Kirjoittaja Aihe: Ibiza Mk5 TGI kaasu  (Luettu 6824 kertaa)

Poissa Vanetson

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #30 : 13.08.18 - klo:09:11 »
Aavistuksen yllätyksenä tuli, ettei tähän saa vetokoukkua. Rekisterinumerolla sen saa tilattua. Trafi kertoo ettei futaa ja huoltoneuvoja Seatilta vahvisti asian.

Saahan siihen koukun vaikka esiasennettunakin, mutta ei saa vetää kärryä. Kytkee sitten vaikka pyörätelineen koukkuun, mutta mitäpä muuta.

Minulle tuli yllätyksenä, ellei ihan järkytyksenä, että Ibiza 1 hengen kuormalla vaatii mäkilähdössä paikaltaan (nousu 10%+) samanlaisen kaasun ja kytkimen käytön kuin Golf pienimmällä diesel-koneella 1.500 kg venetraileri perässä. Siinäkun olisi vielä kärry perässä, niin johan käryäisi kytkin kunnolla.


Poissa Vanetson

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #31 : 14.08.18 - klo:22:41 »
Miten ihmeessä näin pieniä lukemia. Näyttääkö ajotietkone samaa, kuin laskit itse tankatun kaasuun määrästä?

Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.

2. tankkaus 2.92kg/100km. Ei kannata aktivoida gasumin tarjousta omilla kilometreillä. Erittäin mukavasti toimiva alusta myös kuoppaisilla teillä. Ensiasennusrenkailla (nexen 185 65/15) tuntuu olevan meluisan puolella verrattuna koeajoon kitkoilla talvella.

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 344
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #32 : 14.08.18 - klo:23:15 »
Miten ihmeessä näin pieniä lukemia. Näyttääkö ajotietkone samaa, kuin laskit itse tankatun kaasuun määrästä?

Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.
Itsellä paljon painavampi kaasuvehje eli Passat ja maantiellä menee ilman yrittämättäkin alle 4kg lähes aina ja kyydissä koko pesue ja joskus vähän tavaraakin. Sitten rankempi ajo auto aivan täynnä, "aerodynaaminen" kattoboksi ja perässä vielä monta pyörää vastatuuleen maantietä, keskikulutus hyppäsi 4,7kg:n tienoille. Seka-ajossa keskikulutus on siinä 4,5kg:n tienoilla tankkauksesta mitattuna, jos enempi kaupunkia voi mennä tuon päällekin. 

Onko tuo lukema myös tankkauksista laskettuna sama ja missä olet tankannut? Oisko mahdollista että esim. jarrut laahaavat tai sitten jopa jokin vika? Tuttu vaihtoi Golffin kaasu-koneeseen lambda-anturin kun auto sitä välillä herjasi jonka jälkeen kaasun kulutus väheni. Kuulostaisi kyllä että jos ajo ei ole mitenkään erityisen rankkaa että jossain saattaa olla vikaa..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa BLUP!

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #33 : 15.08.18 - klo:10:17 »
Mun upissa jumi viime talvena kässäri (ostin marraskuussa) joka näkyi kulutuksissakin selvästi. Löysäsin vaijeria ja se auttoi vaikka tyyppivika toi onkin. Nyt spritissä jo paalupaikalla upeissa mut seatit vielä kaukana ton huonon talven takia. Kyllä se ajotapa ja reitti vaikuttaa myös paljon ja kelit. Helteillä sain kolme peräkkäistä tankillista alle 2.4kg lasketun kulutuksen ja nytkin kun ajan bensat tyhjäksi mittari. Näyttää 3.6 litraa per sata. Nuo siis ecoajolla liikenteen mukana.
VW Eco Up!

Poissa Pihistelijä

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 598
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #34 : 15.08.18 - klo:11:02 »
Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.

Kuulostaa kyllä todella korkealle kaasun kulutukselle. Ajatko maakaasulla vain biokaasulla? Biokaasullakin vielä sellaisesta paikasta, josta saat pelkkää biokaasua. Biokaasun joukossa on enemmän hiilidioksidia kuin maakaasussa tai Gasumin verkon sekakaasussa.

4,5 kg maakaasua vastaa massallisesti 6 litraa bensaa. Jos vielä otetaan huomioon, että metaanissa on enemmän vetyä per kg kuin bensassa, vastaa 4,5 kg kaasua energiana 6,8 l/100 km bensan kulutusta.
Seat Leon ST 1.0 TSI Ecomotive Style manuaali -17 

Poissa track08

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #35 : 23.08.18 - klo:10:11 »
Miten ihmeessä näin pieniä lukemia. Näyttääkö ajotietkone samaa, kuin laskit itse tankatun kaasuun määrästä?

Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.

Kuulostaa kovalta kulutukselta. Mun Skoda Citigon yhdistetty kulutus on speksien mukaan 2,9 kg satasella ja käsittääkseni 1.0 TGI:n kulutus on noin 10% korkeampi. Yli neljän kilon menee vaan alle 5-vaihteella ajettavassa toistuvasti pysähtelevässä kaupunkiajossa tai moottoritiellä 120 km/h nopeudessa.

Poissa gaasutin

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #36 : 24.08.18 - klo:20:26 »

Minä en ole saanut ajotietokoneen mukaan alle 4,5 kg/100km kulutusta, vaikka kuinka yritän. Vaatii jurnuttamaan melkein tyhjäkäynnillä, että pääsee tähänkään lukemaan. Hyvä jos auto kestää tällaista 5v/100.000km takuuajan.

Kyllä se itsellä ainakin heti putosi tuon alle - huomenna tietää ehkä lisää ja pääsee tankkaamaan. Autolla on nyt ajettu n. 100km ja liikkeestä haettaessa keskikulutus oli 11kg/100 - nyt siis jotain 4.x. Ensi fiilikset on ihan positiiviset, toki tehoa on alle puolet edellisestä autosta ja se tietysti tuntuu.

Poissa gaasutin

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #37 : 25.08.18 - klo:19:45 »
Miten ihmeessä näin pieniä lukemia. Näyttääkö ajotietkone samaa, kuin laskit itse tankatun kaasuun määrästä?

Eka tankkaus tehty, keskikulutus alusta lähtien 4.2kg/100km ja tankkauspaikasta n. 70km lenkki 3.7kg/100km. Lukemat ajotietokoneesta. Autossa on renkaina michelin energy saverit. Vakkariin laitettuna 80km/h antaa nelosella 3.3kg/100km hetkellisen kulutuksen, 100km/h oli jotain 4.1-4.3 jos sen nyt oikein sain katsottua - vaikea arvioida tien tasaisuutta. Jotenkin kuulostaa siltä että autosi on siinä kunnossa että kannattaa viedä huoltoon, jos ei lukemat tipu. Tankkausasemalla on hieman hämmentävää kun kuitissa on mopon polttoainekulut.

Poissa jt

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 344
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #38 : 25.08.18 - klo:23:09 »
Kuulostaa kyllä todella korkealle kaasun kulutukselle. Ajatko maakaasulla vain biokaasulla? Biokaasullakin vielä sellaisesta paikasta, josta saat pelkkää biokaasua. Biokaasun joukossa on enemmän hiilidioksidia kuin maakaasussa tai Gasumin verkon sekakaasussa.
Bio- vs maakaasu ei selitä kyllä noin suurta kulutusta. Biokaasusta poistetaan liikennekäyttöön tehtäessä hiilidioksidia, joten metaanin osuus saadaan nostettua siitä n. 60% yli 90%. Niissä paikoissa missä olen tankannut ei-Gasum asemilla biokaasua (Jyväskylä ja Oulu, kerran Jepuallakin), niin ei kulutuksessa ole kyllä ollut (havaittavaa) eroa (tai siis tosiaan ero on niin pieni ettei sitä huomaa). Tänään taasen moottoritietä passatilla (vähän päälle 110km/h) ja kulutus oli pikkaisen yli 4kg, menomatkalla meni yli 5:n mutta siihen taatusti vaikutti lähes tunnin jonotus/kävelyvauhtinen eteneminen kolarin takia..Lukemat ajotietokoneesta, mutta ei tuo matka-ajossa ainakaan valehtele kun vertaa tankkauksesta mitattuun.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Poissa track08

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #39 : 27.08.18 - klo:08:41 »
Autolla on nyt ajettu n. 100km ja liikkeestä haettaessa keskikulutus oli 11kg/100 - nyt siis jotain 4.x.

Tyhjäkäynnillä auto kuluttaa noin 0,5 kg tunnissa, joten siinähän se 11 kg satasella muodostuu autotehtaasta autorekkaan ja sieltä autoliikkeeseen pienillä vaihteilla siirrellessä.

Vakkariin laitettuna 80km/h antaa nelosella 3.3kg/100km hetkellisen kulutuksen, 100km/h oli jotain 4.1-4.3 jos sen nyt oikein sain katsottua - vaikea arvioida tien tasaisuutta.

Nelosella 80 km/h? Onko isoin vaihde joku ylisuuri loikkari vai miksikäs nelosella ajat? Ainakin mun Citigo kulkee tasasella n. 50 km/h vauhdeissa jo vitosella.

Bio- vs maakaasu ei selitä kyllä noin suurta kulutusta. Biokaasusta poistetaan liikennekäyttöön tehtäessä hiilidioksidia, joten metaanin osuus saadaan nostettua siitä n. 60% yli 90%. Niissä paikoissa missä olen tankannut ei-Gasum asemilla biokaasua (Jyväskylä ja Oulu, kerran Jepuallakin), niin ei kulutuksessa ole kyllä ollut (havaittavaa) eroa (tai siis tosiaan ero on niin pieni ettei sitä huomaa).

Harvemmin mun ajot suuntautuvat Jyväskylä-Oulu-akselille, mutta 12/2017 käväsin Lapissa ja tuli mennen tullen molemmissa tankattua biokaasua. Muistiinpanojeni mukaan kulutus on tuolloin ollut 3,1-4,1 kg satasella. Tuolloin oli todella kylmät säät ja nopeuden vaihdellessa eri teistä riippuen lukemat eivät ole oikein vertailukelpoisia biokaasu vs maakaasukeskustelussa. Käytännössä en ole huomannut kovin ihmeellistä eroa biokaasun ja maakaasun kulutuksen välillä. Auton kantamaan kaasulla vaikuttaa enemmänkin kaasuaseman paine ja sitä myöten tankkiin menneen kaasun määrä.

Poissa gaasutin

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #40 : 09.09.18 - klo:09:54 »

Nelosella 80 km/h? Onko isoin vaihde joku ylisuuri loikkari vai miksikäs nelosella ajat? Ainakin mun Citigo kulkee tasasella n. 50 km/h vauhdeissa jo vitosella.


Lähinnä vertailukelpoinen lukema. Vitosella tuppaa vaihtelemaan kun ei ole tasaista pintaa. Kulutus menee selkeästi speksiin autolla, kulutus nousee kyllä moottoritienopeuksissa vaatimattoman tehon takia. Jos ajelee 80km/h niin pääsee siihen matalaan 3.3kg/100 keskikulutukseen ja kovempaa mennessä ollaan siellä nelosen pinnassa. Melkoinen säästöporsas auto on ja tehoa on alle puolet edellisestä autosta.

Poissa Sacrum

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #41 : 23.09.18 - klo:08:23 »
Itsellä tuossa pääasiassa 80-100km/h rajoituksilla ajettaessa matka-ajossa ajotietokone näytti 4.0kg keskikulutusta tankille. Tankkiin mahtui tyhjänä itselleni poikkeuksellisen paljon eli 11.5okg biokaasua ja matkaa taittui 340km. Mitattu kulutus olisi siis 3.38kg kulutusta, jossa osa ajoa vakkari päällä. Onko teillä näin paljon heittoa ajotietokoneen lukemiin? Ajotietokone näyttää kulutusta kuin olisi se 13kg kaasutankki (mikä pitäisi olla), mutta tankkauksessa menee aina 10.5-11.5kg.

Poissa gaasutin

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #42 : 23.09.18 - klo:20:56 »
Itsellä tuossa pääasiassa 80-100km/h rajoituksilla ajettaessa matka-ajossa ajotietokone näytti 4.0kg keskikulutusta tankille. Tankkiin mahtui tyhjänä itselleni poikkeuksellisen paljon eli 11.5okg biokaasua ja matkaa taittui 340km. Mitattu kulutus olisi siis 3.38kg kulutusta, jossa osa ajoa vakkari päällä. Onko teillä näin paljon heittoa ajotietokoneen lukemiin?

Kyllä, laskennallinen kulutus on samanlainen ja ajotietokone näyttää liikaa. Eniten tympii virheellinen range näyttö, joka on osannut muuttaa aloitus rangen vain 200->260 kun todellisuudessa range on ~330 kaasulla. Softan täytyy olla siemenssin tekemä... Eipä olisi liikaa vaadittu muuttaa maksimiksi edellisen tankin ajomatka ja aloittaa iterointi siitä seuraavalla tankkausvälillä. 

Poissa track08

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #43 : 24.09.18 - klo:10:20 »
Sanoisin että osa kulutuslukemien heitoista syntyy eri kaasuasemien tankkiin laittamasta kaasuamäärästä. Esimerkiksi suurimmassa osassa asemista Citigoni 11 kg tankkiin menee n. 11 kg kaasua, mutta esimerkiksi Tuupakan asemalla menee 12-13 kg. Sitten jos ajan Tuupakalla tankatun tankillisen jälkeen muulle asemalle tankkaamaan, tankillisella tulee ajettua enemmän, mutta tankkiin menee tämän jälkee vähemmän kaasua kuin edellisellä tankkauskerralla, jolloin kulutus on numeroiden valossa pienempi. Jos taas olen tankannut viimeksi jossain muualla aja sen jälkeen tankkiin menee (esimerkiksi Tuupakasta) 12-13 kg, on kulutus korkeampi.

Jos haluaa vertailukelpoisia kulutuslukemia, pitäisi tankata peräkkäisiä tankkauksia nimenomaan samalla tankkausasemalla.

Poissa tmr97

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 497
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #44 : 24.09.18 - klo:13:12 »
Jos haluaa vertailukelpoisia kulutuslukemia, pitäisi tankata peräkkäisiä tankkauksia nimenomaan samalla tankkausasemalla.
Pääosin yhdellä asemalla olen tankannut ja aina samansuutainen ero, eli tietokone näyttää 0,5kg/100km liikaa. Kaikki ajamani bensa tai diesel VAGit ovat näyttäneet tietokoneesta todellista pienempää kulutusta. Voi muuten vaikuttaa jopa ostopäätöksiin. Kaasulla kun oikeasti koeajolla menee 3,5kg, niin näyttää neljää ja VAG-bensapelillä jos oikeasti menee 5,5l, niin näyttää 5,0. Ero voi kaventua jopa puoleen todellisesta.

Poissa defter

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #45 : 26.09.18 - klo:10:11 »
Tuli ostettua ensimmäinen uusi autoni, ja päädyin romutuskampanjan myötä TGI ibizaan laajan vertailun ja ylläpitökustannuslaskelmien jälkeen. Kokeileppa löytää adapriivista vakkaria mihinkään niin äkkiä hinta on 30t€.

Nyt 1500km ja 1kk ajaneena en ole huomannut oikeastaan mitään vikaa autossa, hyvä niin ja koputtaa puuta.

Tilasin muuten tuommosen tarran itselleni, ehkä hipit ei tärvele autoa  ;D https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/tilaa-biokaasumerkki-autoosi/

Suosittelen muuten Tampereen seudulla Sääksjärven puoli-julkiasta asemaa. Vaikka vaatii rekisteröitymisen ja avaimen luovutuksen, saa biokaasua 1.29e hintaan.

Oletteko miettineet, minne viette autonne jatkossa huoltoon? Varmaankin ensimmäiset vodet merkkihuoltoon, mutta mietin lähinnä kaasujärjestelmää - osaavatko muut huoltoliikkeet tarkastaa tai huoltaa sitä?

Poissa gaasutin

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #46 : 26.09.18 - klo:16:27 »
Tuli ostettua ensimmäinen uusi autoni, ja päädyin romutuskampanjan myötä TGI ibizaan laajan vertailun ja ylläpitökustannuslaskelmien jälkeen.
Oletteko miettineet, minne viette autonne jatkossa huoltoon? Varmaankin ensimmäiset vuodet merkkihuoltoon, mutta mietin lähinnä kaasujärjestelmää - osaavatko muut huoltoliikkeet tarkastaa tai huoltaa sitä?

Ei ne taida huoltaa sitä kaasujärjestelmääkään mitenkään, korjaukset on toinen juttu. Ajattelin käyttää merkkihuollossa lähinnä pitkän takuun takia, koska kustannus on uudehkolla autolla hyvin ennustettavissa ja säästö ei ole kovin suuri monimerkkihuoltoon.  Useat muistaa aina mainita softapäivityksistä "jotka tulee automaattisesti merkkihuollossa" - mutta sekin yleensä vaatii että valittaa jostakin tai että on huijattu päästöissä huolella  :P . Alla Seatin sivuilta:

"Kaasuajoneuvojen käyttö on samanlaista kuin perinteisillä autoilla, joten huoltokin tehdään vastaavalla tavalla, eikä esim. sytytystulppia tai suodattimia tarvitse vaihtaa sen useammin kuin muissakaan malleissa. Kaasuautojen huoltoväli on kiinteä, 1 vuosi tai 15 000 kilometriä riippuen siitä kumpi näistä tulee ensin täyteen.
Ainoa mainittavampi eroavaisuus on oikeastaan katsastuksessa, jossa normaalin katsastuksen lisäksi tarkistetaan kaasujärjestelmän tiiviys ja säiliöiden kunto."

 

Poissa track08

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 68
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #47 : 27.09.18 - klo:09:56 »
Tuli ostettua ensimmäinen uusi autoni, ja päädyin romutuskampanjan myötä TGI ibizaan laajan vertailun ja ylläpitökustannuslaskelmien jälkeen. Kokeileppa löytää adapriivista vakkaria mihinkään niin äkkiä hinta on 30t€.

Adaptiivisen vakionopeudensäätimen puute nopean tilauksen (maassaolevista) TGI Ibizoista johti lopulta siihen, että siirsin autohankintani tulevaisuuteen.

Tilasin muuten tuommosen tarran itselleni, ehkä hipit ei tärvele autoa  ;D https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tankkausasemat/tilaa-biokaasumerkki-autoosi/

Tarrasta johtuen tai huolimatta on nykyinen autoni saanut olla rauhassa. :)

Oletteko miettineet, minne viette autonne jatkossa huoltoon? Varmaankin ensimmäiset vodet merkkihuoltoon, mutta mietin lähinnä kaasujärjestelmää - osaavatko muut huoltoliikkeet tarkastaa tai huoltaa sitä?

Huollatin eilen autoni merkkihuollossa, jossa listalla oli 60 tkm / 2 vuoden välein tehtävät tarkastukset. Siihen kuuluu kaasulaitteiston tarkastus. Erittelyssä lukee "kaasulaitteiston tarkastus, kaasulaitteiston tiiviystarkastus ja maakaasulaitteiston silmämääräinen tarkastus" 83€. Lisäksi huoltoluettelossa on maininta "kaasulaitteiston tiiviystarkastus ja maakaasusäiliöiden tarkastus katsomalla".

Kysyin siinä huoltoa tilatessa että tarvitseeko auto tuoda kaasutankki tyhjänä tai täytenä huoltoon? Ei tarvinnut. Siinä laskuerittelyä tuijottaessa kysyin vielä että "onko tosiaan niin että huollossa on kaasulaitteistoa vain katsottu, ettei mitään ole testattu tai mitattu"? Tähän huoltomyyjä sanoi että "on meillä talossa yksi kaasukoulutettu huoltomies ja häntä varten ostetut kalliit laitteet, mutta niitä käytetään vain kun jotain on rikki tai kun kaasupullot vaihdetaan 20 vuoden iässä. Ja sitten vielä kysyin että "onko tosiaan niin, että 20 vuoden aikana ainoat kaasuhuoltotoimenpiteet ovat tätä katsomista?" jonka hän tarkasti koneelta ja sanoi että "näin on".

Riittääkö tämä silmämääräinen valohoito mihin? Siihen että uusissa autoissa takuu säilyy? Koskevatko perusteellisemmat tarkastukset vain jälkiasenteisia kaasulaitteistoja? Käsittääkseni katsastuksessa kaasulaitteiston testaus kuitenkin tapahtuu ihan mittaamalla eikä vain katsomalla vai olenko käsittänyt väärin?

Huoltolistan erittelyä katsoessa kyllä herää kysymys että mikä tässä maksaa tai että miksi vien autoni juuri merkkihuoltoon? Merkkihuollon leima maksaa ja siitä saattaa olla hyötyä autoa myydessä. Miksi vien merkkihuoltoon? Koska esimerkiksi autojerry.fi-palvelun kautta huoltoa kilpailuttaessa en saanut yhtään tarjousta, kun kirjoitin lisätietokenttään että haluan kaasujärjestelmän kahden vuoden välein tehtävät tarkastukset myös tehtävän samalla kertaa. Seuraavaksi täytyy selvittää miten esimerkiksi merkkihuollon Tallinnan toimipiste hanskaa kaasujärjesteimien huollon...

[Tämän kirjoituksen julkaisin myös Facebookin Kaasua tankkiin! -ryhmässä.]

Poissa defter

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #48 : 27.09.18 - klo:10:53 »
Joo, on se jännä nuo huollot. TM-testissä katsoin että ylläpitokulut (huolto, bensa ym) SEATin kohdalla oli 9/10 eli ei todennäköisesti maksa paljoa, onneksi ei ole audi  ;D Kun olin ostamassa autoa, yritin kahdesta paikasta saada huoltolistausta - tuloksetta. Kysyin myös öljyn merkkiä tai tyyppiä, koska ohjekirjassa lukee vain minkä standardin täytettävä (eli VW 504 00 / 507 00 öljy). Motonetin haku tarjoaa myös eri tyypin, mutta yksi merkkihuolto sentään vastasi että Castrol 5w-30 on riittävä.

Yllätyin vähän että kaikissa alle 100hv malleissa on rumpujarrut takana, ja sitten tuo sadetunnistimen releen ääni (onko hiljaisia releitä olemassa?). Lisäksi huomasin että ensi vuoden kaasu-ibizaan laittavat 6v askin. Yllätyin positiivisesti siitä että autossa on vakiona kumimatot, sekä alustan muovisuojat kunnossa. Takamatkustajien valojen puute oli tiedossa ennen ostoa.

Btw huomasin että android auton saa jaettua näytölle, mutta android auto on manuaalisesti ladattava puhelimelle, eli ei löydy suomessa play kaupasta.

Poissa Enhancer

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.305
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #49 : 01.10.18 - klo:23:32 »
Kaasulaitteiston tarkastus tehdään sekä silmämääräisesti, että vuodonilmaisijaa käyttäen. Järjestelmän liitokset käydään haistelijan kanssa läpi, siinäpä se.
VCDS -apua tarjolla Tampereella, yksityisviesti tai vcds@enhancer.fi tavoittaa. Käytössä HEX-V2. Vikakoodit, testit, sopeutukset, lisätoimintojen aktivointi jne.

Jos tarvitset VCDS-apua muualla, tutustu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.0

Poissa TGI

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #50 : 12.10.18 - klo:21:00 »
Tässä on nyt tullut harrastettua bensalle pudottamista, jotta kulutuslukemista saa tarkkoja, niin tuntuu siltä, että bensalla vetää paremmin alhaisilla kierroksilla. Täyskaasulla tuntuu jokseenkin samalta. Kaasulla kun kytkintä nostaa, saattaa tukehtua. Bensalla ei.

Toki otanta on pieni bensalla.

Poissa Evilmendo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Ibiza Mk5 TGI kaasu
« Vastaus #51 : 17.10.18 - klo:13:05 »
Tässä on nyt tullut harrastettua bensalle pudottamista, jotta kulutuslukemista saa tarkkoja, niin tuntuu siltä, että bensalla vetää paremmin alhaisilla kierroksilla. Täyskaasulla tuntuu jokseenkin samalta. Kaasulla kun kytkintä nostaa, saattaa tukehtua. Bensalla ei.

Toki otanta on pieni bensalla.
Saman olen huomannut. Onneton alavääntö kaasulla ajaessa.

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi