Jousitus kolahtaa

Aloittaja Aheikkila, 26.11.17 - klo:19:29

« edellinen - seuraava »

Aheikkila

Uusi tyytyväinen Altea Freetrack kuski ilmoittautuu.

Nojoo, ei niin hyvää ettei huonoakin, vm12 Freetrack TDI koneella, ajettu nyt 84tkm. Parikin erikoista ääntelyä ajossa.
Ensimmäinen, se pahemman kuuloinen kuuluu kun ajaa hidastetöyssystä alas vähän kovemmalla vauhdilla, rysähtää repsikan etukulmassa niin että säikäyttää. Kuskin puoli ei kun viistosti ajaa alas töyssystä niin aina repsikan renkaan pudotessa paukahtaa. Olisiko iskari finaalissa kun omasta mielestä toi olisi ulosjouston maksimit mikä tuossa tapahtuu. Tolppa näytti kuitenkin päällepäin kuivalta eikä mitään selkeitä väljiäkään mistään tunkeilla saanut esiin. Eikä tota ääntä saa mitenkään muuten kuuluville, tai ainakin on vielä keksimättä.  :-[

Toinen, vähemmän vakavan olonen mutta häiritsevä ääni on napsahdus aina kun jarruttaa tai kiihdyttää. Kuuluu repsikan puolelta mielestäni myös, ei joustoissa, kuopissa eikä muuten, vain jarrulla ja kiihdytyksellä, siis "vedon" suunnan muuttuessa. Ihan kuin joku heiluri kopsahtaisi kevyesti. Ei kuulu ihan jatkuvasti, mutta mitään loogista syytä tai esim kelin vaikutusta en ole keksinyt. Voi olla ihan simppeli juttu, joku johto/sarja joka on kiinnikkeestään irti. Periaatteessa voisi liittyä ylläolevaan kolaukseen, mutta jotenkin ei uskoisi kuitenkaan. Niin erityyppiset ja erilailla voimaan liittyvät.

Muuten mainio auto ainakin toistaiseksi, eniten harmittaa että nyt vasta sain aikaseksi vaihtaa 3BG Passatin tämmöseen.

SiPaLe

Onnittelut hyvästä valinnasta!  ;) Itse ajellut jo yli 5 vuotta ja 120tkm -08 vuoden dieselillä, kokonaiskilsat alkaa olla jo 290tkm. Tuo etupään jousituksen rakennehan on aika simppeli, yleisin kolahduksen aiheuttaja näissä taitaa olla kallistuksenvakaajan yhdystanko jossa nivelet päissä. Jos tunkilla nostat yhtä kulmaa niin vakaajaan tulee jännitys jolloin nivelten välykset ei käteen tunnu. Toinen sitten juurikin iskari, mutta ei kovin yleinen noilla kilsoilla, mutta kaikkihan on mahdollista.

Aheikkila

Koiranluut on tuttu juttu joo, justiin vaimon veljen Golffiin vaihdoin ihan samanlaiset. Mutta nehän naputtelee aina kun jousitus elää, se toki sopisi tohon vähemmän häiritsevään napsuiluun. Molemmat puolet oli tunkilla toki kun noita väljiä koitin paikallistaa.
Tota iskarin kolahtamista ei oikein taida pystyä tutkimaan paitsi tolpan irti purkamalla? Ei kyllä katsastuksen iskarimittari antanut mitään eroa etuakselille.
Eihän jakohihnarempassakaan mitään apurunkoja tai muuta irrotella että olisi jäänyt löysälle? En osaa sanoa kyllä että olisiko ollut ennen remppaa jo, kun ei tule kovin usein vauhdikkaasti noissa hidasteissa ajettua.
Koiranluut täytynee joka tapauksessa vaihtaa, on yksi vikakohde eliminoitu sitten ja kuluvaahan ne ovat, sekä aika helpot vaihdettavat onneksi.

Veronpalautuksista jos Webaston tai Eberin sijoittaisi, ekaa kertaa ikinä omaan autoon. Onko noissa eroa, mikä Seatissa toimisi parhaiten?

SiPaLe

Tolppaa on vähän vaikea tutkia ilman irrotusta jos ei kerran vuotojakaan näy. Tais olla että noissa commonrail koneissa ei tartte korvakkoa irrottaa mutta kannattaahan se varmistaa että on kaikki siellä kiinni.

Laita Binar lämmitin, kaveri laitto omaansa ja huomattavasti edullisemmalla selvisi kuin merkkivehkeiden kanssa.

SiPaLe

Sellainen tapaus tuli koiranluuhun liittyen mieleen, että kerran oli tapaus jossa kiinnitysmutteri oli sen verran löysällä että tanko pääsi isommissa möykissä liikkumaan korvakossa iskarin kyljessä, mutta ei heilunut kun käsin liikutteli. Ja tuo aiheutti melko ison kolahduksen kun yhtäkkiä liikahti sen kiinnitysreijän toiseen laitaan kuoppaan osuessa.

Aheikkila

Täytyy noi luut joo vaihtaa tässä kunhan joulu tulee ja pari päivää on lomaa.

Laitoinkin hetimiten Binarista yhden hintakyselyn menemään, tai no kyseisen putiikin vaihtoehtoja ja tarjouksia, mutta luulisi Binariakin tarjoavan, jos vielä on kelvollinen :)
Itse ei jaksa alkaa moista asentamaan.


Aheikkila

Laitetaan nyt tänne vaikka otsikko ihan muuta puhuukin.

Nyt on Binar 5S konetilassa ja alkaa kokemuksien kerääminen, ensimmäinen oma auto lämmittimellä.
Svetlanaksi ristin Prepaid-numeron jolla tuonne ohjausta syötetään, tuosta saa vielä parit naurut aikaiseksi ::) "Soitanpa Svetlanalle että laittaa paikat lämpiämään..."

1320euroa asennettuna GSM ohjauksella. Ja akkukauppaan joutuu heti koekäyttöjen jälkeen. No onhan autossa oleva akku vielä alkuperäinen, 6 vuotta on tehny tehtävänsä.

Kolahdus tai napsuminen ei ole vielä selvinnyt sen enempää, kolahdusta ei saa kyllä ilmi kuin yrittämällä, normiajossa ei haittaa. Napse alkaa jo rasittaa mieltä. >:(

SiPaLe

Noniin hieno homma että sait  asennutettua, jäi vähän halvemmaksikin kuin weba / eberi. Ja pitäs toimia kunnon pakkasillakin kun vaan virta riittää. Tais itelläki olla reilu 6v ku akku alko kyykkäämään, agm paikalleen ja nyt jaksaa, vaikkei siis polttoainekäyttöistä lämmitintä olekkaan.

Itsellä etuvetarin ulompi nivel (molemmin puolin) piti satunnaista napsetta kun alkoi välystä tulla, ilmeisesti neliveto vähän vähentää ääntä kun voima jakautuu kaikille pyörille. Tosin kilsoja oli jotain 260tkm silloin, ja kun vanhan pois otti niin kaverikin ihmetteli että eiko tosiaan enempää ole ääntä pitänyt?! Oli sen verran kuluneen näkönen jo. Mutta ei tosiaan joka kerta saanut kuulumaan

Ilkka83

Itellä samoja ääniä päästeli auto...jousi poikki

Oletko kattonut jouset?  8)
"Suomi on paska maa, täällä on kaikki ihan perseestä"

Aheikkila

"katsoin" mutta aika pintapuolisesti kun ei ne varsinaisesti poikkinaisilta näyttäny, täytyy tuossa tallin taas vapautuessa ottaa tutkailukierros taas uudelleen. Ja laittaa samalla uus akkukin paikalleen.
Exiden 77Ah Premiumin valkkasin kun aiemmassa Passatissakin toimi ihan asiallisesti. Ei ole AGM mutta koitetaan tolla ny.

Tosta akun vaihdosta, kun Laakkosella kysyin että tarviiko tota kertoa ATKlle tai muuta kummaa niin sanoivat että pitäisi olla virtalähteessä kiinni sen aikaa että akun irrottaa ja laittaa takas kii. Sen takia, että radio menee lukkoon ja vaatii maahantuojalta/tehtaalta koodin auetakseen.
No kysyin heti tietysti Binarin asentajalta että oliko niillä ollut virransyöttöä, ei ollu kun ei oikein voi olla kun joutuu sähköjohtoja ronkkimaan niin oikosulun vaarat on aika isot. Eikä mankka kyllä lukittunu eikä muutakaan kummaa tapahtunu?  :o Suuria puheita vai uskomaton mäihä ???
Miten mahtavat Laakkosella tommoset rempat tehdä missä pitää sähköjohtoja ronklata, vai meneekö noi huollot aina kokonaan uudella johtosarjalla, liittimet vaan kii?

SiPaLe

Tosiaan jos jousi näissä menee poikki niin sehän napsahtaa yleensä vain jonkun 5cm pätkän ja sitä ei tahdo sieltä jousilautasesta huomata (alapäästä siis). Mutta sen verran väljenee että sopivassa joustossa kolahtaa.

Ainakaan -08 Alteassa ei ole ollut ongelmia akun irrottelussa, kello ja trippi vaan nollaantuu. Soitintakin käyttäny useemman kerran irti vuosien aikana eikä kertaakaan ole tarvinnut koodeja, mutta ei tieten pitäisi sanoa ettei niin voisi käydä (kop kop koputtaa puuta...).

Arska 68

Mulla vastaava ääni -08 freetrackissa. Selvisi, kun katsottiin iskarin yläpäässä isoa keskimuttteria ja nostettiin etupäästä ylös ja alas. Kolahtavalla puolella oli usean millin liike ja toisella puolella vain pari milliä. Varmistettiin laskemalla renkaat noin 5  cm maasta ja laitettiin rautakanki renkaan alle... Kevyt nosto ja nopea lasku ja kolahdus! Toinen puoli miltei äänetön. Iskarin yläpäässä kumi ja laakeri uusiksi.

Mittarissa 260 tkm ja vuodessa mennyt yli kolme tonnia kaikenmaailman korjauksiin mm. imusarja ja nyt menossa koko kardaani vaihtoon keskitukilaakerin takia. Laakkosella arvio noin 2000 â,¬ - ilmeisesti laakeria ei pysty vaihtamaan grrrr...

Aheikkila

Noniin, tässähän alkaa olla kohta tallissa tohinaa kun noita käy läpi. Olisi vaan pitäny talvirenkaita laittaessa nähdä enemmän vaivaa, silloin olisi ollu renkaat pois tieltä jne.
Koittanu tota soitinjuttua miettiä että miksi se edes menisi mihinkään lukkoon, eihän näillä mallikohtaisilla ole enää sitäkään vähää jälkimarkkina-arvoa teoriassa, jollei nyt just samanlaiseen autoon ole jollakulla haussa uutta.
Mutta jos tohon itse uutta lähtisin hakemaan niin varmaan ei orkkis tulis hankintaan, saahan tohon adapteripaneelin 1/2-din soittimelle.
Toi vakiomankka taitaa ilmastoinnin säätöjä näyttää siinä ruudulla muttei muuta radiotoimintaan liittymätöntä? Eikä noi Climan näytötkään mitään lisää oikeastaan anna sen ohjauspaneelin valojen lisäksi. Nice-to-have.

Arska 68: joo no tossa omassa on sentään jo 85tkm mittarissa että kyllähän iskarin yläpään olettaisi olevan ehjä vielä, mutta kun se helppo on tarkistaa niin eihän siinä.
Olisko kardaanin laakeri kasattu hitsausten taakse "ikuiseksi" osaksi? Eli vaihto vaatis kardaanin irti -> osaavaan pajaan ja osiksi -> uus laakeri ja paketti kasaan, tasapainoon ja autoon. Ei romarilta oo löytyny varaosaa, vaikka sitten pajalle vietäväksi että saa uudella laakerilla laittaa paikalleen?

v_stone

Lainaus käyttäjältä: Arska 68 - 02.01.18 - klo:20:02
Mittarissa 260 tkm ja vuodessa mennyt yli kolme tonnia kaikenmaailman korjauksiin mm. imusarja ja nyt menossa koko kardaani vaihtoon keskitukilaakerin takia. Laakkosella arvio noin 2000 â,¬ - ilmeisesti laakeria ei pysty vaihtamaan grrrr...

Kardaani irti ja osaavaan koneistamoon. Säästää pitkän pennin.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Aheikkila - 02.01.18 - klo:21:43
Koittanu tota soitinjuttua miettiä että miksi se edes menisi mihinkään lukkoon, eihän näillä mallikohtaisilla ole enää sitäkään vähää jälkimarkkina-arvoa teoriassa, jollei nyt just samanlaiseen autoon ole jollakulla haussa uutta.
Ei nuo alle 10 vuotta vanhat VAG merkkiradiot taida mennä lukkoon. Niihin on kyllä olemassa 4-numeroinen koodi, jolla sen saa naitettua toiseen autoon, mutta sitä ei kait yleisesti toimiteta auton ostajalle suomessa?

Radio tarkistaa käynnistyksen yhteydessä auton VIN (alusta) -numeron ja jos se on oikea, poppi raikaa. Jos taas eri, kuin sen muistissa oleva, kysyy 4-numeroista koodia, jonka saa valtuutetusta huollosta tai netistä parilla kympillä  ;D

Aheikkila

#15
Kohta alkaa olla kesärenkaiden laiton aika niin pääsee tätä tutkimaan etupään osalta tarkemmin.

Eli pudotessa kolahtaa edelleen toi etukulma, repsikan puolelta kuuluva napsu/narina jatkuu edelleen. Narina siksi että kuulostaa kuin joku kuiva vähän väljä pusla pitäisi omaa elämää vedon muutosten mukaan. Toihan voisi lopulta olla myös kolauksen kanssa tekemisissä jos iskarin yläpään kumi/laakeri on kypsä?

Talven mittaan ilmennyt uuttakin, 80km/h tienoossa täristää kun olisi rengas epätasapainossa. Toi siis ilmenee viisarinopeuksissa ~75-85km/h. Eli just siinä alueella missä talvinopeuksilla jurnutellaan. >:( Ei vaikuta jarrutus eikä kiihdytys, eikä vaihde. Nopeus vain. Toki renkaita ei ole tarkistettu koneessa, eikä muutakaan vielä, mutta esim renkaiden epätasapaino ei ole koskaan ennen ollut tommonen tietyn hetkellisen nopeuden juttu, vaan nopeuden noustessa paheneva. Voisiko kardaanin laakerointi olla tommosen aiheuttaja, kauheestihan vaihtoehtoja ei ole kun vaihde ei tosiaan vaikuta niin lootasta renkaille välillä toi ilmeisesti on.

Muuten on kyllä ollut kiva kaara talven ajan ajella, ja kyytiläisetkin on mukavaksi kehuneet penkit ja tilat. Vielä kun tässä ajan salliessa pääsis asentamaan vähän hifilaitteita ja vaimennukset loppuun niin pitäisi entisestään parantua. :D

Edit: Jaa niin piti kehuman vielä sekin että Binar hoiti ekan talven kyllä varsin mallikelpoisesti, aina lämpes kun soitti ja mitään kummallisuuksia ei esiintynyt.
Talviautona ainakin melko hyvä peli, takapenkit pitäisi vielä varustaa lämmityksillä niin hiljenisi sekin valitus  ::)

Aheikkila

Kesärenkaat alle ja ei enää vipata kasikympin paikkeilla. Eli vika talvirenkaissa, hyvä. ::) Noi onkin jo vanhat ja melkeinpä ens talvena uutta täytyy katella. Mutta ei ole ennen vastaan tullu tommosta vikaa että just tietyllä vauhdilla vipattais, aina on pahentunu vauhdin kasvaessa.

Etupään kolahtamiselle en keksiny mitään syytä, jousi ehjä, iskari ehjä silmämääräisesti, ei löysiä, väljiä, mitään irtonaista ei löytyny. Jokuhan siellä äänen pitää, mutta vielä ei selvinny.

Ja remppalistaa lisättiin takajarrupaloilla + levyillä. Tosin vain toisen puolen satula vähän juminu jotenkin ja sisäpuolen pala sekä levy kulahtanu ilosesti. Palat oli suht tuoreet auton ostaessa, mutta ilmeisesti perinteinen uudet palat vanhoille levyille kun molemmat takalevyt on kulahtanu jo aika reilusti.

Aheikkila

Nyt kevään mittaan on alkanut vaikuttaa että olisi etupään puslat lopussa tai ainakin ihan umpikuivat. Narisee ja natisee kun mikäkin vanha...

Näytti tota tukivarren taaempaa alumiinirunkoista puslaa olevan irto-osana saatavilla joka paikassa, niin onko se merkki siitä että on kuluva osa joka vaan pitää vaihtaa keskimäärin 100tkm välein?
Saako noi kaikki etupään puslat uusittua, onko isokin työ vai osat irti ja uudet tilalle meininki?

SiPaLe

Tuo etutukivarren takapusla on Seatissa vähän tukevampi, umpinaisempi, kuin esim Skoda ja Vw vastaava, kulkee alkuperäisenä eri numerolla (en tiedä onko jossain vaiheessa korvattu samalla osalla). Omassa oli alkuperäiset, vaihdoin 250tkm kohdalla uretaaniseen ihan vain tukevuuden takia, ei ollut vielä rikki. Etummaiseen en koskenut koska on melko pieni ja tukeva, myös vaikeampi vaihtaa kotioloissa. Suosittelen kokemuksesta noita powerflexin puslia jos tarttee uusia, ei mene mukavuus ja on tukeva pusla, tietty jonkin verran kalliimpi kuin perus irtopusla.

Takajarruthan saisi näissä vageissa melkein kerran vuoteen puhdistella ja herkistellä että kuluisi tasaisesti eikä paska kertyisi, riippuu tietty vähän käytöstä ja olosuhteista missä ajelee.

vwmies

Saattaa hyvinkin olla joustintuen ylä/kääntölaakeri jos kuuluu sellainen kolahdus. Niitä on vaihdettu ainakin Transportereihin (marm. kuultuna).
Sikäli hieman vaikea paikallistaa, että esim. iskaritesterillä se kolahdus kuuluu vasta viimeisenä ennen liikkeen loppumista tai pysähdystä.

Ja puslien narinasta, edelleen marmorilta kuultuna, Golf VII etutukivarren takapusla narisee ja siihen on tungettu jotain kestävää erikoisrasvaa.
Etujousistuksen ääntelyt ovat monelle konsernin kuskille tuttuja, mutta yleensä harmittomia eikä haittaan esim. leimaamista.
Yritetään pärjätä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy