Umpihangessa / Syvässä lumessa ajaminen.

Aloittaja shaman, 28.11.17 - klo:22:32

« edellinen - seuraava »

shaman

Mikäs on yleinen mielipide asiasta. Paljon näkee videoita varsinkin itänaapurista missä quattroilla pusketaan umpihankeen niin että vain tuulilasin alareuna näkyy. Tulee itsellä mieleen, että eikös maskin takana oleva kärsä imaise lumet ilmansuodattimeen ja sitä kautta vedet koneeseen..?
Paljon noita videoita kuitenkin näkyy, toki muuallakin maailmalta. Maskinsuoja tuskin poistaa tuota riskiä kokonaan mutta auttanee 90 %.

Tuli vain mieleen koska jos joskus tuollainen mahdollisuus itsellä eteen tulisi niin olisihan tuo ajamisen nannaa, mutta toisaalta moottoriremppaa ei viitsisi tuon takia murheekseen ottaa. Ja snorkkeli henkilöautossa näyttäisi jo liian pahalta  ;D

rami

Asiaa voi jokainen miettiä omassa nupissa mikä on järkevää.
Itse ajan syvemmässä lumessa pienellä tasaisella kaasulla, yleensä manuaalilla.
Kun on hyvät renkaat alla ei 15 cm lumi haittaa etuvetioisellakaan mitään. ;)

shaman

#2
Kiitos. Maalaisjärkihän on juuri se mikä tämän kysymyksen synnytti, eli ei tunnu järkevältä toki itsestänikään. Lähinnä ajattelin jos jollain on tuohon ihan teknistä faktaa niin se kiinnostaa. Voi joskus tulla myös tilanne, että muuta tietä ei ulos ole kuin umpihanki, esim alpeilla tai ihan suomenkin lapissa. Eli mitä teet rami sitten kun puuterilunta on tullut yön aikana 70cm ja pois olisi päästävä kilometrin mittaisen sivutien verran. Odotteletko kevättä vai kysyisitkö neuvoa ihmisiltä jotka saattavat asiaan osata vastata. Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista.

Normanton

Itse tuli Octavialla (2.0TDI 4x4) muutaman kerran ajettua lumisia sivuteitä (useampi kilometri) siten että joutui ihan kunnolla auraamaan lunta edestä pois ja ainakin kerran pakkas kelillä sitä lensi reilusti konepellin ylikin. Itselläni oli tosin hyvät kovamuoviset maskisuojat silloin kiinni.

En minä tuosta lumesta ihan kauhean huolissani olisi, mutta sisältyyhän siihen omat riskinsä. Kait isoin riski on että lunta tosiaan menee ilmanotosta sisään ja se tukkii ilmansuodattimen. Tämän jälkeen ohivirtaus venttiili aukeaa ja teoriassa voi kait haukata lunta ihan koneeseen asti. Tosin etenkin pakkaslumi on sen verran höttöä että en usko että lunta ja lopulta vettä sinne paljoa voi päästä. Ja jos kyseessä on nuoskalunta niin kyllä se nelikkokin hyytyy siihen määrään.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

SNG

Edit: Normanton ehtikin kirjoitella aika samat jutut kuin minä tuossa alla

Hyvä aihe!

Pölisevä puurilumi sisältää aika vähän vettä per sentti lunta. Jää puolen millin ja millin välille.

Jos lumi yltää ovien puolelle eli silloin kun sitä on se 25-30 senttiä, keula rupeaa toimimaan aurana. Osa lumesta kohoaa ylöspäin. Mutta silloin lumi on yleensä tuota puuterilunta, eli sitä köykäistä kolattavaa. En usko että on mitään ongelmaa kun lumi sulaa nopeasti ilmansuodatinkotelossa ja höyrystyy imuputkistossa. Suodatinpatruuna voi toki kastua ja se samoin kuin koko suodatinkotelo on hyvä kuivata.

Sitten jos lunta tulee konepellille oikein huolella keulan heittämänä, lumen sisältämä vesimäärä luonnollisesti kasvaa.

Maalaisjärki toiminee tosiaan parhaiten.

PS. 40 sentin puuterilumessa olen käynyt leikkimässä ja testaamassa auton etenemiskykyä. Se oli joskus keväällä 11 tai 12. Reilusti huhtikuun puolella. Tampereella ja eteläpuolella tuli paikallisesti todella reippaasti tuolloin lunta.

teräksenharmaa

Yleensä nuo ilmanoto ovat sen verran suojassa, ettei sinne kovin suoraa yhteyttä keulalta ole. Ja vaikka imukärsä imisikin lunta sisäänsä, niin ei se lumi suodattimen läpi helpolla mene. Enemmän olisin huolissani esimerkiksi lumen pääsemisestä konetilaan esimerkiksi hihnojen väliin ja keulan muoviosien kestävyydestä.

rami

Lainaus käyttäjältä: shaman - 28.11.17 - klo:23:31
Kiitos. Maalaisjärkihän on juuri se mikä tämän kysymyksen synnytti, eli ei tunnu järkevältä toki itsestänikään. Lähinnä ajattelin jos jollain on tuohon ihan teknistä faktaa niin se kiinnostaa. Voi joskus tulla myös tilanne, että muuta tietä ei ulos ole kuin umpihanki, esim alpeilla tai ihan suomenkin lapissa. Eli mitä teet rami sitten kun puuterilunta on tullut yön aikana 70cm ja pois olisi päästävä kilometrin mittaisen sivutien verran. Odotteletko kevättä vai kysyisitkö neuvoa ihmisiltä jotka saattavat asiaan osata vastata. Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista.

No en ainakaan niin tekisi, että lähtisin autolla puskemaan  70cm kinosten läpi. Lähinnä tuli mieleen idiootti joka harrastaa tälläistä toimintaa. Antasin auton olla siinä ja kulkisin muilla kulkupeleillä.
Jos on niin vaikeaa kannattaa ostaa oikea Lantikka. :D

SNG

Lainaus käyttäjältä: rami - 29.11.17 - klo:12:13
No en ainakaan niin tekisi, että lähtisin autolla puskemaan  70cm kinosten läpi. Lähinnä tuli mieleen idiootti joka harrastaa tälläistä toimintaa. Antasin auton olla siinä ja kulkisin muilla kulkupeleillä.
Jos on niin vaikeaa kannattaa ostaa oikea Lantikka. :D

Jep. Ja kyllä pakkaslumen päällekin pohjan varaan auton saa nousemaan. Tulee pirunmoiset lapiotalkoot tai traktorin tilaaminen eteen, ja jos vielä konekin kosahtaa niin avot  ;D

Auto vetotavasta riippumatta menee hangessa yllättävän pitkä. Mutta sitten kun joudut pysähtymään, siihen se sitten jääkin...


rami

Ei saa antaa auton pysähtyä vaan ajaa tarkasti sopivalla pintakaasulla.
Eikä kertaakaan päästää sutimaan, silloin peli on menetetty.
Sanoisin taitolaji johon kokemus opettaa.
Etuvetoisellakin saa ne muovirepaleet revittyä sieltä pohjasta jos on uudehkot nastat alla.
Mutta ei oo järkee. :D

qwe

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 29.11.17 - klo:11:00
Kait isoin riski on että lunta tosiaan menee ilmanotosta sisään ja se tukkii ilmansuodattimen. Tämän jälkeen ohivirtaus venttiili aukeaa ja teoriassa voi kait haukata lunta ihan koneeseen asti.

Eipä ole koskaan tullut vastaan ohivirtaus venttiiliä, missä kiesissä tämmöinen on?

Itsellä on tullut lämpöongelmia kun syyläri on tukkiutunut lumesta, no hetki tyhjäkäyntiä ja taas matka jatkui jäälakeudella.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Jareqq

Onhan siinä vaaransakin. Yhdessä autossa imaisi konetilaan reilusti lunta ja laturinhihna hyppäsi pois päältä, kun piti paksuista kinoksista päästä vauhdilla läpi. Oli onneksi vanhempi auto ja jakopää ketjulla, niin ei tullut muita vaurioita kuin se hihna.

shaman

Mukavasti aihe herätti keskustelua, hyvä. Kysehän ei alunperinkään ollut taitoajosta, siihen on omat kilpailunsa, tipallakin pääse pihistäen pisimmälle. Hieman haastavammissa oloissa ja lumessa ajamisen varmasti useampi foorumilainen varmasti hallitsee kyllä hienosti, oli lunta sitten 10 tai 70 cm riippumatta siitä onko alla etu tai neliveto, jos eteenpäin vain on päästävä. Itse kuitenkin vielä lukeudun (poikkeuksena tai en) -70 luvulla syntyneenä siihen ryhmään joka ihan oikeasti rakastaa vielä tänäkin päivänä tässä (ESP/ECS/ABS/TCS/WTF) - maailmassa sitä, että autoa saa ihan itse ajaa. Sen lisäksi tykkään haastaa itseäni ja autoa, vaikka sitten lapiomisen uhalla. Ã,,kkiä kuulostaa siltä, että ajaisin offroadia quattrolla tai polttelisin kytkintä hankalissa paikoissa, mutta en, haasteeseen riittää arkinen riittävän jyrkkä luminen mäki tai muu tuttu tie jossa tiedät ettei pohjakosketuksia synny mutta haastetta riittää esim alkuperäisessä kysymyksessä esitetyn lumen syvyyden muodossa....siitä tuo alkuperäinen kysymys.

Mutta, tuohon tekniseen kysymykseen tuli muutama vastaus...itse myös olen järkeillyt asian tuon lumen (nimenomaan pakkaslumen) ominaispainosuhteen osalta niin, että satunnainen keulan "upotus" tuskin on vakavaa, varsinkaan maskisuojilla varustetulla autolla. Nuoskaan näillä meidän autoilla tuskin muutenkaan on asiaa ellei aleta ketjuttamaan.




SNG

#12
Lainaus käyttäjältä: shaman - 02.12.17 - klo:00:19
Mukavasti aihe herätti keskustelua, hyvä. Kysehän ei alunperinkään ollut taitoajosta, siihen on omat kilpailunsa, tipallakin pääse pihistäen pisimmälle. Hieman haastavammissa oloissa ja lumessa ajamisen varmasti useampi foorumilainen varmasti hallitsee kyllä hienosti, oli lunta sitten 10 tai 70 cm riippumatta siitä onko alla etu tai neliveto, jos eteenpäin vain on päästävä. Itse kuitenkin vielä lukeudun (poikkeuksena tai en) -70 luvulla syntyneenä siihen ryhmään joka ihan oikeasti rakastaa vielä tänäkin päivänä tässä (ESP/ECS/ABS/TCS/WTF) - maailmassa sitä, että autoa saa ihan itse ajaa. Sen lisäksi tykkään haastaa itseäni ja autoa, vaikka sitten lapiomisen uhalla. Ã,,kkiä kuulostaa siltä, että ajaisin offroadia quattrolla tai polttelisin kytkintä hankalissa paikoissa, mutta en, haasteeseen riittää arkinen riittävän jyrkkä luminen mäki tai muu tuttu tie jossa tiedät ettei pohjakosketuksia synny mutta haastetta riittää esim alkuperäisessä kysymyksessä esitetyn lumen syvyyden muodossa....siitä tuo alkuperäinen kysymys.

Mutta, tuohon tekniseen kysymykseen tuli muutama vastaus...itse myös olen järkeillyt asian tuon lumen (nimenomaan pakkaslumen) ominaispainosuhteen osalta niin, että satunnainen keulan "upotus" tuskin on vakavaa, varsinkaan maskisuojilla varustetulla autolla. Nuoskaan näillä meidän autoilla tuskin muutenkaan on asiaa ellei aleta ketjuttamaan.

On täällä tosiaan muitakin avustimattoman ajan kuskeja. Lapsuudessa roikuttiin etupenkkien välissä kun ei ollut takana turvavöitä ;)  Hyvä! Aito ESP-off toiminto on itselle erittäin rakas, niin voi vaikka pysähtyä keskelle jyrkintä mahdollista mäkeä ja koittaa lähteekö auto eteen vai taaksepäin. Yleensä toki ESP päällä mennään kun toimii niin hienosti.

Muutaman kerran aikanaan upotin sitten etuvetoiseen pohjaansa myöden kun vauhti lopulta loppui. Takavedolla näin ei käynyt koskaan, kun tiesi ne "rajat".  Ai että mää rakastan takavetoisia! Vanhempien Volvojen esim 240-sarjan painonjakauma oli lähellä optimibalanssia, ja hyvä niillä oli ajella kahva edellä. Vielä kun olisi ollut se kitkalukko niin etenemiskyky olisi ollut hyvä,

Muistaakseni yksi ketjun kommentoijista on ajanut jo 60-luvulta asti.

ps. Niin ja jääratoja pitäisi olla enemmän. Talvet ovat olleet huonoja ja jääradat monessa paikassa kiellettyjä. Varmaan viis vuotta on aikaa edellisestä järven jäällä radalla räppäämisestä.

rami

Koko aloitus oli mielestäni hieman outo ;D ;D ;D.
Käykä kippeetä jos hyppää kolmannesta kerroksesta alas?

Juzu84

Onhan tuota tullut syvässä lumessa ajettua mutta ei niinkään umpihangessa, tuo syvä lumi on vähän suhteellinen käsite. Vanhemmilla monesti kun menee viikonloppuna käymään tykkään oikasta 7 km metsäautotietä joka harvemmin on aurattu. Jos useampi kymmenen senttiä on pakkaslunta tullut niin muuta en oo huomannut kuin että moottoritilaan sitä kertyy ihan perkeleesti. Mitään muita haittavaikutuksiakaan en ole huomannut kuin että latausjännite on välillä laskenut, en tiedä onko johtunut laturin sisäisestä kosteudesta vai vapaakytkin alkanut luistamaan. Perille päästyäni oon jättänyt auton tyhjäkäynnille pihalle sähkönkulutus minimoituna niin moottorin lämpö on hyvin riittänyt sulattaan lumet pois moottoritilasta. Tuossa BCB koneisessa Borassahan ei ole kuin pelkkä ilmanohjainlippa keulassa vakiona niin eipä kovin lumen kertymiseltä moottoritilaan suojaa. Auto on muuten vakioalustalla ja rengastuksella ilman mitään elektronisia apuja jos ei ABSeja lasketa. Hyvin on pärjätty. Eniten ehkä vituttaa takavanteisiin kertyvä lumi ja ravistus sen jälkeen kun irtoaa palasina niin pyörät on epätasapainossa.

Emäntä sitten päästelee vastaavasti omalla Golf Variantillaan mk4 "ei huolta huomisesta" tyyliin auraamattomilla teillä kun paikallaan on teräksinen panssari, ja se todellakin tarvii sen. Tuossa Dieselissä ei täten oo tätä lumen kertymisongelmaa ollut moottoritilan puolella mutta takarenkaidensa puolesta samanlainen paska ku tuo Boraki. Tästä lumen kertymisestä oon sellasen asian huomannut että näissä saksalaisissa on todella hyvin suojattu sähköliittimet ym. paikat. Kertaakaan ei oo sähköt vittuillu kosteuden takia kummankaan autossa.

Semmosta asiaa oon myös ihmetelly että miksi tässä MK4 sukupolvessa on bensakoneisissa pelkkä spoileri vaan tuolla keulassa moottoritilaa suojaamassa ja takaosa on auki? Dieseleissä on sitten apurunkoon asti muovilla suojattu. Oiskohan tähän jollain pätevä selitys tai edes spekulaatio?
Golf -12 TSI, Jetta TDI -11
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Yhteyttä voi ottaa privalla.

SNG

Tuo lumen kertyminen vanteisiin on muuten täyttä totta. Syksyn ekan pyryn aikana "piti taas" käydä ajamassa vähän kahva edellä. Sen jälkeen motarille ja meinas paikat lähteä hampaista. Aivan helvetillinen tärinä ja tutina. No ekalle rampille tökkimään lumilapion skraappapäällä lumet pois vanteista (etu- ja takavanteista), että semmoista....

Kaikkein ilkein tilanne on jos vanteiden lumi ehtinyt hieman sulaa nuoskaksi, jos auto jää pakkasteen. Syntyvää jäätä ei sitten saakaan kuin lämpimässä tallissa tai hallissa pois jos ei seuraavaa plussakeliä halua odotella.

Tuo teräksinen kokopohjapanssari on ihan järkyttävän huonosti suunniteltu huollettavuuden takia, kun puuttuu aukko öljypropon aukaisua ja öljyn valutusta varten. Kun ilmastoinnin painekytkin hajosi Saksassa, niin paikallinen Audi/VW/Seat/Skoda-huoltomies kommentoi panssarista ensimmäiseksi SCHAISSE!.  ;D

Täytyi yhdessä huollossa ottaa pohjapanssari mukaan ja rälläköidä reikä itse. Ainut vaan että reikä tuli hieman kapoisenlaiseksi, eli keväällä taas täytyy tehdä sama ja rälläköidä lisää. Sisäpuolella on muuten äänieristysmaton tapaista joka nastoilla panssarissa kiinni. Eli muistakaa ottaa irti jos kopiotte idean  8)


Olisiko puolittaista tuulenohjainta käytetty vain siksi, että ajoviima ja kura eivät pyörteilisi täysin vallattomasti konetilassa. Toinen syy parempi huollettavuus ja kolmas säästö. Ilmanvastustakin tuo peittäminen parantaa satavarmasti.

PS. Asiasta tai ei niin tästä tulikin hauska ketju! :)


rami

En oikein ymmärrä tuota vanneongelmaa, että lumi tarttuisi vanteisiin ja tekisi ongelmaa.
Pitkä pätkä on takana silti en ole koskaan kyseiseen asiaan törmännyt.
Tuskin se tuuristakaan johtuu.

SNG

Kokeileppa konsernin haldex-nelivetoa sähköisellä "tasauspyörästönlukolla". Lumi pakkautuu erittäin tehokkaasti hieman lämpiäviin vanteisiin. Jarruja käyttää aktiivisesti hillitsemään sutivaa pyörää, ja jarruthan muuttavat liike-energiaa nimenomaan lämmöksi, joka johtuu vanteille(kin).

Nätisti ajamalla ongelmaa ei normaalioloissa tule. Lumisella ja mäkisellä metsätiellä ilmiö tulee kuitenkin normaalisti ajamallakin helposti esiin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 02.12.17 - klo:12:20
Tuo lumen kertyminen vanteisiin on muuten täyttä totta. Syksyn ekan pyryn aikana "piti taas" käydä ajamassa vähän kahva edellä. Sen jälkeen motarille ja meinas paikat lähteä hampaista. Aivan helvetillinen tärinä ja tutina. No ekalle rampille tökkimään lumilapion skraappapäällä lumet pois vanteista (etu- ja takavanteista), että semmoista....

Kaikkein ilkein tilanne on jos vanteiden lumi ehtinyt hieman sulaa nuoskaksi, jos auto jää pakkasteen. Syntyvää jäätä ei sitten saakaan kuin lämpimässä tallissa tai hallissa pois jos ei seuraavaa plussakeliä halua odotella.

Tuo teräksinen kokopohjapanssari on ihan järkyttävän huonosti suunniteltu huollettavuuden takia, kun puuttuu aukko öljypropon aukaisua ja öljyn valutusta varten. Kun ilmastoinnin painekytkin hajosi Saksassa, niin paikallinen Audi/VW/Seat/Skoda-huoltomies kommentoi panssarista ensimmäiseksi SCHAISSE!.  ;D

Täytyi yhdessä huollossa ottaa pohjapanssari mukaan ja rälläköidä reikä itse. Ainut vaan että reikä tuli hieman kapoisenlaiseksi, eli keväällä taas täytyy tehdä sama ja rälläköidä lisää. Sisäpuolella on muuten äänieristysmaton tapaista joka nastoilla panssarissa kiinni. Eli muistakaa ottaa irti jos kopiotte idean  8)


Olisiko puolittaista tuulenohjainta käytetty vain siksi, että ajoviima ja kura eivät pyörteilisi täysin vallattomasti konetilassa. Toinen syy parempi huollettavuus ja kolmas säästö. Ilmanvastustakin tuo peittäminen parantaa satavarmasti.

PS. Asiasta tai ei niin tästä tulikin hauska ketju! :)

Tuohon lumen kerääntymiseen vanteissakin voi vaikuttaa oikealla vannevalinnalla.

Mitä tuohon teräksisieen pohjapanssariin tulee, niin tarvikkeena monessa sellainen irroitettava muovi on öljypropun kohdalla. Jännä ettei alkuperäisessä ole tuota älytty laittaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

shaman

ramille koko tämä aihe ei tunnu sopivan, mutta saadanko me muut keskustella kun juttua tulee ihan hyvin, joookosta.


Lainaus käyttäjältä: rami - 02.12.17 - klo:08:13
Koko aloitus oli mielestäni hieman outo ;D ;D ;D.
Käykä kippeetä jos hyppää kolmannesta kerroksesta alas?

rami

Saatte rauhassa kirjoitella minä en harrasta umpihangessa ajelua.
Tuntuisi aika hölmöltä -30C pakkasessa survaista autolla miltei metrin hankeen. ;D

TTO

Lainaus käyttäjältä: shaman - 02.12.17 - klo:19:40
ramille koko tämä aihe ei tunnu sopivan, mutta saadanko me muut keskustella kun juttua tulee ihan hyvin, joookosta.
+1 Taas yksi ketju, johon ramilla ei ole mitään annettavaa.

rami

Ei todellakaan ole tuollaiseen asiaan mitään annettavaa.
Minä henkilökohtaisesti katson hyvinkin tarkasti minkälaiseen lumikerrokseen on järkevää ajaa etteivät muovirepaleet ala kirskumaan pohjasta tielle.
Jokainen elää tyylillään. Samoin jokainen voi itsessään miettiä mikä on järkevää ja mikä ei.
Kannattaa myös hankkia auto omien tarpeitensa mukaan. Varmaan auttaa asiaan jos älyää ennakoida missä liikkuu autollaan.
Onhan nuita Ferrarimiehiäkin jotkä yrittää kovalla vauhdilla petäjiköstä läpi, mutta huonoin tuloksin.
Lumimies ajakoon umpihankiajelua ja Ferrarimies tehköön metsurinhommia huonolla menestyksellä. Molemmat hommat kannattaa jättää ammattilaisten hommiksi. Aurakuski tehköön tiet ja metsuri katkokoon petäjät. ;)

shaman

Minulle käy myös aika-ajoin näin, että törmään aiheisiin mihin omasta mielestäni ei ole itselläni mitään annettavaa, mutta arvaatteko mitä teen silloin. Olen ihan hiljaa.


Lainaus käyttäjältä: rami - 03.12.17 - klo:09:58
Ei todellakaan ole tuollaiseen asiaan mitään annettavaa.
Minä henkilökohtaisesti katson hyvinkin tarkasti minkälaiseen lumikerrokseen on järkevää ajaa etteivät muovirepaleet ala kirskumaan pohjasta tielle.
Jokainen elää tyylillään. Samoin jokainen voi itsessään miettiä mikä on järkevää ja mikä ei.
Kannattaa myös hankkia auto omien tarpeitensa mukaan. Varmaan auttaa asiaan jos älyää ennakoida missä liikkuu autollaan.
Onhan nuita Ferrarimiehiäkin jotkä yrittää kovalla vauhdilla petäjiköstä läpi, mutta huonoin tuloksin.
Lumimies ajakoon umpihankiajelua ja Ferrarimies tehköön metsurinhommia huonolla menestyksellä. Molemmat hommat kannattaa jättää ammattilaisten hommiksi. Aurakuski tehköön tiet ja metsuri katkokoon petäjät. ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy