AdBlue lämmitin

Aloittaja W63277F, 18.11.17 - klo:22:22

« edellinen - seuraava »

W63277F

Auto oli pajalla ja muun korjauksen yhteydessä tietokone ilmoitti vikakoodiksi, että AdBlue tankin lämmitin ei toimi. AdBlue kuulemma jäätyy -11 C:ssa. Kovemmalla pakkasella AdBlueta lämmitetään jotta tavara pysyy juoksevana. Kuinka haitallista on ajaa autolla jos AdBlue tankki on jäässä ? AdBluen tarkoitus on vähentää päästöjä mutta voiko systeemistä hajota jotain (esim. Pumppuja) jos ajaa autolla kun AdBluen lämmitin ei toimi ? Kuinka akuutti tuo korjaus on ?

heppi

Käsittääkseni auto ei käynnisty jos adblue järjestelmä on tyhjä tai ei toimi. Tästä syystä kannattaa urea tankki tankata aina kun pyytää, koska muuten autolla ei voi ajaa. Mikään akuutti järjestelmä ei ole, mutta kun on laitettu niin pitää toimia. Tässä hyvä youtube kaveri joka korjaa omaa sharania, on tehnyt videon tuosta adblue lämppärin vaihdosta. Mikäli vikakoodi on circut open/implausible signal saattaa olla vai väliaikainen vika tai sitten vaan kosketus häiriö. Kosketus häiriö yleensä johtuu että urea vuotaa ja kristallisoituu liittimien päälle.

https://www.youtube.com/watch?v=B-anvmaTvms

CarrierOfKings

Meillä on kans alkanut pompata virtsasäiliön lämmittimen vikakoodi toistuvasti päälle. On vaan kyllä melkoisen purkamisen takana tonne tankille pääsy ton viedon perusteella. Toisaalta ei tekisi mieli maksaa tosta korjaamolle sillä siihen tulee kulumaan aikaa ja siten myös rahaa. Koodi on toi open circuit joten sopisi olemaan jokin kontaktivika. Mutta niihin liittimiinkään ei taida mistään päästä käsiksi ilman puskurin irroitusta.

heppi

Vaikeaa on kyselin tarjousta tähän ja vastaus oli että 230eur oli Boschin korjaussarja löysin vastaan noin 160eur ebaystä eli ei kauhea kate merkkiliikkeellä. Asennuksen arvio oli 250eur. Eli noin 500eur lämmitin vaihdettuna. Aika työläs on vaihto ja varsinkin jos pytty sattuu olemaan täysi niin painaa aikalailla. Onneksi pakkaset alkaa olemaan kohta ohitse niin ei tule vika koodia enään. Adblue jäätyy siinä -11 asteessa joten plussan puolella lämmitintä ei tarvita ja vika ei ole ajoa estävä vika.

Len

Täällä myös AdBlue -lämppäri poksahti.

Kyselin VW:ltä mitenkä tehdas tulee vastaan kun kyseessä on selkesti tyyppivika, vastaus Lohjan VW:tä oli "tehdas tai maahantuoja ei tule mitenkään vastaan kustannuksissa"

Remppa maksaa kuulemma noin 500â,¬ osat ja työ

Eli onko joku saanut tehtaan maksamaan tuon korjauksen?

Auto on '12 ja ajettu 94tkm..
Ammunta Jarru & Wanha Nafta Pasuuna lehmännahkapenkeillä

jsiksu

Virusta näkyy olevan liikkeellä.
Meillä alkoi tuossa tammikuun lopulla antamaan vikakoodia P202b eli aiheeseen liittyvää, sen saa kuitattua pois ja pysyy välillä montakin päivää pois, kunnes taas tulee. Aamuisin ei ole tullut koskaan ja yleensä tulee aina kun auto ajettu lämpöiseksi ja seisoo 5-15min.

Olettaisi jos lämmitin on hajalla, että tulisi heti uudelleen, vai miten teillä on käyttäytynyt tuo vikakoodin tuleminen uudelleen? Vaikuttaa että kun on lämmittänyt nesteen tulee tuo vikakoodi, muttei kylmälle nesteelle.

Tänään tuli vikakoodi kertaalleen P202a, oliko niin että tuo b häly on satunnainen ja yleensä liitoksiin liittyvä ja a hälytys on että lämmitin ei toimi?

Onko joku kokeilut jo tilata tuon Ebayn kautta, onkohan näissä eri malleissa eri versiot olleet? https://www.ebay.com/itm/ORIGINAL-SEAT-VW-REPARATURSATZ-AdBlue-Seat-Alhambra-VW-Sharan-7N0198970B-NEU-OVP/222713995651?hash=item33dac9e183:g:t3YAAOSwWflaBaVV

Tuolla näkyy myös vaihtelevan nuo hinnat aika paljon, et jää vähän epäilys onko oikea minulle hän...



Timppa

Samaa ongelmaa täälläkin, eli AdBlue lämmitin sanoi sopimuksensa irti, vuosi päästöpäivityksestä täyteen ja ensimmäiset vikavalot. Auto lisäksi tehtaan ja maahantuojan seurannassa huomattavasti nousseen poltttoaineen kulutuksen vuoksi. Enää ei pääse millään yli 1000 km/ tankillisella ja keskikulutus kasvaa vain jatkuvasti... nyt 7.6-8.6 l/100km, ennen päivitystä pyöri 6 litran pinnassa. Ei kyllä kovin hyvältä vaikuta.

heiluhannat

Miten jos tuon viakoodin P202b saa kuitattua, niin nollautuuko samalla se 1000 km matka, jonka autolla voi ajaa? Ajatus oli, että yrittäisin nollata ja toivoa, ettei tule uudelleen.

W63277F

Kyselin korjausta Pörhöltä ja miten maahantuoja tulee vastaan. Vastaus oli, että ei mitenkään. Nyt vika on korjattu, vaihtamalla AdBlue tankin anturisarja. Korjaus oli pakko tehdä kun auto ei mennyt katsastuksesta läpi vikavalon takia.

Ekana korjauksena kaveri nollasi vikamuistin tuosta P202b koodista mutta se tuli heti takaisin kun anturi/lämmitin oli rikki. Uusi sarja 250 â,¬ ja asennus 200 â,¬ (sisälsi 10 litraa Adblueta) Tampereella . Nyt toimii taas ja autokin meni katsastuksesta läpi.

Tuntuisi tuo lämmitin ongema olevan aika yleinen vika.

CarrierOfKings

Täälläkin juuri samainen adblue- vikavalo tunnuksella open circuit. Alkoi vaivaamaan talvipakkasilla, kun lämpötila tosiaan alle tuon -11 C. Alla v. 2011 malli ja 76 000 km mittarissa. Nyt kun on lämpimämpää, niin vikakoodi ei ole lauennut uudelleen sen nollaamisen jälkeen. Toistaiseksi aion kyllä jatkaa korjaamattomalla versiolla, sillä ajelin vagcom päällä ja seurasin tuota sharanin urean roiskinta-algoritmin toimintaa. Vaikuttaa siltä, että koneen ja pakosarjan on kuumettava melkoisesti, ennen kuin järjestelmä aktivoituu. Sharan on kuitenkin perheessämme sellaisessa palveluksessa, että ajomatkat jäävät pääosin aivan liian lyhyiksi, jotta ureaa roiskittaisiin pakokaasujen sekaan merkittävissä määrin. Epäilen, että vaikka lämmitysjärjestelmäkin olisi toimintakuntoinen, ei se meidän ajomatkoilla koskaan saa tankkia ja putkistoa talviaikaan sulaksi ja sitä myöden se on täysin turha sähkösyöppö. Todellista ekoautoilua....

heppi

Eli ongelma on nimen omaan se että tuon tankin tiiviste alkaa vuotamaan ja sitten adblue tihkuu ulos ja kristallisoituu liittimien päälle. Näin ollen tunkeutuu liittimien sisälle ja hapettaa niitä. Ongelma voi ehkä korjata jos ottaa auki ja putsaa, mutta samalla vaihtaa uudet tiivisteet ja lämppärinki. Kyllä tämä on aika tyyppi vika kun löytyy näin paljon tapauksia.

mrjj

Just vaihdoin koko tankin lämppärivian takia, ei tässä ainakaan ollut vuotanut ulos.
Helppo homma ottaa tankki alas, ei ole kyllä mitään vaikeaa.
VW T5GP 2012
Alhambra / Sharan 2012
Touareg 2011

HiTecci

Ihan näin tyhmänä kyssärinä, miksei tuo säiliö ole mukana moottorin vesikierrossa? Eli jäähdytysjärjestelmän vesiletku kieppaisi säiliön kautta ja näin lämmittäisi sen. Ja jos autossa on weba, niin samallahan se säiliö sulaakin jo valmiiksi liikkeellelähtöä varten. Toki säiliön lisäeristäminenkin varmaan auttaisi myös osaltaan pitämään sen lämmön paremmin siellä säiliössä sisällä ja näin pienempikin lämmitys jo riittääisi sen sulattamiseen ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 19.11.18 - klo:09:00
Ihan näin tyhmänä kyssärinä, miksei tuo säiliö ole mukana moottorin vesikierrossa? Eli jäähdytysjärjestelmän vesiletku kieppaisi säiliön kautta ja näin lämmittäisi sen. Ja jos autossa on weba, niin samallahan se säiliö sulaakin jo valmiiksi liikkeellelähtöä varten. Toki säiliön lisäeristäminenkin varmaan auttaisi myös osaltaan pitämään sen lämmön paremmin siellä säiliössä sisällä ja näin pienempikin lämmitys jo riittääisi sen sulattamiseen ???

Varmaan suurin syy on se, että päästömääräykset määrittää ajan jonka kuluessa AdBlue systeemin pitää alkaa toimia kovallakin pakkasella. Tämä aika on jotain tyyliin ihan muutama minutti ja siinä ajassa vesikierto ei kerkeä lämmittämään systeemiä jos moottoria ei ole esilämmitetty.

Toinen syy varmasti se, ettei vesiletkuja ole mitään järkeä vetää auton takaosaan asti pelkän säiliön lämmittämiseen kun sähkölämmityskin on oikeasti toimiva, kevyt ja helposti säädettävä ratkaisu.

Kolmas syy (tämä ihan puhdas arvaus) voi olla, ettei AdBlue kestä tai säilyvyys heikkenee turhan lämmittämisen seurauksena. Tällöin vesikierrossa pitäisi olla joku venttiili jolla lämmitystä säädetään. AdBlue kestää muistaakseni -11c pakkasta eli eteläsuomessa lämmitystä tarvittaisiin maksimissaan 2kk vuodessa eli 10kk vuodessa vesikiertolämmityksen venttiili olisi kiinni. Veikkauskia olisiko venttiili jumissa jo ennen ensimmäistä talvea vai vasta toisena talvena? Toki noihin systeemeihin voitaisiin ohjelmoida venttiilin herkistely toimintoja yms. mutta selkeästi olisi yksi turha vikapaikka lisää.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

heiluhannat

Ensimmäinen tarpeeksi kylmä aamu ja taas lykkäsi P202b-vikakoodin. Onko jollain kokemusta PK-seudulta, mistä kannattaisi lähteä kyselemään korjausta?

jaik

Tässä joulukuisena pakkasaamuna muutamana syttyi SEATin kojetaulussa ei-toivottu keltainen valo. VCDS tiesi kertoa asiasta seuraavaa:
9656 - Control Circuit for Reductant Tank Heating
          P202B 00 [237] - Short to GND
          MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear

Noudin Herttoniemen marmoritiskiltä korjaussarjan 7N0198970B hintaan 242 eur. Katselin aikani WheelsAndMotorsin Youtube-videota(*), vedin haalarit päälle ja käärin hihat. Seitsemän tunnin äherryksen ja vikakoodien nollauksen jälkeen kaara on taas kasassa. Vikavaloa ei ole näkynyt, tosin eipä ole juuri pakkastakaan.

(*) https://www.youtube.com/watch?v=B-anvmaTvms
Seat Alhambra -12 TDI 140 Style Business DSG 7H 240tkm

heppi

Jep, sama urakka itselläni edessä alkanut myös herjaamaan kuumalla

  Virhe koodit:
        P205B00 - Reductant Tank Temperature Sensor Circuit Range/Performance
            Active

P205C00 - Reductant Tank Temperature Sensor Circuit Low
            Passive

Soitin laakkoselle ja sanoivat että tuo sensori on siinä lämppärissä joten korjaantuu samalla vaihdolla.

JE

Minulla myös koodit

P205B ja P205C. Nollauksen jälkeen näyttää vain P205C.

Oliko sinulla heppi mennyt lämmitin rikki vai oliko kyseessä vain tuo liittimien likaantuminen vuotaneesta AdBluesta?


JE

Hain marmorilta tuon osan 7N0198970B

Näitä ohjeita kun noudattamalla oli jopa melko yksinkertainen homma vaihtaa tuo lämmitin. Muutama tunti siihen kului. Muutama liitin oli hieman tiukassa joka hieman hankaloitti vaihtoa..

https://www.youtube.com/watch?v=B-anvmaTvms

heppi

Joo ei auttanut liittimien puhdistus, itse hain kanssa osan marmori tiskiltä. En ole vielä ehtinyt laittaa paikalle.

heppi

Nyt on vaihdetu tuo lämppäri. 7N0198970B, marmori tiskillä tämä oli 255eur ja vaihtotarjous oli 680eur. Itse vuokrasin tee se itse hallin jotta sain nostorilla auton ylös. Vaihto oli aika mutkatonta ja meni aikaa noin 2h 40min, en pitänyt kiirettä. Vaikeus taso keski tasoa kysessä ei ole kuin pari ruuvit lokasuojasta ja puskurista ja sitten itse tankki on kolmella pultilla. Hallivuokran kanssa ja osan kanssa hintaa toli 300eur itselle. Eli kannattaa tehdä itse. Vika lähti nollaamalla pois sitten ja pois on pysynyt. Ei voi muuta kun sanoa kiitos https://wheelsandmotors.com/ hyvästä videosta. Olen lähettänyt kiitokset jo kyseiselle kaverille että jatkaa hyvin videoiden tuottoa.

kranken

Täällä meni myös keväällä vaihtoon AdBlue lämppäri. Tyyppivika.

christer

mulla satunnainen lämmpärivika, ja olen vain kylmästi aina nollannut vikakoodit ja taas ajanut ja täyttänyt, kaikki toiminut tähän asti,mutta yhtäkkiä vikavalo hävisi itsestään ja adblue laskuri rupesi herjaamaan täyttöä, täytin tankin, mutta nyt se ei tunnista täyttöä, ei resetoidu,jäljellä enää 300km..vikakoodeja ei ole muistissa..mikä avuksi??

heppi

Taitaa olla taso anturi rikki. Nou ovat kaikki siinä samassa lämppärissä. Itselläni oli sama että vikakoodi tuli aina kun tuli kova pakkanen. Voit kokeilla putsata liittimet jos tiiviste on vuotanut ja urea tullut ulos. Se menee joka rakoon ja kristallisoituu. Jos sitä on liittimissä niin aiheuttaa maadoitus vikaa. Mutta putsausta varten on otetta tankki irti ja samalla sitä vaihtaa uuden lämppärin. Työnä on melko helppo joten kannattaa tehdä.

jsiksu

Mi,
Onko joku hankkinut viimeaikoina tätä 7N0198970B
Lämmitintä? Vaikuttaa hinnat K-Autojen myötä nousseen vanhoihin hintoihin verrarttaen korkeiksi... nyt oli 380â,¬, en tiedä löytyykö muualta edullisemmin? Ebayssä hinnat kans aika samaa luokkaa nykyään, kun 3 vuotta sitten joutu edelliseen vaihtaan oli alle 200â,¬....

heppi

Se on patentin alainen osa ja bosch taitaa määrätä hinnan sille. Siksi joka paikassa melkein sama hinta. Muistan samaa oli itsellä että hinnassa oli maksimissaan +-10eur

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy