Multivan sähköinen liukuovi

Aloittaja pascat, 22.11.17 - klo:08:55

« edellinen - seuraava »

pascat

No niin nyt se sitten tapahtui. Aamulla lastentarhan pihalla liukuovi ei enää auennut. Vaijeri ilmeisesti poikki kun roikkui listan alta ja moottori kyllä surisi kun ovea koitti avata. Jotkut ovat ilmeisesti onnistuneet vaihtamaan vaijerit mutta kuinka paha homma tuo on? Kannattaisiko suosista vaihtaa koko koneisto?
Marmorilta en ole vielä uskaltanut kysyä hintaa, mutta veikkaan ettei ihan halpa ole. Kuinka paljon tuossa joutuu purkamaan jos vaihtaa tuon koko koneiston? Vinkkejä mistä koneisto löytyisi edullisesti?

Koima

Moro.
Muutaman opettelukerran jälkeen homma alkoi selkeytymään. Youtubesta löytyi melko hyvät neuvot: https://www.youtube.com/watch?v=9qIWewnCdDM
E-baysta löytyy kohtuu edullisesti uusia vaijeri&rissapyörä sarjoja, marmorilla melko hintavaa...

Juhtuo

Kirjoitan tähän kun otsikko sopii.
Mulla siis sähk. liukuovet multivanissa ei toimi vasemmalla puolella. Ovi menee lähes kiinni, mutta sitten aukeaa saman tien. Ei mene pakottamalla napistakaan. Oven takaosassa näkyvä lukitussalpa ei naksahda lukkoon edes sormella kääntämällä.
Vika ilmeni tänään kun ovi oli jäätynyt kiinni ja repäisin sen voimalla auki.

Onko mitään vinkkejä?

hiksi

Lainaus käyttäjältä: Juhtuo - 04.12.17 - klo:20:36
Kirjoitan tähän kun otsikko sopii.
Mulla siis sähk. liukuovet multivanissa ei toimi vasemmalla puolella. Ovi menee lähes kiinni, mutta sitten aukeaa saman tien. Ei mene pakottamalla napistakaan. Oven takaosassa näkyvä lukitussalpa ei naksahda lukkoon edes sormella kääntämällä.
Vika ilmeni tänään kun ovi oli jäätynyt kiinni ja repäisin sen voimalla auki.

Onko mitään vinkkejä?

Todennäköisesti liukuoven tiiviste rikki..

Juhtuo

Sain menemään kiinni, kun lämmitin takaosan lukko-osaa ja käänsin sen vastakappaletta.

pascat

Terve,

Ovi tuli rempattua. Tuo on lopulta melko yksinkertainen homma ja netistä löytyy hyviä videoita ko. hommasta. Vaijereiden asema tuossa on tärkein ja se että saa kiristyksen jäämään päälle.
Itse tilasin osat etukäteen ja otin kaikki osat paitsi sen kiskon. Jintaa tuli reilu satku. Nyt jos tilaisin niin ottaisin vain vaijerit ja ne rullat joiden päälle vaijerit kelautuvat. Omassa sarjassa taittopyörien akselit oli koneistettu päin persettä joten laitoin vanhat pyörät kun ei viitsinyt lähteä akseleita sorvaamaan. Nyt ovi on toiminut ok ja taitaa täytyä alkaa kerämään rohkeutta käydä toisen oven kimppuun. Sen verhoilut ottavat auton kylkeen kiinni kun oven avaa ja lukko ei aukea pakkasella. Nuo tosin saa odottaa kunnes löytyy vika mihin auto purkaa virtansa. Kolmen vuorokauden seisonnan jälkeen ei edesvkeskuslukko auennut;)

sprint

Ovea pystyy saranoista säätämään kauemmaksi ettei hankaa kylki ovipahviin.

Juhtuo

Mulla kertyy vasemman puoleisen liukuoven alareunaan paljon vettä joka ikävästi jää paikoilleen jäätymään tai sitten losahtaa alas kun ovi aukaistaan. Onkohan tässä jotain vedenohjauskourua joka olisi nyt tukossa?

Juhtuo

Osaako joku kertoa missä tässä 2005 multivaniss on vedenpoistoreikä liukuovessa? En löydä englanninkielisiltä sivuilta vastausta.

sprint

Itse en meidän autosta ainakaan löytänyt.

mkojo

Lisään tänne. Olisiko kellään liukuovet ohjainboxia joka on vasemmassa takanurkassa? Varmaan on myös oikeassa takanurkassa, jos on poistettu vaijerit ja ei ole käytössä olisin kiinnostunut. Oma syö akun parissa vuorokaudessa.
Samoin sotkee väylän liikenteen. Automaattivaihteisto ei opi jos boxi kiinni.
Löytyipä tuokin vika viimein.
T5 multivan 2,5 pd 128 kW 06
Passat 09 2,0 cr+dsg6
Mercedes 220E auton farmari
Passat 08 2,0pd dsg6
ym eri merkkejä n 20 kpl

pascat

Moro,
Missä tuo boxi tarkkaan ottaen on? Mulla on kanssa tuota virran häviämisongelmaa haettu pitkään ja tarkemmin kun miettii, niin samaan aikaan on myös nuo liukuovet kiukutelleet. Ei sulla satu olemaan tuon boxin koodia?

mkojo

Boxi on vasemmassa takakulmassa, mulla oli luukku sisäverhoilussa, josta pääsi näkemään, boxi on ulkopellin ja runkopellin välissä. Koodi 7HO959243G. Samassa raudassa kiinni talkaluukun softclose moottorin ohjaus, koodi 7HO959243F.
Joo ei pura enää akkua. Sitten pitää keskittyä muuhun juttuun. Tarvitsisin jossain vaiheessa takalämmittimen moottorin säätimen, 7L0907521.
T5 multivan 2,5 pd 128 kW 06
Passat 09 2,0 cr+dsg6
Mercedes 220E auton farmari
Passat 08 2,0pd dsg6
ym eri merkkejä n 20 kpl

Juhtuo

Palaan aiheeseen kun oikeanpuoleinen liukuovi alkoi kettuilla urakalla. Ovi aukeaa puoliväliin asti, mutta pysähtyy sitten. Pysähdyksen jälkeen takareunan lukkolaite kääntyy(menee "kiinni"). Tästä asennosta ovi ei lähde omin voimin kumpaankaan suuntaan, vaan nytkähtää ja lukkolaite kääntyy, ikäänkuin ovi olisi jo määränpäässään.Vedin ovea väkisin kiinni ja ylärulla pomppasi ulos, mukanaan jokin musta boxi jossa oma rulla. Mikähän tuo johtoja sisältävä osa mahtaa olla? Alla lyhyt video.

Ovi vetää kyllä itseään kiinni kun se on sopivassa kohdassa, joten vaijerikaan ei ole poikki.

https://youtu.be/rdaRtHJ84c4

Juhtuo

Sain oven kiinni kokonaan kun painoin kädellä ylöspäin "kasaan" kuvan osaa (jossa johdot). Täytyy selvittää saisko siihen vaikka nippusiteen tai popniitin.


sprint

Näkyykö tuossa mötikässä mitään tunnistetta. Voisiko olla tämä 7H0843436Q?

Juhtuo

#16
Lainaus käyttäjältä: sprint - 24.01.19 - klo:11:18
Näkyykö tuossa mötikässä mitään tunnistetta. Voisiko olla tämä 7H0843436Q?

Katson tuon kun kerkiän :)

Huomasin myös että oven alareunan ohjainpyörähässäkästä on yksi rengas irronnut ja siksi ovi hankaa alareunaa vasten eikä mene kiinni ilman apua. Löysin vaihto-ohjeet netistä ja paljon varaosia, mutta mun autossa tuntuu olevan erilainen osa kuin mitä netissä myydään. 7h0 843 398 on koodi, mutta minun osassani on 5 rissaa, kaksi pystyssä ja kolme vaakassa.  toinen pystyssä oleva on siis rikki. En löytänyt kuvan kaltaista ohjuria netistä. :(




sprint


sprint

Oikea liukuovi ei toiminut kun käsin. Sain sen vcds testillä jostain syystä taas toimimaan. Nyt näyttää siltä että keskikonsolin napista että kaukosäätimellä ovet toimivat epämääräisesti. Toinen ovi toimii man tilan ollessa päällä ja toinen automaatti tilassa. Miten on mahdollista että vaihto tapahtuu tällä kytkimellä. Onko kellään havaintoa?

Juhtuo

Lainaus käyttäjältä: Juhtuo - 06.04.18 - klo:20:41
Osaako joku kertoa missä tässä 2005 multivaniss on vedenpoistoreikä liukuovessa? En löydä englanninkielisiltä sivuilta vastausta.

Oven jäätymisongelman taas alkaessa löysin syyn miksi vesi päätyy liukuoven ovipahvia pitkin oven tiivisteeseen ja jäädyttää sen.
Liukuovessa on liukutoiminen pieni ikkuna jonka tiiviste vähän vuotaa. Ikkunan kiskossa on reikä josta vesi pitäisi johtaa pois mutta se reikä valuttaa veden suoraan ovipahvin läpi oven alareunaan. Brittifoorumeilta ja youtubesta löysin paljon vinkkejä mutta heillä kaikilla liukukiskon vedenpoistoreikä vie veden oven ulkopuolelle ikkunan ja korin välistä (matkaa ulos muutama sentti reiästä) kun taas mun autossa vesi johdetaan liukuoven alareunaan vedenpoistoreikään letkulla. Mulla on vaan letkun yläosa irronnut kummastakin ovesta ja siksi vesi valuu oven alareunaan jäädyttäen oven kiinni.

Juhtuo

Tässä vielä kuvien kanssa. Täytyy purkaa koko ovipahvi että pääsee letkuun käsiksi :(







vhol

Lainaus käyttäjältä: sprint - 18.08.19 - klo:16:09
Oikea liukuovi ei toiminut kun käsin. Sain sen vcds testillä jostain syystä taas toimimaan. Nyt näyttää siltä että keskikonsolin napista että kaukosäätimellä ovet toimivat epämääräisesti. Toinen ovi toimii man tilan ollessa päällä ja toinen automaatti tilassa. Miten on mahdollista että vaihto tapahtuu tällä kytkimellä. Onko kellään havaintoa?

Mulla oli vastaavanlainen vika n. 7 vuotta sitten ja aloin muistelemaan missä vika oli. Muistaaksen oven etureunassa olevan tiivisteen sisällä olevan törmäyssuojan johto oli liittimestä löysällä.  En ole sata varma tästä, mutta tällainen muistikuva.

AudiA6590

Nostetaas tää ilmoille

Marmorilla n. 700e tuo vaijeri sydeemi.

Mitä ootte tilannut ebaystä niin että tuo kustannus on jäänyt tuolle 100e tasolle?

Tällä hetkellä siis vaijeri poikki ja se repsottaa ovesta.
*ID.4 Pro*
*Transporter T5 buss*

sprint

Itse ostanut ebay rullat ja vaijerit, hinta n20e. Vasen ja oikea erilaisia sekä rulliakin kahta versiota

AudiA6590

Löysin viimeinkin ebayst jotain. Vasemmal puolisia oli pilvin pimein, 20e noin, ja oikeaa puolta 1kpl ja hinta noin 80e plus rahti.


Jäin miettimään että mikä estäisi jättää vanhat rullat kiinni ja hakemaan paikalliselta varaosakaupasta vaijeria metritavarana?


*ID.4 Pro*
*Transporter T5 buss*

AudiA6590

*ID.4 Pro*
*Transporter T5 buss*

sprint

Lainaus käyttäjältä: AudiA6590 - 04.01.21 - klo:21:49
Löysin viimeinkin ebayst jotain. Vasemmal puolisia oli pilvin pimein, 20e noin, ja oikeaa puolta 1kpl ja hinta noin 80e plus rahti.


Jäin miettimään että mikä estäisi jättää vanhat rullat kiinni ja hakemaan paikalliselta varaosakaupasta vaijeria metritavarana?

Rullien urat kuluvat ja vaijeri hyppää päällekkäin aiheuttaen ongelmia.
Ebay.de ja koodi 7E1843872 sieltä löytyy ainakin monta vaihtoehtoa.

AudiA6590

Lainaus käyttäjältä: sprint - 05.01.21 - klo:07:23
Rullien urat kuluvat ja vaijeri hyppää päällekkäin aiheuttaen ongelmia.
Ebay.de ja koodi 7E1843872 sieltä löytyy ainakin monta vaihtoehtoa.

Joo löysin tuolla koodilla yhden nettikaupan mikä toimittaa Express toimituksella.

Kuinka pitkään se itse moottori kestää? Tuleeko siitä seuraava ongelma?
*ID.4 Pro*
*Transporter T5 buss*

sprint

Lainaus käyttäjältä: AudiA6590 - 06.01.21 - klo:10:30
Joo löysin tuolla koodilla yhden nettikaupan mikä toimittaa Express toimituksella.

Kuinka pitkään se itse moottori kestää? Tuleeko siitä seuraava ongelma?

Ainakin 15 vuotta itsellä kestänyt.

AudiA6590

Lainaus käyttäjältä: sprint - 06.01.21 - klo:17:35
Ainakin 15 vuotta itsellä kestänyt.

Eli se marmoritiskin 750â,¬ paketti on ihan kusetusta. Heidän mukaan ainut ja kuvien perusteella tulee moottori ja kisko lisäksi. Ja mihin se kisko siitä kuluisi ja jos moottorikin vielä toimii....
*ID.4 Pro*
*Transporter T5 buss*

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy