, kaksoismassapyörä kadonnut. Olikohan sitä alun alkaenkaan?
Lainaus käyttäjältä: JaakkoKolmonen - 16.07.18 - klo:16:12
Edit. Ja kas kummaa nyt soittivatkin takaisin että on siinä sellainen... ei helvetti mitä toimintaa
No, tuollahan se onkin. Hyvä että löytyi, mutta jotain tästä vielä puuttuu ja näyttäisi olevan joitain ylimääräisiäkin osia.

vag4life

Lainaus käyttäjältä: JaakkoKolmonen - 16.07.18 - klo:16:12
Mikäs tuo ketju on?

Nyt autokorjaamolta soiteltiin ja oltiin sitä mieltä että näissä multitronic vehkeissä ei ole edes kaksoismassavauhtipyörää joten eivät ala tutkimaan asiaa sen suhteen.

Edit. Ja kas kummaa nyt soittivatkin takaisin että on siinä sellainen... ei helvetti mitä toimintaa
[/quote

Tuollaisesta puuhastelusta ei kuuluisi kenenkään maksaa mitään!
A4 B9 TFSI Q s-line

JaakkoKolmonen

Lisää huumoria topiciin  ;D

Tutkimisen sijaan Autoliike/Autokorjaamo oli sitten suoraan vaihtanut sen dmf:n vaikka sekään kuulemma ei ollut vielä 'tiensä päässä' ja jurina jatkuu. Hienoa toimintaa.

Tästä kyllä pitäisi tehdä ihan oma topicci tonne yleiselle puolelle, että sais kaikki yhdessä nauraa tälle tragikoomiselle touhulle  ;D

msallinen

Lainaus käyttäjältä: msallinen - 13.03.18 - klo:17:47
Meillä on nyt meneillään täysin samanlainen case. Meidän Exeo on vuosimallia 2012 ja kilometrejä mittarissa on 146 000km. Jäähdytinnestettä tosiaan päässyt vaihteistoöljyn sekaan. Syynä tähän oletettavasti vaihteistoöljyn lauhduttimen hajoaminen. Korjausarvio on 11 000 â,¬ (uusi laatikko 10 000â,¬ ja työ 1 000â,¬). >:( Tulevat viikot näyttää miten myyjäliike tämän asian hoitaa. Auto on kerennyt olla meillä reilut puolitoista vuotta ja sillä ajettu meidän aikana noin 40 000 km.

Meidän tapauksessa uuden laatikon asentaminen maksaa melkein saman verran kuin auton nykyarvo.  Se ei lienee järkevä vaihtoehto. Onko kenelläkään tietoa mistä kannattaa kysellä "tehdaskorjattuja laatikoita" ja mitä ne suunnilleen maksaa? Kiitos avusta!

Päivitystä tähän meidän tilanteeseen. Laatikko oli mennyt niin pahasti rikki, ettei vanhan korjaaminen ollut järkevää. Pitkän etsinnän jälkeen autoon (Seat Exeo ST 2,0 TDI 143 Sport Multitronic) löytyi kunnostettu laatikko ulkomailta. Korjaus maksoi kokonaisuudessaan n. 5400â,¬ josta meidän osuus 4000â,¬. Auton myyjä maksoi loput.

Mutta laatikko ei ole remontinkaan jälkeen ollut täysin kunnossa. Sopeutus ei mennyt läpi ja auto nyki pienissä nopeuksissa. Sain ohjeen ajaa autolla: "kyllä se laatikko oppii". Mutta eipä oppinut, vaan ja meni ajettaessa vaan huonompaan suuntaan. Auto rupes täristämään sillon tällöin noin 110km/h nopeudessa vaihteen vaihdon yhteydessä.

Tutkimuksissa selvisi, että laatikossa on uudelleen jäähdytysnestettä (ja/tai vettä) ja ilmeisesti ei puhuta ihan vähäisestä määrästä. Todennäköisesti  kyseessä on jäähdytysnestettä, mutta glykolitestin tulos ei kuulemma on täysin varma, koska kyseessä ei ole alkuperäisöljy. Siis autossa, johon on vaihdettu uusi laudutin, ulkoinen suodatin, kunnostettu laatikko ja sisään on laitettu uudet öljyt.

Eli jotakin on mennyt pahasti pieleen, mutta mitä?

1) Ensimmäinen epäilys oli, että autoon vaihdettu lauhdutin (alkuperäisosa) olisi viallinen. Eli sama osa, joka aiheutti ongelman aikaisemminkin. Mutta maahantuojan edustaja teki jäädytysjärjestelmälle painetestin (1.2 barin paine 3 päivää, eikä paine laskenut testin aikana), jonka mukaan lauhdutin on kunnossa.
2) Laatikon asentanut korjaamo on mielestään tehnyt kaikki työt viimeisen päälle ja puhdistanut vanhat putket huolellisesti. Heidän mielestään vika ei voi olla missään tapauksessa heissä.
3) Laatikkovalmistajan mukaan ei ole mahdollista, että heidän laatikkonsa sisällä olisi ollut glykolia/vettä, koska vanhasta aihiosta irroitetaan kaikki osat kunnostuksen yhteydessä ja osat pestään huolellisesti.

Mää alan olemaan todella epätoivoinen tämän kanssa. Miten voin selvittää miten laatikkoon on päässyt jäähdytysnestettä (tai vettä). Kaikki osapuolet väittävät, ettei vika ole heissä. Eikä kukaan ole valmis ottamaan vastuuta tästä tilanteesta. Mulla ei oo hajuakaan mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.

JaakkoKolmonen

Kylläpä kuulostaa ihanan kalliilta sielläkin.
Itse kysyin recrolta latviasta laatikon korjauksen hintaa ja hinnaksi ilmoittivat 2500â,¬ kuljetuksineen. 100tkm /24kk takuu tulee rempatulle laatikolle.
Siihen päälle tietty vielä purku+asennus+öljyt täällä päässä.
Meikän autoon asennettiin erillinen öljynlauhdutin ettei enää jatkossa pääse tapahtumaan uudestaan samaa.

JaakkoKolmonen

Onpas murheenkryyni exeon laatikko. Oman auton laatikko matkalla takas suomeen, mutta olivat jo viestitelleet sieltä Recrolta, että ovat vaihtaneet jo kerran vaihdetut vetolevyt koska laatikossa oli ollut taas jäähdytin nestettä  :o
Miten se voi olla mahdollista, kun autoon on asennettu jo kesäkuussa erillinen vaihteiston öljynlauhdutin ???

msallinen

Onko sinne laatikkoon sitten jäänyt jäähdytysnestettä edellisen kerrasta? Kuulostaa tietyllä tapaa samanlaiselta tapaukselta kuin meillä :(

Meidän tapauksessa uusi lauhdutin on testattu toimivaksi pitämällä 1.2 baarin paine jäähdytysjärjestelmässä 3 päivän ajan. (Paine ei tippunut yhtään testin aikana -> lauhdutin ehjä?) Mutta silti laatikossa on tosiaan taas jäähdytysnestettä.

Toki meidän tapauksessa laatikon toimittaja on sitä mieltä, että lauhdutin on testattu väärällä tavalla. Heidän mielestään lauhdutin pitäisi irroittaa autosta ja testata erillään pitämällä 6 baarin paine jäähdytysjärjestelmässä.

Onko kellään kokemusta siitä miten tämä lauhduttimen testaaminen pitäisi tehdä?

JaakkoKolmonen

Siellä jäähdytyspuolella ei pitäisi olla kovinkaan kummoinen paine, tämä tieto saatu useammalta korjaamolta.

Oman pirssin laatikko tosiaan kävi recrolla ja kun vihdoin saapui ja saatiin autoon kiinni-> halkaisi lyhyen lenkin jälkeen lauhduttimen.
Korjaamo vaihtoi toisen lauhduttimen ja homma olevinaan toimi, mitä nyt resonoi ja risteys lähdöissä löi tyhjää.
Seuraavana aamuna uusikin lauhdutin antautui. Että sellaista.

Enhancer

Kansiahan näistä on halkeillut, joten voisiko kansi olla halki? Sylinteristä paineet jäähdytysjärjestelmään ja seuraavaksi heikoin paikka on tuo lauhdutin?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

JaakkoKolmonen

Erillinen lauhdutin autossa, eli ei ole kansi halki.

Helvetin mystinen tapaus ja hermoja kiristävä. Mikä ihme noissa voi niin mystistä olla, ettei muka kukaan tiedä selvää syytä vaikka kyselty vaikka ja mistä?  >:(

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: JaakkoKolmonen - 04.10.18 - klo:21:14
Erillinen lauhdutin autossa, eli ei ole kansi halki.

Helvetin mystinen tapaus ja hermoja kiristävä. Mikä ihme noissa voi niin mystistä olla, ettei muka kukaan tiedä selvää syytä vaikka kyselty vaikka ja mistä?  >:(
Mitä tarkoitat erillisellä lauhduttimella? Jäähdinneste-öljy -lämmönvaihdin laatikossa, seinän toisella puolella vaihteisto-öljy ja toisella moottorin jäähdytysnestekierto? Moottori paineistaa kierron ja lauhdutin ei kestä painetta?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

JaakkoKolmonen

Jaahas. Koko lämmönvaihdin minulle aivan uusi asia. Siellähän se vika oltava tai sitten tosiaan kansi halki.
Erillisellä lauhduttimella tarkoitin siis että vaihteistoöljyn lauhdutin ei enää ole syylärin sisällä.

Autolla ajettiin neljä viikkoa (helvetinmoisella resonoinnilla matalilla kierroksilla) ennenkuin laatikko lähti Latviaan remppaan. Lauhdutin kesti, mutta ei enää korjauksen jälkeen. Miten se paine kasvaisi korjauksen jälkeen isommaksi(?)

Nyt autoon asennettu jälleen uusi lauhdutin ja paineet mitattu järjestelmästä eikä ongelmaa toistaiseksi sen suhteen.Katsotaan kestääkö 200kilsaakaan.

Yritän selvittää kuuluiko lämmönvaihdin siihen täyskorjaukseen.

JaakkoKolmonen

Autolla ajettu nyt n.300km ja resonoinnin lisäksi ei ihmeempiä ongelmia.
Ã,,sken tarkistin sitten miltä jäähdytinneste paisarissa näyttää ja sehän on sellaista rusehtavaa ja selvästi seassa jotain muuta ainettakin.
Eli paskana joko se lämmönvaihdin (tai sen letkut) tai sit se kansi halki.


Enhancer

Aloin jo epäilemään itseänikin, kun siis edellinen auto oli 2011 mallin A4 Multitronicilla. Kohtuullisen varma olen, että vaihteiston kyljessä on sellainen sylinteri johon tulee jäähdytysnestekierto. Toisaalta kun äsken koitin löytää kuvaa siitä, enpä löytänyt mistään. Aiemmin multitronicissa oli oma lauhduttimensa keulalla, mutta en nyt enää sitten ole varma asiasta tuon uudemman suhteen.

Kyllä tuo sinun tapauksesi osaa ainakin vastustaa, voimia tapauksen selättämiseen!
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

JaakkoKolmonen

#445
Niin no asiaa mutkistaa entisestään vastaus recrolta. Heidän mukaan minun autoni vaihdelaatikon sisällä ei ole lämmönvaihdinta vaan se on erillinen osa järjestelmässä.

Täältä itse yrittänyt vähän asiaa tutkia https://seat.7zap.com/en/e/exeo+st/ex/2011-664/3/

ReijoM

Lainaus käyttäjältä: JaakkoKolmonen - 08.10.18 - klo:17:15
Täältä itse yrittänyt vähän asiaa tutkia https://seat.7zap.com/en/e/exeo+st/ex/2011-664/3/

VAG tuotteiden osaluetteloita voi tutkia myös täällä, linkki Seatin mallin valintaan:
http://fi.realoem.me/Seat/E/
Audi A6 quattro                      

Toyota Corolla Touring 1,2 T    

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: JaakkoKolmonen - 08.10.18 - klo:17:15
Niin no asiaa mutkistaa entisestään vastaus recrolta. Heidän mukaan minun autoni vaihdelaatikon sisällä ei ole lämmönvaihdinta vaan se on erillinen osa järjestelmässä.

Täältä itse yrittänyt vähän asiaa tutkia https://seat.7zap.com/en/e/exeo+st/ex/2011-664/3/
Kyllä se myönnettävä on, että ei noissa levylämmönvaihdinta kai sitten ole. En kyllä millään ymmärrä, että miten nesteiden ja öljyn sekoittuminen sitten tapahtuu, jos tuolla on oma erillinen öljycoolerinsa keulalla. Jotenkin mielikuva on aika vahva sellaisesta lamellivaihtimesta laatikon kyljessä, mutta kai sen sitten moottorin vaihdin oli.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

JaakkoKolmonen

Niin, eikös se näkyis noissa räjäytyskuvissa oli laatikon sisällä tai ei.

JaakkoKolmonen

Nyt on mittailtu parissakin paikassa exeon laatikon öljynpaineita. Jäähdytinjärjestelmän puolella oli reilu 3.5baria joka on aivan liikaa. Testattu ilman ulkoista lauhdutinta, koska recrolla syyttävät edelleen vääränlaisia lauhduttimia.
Ilmeisesti joku paineensäätö venttiili laatikossa jumii ja paineet heittelee miten sattuu->poksuu aina se heikoin kohta joka nyt näyttää olevan se lauhdutin.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy