Kirjoittaja Aihe: Xenon lampun vaihto - tee itse vai vie auto huoltoon?  (Luettu 6962 kertaa)

Poissa Wagner

• Jäsen
  • **
  • Audi Q3 2,0TDI 130kw s-tronic quattro
    • Profiili
Toinen xenoni sano työsopimuksen irti. Wanhasta kokemuksesta tiedän, että marmorilla saa kyllä uutta tilalle -> varmaan 200 eur kipale töineen päivineen (jos riittääkään). Toinenkin pimahtaa tietty puolen vuoden sisään, joten jos tuota vaihtas molemmat kerralla -> 400 eur huollossa?

Nyt alko tee-se-itse osa kiinnostamaan. Mut mitäs kettua? Manuaali neuvoo viemään auton huoltoon ja intärneetin ihmeellisestä maailmasta ei (ainakaan helposti) löydy kättä pitempää ohjeistusta aiheesta.

Autona Audi Q3, juutuupi video löytyy Q7:n xenonin vaihdosta, joten ei nyt ihan yksiin mene (periaate varmaankin sama).
Eikä tuo ny kai mitään rakettitiedettä oo vaihtaa ite?

Mut jos alan turaamaan ite, nii mitä huomoitavaa?
Tartteeko akusta ottaa kaapelit irti? (ei kai sentäs?)
Joutuuko kompuutterilla nollailemaan vikakoodeja tms.? (sit tarttee kyl sitä huoltoa / asian osaavaa kaveria)

Mitä nyt konepellin alle kurkkasin, nii valoyksiköt näyttäs olevan kahella torxilla kiinni, joten sen kummemmin ei tarviais autoa purkaa. (kai...)

Vai vienkö suosiolla auton huoltoon? Ite polttimot kannattaa tilata netistä varmaan, eiköhän noikin ole marmorilla yli 100 eur kipale?
https://www.xenonkauppa.fi/epages/Xenonkauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Osram%20D3S%20Original%22
Sikamaista menoa since 1975

Poissa M_M

• Konkari
    • Profiili
Vs: Xenon lampun vaihto - tee itse vai vie auto huoltoon?
« Vastaus #1 : 05.12.17 - klo:11:12 »
Tartteeko akusta ottaa kaapelit irti? (ei kai sentäs?)
Joutuuko kompuutterilla nollailemaan vikakoodeja tms.? (sit tarttee kyl sitä huoltoa / asian osaavaa kaveria)

Ei tarvitse ja ei joudu. Kunhan autosta pitää virrat pois niin jännitettä ei xenonien tienoilta löydy.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa YALMAR

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #2 : 05.12.17 - klo:11:55 »
En osaa audista sanoa oikeen mitään. Mutta ite vaihdoin 3C passattiin xenonit. Tilasin xenonit saksasta, osramit olivat, ja olisko ollu hintaa kaikkineen 120e. Passatissa joutu umpiot repimään irti.

Poissa Geoman

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #3 : 05.12.17 - klo:12:10 »
Ratkaiseva asia on se, että miten paljon joutuu tekemään purkutöitä päästäkseen polttimoihin käsiksi. Selvitä se ennen kuin alat itse vaihtamaan.

Joissakin VAG autoissa joutuu irroittamaan puskurin ja ottamaan umpion ulos. Korjaamon ohjetuntimäärä molempien vaihdolle saattaa olla 2...3 tuntia.

Vähimmillään on umpioiden takana tilaa polttimoiden vaihtoon ilman purkutöitä ja vaihtotyö molemmille on yhteensä max. 1/2 tuntia.
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa Wagner

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #4 : 05.12.17 - klo:12:44 »
Kiitokset vastauksista.

Näytti siltä, että umpio läksis irti ilman muuta purkamista. Tonhan pystyn testaamaan vaikka, ennenkun alan tositoimiin.

Poissa Taneli

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #5 : 05.12.17 - klo:14:38 »
Vaihdoin Seatiin (Freetrack,-09) D1S xenon-polttimot viime sunnuntaina. Puskuri piti irrottaa ja umpio nostaa pöydälle. Puskurissa parikymmentä ruuvia ja umpiossa kolme. Aikaa kului 2,5 h, enkä pitänyt kiirettä. Polttimot Saksasta.

Poissa Raudo

• Tulokas
  • *
  • Audi A4 2.0TDI Q
    • Profiili
« Vastaus #6 : 05.12.17 - klo:15:21 »
A4 B8:ssa kans helppo homma. Päältä muovi "lista" muutamalla ruuvilla irti. Sitten piuha umpiosta irti. Itse umpio muistaakseni neljällä torxilla kiinni. Kaksi päällimäistä irroitetaan kokonaan. Kahteen alhaalla olevaan umpio kiinnittyy vain hahloilla, joten niitä ei kannata irroittaa kokonaan. Ainoastaan löysyttää. Sitten umpion saakin irti ja vaihto on helppo.

Toki kyseessä eri malli.
Ex Leon FR 2.0 TSI DSG
     Leon FR 2.0 TFSI

Poissa Wagner

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.01.18 - klo:10:45 »
Dodi, operaatio suoritettu. Tosin pitemmän kaavan mukaan, ku ensin posti keksi istua paketin päällä toista viikkoa ja sitten iski ö-virus.
Eikä loppukaa menny ku Strömsöössä. Perjantaina konepelti auki, sähköliitin irti ja 3 torxia auki ja umpio irti. Tähän meni 3min. Paitsi umpio ei lähteny irti, vaikka sitä kui ketkutti ja nitkutti. Jossain alapuolella oli kait yks ruuvi vielä, mutku en päässy siihen kiinni säädyllisellä vaivalla, nii romut takas kiinni ja nokka kohti huoltoa. Tiskillä kustannusarvio molempien vaihtamisesta 110 eur, mut vinkkas sit, että tuu maanantai aamuna express-huoltoon, nii ei tartte aikaa varailla. 7:30 aamulla siis paikalle (enkä ees ollu eka jonossa) ja 8:40 auto takas, 63 eur kiitos.

Kustannus siis positiivinen yllätys ja siel on siis tosiaan neljäs ruuvi alapuolella, johon tarvii pitemmän työkalun, mut ilmeisesti autoa ei muuten sen kummemmin tarvii purkaa. Yhteensä 227 eur molemmat xenonit vaihtettuna. Jos tulla nyt pärjäis sen minkä tää kiesi meikäläisellä on. Samaan syssyyn tuli sitten vaihdatettua akkukin läheisessä akkuliikkeessä, nii ei tarvii enää arpoa, lähteekö pakkasaamuna käyntiin.

Poissa jake_soomi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #8 : 08.01.18 - klo:11:49 »
Saman operaation ohjeet -12 mallin Tiguanille kiinnostais myös? Tai jos jonku hyvän nettilinkin ohjeisiin saisi?

Dodi, operaatio suoritettu. Tosin pitemmän kaavan mukaan, ku ensin posti keksi istua paketin päällä toista viikkoa ja sitten iski ö-virus.
Eikä loppukaa menny ku Strömsöössä. Perjantaina konepelti auki, sähköliitin irti ja 3 torxia auki ja umpio irti. Tähän meni 3min. Paitsi umpio ei lähteny irti, vaikka sitä kui ketkutti ja nitkutti. Jossain alapuolella oli kait yks ruuvi vielä, mutku en päässy siihen kiinni säädyllisellä vaivalla, nii romut takas kiinni ja nokka kohti huoltoa. Tiskillä kustannusarvio molempien vaihtamisesta 110 eur, mut vinkkas sit, että tuu maanantai aamuna express-huoltoon, nii ei tartte aikaa varailla. 7:30 aamulla siis paikalle (enkä ees ollu eka jonossa) ja 8:40 auto takas, 63 eur kiitos.

Kustannus siis positiivinen yllätys ja siel on siis tosiaan neljäs ruuvi alapuolella, johon tarvii pitemmän työkalun, mut ilmeisesti autoa ei muuten sen kummemmin tarvii purkaa. Yhteensä 227 eur molemmat xenonit vaihtettuna. Jos tulla nyt pärjäis sen minkä tää kiesi meikäläisellä on. Samaan syssyyn tuli sitten vaihdatettua akkukin läheisessä akkuliikkeessä, nii ei tarvii enää arpoa, lähteekö pakkasaamuna käyntiin.
-12 VW Tiguan 4Motion Sport&Style 2.0 TDI
-14 Ski-Doo Renegade Adrenaline 900ACE
-03 Yamaha XVS650 Dragstar

Poissa Sikarisakari

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #9 : 17.02.18 - klo:07:29 »
Kukaan vaihtanut Xenoneita Superbiin? Vinkkejä? Ohjeita?
Superb Combi 2,0 TDI CR 140 Elegance DSG
VW Polo 1,2 TSI Comfortline DSG

Poissa jtmattila

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #10 : 17.02.18 - klo:09:59 »
Umpion takaa kumilätkä pois. Käännä poltin irti ja vedä ulos. Irroita liitin ja musta asennuskaulus. Siirrä kaulus uuteen polttimoon ja kytke liitin. Asenna polttimo takaisin ja kumilätkä. Tämän viestin kirjoittamiseen meni yhtä paljon aikaa kuin molempien polttimoiden vaihtoon.

Toki kannattaa ottaa akunkenkä irti jos haluaa varmistella. Itse en ole sitä ottanut.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 Tdi 2011

Poissa jake_soomi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #11 : 12.03.18 - klo:09:41 »
Eilen hieman tutkailin eukon -09 Superbiin Xenonin vaihtoa. Hyvin ainakin tumppu näyttäis mahtuvan sinne umpion taakse konehuoneeseen molemmilla puolilla. Netistä, kun uusia D1S-polttimoita kattelee, niin osassa näyttää kannassa olevan sellanen pieni metallirasia (ballasti?) ja osa on vaan pienellä muovirenkaalla. Onkohan Superbiin väliä, että kummanlaisen polttimon ostaa vai mahtuuko kumpi tahansa malli?  :o Osram Xenarc Night Breaker UL D1S -polttimot olis varmaankin valinta.

Umpion takaa kumilätkä pois. Käännä poltin irti ja vedä ulos. Irroita liitin ja musta asennuskaulus. Siirrä kaulus uuteen polttimoon ja kytke liitin. Asenna polttimo takaisin ja kumilätkä. Tämän viestin kirjoittamiseen meni yhtä paljon aikaa kuin molempien polttimoiden vaihtoon.

Toki kannattaa ottaa akunkenkä irti jos haluaa varmistella. Itse en ole sitä ottanut.

Poissa jtmattila

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #12 : 13.03.18 - klo:08:57 »
Ota vaan Night Brakerit. On hyvät.
Fabia 2.0 Mpi 2007
Superb 2.0 Tdi 2011

Poissa M_M

• Konkari
    • Profiili
« Vastaus #13 : 13.03.18 - klo:09:32 »
Netistä, kun uusia D1S-polttimoita kattelee, niin osassa näyttää kannassa olevan sellanen pieni metallirasia (ballasti?) ja osa on vaan pienellä muovirenkaalla. Onkohan Superbiin väliä, että kummanlaisen polttimon ostaa vai mahtuuko kumpi tahansa malli?  :o

Ei kai D1S -polttimoita pitäisi olla kuin yhdenlaisia ja niissä on itsessään mukana sytytin (eli tuo "pieni metallirasia"). Jos sytytintä ei ole, niin ei se polttimokaan ole sitten D1S vaan joku muu tyyppi.  ???

Joten varmasti on väliä siinä kummanlaisen ostaa.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa jake_soomi

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #14 : 03.04.18 - klo:10:04 »
Taisi olla vaan vääränlaisia kuvituskuvia joissakin nettikaupoissa D1S-polttimoille, kun tosiaan D1S-polttimoissa kai se sytytinrasia on aina kannassa ja esim. D2S-polttimoissa ei ole, vaan niissä kanta on pyöreä.  ::)

Ei kai D1S -polttimoita pitäisi olla kuin yhdenlaisia ja niissä on itsessään mukana sytytin (eli tuo "pieni metallirasia"). Jos sytytintä ei ole, niin ei se polttimokaan ole sitten D1S vaan joku muu tyyppi.  ???

Joten varmasti on väliä siinä kummanlaisen ostaa.

Poissa henripit

• Tulokas
  • *
  • Ocu RS TDI DSG -14
    • Profiili
« Vastaus #15 : 03.04.18 - klo:12:35 »
Vaihdoin juuri Octaviaan (MY14) xenonit. Saksasta tilasin www.lichtex.de kaupasta Osramin Night Breakerit. Umpion takaa pyöritettävä muovisuojus pois, polttimoa käännettiin vastapäivään 1/4 kierrosta ja vetämällä ulos. Sen jälkeen irroitin virtajohdon polttimosta. Päinvastaisessa järjestyksessä takaisin. Virrat pois päältätä koko vaihdon ajan.
Ocu RS TDI DSG -14

Poissa Sikarisakari

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #16 : 31.05.18 - klo:10:40 »
Helppoa oli polttimon vaihto Superbiin. Molemmille puolille pääsee käsiksi vaivatta, ja vaihtoon ei mene montaa hetkeä. Akkua en irrottanut, vaan pidin kumihanskoja kädessä varmuuden vuoksi.

Erittäin simppeli homma. En näe järkeväksi maksaa tästä lystistä himmeitä summia merkkihuollolle, jos muuta ei tarvitse tehdä kuin vain polttimot vaihtaa.
Superb Combi 2,0 TDI CR 140 Elegance DSG
VW Polo 1,2 TSI Comfortline DSG

Poissa concorde

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #17 : 25.06.18 - klo:13:03 »
Vaihdoin taannoin kakkoskoppaiseen Ocuun (2006 RS) xenonit ja alkuun meinas mennä hermot ja sormet, kun yritin avata polttimoiden takusia paikallaan. Kirosin pakkasessa verissä kynsin tsekki-insinöörit alimpaan monttuun, ennen kuin otin ohjekirjan käteen ja luin sieltä.  Parilla muuvilla koko umpio lähti nätisti käsiin ja lampun sai vaihdettua kivasti tallin lämmössä.

Pyysin niiltä aiemmin manaamiltani insinööreiltä mielessäni anteeksi, kun laitoin uudet kynttilät nokalle.  Alla olevasta räpsystä vielä näkee uuden ja 9v/100tkm ajetun xenonin välisen eron.

Farkkupasuunat: B8 GT 4M & B8 GTE

Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi