Kirjoittaja Aihe: Tuuningia, kuvia, ohjeita...  (Luettu 15602 kertaa)

Poissa Erkka

  • Moderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.103
  • SF Caravan 11252
    • Profiili
Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« : 19.03.10 - klo:10:28 »
Mielenkiintoinen artikkeli kuvineen päivineen autonkorin huoltotoimista/ kunnossapidosta. Kannattaa käydä tutustumassa. Saatat löytää hyviä vinkkejä omaan projektiisi.


http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=81391
Volkswagen T-Roc Style 1.5 TSI EVO 110 kw/ 150 hv DSG automaatti Vm. 2020

Matkailuvaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ vm. 2020

Poissa RoccoScientist

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.176
  • Hyundai Veloster 1,6 GDI DCT
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #1 : 19.03.10 - klo:11:50 »
Uskomattoman tarkkaa duunia. Menee varmaan jo neuroosin puolelle tuollainen. ;) Jos itse näkisin noin paljon vaivaa auton putsaamisessa ja vahaamisessa, en varmaan viitsisi ajella sillä enää lainkaan. Suoraan vain lasikuvun alle kosteus- ja lämpötilasäädeltyyn tilaan, jossa ilmastakin on mahdollisimman tarkkaan suodatettu epäpuhtaudet pois.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Poissa Golf

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 278
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #2 : 19.03.10 - klo:11:59 »
Mikäs siinä jos on aikaa, taitoa ja kunnollinen paikka tehdä rauhassa noin suurta projektia. Hyvää jälkeä. Ei varmaan tarvitse seuraavan omistajan ainakaan sitä pelätä, etteikö autosta oli pidetty huolta.

Poissa Pertsa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.490
  • Ajamisen iloa
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #3 : 19.03.10 - klo:12:12 »
^Joskus aiemmin selannut tuon jutun. Kyllähän tuolla kaverilla on lähetenyt homma niin sanotusti lapasesta. Tuossahan on siis kyseessä pakasta vedetty auto. Kaveri haluaa viettää rauhassa hetken auton kanssa kahdestaan kun auto luovutetaan, jona aikana mm. mittaa maalipinnan paksuuden.
Uusi autohan täytyy tietenkin heti myllyttää koska uusi maalipinta ei ole riittävän hyvä tehtaalta tullessaan. Myöhemmässä vaiheessa autoa puunatessaan löytää katosta noin 0,5mm kokoisen maalipisaran/-klöntin joka lienee tullut maaliruiskusta auton maalausvaiheessa tehtaalla. Kaveri miettii siinä että ei varmaan enää tuossa vaiheessa voi perua kauppoja....

Renkaat pitää irrottaa kerran viikossa jotta vanteet saa putsattua kunnolla sisäpuolelta jne jne. Melko neuroottinen kaveri taitaa olla. Vahana taisi olla jotain paljain käsin levitettävää vahaa tms joka maksaa 10 000 puntaa purkki. Sitä ennen tietenkin myllytykset + muut mömmöt ja pohjustusaineet sinne alle.
Vahaa on 51 kerrosta. Ei kuulemma enää huomannut eroa 30 kerroksen jälkeen  :-\. Niin ja kyseessä ei ole edes Bentley, Rolls tai Ferrari vaan Vauxhalli eli ooppeli.....


« Viimeksi muokattu: 19.03.10 - klo:12:15 kirjoittanut Pertsa »

Poissa Antinontoxic

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 514
  • Quattro ist für sissies.
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #4 : 19.03.10 - klo:12:15 »
Vahana taisi olla jotain paljain käsin levitettävää Zymöliä tms joka maksaa 10 000 puntaa purkki. Sitä ennen tietenkin myllytykset + muut mömmöt ja pohjustusaineet sinne alle.
Niin ja kyseessä ei ole edes Bentley, Rolls tai Ferrari vaan Vauxhalli eli ooppeli.....

No se oli pakko ostaa Astra kun rahat meni vahapurkkiin...

Poissa Male80

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 756
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #5 : 19.03.10 - klo:12:21 »
Ei hyvää päivää, mikä Pasas Pertti...

Kaveri hinkaa saranat hammasharjalla ja kiillottaa pumpulipuikolla... ja jotain Kadettia... hohhoijaa...
VW 1302 -71 / Volvo V60 D3 R-Design -12

Poissa RoccoScientist

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.176
  • Hyundai Veloster 1,6 GDI DCT
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #6 : 19.03.10 - klo:12:31 »
On tuossa omistautumisessa ja huolellisuudessa silti jotain ihailtavaa. Auton merkillä ei minusta ole niin väliä. Oli sitten "vain" Vauxhall tai ei, niin kyseessä on todennäköisesti juuri hänelle - tai ainakin juuri tuoksi projektiksi - sopiva peli. Kyllä sellaisen hoitoon saa minusta suhtautua ihan samalla intohimolla kuin jonkun Bentleynkin ja miksei jopa suuremmalla. =)
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Poissa Alukugel

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #7 : 19.03.10 - klo:12:46 »
Hyvät naurut sai moneen kertaan kun tuota selasi läpi..  ;D

Silti tulee surku tulee kun miettii miten säälittävä miespolo haaskaa rahansa ja elämänsä tollaseen kohta jo vanhakoppaseen Astraan...

Kromatut osat konehuoneessa oli aika mauttoman näköisiä comic sans -teksteineen!  :o
Octavia Combi 1.2 TSI Style MY16

Poissa Erkka

  • Moderaattori
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3.103
  • SF Caravan 11252
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #8 : 19.03.10 - klo:12:49 »
Niin ja autonäyttelyssäkin tuo "Opel" on pärjännyt. Eli hammasharja ym. pelit ja vehkeet olleet poikaa, kun kulkinetta on laitettu tiptop kuntoon.

Jos olisi tilat ja aikaa tuollaiseen projektiin, niin mikä ettei, kävisi minullekin. ;).
Volkswagen T-Roc Style 1.5 TSI EVO 110 kw/ 150 hv DSG automaatti Vm. 2020

Matkailuvaunu Fendt 390 FHS Bianco Activ vm. 2020

Poissa VAG!

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 7.294
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #9 : 19.03.10 - klo:12:53 »
aa
« Viimeksi muokattu: 11.02.11 - klo:12:36 kirjoittanut Kukkanen »

Poissa RoccoScientist

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.176
  • Hyundai Veloster 1,6 GDI DCT
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #10 : 19.03.10 - klo:12:56 »
Ei suatana. Autohan pitää tietty huuhdella pullovedellä:

No tottahan toki! Lisäksi jossain työvaiheessa hoitotökötin laimentamiseksi kelpasi ilmeisesti vain Evian. x) Vähän kyllä kauhistuttaa tuollainen toiminta, jossa menee 50 litraa _pullotettua_ vettä auton huuhteluun. Onneksi maailmassa ei ole kovin montaa ihmistä, jotka tällaista toimintaa harrastavat. Voisi olla aikamoinen rasite ympäristölle...
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Poissa VAG!

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 7.294
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #11 : 19.03.10 - klo:13:06 »
aa
« Viimeksi muokattu: 11.02.11 - klo:12:37 kirjoittanut Kukkanen »

Poissa Hump

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 200
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #12 : 19.03.10 - klo:13:17 »
Ei taida olla enää harrastus tuo auton puunaaminen vaan elämä.
No, kukin tyylillään.

Poissa Oculus

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 656
  • Škoda Octavia II HB 1.8 TSI DSG Elegance
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #13 : 19.03.10 - klo:15:03 »
Eipähän ainakaan ehdi pahantekoon ja mummoja potkimaan  ;D

Poissa Donitsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 340
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #14 : 19.03.10 - klo:15:30 »
Olen joskus tuon selannut läpi. Ehkäpä hauskinta löytyy tutustumalla kaverin autohifilaitteistoon. Jos ajatellaan sitä määrää työtä minkä mies laittaa pelkästään auton puhtaana pitoon niin sitten hifi-asennukset rakentaa joku pitsanpaistajan näköinen kaveri lastulevystä ja huovasta. Kontrasti on aika huikea.


Poissa Tos®

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.319
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #15 : 19.03.10 - klo:16:17 »
On siitä yli vuosi kun tuon viimeksi näin...

Vois perustaa kotisivuille Lotina-lähdeveden nettimyynnin hulluille opelisteille.
Suoraa omasta lähteestä.

Ainakin 2 lähdettä löytyy, toisesta tulee osa käyttövedestä.
Pitäis vinkata tyypille, että suomalainen kraanavesi on puhtaampaa kuin evianit ym.
Tiguan .:R-Line -16
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Poissa Klasu81

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
  • Skoda Octavia Combi vRS 2.0 TSI -14
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #16 : 20.03.10 - klo:22:38 »
Tuossa Detailing Worldin ketjussa on hauska kohta, kun tuo heppu löysi autonsa katosta sellaisen alle 1mm halkaisijaltaan olevan "maalipatiin", joka ilmeisesti oli tullut maaliruiskun "räkäisystä".
Meinasi sitten palauttaa auton takaisin viallisena :o

Kyllä minäkin pidän puhtaasta autosta, mutta kohtuus kaikessa... ;D
Bad company corrupts good morals

Poissa Jyri

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5.533
  • Valokuvaaja
    • Profiili
    • Jyri Laitinen - Valokuvaaja
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #17 : 21.03.10 - klo:02:39 »
hieman ihmetytti tuo aikajana tuossa, jos kaveri on noin neuroottinen, niin miksi eka puunaa kaikki paikat viimeisen päälle ja syynää maalipintaa mittarilla ja sen jälkeen päästää ulkopuolisia purkamaan auton sisustan, veikkaan että jäljiltä ei ole vältytty.

Poissa Donitsi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 340
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #18 : 21.03.10 - klo:08:06 »
Olihan mies seuraamassa työskentelyä ja ihmetteli syvästi kun jostain takapenkin alta löytyi tussimerkki joka toki piti poistaa. Muistin mukaan jotain kaveri myös maalaili kilikalilla kun pohjamaali paistoi tai pinta oli huonoa.

Poissa Pertsa

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4.490
  • Ajamisen iloa
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #19 : 21.03.10 - klo:08:17 »
Kai tuollainen yltiöpäinen puunaus olisi ihan ymmärrettävää jos kyseessä olisi joki harraste-/näyttelyauto. Mutta käsittääkseni kyseessä on kaverin käyttöauto. Mahtaa olla stressaavaa elää tuon auton kanssa. Ei olis tuosta kaverista autonpitäjäksi Suomen loskakaeleihin.


Poissa plu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #20 : 21.03.10 - klo:09:20 »
Hulluhan tuo heppu on (niin kuin kaikki britit), mutta parissa kohtaa joutui kyllä nyt väärinymmärryksen kohteeksikin:

- eli käsittääkseni hän sanoo tuossa vanteiden puhtaanapitoa koskevassa kohdassa olleensa huolissaan niiden helppohoitoisuudesta, koska haluaa putsata vanteet neljä -viisi kertaa viikossa. Siksi hän uhrasi 90 minuuttia noiden irrottamiseen autosta ja käsittelemiseen kunnon puhdistusaineilla ja vahalla. Kuulostaa periaatteessa samalta, mitä olen itsekin uusiin vanteisiin joskus soveltanut, tosin käytettyjen aineiden hinnassa ero on valovuoden luokkaa.

- auton huuhtelussa käytetty vesi on RO -vettä eli käänteisosmoosisuodatuksen läpi ajettua vettä. Meillä tuota käytetään töissä miljoonia litroja vuodessa tärkeänä osana suomalaisten kirkasta suosikkiperjantaijuomaa. Vedessä ei ole jäljellä kalkkia, suoloja tai mitään muutakaan johtokykyä aiheuttavaa ainetta, ja siksi uskon sitä käytettävän puleerattavan auton pohjustuksessa. Enpä usko, että tarkoitus on virutella sillä autoa jatkuvasti, mutta ulkosalla tehdyn pesun ja pohjustuksen uskon helpottuvan huomattavasti, kun aurinko ei pääse mihinkään kohtiin kuivattamaan niitä kalkkilänttejä, jotka sitten ei lähde enää millään pois. Täytyy pitää itsekin mielessä, ja ottaa töistä joskus kanisterillinen kokeeksi...

Suurin vika tuossa hepussa on ilman muuta se, että tuollainen määrä pilkunhässimistä kohdistuu Opeliin...
Jesus saves...but Teemu Selanne takes rebound and he scooooooooooores!!!

R.U.F

  • Vieras
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #21 : 21.03.10 - klo:09:53 »
Muistelen, että sama heppu, tai saman neuroosin omaava heppu on puunannut yhtä tarkasti sähkönsinistä ooppelia. Siinä jutussa kylläkin paneuduttiin maalipinnan kiillottamiseen jollain 10.000 punnan aineilla... Mutta toki saa ja pitää harrastaa, mutta kyllä tämä on neuroosia! l

Poissa Qrmu

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.237
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #22 : 21.03.10 - klo:11:16 »
- auton huuhtelussa käytetty vesi on RO -vettä eli käänteisosmoosisuodatuksen läpi ajettua vettä. Meillä tuota käytetään töissä miljoonia litroja vuodessa tärkeänä osana suomalaisten kirkasta suosikkiperjantaijuomaa. Vedessä ei ole jäljellä kalkkia, suoloja tai mitään muutakaan johtokykyä aiheuttavaa ainetta, ja siksi uskon sitä käytettävän puleerattavan auton pohjustuksessa. Enpä usko, että tarkoitus on virutella sillä autoa jatkuvasti, mutta ulkosalla tehdyn pesun ja pohjustuksen uskon helpottuvan huomattavasti, kun aurinko ei pääse mihinkään kohtiin kuivattamaan niitä kalkkilänttejä, jotka sitten ei lähde enää millään pois. Täytyy pitää itsekin mielessä, ja ottaa töistä joskus kanisterillinen kokeeksi...

Riippuu vähän missä päin Suomea asuu. Pääasiassa Suomen vesijohtovesi on niin pehmeää, ettei autonpesussakaan näe mitään eroa kuivumisjäljissä ellei todellakin etsi niitä suurennuslasilla. Briteissä tilanne on ihan eri, vesijohtovesi saattaa olla hyvinkin mineraalipitoista paikoitellen.

Eikös suodatetun veden käyttäminen suomalaisten suosikkijuomaan johdu käytännössä siitä, että sitä voidaan siten valmistaa missä vain saman makuisena? Paikallisen veden käyttäminen suoraan vaikuttaa kuitenkin makuun.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

Poissa plu

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 89
    • Profiili
Vs: Tuuningia, kuvia, ohjeita...
« Vastaus #23 : 21.03.10 - klo:17:12 »
Lainaus
Eikös suodatetun veden käyttäminen suomalaisten suosikkijuomaan johdu käytännössä siitä, että sitä voidaan siten valmistaa missä vain saman makuisena? Paikallisen veden käyttäminen suoraan vaikuttaa kuitenkin makuun.
No joo, periaatteessa, mutta näiden väkevien juomien valmistuksessa kyllä kaikki ylimääräinen maku katsotaan olevan pahasta. Siksi käänteisosmoosivedellä laimennetaan nykyisin myös esim. viskit ja konjakit. Pa ikallisen veden erinomaisia ominaisuuksia voidaan käyttää sitten mainonnassa  ;).

Täällä riippusiltojen kaupungissa vesi on ainakin sen verran kovaa, että mustaan autoon syntyy kalkkilänttejä erittäin helposti kesäaikaan autoa pestessä. Eihän se muuten haittaa, mutta jos on esim. juuri vahaamassa auton, niin noita saa hieroa ihan tosissaan että häipyvät.
Jesus saves...but Teemu Selanne takes rebound and he scooooooooooores!!!

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy